Jump to content

Perkins 4.108 overhaling


Kalle123456

Recommended Posts

Hei! Har en gammel perkins 4.108 som jeg tenkte å overhale, men lurer på noen småting.

 

Ser at de fleste kittene kommer med slike halvferdige sylinderforinger, noen som vet klaringa mellom foring og stempel? Eller passer stemplene i kittet til foringen.

 

Noen som vet klaring ved rådelager evt hvor jeg finner det, har prøvd å søke litt rund men finner ikke håndbok som viser dette. Er det et must å måle klaringa med plastiguage?

 

Takker for alle tips og triks her, vil gjerne høre litt om jobben hvis noen her har gjort det før?

Link to post
  Roger jo skrev On 31.5.2024 at 6.50:

Hvorfor det, har den gått mange timer?

Ville overhalt brenstoffventiler og tatt det derfra, mange ganger blir motoren som "ny". 

Vis hele sitatet  

 

  Hulda skrev On 31.5.2024 at 7.07:

Enig med Roger jo. Disse motorene går i evigheter. Kanskje bytte tetninger. en del av dem, som mange andre engelske dingser, lekker. Og skal du bytte lagre, så er den eneste garantien for suksess å ha styr på lagerklaringen.

Vis hele sitatet  

Hei, ja kanskje jeg burde det først, skal selge den båten og er jo fint å skrøyte på at den er overhalt. Den bruker en del olje så tenkte kanskje det var stemplene som begynner å bli slitt, toppen ble byttet pga sprekk for et par år siden, ellers kunne vel ventiltetningene vært aktuelt å bytte. Timetallet er jeg usikker på. Er det en mulighet å bare bruke de gamle lagrene hvis de ser fine ut, bare bytte stempler og foringer eller er jeg på villspor her?

Link to post
  Kalle123456 skrev On 31.5.2024 at 7.47:

Den bruker en del olje så tenkte kanskje det var stemplene som begynner å bli slitt, toppen ble byttet pga sprekk for et par år siden,

Vis hele sitatet  

Hvis det er ny topp og den allikevel bruker olje så er det vel gjerne slitte stempelfjærer. Hvis du demonterer motoren kan du jo måle slitasje på stempler og sylindere og ta det derfra. Ingen grunn til å bytte ut stempler og foringer bare fordi motoren har noen timer på nakken dersom dette ikke er slitt.

 

  Kalle123456 skrev On 31.5.2024 at 7.47:

Er det en mulighet å bare bruke de gamle lagrene hvis de ser fine ut,

Vis hele sitatet  

Om de ser fine ut sier ikke så mye. Men hvis du får kloa i en verkstedsmanual så kan du finne ut hvilken klaring du skal ha og hva som er toleransene. Dette måler du med måletråd. Hvis lagrene er innafor toleransene hadde jeg ikke byttet.

 

 

  Hulda skrev On 31.5.2024 at 7.55:

Gjenbruk av bære- og rådelagre dårlig praksis. Montert og trukket til en gang, bytt.

Vis hele sitatet  

Dette var nytt for meg. Hva er årsaken til det? Her er det jo snakk om lagerskåler som skal ha klaring mot aksel. 

Link to post

Praksis fra Sarpsborg Motorverksted. Og at jeg en gang i verden fikk rotasjon på lagerskåler grunnet ikke merkbar endring (eneste forklaring) på 'stoppeknottene'. Ellers har jeg sett at folk har lagt matpapir under skålene for å justere klaring. Funker det også. En stund.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...