Jump to content

Hvordan har dere lært å fikse båten?


XardasKSP

Recommended Posts

Nå er da spørsmålet til de medlemmene som faktisk fikser båtene sine og ikke kun leverer dem på verksted, men jeg har alltid lurt på det hvordan folk har tilegnet seg manuelle båtkunnskaper dersom de ikke har gått på skole for å lære dette.

Har alltid ønsket å lære meg tekniske ferdigheter. Nå har det seg slik at jeg er et manuelt antitalent og om jeg har noen talenter så sitter de i hodet og ikke i hendene, men mener fortsatt at alt kan læres og har alltid hatt lyst å lære meg mye mer enn å kunne kun skrape båten og smøre den med bunnstoff. Jeg synes faktisk dette var morsomt, kanskje jeg endrer mening når det er 50 og ikke 30 fot å skrape og smøre (til tross for frisk havluft og fine omgivelser i havna). Min idee var å lære av mekaniker som fikser ting på båten og ellers tar service på den. Men tenker det kan være dyrt å "feilreparere" en båt til en relativt høy pris ved å forsøke seg på noe mer komplisert selv.

Hvordan har dere lært ting?

Link to post

Begynte i det små. Hadde en 3-hester Johnson i småbiter som tiåring og fikk den sammen igjen og fyr på den uten mer enn noen få deler til overs. Siden har det gått i samme leia. Prøve, feile, prøve igjen. Med åra har jeg akkumulert nok erfaring (også kjent som forsøk som ikke gikk så bra) og verktøy til at jeg ikke er redd for så mye. Skal riktignok sies at mye av erfaringen er fra bil, men på mange måter er motor motor. Verkstedmanualer er alltid gode å ha. Elektronikk lærte jeg i en radioamatørklubb, sveising lærte jeg teoretisk på Gløshaugen, i praksis på hobbyverksted. Er fortsatt ikke flink men det henger nå sammen. Glassfiberarbeid med nødvendig fiksing av landstedbåt som hadde levd et hardt liv og litt henging over skuldra på kompiser som støpte skall-Wither. Og så videre.

Link to post

@subwoofer Takk for svar, den biten blir litt vanskelig å lære det jeg ikke har lært som barn fordi foreldra mente kun teoretiske og akademiske kunnskaper det er ingen mening å tukle med ting og de skal ikke betale mer når noe feilet i huset :giggle: Men det er spennende å lære noe nytt som man har ikke lært før. Kanskje derfor jeg liker å assistere mekaniker ved fiksing når jeg har båt og synes det er kjedelig om noe må til verksted fordi da får man ikke sett og lært noe.

Tenkte på det å skaffe en "dævva mindre båt" for hagen utenfor huset for å plukke den i biter og lære hvorfor tingene dævva, kanskje vil den større være bygd lignende bare mye større og mye mer komplisert.

Link to post

Blei hjernevaska av faren min før jeg begynte på skolen og har vært hekta på båt siden den gang, jobba i en båtbutikk på utplassering når jeg gikk på ungdomskolen, når jeg var 16 begynte jeg å jobbe på ett båtstøperi og lærte det, etter det har det bare balla på seg og nå sånn ca 35år etter at jeg fikk min første båt så har jeg vel eid ca 50stk, noen fulle av trøbbel andre ikke, så har måtte lære meg det viktigste. Men uten det nettverket jeg har, så kunne jeg aldri holdt på sånn som jeg gjør, det er mange år siden vedlikehold av båt kosta meg noe, skulle jeg kjøpt alt av deler til fullpris og betalt folk for å gjøre det jeg eller kamerater gjør med båtene mine så hadde jeg aldri verden hatt råd til det 

Link to post

@Eika Takk for svar, ser ut som de fleste har lært det fra de var små. Siden du er fra Telemarks området så hadde det ikke forundret meg om du kjente mekaniker som fiksa Alicraft og som jeg håper klarer "stor gammel driter" fiksing. Siden han også mest liker "speedcatamaraner" og øvrige speedbåter.

Glassfiberarbeid blir vel en separat gren av hva man vanligvis fikser med båten og det er ofte bra å ha profesjonelle til det (som du har jo blitt) antar jeg dersom båten er dyr nok. Har sett på hvordan noen limte på badeplattform til Fairline 50, noen må ha selvfølgelig kunnet det men altså det ble ikke akkurat vakkert, båten ville være mindre praktisk uten men det så ut slik at selv noen som meg merket at dette var ikke noe "kunstnerisk verk".

Link to post

Artig tråd 👍

 

Jeg vil tro medlemmene her på forumet er over gjennomsnittet ivrige på vedlikehold og reparasjoner på egne båter enn en gjennomsnittlig nordmann. En gjenganger på forumet er jo tråder hvor folk får hjelp til å løse diverse utfordringer de sliter med. Enkelte medlemmer er kanskje mest aktive på reiseskildringer og sosiale ting, men veldig mange ender nok opp med å registrere seg på forumet etter å ha googlet de problemet de sliter med. For nesten uansett hva du googler av båtrelaterte problemer, så dulker BP opp i søket. Så baatplassen.no må vel sies å være en viktig kilde for mange for å tilegne seg kunnskaper for å fikse båten. 

 

Ellers er det jo slik at det å "fikse båten" fort kan dra med seg utfordringer innen mange fagfelt, helt avhengig av hva slags båt man har, og hva slags utstyr som er installert. Dette ser vi jo også på det store mangfoldet av tråder som finnes på forumet. 

 

Nevner noen fagområder i full fart:

 

Plast og komposittfaget

Trebåtbygger

Møbelsnekker

Møbeltapetserer

Maler

Hvitevarereparatør

Varmepumpeinstallatør

Sanitærrørlegger

Industrirørlegger

Platearbeider

Sveiser

Maskinarbeider

Motormekaniker

Maskinist

Industrimekaniker

Elektriker

Elektronikkreparatør

Automatiket

Seilmaker

Glassmontør

Murer/flislegger

 

og kokk, for man blir jo garantert sulten mens man holder på med dette :giggle:

 

Noen fikser det meste i sin egen båt, men jeg har inntrykk av at det har blitt mer vanlig å sette bort alt av vedlikehold og reparasjoner enn tidligere. Samtidig har jo også fritidsbåtene blitt større, og inneholder nå mye mer komplisert utstyr enn før. 

 

Når det gjelder kunnskap om å vedlikeholde og reparere båt så er vel det en salig blanding av lærdom hjemmefra i oppveksten, relevant utdannelse, lærdom fra venner og kjente, prøving og feiling, selvstudium gjennom bøker, og sist men ikke minst informasjon fra nettet. Dette siste har jo nærmest eksplodert, og nå kan man jo lære seg det meste ved å se youtubevideoer og fylle på med fordypning fra diverse diskusjonsfora. 

 

Du kan jo F.eks utfordre @VegJoh på temaet. Han er en meget praktisk og dyktig kar som også er høyt utdannet, men er vel autodidakt på det aller meste med båtfiksing. For min del er det vel en lett kombo av de overnevnte kilder.

 

Link to post

jeg lærte vel av min far at at kan repareres, deretter etpar år med moped og veldig lite penger mellom fingene - lærte meg ganske mye om å klare seg med det man ha for hånden :lol:

Så ble det mer båt, lærte mye der av kamerater og naboer , spesielt letter glassfiberarbeid men også feilsøking på motor

Alt i alt, mye god lærdom i kreativitet og feilsøking som jeg fortsatt drar nytte av i mitt nåværende yrke, 30 år etterpå :thumbsup:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Jeg tilbrakte mange timer på motorkasselokket til en Perkins 6-sylindret dieselmotor gjennom 70/80-tallet, uten at jeg ble noen slags ekspert av den grunn (joda, var under lokket også). Men litt plukket man da opp om ting og tang når det kommer til vedlikehold og reparasjoner. Var vel fylt 18 år da den båten tilhørende min far ble satt på land på ubestemt tid (og etterhvert solgt).

Motoren var forøvrig en 68-modell, et par år nyere enn jeg er. Den hadde dessuten bortimot horisontale sylindre, derav stor og flat motorkasse som var flott å stå på.

 

Holdt meg nok mest til moped/MC og bil, og etterhvert litt snøskuter i vårt årtusen. Denne mekkinga gikk jo stort sett utmerket i flere tiår.

Kjøpte MIG-sveiseapparat utpå 80-tallet, det kom godt med (funker fortsatt). Men har mye igjen å lære på den fronten (også).

 

Kjøpte min første vesle 17-foter i 2001, så ble det motorbytte for mere fart og så ble det mye større båt. Og så en mindre ekstrabåt med oppgradering av motoreffekt osv.

Og så ny ekstrabåt og etterhvert motorbytte for enda mere fart osv. osv. Samt litt jobbing hos et par båtforhandlere for noen år siden.

Så ble jeg nok litt lat, og har mekket mindre (men jobbet mere) de siste årene. Satser på å komme igang med mere båtmekking etterhvert, har et etterslep der :giggle:

Interessen og lysten er nok større enn den praktiske gjennomføringsevnen for tiden, av ymse årsaker.... (ja det ble kanskje for mange ting å holde styr på, og det fylles stadig på).

 

Når det kommer til å oppdatere sin kunnskap så var båtblader en god kilde før internett tok mere og mere over i vårt årtusen.

Og dette forumet har vært relativt enerådende de siste 20 årene når det kommer til kunnskapsrike medlemmer og gode tips (selv om også facebook har kommet noe etter).

Ellers er jo ofte google og youtube redningen hvis man skulle lure på noe. Foruten å lese i installasjonsanvisningen, instruksjonsboka og servicemanualen da :saint:

 

Som Komodo nevner blir man etterhvert litt av en altmuligmann hvis man skal sette seg inn i samt utføre alle de forskjellige fagfeltene som drift av en båt kan omfatte.

Morsomt og givende, men kan ta mye tid...

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Som veldig mange andre så er det en del prøv og feil. Det er en del ting jeg fikser selv, og det er en del som overlates til ekspertise.

F.eks stor dieselmotor og drev får ekspertene ta seg av. Påhengeren til jolla server jeg selv. Fikk tak i servicemanualen, så da går det meste greit å fikse dersom en er litt nøyaktig og tålmodig.

Montering av ting som krever hull i skroget, spesielt under vannlinjen,  overlates også til fagfolk.

Båtplassen og YouTube er vel de viktigeste kildene for informasjon når jeg kommer bort i nye ting.

For eksempel det å rense/skifte diesel filter regner jeg som en kritisk kompetanse å ha. 

 

Elektrisk opplegg, navigasjon og kommunikasjon føler jeg meg rimelig komfortabel med, har etter hvert blitt kjent med Jabsco dass også.. For et par år siden hadde jeg ikke hørt om jokerventil.. 

 

Alt kan læres, det tar bare tid

 

 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post

De fleste som reparerer, fikser, skrur (og noen ganger skrur i stykker) bil, båt og mc selv, har holdt på med dette siden de var barn. Veldig mye har gått i arv bare ved å få være med når foreldre og besteforeldre reparerer og vedlikeholder. Dette ser man i svarene også på lignende spørsmål i mc og bilforum. De fleste har gjort dette fra de var små.

 

Jeg tror det lureste du kan, er å gjøre som du skriver under her: Kjøp deg noe gammelt ræl, og bare sett i gang og skru. Det er egentlig ikke så viktig HVA det er (moped, gressklipper, liten båt etc.). Da lærer du grunnleggende ferdigheter på samme måte, bare i voksen alder.  

 

 

XardasKSP skrev for 9 timer siden:

@subwoofer Takk for svar, den biten blir litt vanskelig å lære det jeg ikke har lært som barn fordi foreldra mente kun teoretiske og akademiske kunnskaper det er ingen mening å tukle med ting og de skal ikke betale mer når noe feilet i huset :giggle: Men det er spennende å lære noe nytt som man har ikke lært før. Kanskje derfor jeg liker å assistere mekaniker ved fiksing når jeg har båt og synes det er kjedelig om noe må til verksted fordi da får man ikke sett og lært noe.

Tenkte på det å skaffe en "dævva mindre båt" for hagen utenfor huset for å plukke den i biter og lære hvorfor tingene dævva, kanskje vil den større være bygd lignende bare mye større og mye mer komplisert.

 

 

Link to post
XardasKSP skrev for 9 timer siden:

Tenkte på det å skaffe en "dævva mindre båt" for hagen utenfor huset for å plukke den i biter og lære hvorfor tingene dævva, kanskje vil den større være bygd lignende bare mye større og mye mer komplisert.

 

Du lærer ikke mye av å bare plukke det fra hverandre, det er i å få skiten sammen og virkende igjen læringa ligger. Som @Catch22 skriver, kjøp deg noe billig ræl som fusker og forsøk å få det til å gå skikkelig. Mye motorlæring i en 4hk Briggs&Stratton!

Link to post

Helt enig i det som sies her, og @Komodo oppsummerer bra. 

Du har jo både hjerne, interesse og er nysgjerrig på "mekking og fiksing", @XardasKSP, så du er på god vei. 

 

De som begynte med Lego, og fortsatte forsiktig i garasjen, fikk med seg de viktigste emner opp gjennom skolegangen, og har hatt praktisk/teoretisk arbeid og er litt selvlært, vil nok fikse båten på en god måte. 

 

"Ikke reparer noe som virker", ble jeg fortalt opp gjennom. Men nysgjerrigheten tok ofte overhånd. Og da hendte det at det ikke virket......

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post

Takk for alle svar det virker som de aller aller fleste har lært det som barn allerede og noen har også utdannet seg innenfor fiksing om det var glassfiber som @Eika eller mer mekanisk som @Komodo

Antar man ikke lærer noe uten å prøve å skru på noe som har dævva om det er i huset eller om man kjøper et dævvet "læreobjekt" for hagen. Får vel starte med å skru opp noe som dævver i huset så får bare foreldra hoppe og holde seg for hodet som "Karl i Mot i Brøstet" med "nei, nei, nei" når de finner ut av at tingen er skrudd opp istedet for bestilt håndverker :giggle: Man tar ikke igjen 30 år med manglende manuelle erfaringer på en dag (min onkel skrudde i stykker lekebil som 5 åring) men må vel starte ett sted.

@Hekri

Quote

"Ikke reparer noe som virker", ble jeg fortalt opp gjennom.


Antar det der er bra råd for "stor gammel driter" å ikke finne på noe uten mekaniker siden

Quote

Og da hendte det at det ikke virket......


Kan jo ha prislapp på 1 mill om det er snakk om motor :giggle::lol:

Men får vel ha en bonus dævva liten båt for hagen i tillegg til å følge med på alt mekaniker fikser og gjerne filme det for meg selv om det er greit for mekaniker.

Link to post

Det man ikke kan, det leser man seg opp på eller spør en venn om råd. Youtube er også en god kilde, jeg gjør knapt en ting på bilene eller båtene lenger uten å ta et søk på youtube først. Det er mange gode tips og triks å finne der.

 

Jeg er vokst opp med nyskjerrighet for hvordan ting fungerer, samt med en far og en bestefar som alltid fikset alt selv. Så da ble det skruing fra før skolealder, og senere sveising, lakkering, snekring og annet. Båt hadde jeg ikke så mye peiling på i begynnelsen, så det ble lest mengder med bøker, mange årganger med båtblader og mye på nettet. Først på Båtmagasinets forum, deretter fulgte jeg Ingar over på hans nystartede forum baatplassen.no. Ingen er født med kunnskap om alt, men mange av oss er heldigvis i stand til å tilegne oss slik kunnskap. Og kildene er mange, det er bare å begynne å lete og lese. Ikke vær så bekymret over at alt skal koste millioner, i virkelighetens verden løses det meste til langt mer overkommelige summer. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
XardasKSP skrev for 12 timer siden:


 Nå har det seg slik at jeg er et manuelt antitalent og om jeg har noen talenter så sitter de i hodet og ikke i hendene
 

Det kalles "praktisk utviklingshemmet":giggle:

 

Fortvil ikke, nyskjerrighet og vilje til å lære er viktigst.

Selv har jeg jobbet praktisk og allsidig hele livet i tverrfaglig miljø, i tillegg til at jeg hører inn under en faggruppe selv, og har praktisk opphav. Har vært på vannet hele livet og gått gjennom forskjellige båter opp gjennom, og lært av det. Prøver å gjøre så mye som mulig selv, både av økonomiske årsaker, men også fordi jeg er svært sjelden imponert av profesjonelle. Og så er det gøy å få til ting. Jeg er plaget av at jeg har vanskelig for å ikke gjøre noe med ting(innen rimlighetens grenser, er ikke i det øvre prosjektsjiktet her inne), om jeg synes noe burde vært bedre. Ikke alltid man lykkes, men prøver.

 

Link to post

Hvis du har lyst å lære å fikse ting, så er det første du må gjøre er å slutte å kaste ting, å begynne å fikse ting 🙂

 

Slik det er nå, så er det nok to egenskaper du mangler

-Teknisk innsikt og forståelse av tekniske ting. 

-Samt du trenger trening for å lære å skru, (ikke ødlegge ting.)

 

Begynn med enkle ting. Hvis ikke lommelykta virker, så ikke gjør som de andre sier, "bare å kjøpe ny, de er jo så billige". Hvis du gjør det, så blir du fattigere på penger, og akkurat like dårlig teknisk innsikt når dagen er omme. Men hvis du åpner den opp. Få deg et multimeter. Sjekk spenningen på batteriet(volt), sjekk om bryteren fungerer (ohm/motstand), mål om pæra fungerer (ohm). Kanskje det ikke er mulig å fikse den, men du er blitt litt smartere i prosessen. Hvis du får den til å fungere, så kan du kanskje koble multimeteret i serie, og med det måle hvor mye strøm den trekker(ampere) Når du skjønner hvordan enkle ting fungerer, så kan du fikse mer komplisert ting. Som feks lanterna i båten virker ikke. Samme om en knapp har ramlet av skjorta. Fiks det. Så lærer du å sy å. 

 

I disse youtube-tider er det lett å skaffe seg kunnskap. Det er mye lettere å kontrollere, rense, korrigere feks en forgasser hvis du skjønner hvordan den virker før du skrur den ifra hverandre. Så sjekk ut filmer hvordan en forgasser fungerer, før du kikker på type spesifikke filmer som kun viser hvordan du renser "din" forgasser. 

 

Sjekk ut Dangar marine, og Born again boating på YouTube, de har god info. 

 

Et annet problem som kommer frem her er at flere setter igang med prosjekter, så kommer de halveis så ødelegges mer en de fikser. Dette grunnet at de ikke har "skruing i fingrene". Det er ganske enkelt å bytte impeller i en påhengsmotor hvis en har teknisk forståelse, samt er vandt til å skru. Men hvis en bolt sitter litt fast, så skjønner de som har skrudd littat det er nok bedre å spraye på penetrerende olje, å ta to kaffekopper før en prøver forsiktig igjen. Uten erfaring så virker det som noen tror løsningen er en lengre latmansarm, mer kraft, med knekte skruer som resultat. Så start å skru, kanskje først på billige ting, fiks og vedlikehold sykkelen din og annet selv. Vær litt nysgjerrig. 

 

Lykke til 👍

 

 

Link to post
Gullfisk skrev 40 minutter siden:

Det kalles "praktisk utviklingshemmet":giggle:

Ha ha, høres kjent ut :lol: Kjenner også noen som er "teknisk tilbakestående" :giggle:

 

Selv tilhører jeg den gruppen som vokste opp på 70-80 tallet, og fra fire års alder begynte karrieren med å skru fra hverandre vekkeklokker så fjærene sprutet over hele huset. Måtte bare finne ut hvordan ting så ut inni :giggle:

 

Men jeg tilhører nok ikke den gruppen som har et naturlig, medfødt talent for å bli den beste "fikseren". Det jeg kan har jeg lært meg på ulikt vis, og mange ganger den tunge veien. Mistet min far i ung alder, og har hatt lite støtte hjemmefra på den fronten. Men jeg vil vel si at med den tilgangen vi har på informasjon fra baatplassen og YouTube nå i dag, så har det aldri vært enklere å tilegne seg kunnskap!

 

Hvis jeg skal trekke fram en person som har dette medfødte talentet til å lære seg alle mulige praktiske saker og ting som må det nok en gang bli @VegJoh. Kjenner en kar til som har et slikt medfødt talent, men han er ikke på BP. Felles for disse gutta er imidlertid at de også er lynende intelligente rent teoretisk sett. Utsagnet om at noen har det i fingrene og andre I hodet er en tom floskel. 

 

Link to post
Komodo skrev 3 minutter siden:

Selv tilhører jeg den gruppen som vokste opp på 70-80 tallet, og fra fire års alder begynte karrieren med å skru fra hverandre vekkeklokker så fjærene sprutet over hele huset. Måtte bare finne ut hvordan ting så ut inni :giggle:

 

Høres veldig kjent ut! Klokker, radioer og annet ble demontert med stor entusiasme. Men jeg tror ikke så mye av det egentlig ble montert sammen igjen. Det var lettere å demontere enn å montere:lol:.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Takk for flere svar og forskjellige råd. Har hatt som 15 åring en mini snekke på 20 fot med en 10 HK bensinmotor fra Volvo Penta med choke og elektrisk start. Lærte dessverre ikke noe av den når den dævva ikke engang onkeln min fant annet ut enn at det er ikke trykk i sylindrene (han kan litt ting men med bil, dog ikke de nyeste hvor det er mer på datamaskinen enn i motorn). Så havnet den hos mekaniker på verksted og svaret var det ikke finnes lenger deler så man må montere inn ny motor til mye mer enn snekka kosta (30 000 i 2004) eller hive hele greia noe det endte med.

Skulle kanskje benyttet anledningen til å skru den opp i deler i hagen for å finne ut av ting eller finne ut av hvordan man kobler inn ny motor siden brukt motor ikke kosta mer enn 10 000 det var jobben som ble beregnet til mer enn 30 000 (over en 15 årings muligheter som betalte dette for båten allerede).

For øvrig bra idee av @Sørlandet2 til å lære om det elektriske i praksis. Lærte noe ved Alicraft kabel spaghetti fiksing av mekaniker men har vel klart å glemme det frem til i dag, husker bare det tok meg evigheter å koble en kabel og mista skrue slik at den havna rett i kjølen på Alicraft (derfor manuelt antitalent om jeg mister noe så havner det alltid verst tenkelige stedet om den skrua hadde kunne tette noe for motorn så hadde den sikkert gjort det) men det var morsomt. Virker også enkelere når det er større i størrelse enn liten lommelykt da mine fingre blir sabla "utviklingshemmede" når noe er smått. Lanterne på båten det husker jeg også feilsøking på kabeln som gikk til det, hadde jo mekaniker der så Alicraft ble nok fra elektrisk katastrofe til elektrisk perfekt.

@Komodo Virker som du har lært det fra du var liten av, ellers så kan vel folk ha det både i hodet og i fingrene. Det er noe annet å forstå hva som skal gjøres og noe annet å gjøre dette uten å miste ting i gulvet og til slutt f.eks miste døra hjemme slik at den treffer balustraden på balkongen og flipper over ned i hagen slik at hele vinduet knuses inni døra og man kan høre foreldra 500 meter unna (var vel sånn ca 14 da) om hva de mener om å fikse at døra til balkongen "har sunket".

Men må vel bare øve på noen ting. Ellers når det er snakk om naturtalent så er mekaniker jeg kjenner ikke på båtplassen såvidt jeg vet (kun den gode hjelper er her) men han har et utrolig naturtalent til å fikse ting. De blir jo fiksa i ett tempo som får verksted til å virker som slow motion og jeg tror ikke han noen sinne ved Alicraft åpna telefonen engang for å sjekke hvordan ting fikses. Men jeg tror det er noen medfødte manuelle evner så har han sikkert en eller annen gang lest om det antar jeg med mindre han bare naturlig lærte det av å skru på motorer og ting og tang. Men det var på en måte ingen forskjell om det var motor, drev eller elektrisk alt visste han.

Får jo se hvordan det går med "stor gammel driter" men turde ikke finne ut av hvor langt evnene til mekaniker går med "ruinert driter" i Horten selv om mekaniker skrev at alt kan jo fikses. Antar at selv om han klarte det så ville delene kosta mer en båt i god stand uten å tenke på arbeidskostnaden.

@index Min onkel fortalte at han alltid gjorde slikt som barn (til min bestemors forskrekkelse siden det ikke var enkelt med nye ting i kommunist tida når skru sammen ikke fungerte for onkel), men båt er ikke hans felt selv om han har nok manuell basis og kunnskaper om eldre bilmotorer (uten så mye elektronikk). Men han kan i hvert fall fikse noen ting men f.eks på Alicraft var redd for å drepe tingen fullstendig (blir ikke bedre av at motor på stor gammel driter har en kostnad av flertallige Alicrafter og hjelper lite at jeg sier han ikke trenger å bry seg om noe dævver bare forsøke) så måtte inkalle mekaniker uansett til Alicraft når han hadde tid.






 

Link to post
XardasKSP skrev 4 minutter siden:

Det er noe annet å forstå hva som skal gjøres og noe annet å gjøre dette uten å miste ting i gulvet og til slutt f.eks miste døra hjemme slik at den treffer balustraden på balkongen og flipper over ned i hagen slik at hele vinduet knuses inni døra og man kan høre foreldra 500 meter unna (var vel sånn ca 14 da) om hva de mener om å fikse at døra til balkongen "har sunket".

 

Men om ikke annet så lærte du i det minste at det er lurt å sikre døra mot å velte før du løsner den fra veggen? Nyttig lærdom.

 

Angående den minisnekka så hadde du en enkel og pålitelig motor der som sikkert hadde levd ennå med litt stell. Mangel på kompresjon skyldtes nok bare litt trege eller brente ventiler, en uredd hobbymekaniker hadde nok hatt den på sjøen igjen og klar til bruk for en tusenlapp eller to. Eventuelt, en kremmer hadde sikkert solgt den videre med defekt motor for 20.000,- . Men du valgte å kaste den og tape alt. Så her har du tre måter å tenke på i samme situasjon. Folk tenker ulikt, og handler deretter. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev 22 minutter siden:

Høres veldig kjent ut! Klokker, radioer og annet ble demontert med stor entusiasme. Men jeg tror ikke så mye av det egentlig ble montert sammen igjen. Det var lettere å demontere enn å montere:lol:.

Kjenner igjen det der ja :giggle:

Når det gjelder strøm så husker jeg at vi drev og eksperimenterte en del i 5-7 års alderen. Husker alderen fordi vi flyttet derfra da jeg var 7. Fattern lagde er stativ med ei kryssfinerplate der han monterte diverse lamper fra bil. I stativet hadde han satt et gammelt bilbatteri, sikkert et som var utrangert. Så var det til å koble og flytte ledninger og få lys i lampene. Husker også at vi lagde "minikraftverk" av en dynamo fra en sykkel, drevet av en skovel under springen på kjøkkenet for å få lys i ei lommelyktpære. Husker også veldig godt at i den alderen var ambisjonene høyere enn evnene, så fattern måtte trå litt til for å få det realisert. Hadde en onkel som jobbet i Televerket på den tiden, og han tok med diverse apparater hjem som jeg skrudde fra hverandre ned til molekyler. Ante jo ikke hva disse apparatene var til, men gleden bestod i å skru dette fra hverandre for å se hvordan de så ut inni. Ved nærmere ettertanke så spørs det nok om ikke dette var en bevisst strategi og avledningsmanøver fra foreldrene mine om å beholde noen av apparatene i huset i fungerende stand :giggle: 

 

Så et råd til deg @XardasKSP.  Du er jo åpenbart en intelligent person, og burde ha all mulig til å tilegne deg noen praktiske kunnskaper også med litt øvelse. Men folk lærer forskjellig. For deg tror jeg det beste er å tilegne deg teoretisk kunnskap om det du skal lære, og deretter sette i gang med å øve. Da vet du hva du skal se etter og hva du skal øve på. Jeg starter med et konkret eksempel. Kjøp deg ei bok som heter "Strøm ombord" 

https://www.ark.no/produkt/boker/hobbyboker-og-fritid/strom-om-bord-9788284590066

 

Les den, og lær deg hvordan man regner på strøm, spenning, motstand og effekt med grunnleggende formler. Start en tråd om å lære seg "Strøm ombord fra scratch", og du vil garantert få god hjelp  og kontroll på dette på rekordtid. Såpass kjenner vi deg nå. Du har analytiske evner. Når du har lært deg disse grunnleggende tingene vil det garantert gå opp noen lys for deg om hvordan ting fungerer, og et elektrisk anlegg er ikke lenger bare en spagetti av ledninger. 

 

Når du begynner å få kontroll på dette, så tar du tak i neste tema/fagfelt. Husk den lista jeg ramset opp over her av fagområder som berøres i en fritidsbåt. Ikke begynn med alt dette på en gang, velg deg et område og start der.

 

Link to post

@index Joda jeg har lært å prøve å sikre ting, det er ikke alle som kan fikse noe med en hånd og sjonglere med skruer i den andre for å så "hive dem på plass" men det er noen som kan slikt og er manuell naturtalent i hendene. For min del har jeg som 15 åring greid til og med å miste fiskestang i havet når jeg satte den ned for 20 sekunder mot siden av snekka (kanskje noe bet på kroken eller så var det bare snekka som rulla) fordi foreldra skulle gi meg en kaffekopp fra termos :giggle::lol:

Med minisnekka så tror jeg det var foreldra som tok ordene til mekaniker fra verksted på en måte som om "paven har talt" altså det finnes ikke deler til motorn. Og onkeln skulle dra og jobbe på en gård i Levanger (Vi bodde der før 1999 da vi flytta til Skien. Han pleiede å jobbe der fra sommern til høsten siden morra mi ordna jobb hos en bonde (bonden hadde revmatiske plager og ville ha privatkonsultasjoner utenom timer han fikk fra staten på sykehuset, og han pleide å ansette opptil 15 folk fra Polen&Litauen den gangen man trengte arbeidstillatelser i 1997) ) for noen slektninger fra Polen) så da ble det ikke tid til å ta ut motorn og finne ut av hva som har dævva spesielt når mekaniker fra verksted har kategorisk sagt deler finnes ikke.

Så når deler finnes ikke var svaret så fikk jeg jo ikke hjelp av noen og selv klarte ikke å få ut motorn (hadde jeg klart det som 15 åring så hadde jeg sikkert klart å få på plass en ny brukt en) og da endte snekkas liv der siden når bytte av motor var dyrere enn snekka så trodde ingen på at noen kunne kjøpe noe slikt. Derav kanskje mine ideer frem til i dag som har brent seg i hodet at selve båten er verdiløs og det er motorn som er verdien.

@Komodo Takk for tips jeg har en faktisk problemstilling også om å finne ut av hvordan man får kobla generator til batterier som kan levere 230V strøm til fryser og eventuell PC ombord så dette kan fungere uten at man har generator i gang hele døgnet eller landstrøm koblet på. Må jo ha fryser om man skal ha fiskecruise og må ha PCe og starlink om jeg skal kunne ha kontroll på elevene og flyskolen + planelegge dem, imens jeg har det gøy med å bruke båt og å lære hvordan man fikser den.

For øvrig om det skulle endt med Fairline 50 så er det dævva generator å finne ut av i den også, men jeg tror det er en del andre ting der som gjør at man ikke har lyst på båten som at dets skrog ser ikke ut i forhold til hvordan Princess 55 så ut i skroget og badeplatform ser ut som om det var meg etter litt opplæring som klistra den på med lim (det er slik glassfibern tørka antar jeg) :giggle::lol:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...