Jump to content

Perkins 4.108 overhaling


Kalle123456

Recommended Posts

Hei! Har en gammel perkins 4.108 som jeg tenkte å overhale, men lurer på noen småting.

 

Ser at de fleste kittene kommer med slike halvferdige sylinderforinger, noen som vet klaringa mellom foring og stempel? Eller passer stemplene i kittet til foringen.

 

Noen som vet klaring ved rådelager evt hvor jeg finner det, har prøvd å søke litt rund men finner ikke håndbok som viser dette. Er det et must å måle klaringa med plastiguage?

 

Takker for alle tips og triks her, vil gjerne høre litt om jobben hvis noen her har gjort det før😊

Link to post
Kalle123456 skrev for 21 timer siden:

Hei! Har en gammel perkins 4.108 som jeg tenkte å overhale, 

Hvorfor det, har den gått mange timer?

Ville overhalt brenstoffventiler og tatt det derfra, mange ganger blir motoren som "ny". 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Roger jo skrev 53 minutter siden:

Hvorfor det, har den gått mange timer?

Ville overhalt brenstoffventiler og tatt det derfra, mange ganger blir motoren som "ny". 

 

Hulda skrev 36 minutter siden:

Enig med Roger jo. Disse motorene går i evigheter. Kanskje bytte tetninger. en del av dem, som mange andre engelske dingser, lekker. Og skal du bytte lagre, så er den eneste garantien for suksess å ha styr på lagerklaringen.

Hei, ja kanskje jeg burde det først, skal selge den båten og er jo fint å skrøyte på at den er overhalt. Den bruker en del olje så tenkte kanskje det var stemplene som begynner å bli slitt, toppen ble byttet pga sprekk for et par år siden, ellers kunne vel ventiltetningene vært aktuelt å bytte. Timetallet er jeg usikker på. Er det en mulighet å bare bruke de gamle lagrene hvis de ser fine ut, bare bytte stempler og foringer eller er jeg på villspor her?

Link to post
Kalle123456 skrev 13 minutter siden:

Den bruker en del olje så tenkte kanskje det var stemplene som begynner å bli slitt, toppen ble byttet pga sprekk for et par år siden,

Hvis det er ny topp og den allikevel bruker olje så er det vel gjerne slitte stempelfjærer. Hvis du demonterer motoren kan du jo måle slitasje på stempler og sylindere og ta det derfra. Ingen grunn til å bytte ut stempler og foringer bare fordi motoren har noen timer på nakken dersom dette ikke er slitt.

 

Kalle123456 skrev 13 minutter siden:

Er det en mulighet å bare bruke de gamle lagrene hvis de ser fine ut,

Om de ser fine ut sier ikke så mye. Men hvis du får kloa i en verkstedsmanual så kan du finne ut hvilken klaring du skal ha og hva som er toleransene. Dette måler du med måletråd. Hvis lagrene er innafor toleransene hadde jeg ikke byttet.

 

 

Hulda skrev 5 minutter siden:

Gjenbruk av bære- og rådelagre dårlig praksis. Montert og trukket til en gang, bytt.

Dette var nytt for meg. Hva er årsaken til det? Her er det jo snakk om lagerskåler som skal ha klaring mot aksel. 

Link to post

Praksis fra Sarpsborg Motorverksted. Og at jeg en gang i verden fikk rotasjon på lagerskåler grunnet ikke merkbar endring (eneste forklaring) på 'stoppeknottene'. Ellers har jeg sett at folk har lagt matpapir under skålene for å justere klaring. Funker det også. En stund.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...