Jump to content

Skibsplast 15 1986, har lyst på to batterier


The Skydiver

Recommended Posts

Etter min mening er det best å lade forbruksbatteriet med en DC-DC lader under bruk, og med en egen landstrømlader når det er tilgang på 220v. Da slipper du inngrep i startbatteri-kretsen.

 

Det finnes også billigere løsninger som går på å lade startbatteriet ( og forbruksbatteriet) via dioder eller felteffekt-transistorer. Det går ofte bra det også.

 

Det er flere tråder i forumet her som omhandler forbruksbatteri-løsninger. Mange foretrekker nå såkalte Lithiumbatterier til forbruk

Link to post

De fleste nye båter av din størrelse, med utenbordsmotor, som blir levert med to batterier, bruker et Volt Sensitivt Skillerele. 
 

Da lar du fortsatt lading fra motorenes til det som blir startbatteriet. (Lar det være som du har det i dag.). Så kobler du til et skillerele til ditt forbruksbatteri. Kobler så dine forbrukere bort fra det eksisterende batteriet, og over på ditt nye forbruksbatteri. 
 

Da vil lading av startbatteriet bli prioritert, så når det får god lading, så kobles forbruksbatteriet til, og får lading. når du ankrer opp, motoren stenges av, lading opphører, så skilles forbruksbatteri fra startbatteriet, så du trykt bruker kun strøm fra forbruksbatteriet. Enkelt, og fungerer. 
 

Slike releer får du på båtutstyrs-butikker. Ser Biltema også her. Ser de leverer også med en enkel bruksanvisning hvordan det skal kobles. 
 

Dc-Dc lader er en fin, men noe mer kostbar løsning. 
 

Link to post
J-Å skrev for 7 timer siden:

Etter min mening er det best å lade forbruksbatteriet med en DC-DC lader under bruk, ...

 

Hvorfor anbefaler du en slik dyr løsning til en så liten båt med et så enkelt anlegg? Et VSR vil jo gjøre denne jobben helt utmerket og koster en brøkdel. 

 

Her er et fra Biltema:

https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/elektriske-installasjoner-for-bat/installasjonsmaterial/skillerele-automatisk-2000042018

 

Link to post
Komodo skrev 18 minutter siden:

 

Hvorfor anbefaler du en slik dyr løsning til en så liten båt med et så enkelt anlegg?

 

Jeg sier jo at det kan gjøres billigere. Men ihverfall hvis det installeres et lithiumbatteri, så synes jeg det er greit å lade dette riktig, uansett hvor stor båten er. Og en har mye bedre kontroll på ladestrøm og spenninger med en slik DC-DC lader med biuetooth. 

 

Med lithiumbatteri kan spenningen også være så høy at en VSR ikke kobler ut med en gang motoren stopper. Hvis en da foretar en ny start like etter, så kan det gå mye strøm gjennom VSR i det den åpner.

Link to post

Det enkleste er av og til det beste.

 

https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/elektriske-installasjoner-for-bat/strombrytere/batterivelger-1-2-12-off-med-adf-2000041888

 

Man må jo huske å skifte selv da, mellom 1 når man starter, all når man lader, og 2 når man forbruker, men da har man hvertfall kontroll.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Erik skrev 53 minutter siden:

Man må jo huske å skifte selv da, mellom 1 når man starter, all når man lader, og 2 når man forbruker, men da har man hvertfall kontroll.

 

Min erfaring er at man har mye bedre kontroll med VSR og helt separerte kurser. Kun forbruk koplet mot forbruksbatteri. Da styrer alt seg selv, og man unngår tabber. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev for 1 time siden:

 

Min erfaring er at man har mye bedre kontroll med VSR og helt separerte kurser. Kun forbruk koplet mot forbruksbatteri. Da styrer alt seg selv, og man unngår tabber. 

Ja, hvis man klarer å separere kursene helt, er jeg enig. Har gjort det selv, etterhvert.

Men hvis man har av/på bryter fra før og bare vil utvide med ekstra forbruks batteri på enkleste vis er slik bryter veldig enkelt å installere da. Bytt eksisterende bryter med denne, og koble start på 1, og nytt batteri på 2, så er man i gang.

Men må altså huske å skifte det manuelt under bruk da, ellers er man like langt....

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Erik skrev 21 minutter siden:

Men må altså huske å skifte det manuelt under bruk da, ellers er man like langt....

 

Og der ligger problemet. Jeg har selv hatt slik, og det er fryktelig fort gjort å enten glemme å kople sammen for lading eller skille fra hverandre for å spare startbatteriet. Jeg tror de aller fleste med slik bryter har bommet opptil flere ganger. Enklere med rele, kople opp og glem det. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev for 4 timer siden:

Enklere med rele, kople opp og glem det. 

Slike reléer er OK (en stund), så lenge man har to ganske like blybatterier. Men med lithiumbatterier, BMS, solcellelading, landstrøm osv., så er det blitt mer komplisert, og betydelig større risiko for å bryte med store strømmer, så releet sveises eller får dårlig kontakt. Så jeg mener det er best å gå for en moderne DC-DC løsning med en gang. De fleste bruker jo DC-DC på solceller, selv om man sikkert kan bruke VCR der også. 

Link to post
J-Å skrev for 2 timer siden:

Slike reléer er OK (en stund), så lenge man har to ganske like blybatterier. Men med lithiumbatterier, BMS, solcellelading, landstrøm osv., så er det blitt mer komplisert, og betydelig større risiko for å bryte med store strømmer, så releet sveises eller får dårlig kontakt. Så jeg mener det er best å gå for en moderne DC-DC løsning med en gang. De fleste bruker jo DC-DC på solceller, selv om man sikkert kan bruke VCR der også. 

Er det ikke litt voldsomt å anbefale å montere lithium batteri, BMS, solcellepanel og landstrøm i en 15 fots båt? 

Jeg synes nå det var litt voldsomt. 

Jeg vil nå anbefale å gjøre ting enklest mulig i den type båt. 

Det vil jo heller ikke være mulig å montere solcellepanel på en så liten båt. Men hvis en skulle så ville vel et portabelt panel, hvor det normalt følger med en enkel PWM regulator være tilstrekkelig.

Men det var nå mine tanker og anbefalinger. 

Link to post
J-Å skrev for 2 timer siden:

Slike reléer er OK (en stund), så lenge man har to ganske like blybatterier. Men med lithiumbatterier, BMS, solcellelading, landstrøm osv., så er det blitt mer komplisert, og betydelig større risiko for å bryte med store strømmer, så releet sveises eller får dårlig kontakt. 

 

Tror du virkelig at han kommer til å montere alt det surret der i en femtenfoter?  Ett nytt blybatteri, en hovedbryter og et VSR rele. Null problemer. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Vil BT'as automatisk skille reele styre seg selv helt på egen hånd ved start/stopp av motor ? ble litt usikker på hva dere mente med att man må huske å koble fra 1 til 2 ?

Dette var en enkel løsning når en bla har 4 ekkolodd/plottere spredd rundt i båten + lys, radio mm.

Vil det automatisk skifte over til forbruksbatteri når motor stoppes kun med dette reelet ?

 

Link to post

Det er vel vanlig å ha alt unntatt start og motorkontroll på forbruksbatteriet. Med en manuell bryter kan en snu denne slik at 1 betyr at forbruksbatteri er koblet til start og dynamo, mens 2 betyr at forbruksbatteriet er koblet til forbruk.  BOTH blir da lading av forbruksbatteriet, mens 2 blir for landligge eller seiling. 1 blir nødstart. Ved å skifte fra 2 til BOTH etter at motor er startet, slipper man spenningsdropp på instrumentene.  Startbatteriet beholder egen bryter. Dette er en grei løsning, også  om man har automatisk lading av forbruksbatteriet. Da har man en backup.

 

Et VCR (voltage controlled relay) forholder seg bare til spenningen. Når mototen starter, og dynamoen lader,  øker spenningen, og releet kobler inn. Det blir som å sette bryteren beskrevet over på BOTH. Men med et lithiumbatteri kan flere ting skje:

 

Hvis det er helt utladet, så kan det trekke så mye strøm at dynamoen må senke spenningen. VCR kobler da ut. Så stiger spenningen og den kobler inn igjen osv. osv.  

 

Hvis et lithiumbatteri er helt oppladet, så kan det holde spenningen så høy at VCR blir liggende inne, selv om motoren stanses.  

Link to post
J-Å skrev for 4 timer siden:

Nå ser det ut til at trådstarter har forlatt oss, så det er ikke så godt å si hva han vil, men nå er ihvertfall mulighetene klarlagt. Vi mangler vel bare et innlegg om ArgoFETs fortreffelighet.

 

I en slik båt går jeg ut fra at vekt har betydning, så to tunge blybatterier er vel ikke ideelt. 


Det er viktig med motvekt mot DC-DC propagandaen din vettu.. Men begge deler er overkill i dette tilfellet

Link to post
index skrev for 19 timer siden:

. Jeg tror de aller fleste med slik bryter har bommet opptil flere ganger. 

Har hatt det i mine 2 første båter, begge overnatting, samt originalt i nåværende før jeg bygget helt om på alt med solceller etc, og glemte det ikke en eneste gang. Trikset er faste rutiner.

Nå har jeg separert start strøm, men har opplevd at det ble tappet likevel noen ganger (periodisk krypstrøm?) , så har egen bryter på det og stenger når det ikke er i bruk. Har laget en rød led lampe som lyser når det er innkoblet, så vi har aldri glemt å stenge den heller. 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Erik skrev 33 minutter siden:

 Trikset er faste rutiner.

 

 Jeg må innrømme at jeg er dårlig på faste rutiner. Jeg hadde også slik bryter på første båt, og det fungerte greit nok. Men jeg måtte ofte sjekke at bryter stod rett, sånn for sikkerhets skyld. Da jeg kjøpte den jeg har nå hadde den allerede separerte kretser, med en hovebryter for start, en for forbruk og ingen mellomkopling. Og jeg syntes det var fantastisk i stedet for bryteren. Jeg skiftet ut skilledioden med et VSR rele for å få litt bedre spenning, utover det har det hele fungert helt utmerket i over 18 år nå. Jeg har ikke savnet bryteren en eneste dag....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Men til syvende å sist uten alt utenomprat, er det bareå montere ett slik BT reele etter bruksanvisning så fungerer det som tenkt...dvs det kobler automatisk over til forbruksbatteriet når motor stoppes ?

Det er ikke alle som har store daycruisere/bobåter med 100mil ledningsnett, noen av oss her inne har bare en liten enkel 21" båt å klarer oss med den enkleste løsningen.

Link to post
Rune.f skrev for 2 timer siden:

Men til syvende å sist uten alt utenomprat, er det bareå montere ett slik BT reele etter bruksanvisning så fungerer det som tenkt...dvs det kobler automatisk over til forbruksbatteriet når motor stoppes ?

Det er ikke alle som har store daycruisere/bobåter med 100mil ledningsnett, noen av oss her inne har bare en liten enkel 21" båt å klarer oss med den enkleste løsningen.


Det er bortimot så enkelt ja. Kople sammen det nye forbruksbatteriet med start via VSR, felles jord og så flytte kabel/kabler til forbruk over på det nye batteriet. 

Link to post
Åge Grevlingen skrev for 2 timer siden:

Faste rutiner kan svikte, men det kan også elektronikken. Det er naivt å tro at noe er idiotsikkert.

Ja, men hva er konklusjonen da? Ikke gjøre noe fordi alt kan svikte?.. 

 

Et relé som automatisk sørger for at startbatteri ikke tappes ned sammen med forbruk vil nok statistisk gi flatt startbatteri en dullion ganger sjeldnere enn manuelle brytere..

 

Kom gjerne med et konkret forslag heller. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...