Jump to content

Nating av mishandlet ødelagt og utslitt teakdekk

Hekri

Recommended Posts

Grufolf skrev 10 minutter siden:

kina-tre olje

Hva slags treverk, Grugolf? 

Du ser jo hvordan fillene mine ser ut.

Nå har jeg kappa av toppen av natene med barberblad. Ble bedre enn uten nater.

20240607_104720.jpg.778f2de1eaf2cf992388448fa242ac30.jpg

Men dere ser jo at dette ikke er særlig pent dekk. 

20240607_104736.jpg.0668c186851d5719c0804b6e1eeb057a.jpg

Erfaring: 

Mye lettere å skjære natemasse hvis det ligger mye overflødig, ca 1mm eller litt mer. 

Lite overskytende er vanskelig selv for nye barberblader. 

Men natemassen må dras ut med sparkel (eller @Mr. Hilde sine kredittkort :wink: ), ellers får du et problem når du skal fjerne teipen. 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Teak dør og teak planker i båten. Gir en gyllen glød og trenger godt inn i treet. Koster på og tørker av overskuddet. Men har intrykk at den fungerer på det aller meste som er.

https://www.biltema.no/bygg/maling/utendorsmaling/trebehandling/treoljer/kinesisk-treolje-1-liter-2000052810?gad_source=1&gclid=CjwKCAjw34qzBhBmEiwAOUQcF5HlddGXGXXSYqGqeX6fGVMrngSxK0d8Gr62Bz0jQCMPHpZrV_9ewxoC0F8QAvD_BwE

Merd tanke på å løse opp magene vil enhver olje kunne lage klin av natemasse. 
Se på innholdsfortegnelsen på den olja fra Kina. Linolje. Fare for selvantenning pga løsemidler. 
Velger du å bruke olje vil jeg få anbefale denne:

https://www.watski.no/bio-impression-treolje-11M20?artnr=16963&gad_source=1&gclid=CjwKCAjw34qzBhBmEiwAOUQcF2nT5vHs1JbXizEM--SjiAPXmpMiB6MC07CYMK3RKGx0WVEDF-YXxhoCxMkQAvD_BwE

Den inneholder ingen løsemidler. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Chilli Solbris skrev for 1 time siden:

Fare for selvantenning pga løsemidler.

Det er ikke løsemidlene som selvantenner.

Det er når oljer herder/tørker ved oksydasjon det kan skapes varmeutvikling.

Det er oljenes reaksjon med oksygen som skaper varmen.

Linolje, teak-olje, terrasse-olje og tilvarende produkter er potensielle brann-stiftere.

Filler og pussegarn brukt til påføring av olje på treverk skal destrueres etter bruk, fortrinnsvis brennes. Alternativt legges i vann.

Sagflis det er sølt olje på er også potensiell brannkilde.

Edit:

Sånn ser en fille ut som har selvantent.

Gjenglemt i bilen etter oljing av teak. Flaks gjorde at bilen ikke brant opp.

Bilen måtte renses for sot og lukt.

IMG_2925.JPG.6ca1ddf6b1b6802672037502161000e9.JPG

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Jens_P skrev for 2 timer siden:

Det er ikke løsemidlene som selvantenner.

Det er når oljer herder/tørker ved oksydasjon det kan skapes varmeutvikling.

Det er oljenes reaksjon med oksygen som skaper varmen.

Linolje, teak-olje, terrasse-olje og tilvarende produkter er potensielle brann-stiftere.

Filler og pussegarn brukt til påføring av olje på treverk skal destrueres etter bruk, fortrinnsvis brennes. Alternativt legges i vann.

Sagflis det er sølt olje på er også potensiell brannkilde.

Edit:

Sånn ser en fille ut som har selvantent.

Gjenglemt i bilen etter oljing av teak. Flaks gjorde at bilen ikke brant opp.

Bilen måtte renses for sot og lukt.

IMG_2925.JPG.6ca1ddf6b1b6802672037502161000e9.JPG

Ja, det er riktig alt du skriver.  Like fullt er det ikke fare for selvantenning med den oljen jeg linker til. Og den inneholder ingen brannfarlige tynnere. 

Mvh

Solbris II

Chilli Solbris skrev 3 minutter siden:

Like fullt er det ikke fare for selvantenning med den oljen jeg linker til.

Jo da. Les sikkerhetsdatabladet!

2. FARLIGA EGENSKAPER Produkten är ej hälso-, miljö-, eller brandfarlig och innehåller inga ämnen som medför märkningsplikt enligt kemikalieinspektionens eller räddningsverkets regelverk. Risk för självantändning i använda trasor, trassel vid kraftigt förhöjd temperatur.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Jens_P skrev 43 minutter siden:

Jo da. Les sikkerhetsdatabladet!

2. FARLIGA EGENSKAPER Produkten är ej hälso-, miljö-, eller brandfarlig och innehåller inga ämnen som medför märkningsplikt enligt kemikalieinspektionens eller räddningsverkets regelverk. Risk för självantändning i använda trasor, trassel vid kraftigt förhöjd temperatur.

Jaggu! Den gangen jeg brukte oljen stod det ingenting om dette på boksen!?

Mvh

Solbris II

Nå har ikke jeg prøvd oljen på natemasse så der har jeg ingen formening om hva som vil skje. Og båten min har heller ikke tatt fyr. Kan heller ikke huske at fillene har blitt varme men man skal ikke tulle med det. 

Synes i allefall selv at resultatet ble bra og det er lett å vedlikeholde. Fjernet all lakk og pusset lett over med sandpapir. Nå koster jeg på en gang i året og det holder seg fint. Tenker at det er godt å sette inn fineren med noe uansett så den holder så lenge som mulig. 

På Bostik Simson MSR natemasse datablad står det herdetid (curing time) after 24 hours: 2,5 mm.

Jeg tolker det til at massen herder 2,5 millimeter fra luftåpen flate  pr døgn. 

Da burde mine nater herde på et døgn. 

Men jeg venter gjerne noen uker med overflatebehandling. No stress. 

Fikk mye god info om herding og forskjellen på topcoat og gelcoat på kurset til @Chilli Solbris i april. 

Men natemasse var vi ikke innom. 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Hekri skrev for 2 timer siden:

På Bostik Simson MSR natemasse datablad står det herdetid (curing time) after 24 hours: 2,5 mm.

Fikk mye god info om herding og forskjellen på topcoat og gelcoat på kurset til @Chilli Solbris i april. 

Men natemasse var vi ikke innom. 

Vi kan utmerker godt T det med også!???

Mvh

Solbris II

Skal prøve meg på samme jobben, dog i mindre skala. Mye nyttig info i denne tråden. Til å skjære bort overskytende natemasse tenkte jeg å prøve dette egenkomponerte verktøyet:

IMG_7604.jpeg.030d84ed4cb8d191938db48baf4cd111.jpeg

Det er et barberblad montert på håndtaket til en skalpell. Skal runde av hjørnene på bladet. Dette vil gi en mye lavere angrepsvinkel kontra å holde i bladet med fingrene. Høyere HMS-faktor har det også.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Hekri skrev On 8.6.2024 at 13.53:

Herding første 24t. = 2,5mm. (det er ved romtemp. og 65% rel. fukt). Deretter går prosessen saktere, den er ikke lineær.

Jeg har sett oljer som har løst opp natemasse som var godt gjennomherdet, så skulle jeg brukt olje, ville jeg tatt et bittelite område først og latt det stått en måned før jeg konkluderte.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

VannTro skrev 7 minutter siden:

Herding første 24t. = 2,5mm. (det er ved romtemp. og 65% rel. fukt). Deretter går prosessen saktere, den er ikke lineær.

Jeg har sett oljer som har løst opp natemasse som var godt gjennomherdet, så skulle jeg brukt olje, ville jeg tatt et bittelite område først og latt det stått en måned før jeg konkluderte.

Og her lønner det seg å lytte til @VannTros råd!?

Mvh

Solbris II

Det har kommet frem mange gode tips i tråden, både verktøy, metoder og midler.

Det er vel hele konseptet med Baatplassen. 

Jeg prata for et par år siden med @Smuth sailing, som gjorde en mega-super-jobb på sin daværende P35.

Han var fast bestemt på å bruke olje-basert lakk etter nating, og opplevde at nate-massen løste seg opp. 

Og hva gjorde han? Dere kan jo lese den delen av tråden som omhandler natingen.

Hen som kjøpte denne båten, fikk nærmest et totalrestaurert møbel. Bare se;  

https://baatplassen.no/i/topic/146427-oppussing-av-princess-35/

Test i en krok som tidligere har vært påført tynt med vannbasert olje.

Pussa med 500-papir, tørka av med fuktig fille, og dro på tynt med Respect teak-sealer......brukte svamp.

20240614_155514.jpg.e26cdb4595d8a5664f5dae726f1d0b6d.jpg

...og da ble det farge.....

20240614_160246.jpg.f4b6bf8400d88a4d3add87acc1c1cb7d.jpg

Ser ikke antydning til at natemassen viser tegn til å mykne.....

Dro på tynt også på en lengde som er skadet/nedslitt.

20240614_162036.jpg.3a065aca98de45cd097098b95771d6db.jpg

Respect farger ikke kryssfineren likt som teaken. 

Skadet/nedslitt vil bli like synlig. Hmm.....

Hvis Norsk  Tipping ringer, vil det bli ubehandlet lys naturlig teak.

Men smaken er som baken...

Godt at den ikke tok natene. Jeg har flere bokser på lager!

At kryssfineren ikke får samme farge som selve teakstaven er helt naturlig. Tettheten av fargepigmenter blir ulik pga treets struktur kontra fineren. 

Mvh

Solbris II

Det er helt korrekt @Grufolf, bare for å sminke. Kanskje Herdins i rett farge er "greia".

Jeg leste tråden til @Windy37GM, og prøvde Høvelings. 

https://baatplassen.no/i/topic/134040-how-to-teakrensing-i-båt/

Den er lysere, og jevner ut fargeforskjellen mellom teak-finer og underliggende synlig kryssfiner. Men bør nok påføre et par strøk her.

20240615_151054.jpg.d0aa5abcfe93a073386e19f404c0d4c9.jpg

Her er 3 forskjellige produkter, og resultatet til høyre for hver boks. 

Dørken er pussa lett på kryss og tvers, med 500-papir, og er slett og jevn, også over natene, som hittil ikke viser tegn på "oppløsning".

20240615_193918.jpg.1337f2cdb54d00a2d2a609c594cb4e47.jpg

Den innerste smale staven har en skade, som faktisk ble mindre synlig etter ett strøk med Høvelings. Hmmm.......?

Det var det med kunnskap om fargepigmenters påvirkning på forskjellige tresorter, da.........? Her må det prøves, feiles, ødelegges, renses, og erfares....

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...