Jump to content

Hvordan har dere lært å fikse båten?

XardasKSP

Recommended Posts

XardasKSP skrev 25 minutter siden:

Så når deler finnes ikke var svaret så fikk jeg jo ikke hjelp av noen og selv klarte ikke å få ut motorn (hadde jeg klart det som 15 åring så hadde jeg sikkert klart å få på plass en ny brukt en) og da endte snekkas liv der siden når bytte av motor var dyrere enn snekka så trodde ingen på at noen kunne kjøpe noe slikt. Derav kanskje mine ideer frem til i dag som har brent seg i hodet at selve båten er verdiløs og det er motorn som er verdien.

Joda, det er fullt forståelig når du er 15 år og får en sånn beskjed. Pluss at foreldrene dine sikkert tok avgjørelsen over hodet på deg. Men nå er du voksen, og da er det på tide å legge fra seg slike tanker og ideer og heller finne løsninger på problemene når de oppstår. Alt har en verdi, og når ting slutter å virke vil du i minst ni av ti tilfeller kunne reparere til en vesentlig lavere pris enn ved full utskifting av det det gjelder. Så ikke ta alle sorger på forskudd, du trenger ikke ha to millioner stående på bok i tilfelle begge motorene skulle bestemme seg for å totalhavarere. Mest sannsynlig kommer det aldri til å skje. Det er nok lurt å sette av 5-10% av kjøpsprisen hvert år til båtplass, forsikring, vedlikehold/rep av båten, men utover det ville jeg ha prøvd å senke skuldrene og sørget for å nyte båtlivet. Det er som med hypokondere, det er svært sjelden de sykdommene man går og bekymrer seg for hele livet faktisk slår til. Så da er spørsmålet: Skal jeg gå gennom hele livet og bekymre meg for å få kreft, eller skal jeg la være å tenke på det og heller takle det så godt jeg kan om det plutselig skulle skje?:wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
XardasKSP skrev 1 time siden:

@Komodo Takk for tips jeg har en faktisk problemstilling også om å finne ut av hvordan man får kobla generator til batterier som kan levere 230V strøm til fryser og eventuell PC ombord så dette kan fungere uten at man har generator i gang hele døgnet eller landstrøm koblet på. Må jo ha fryser om man skal ha fiskecruise ...

Dette har jeg gitt deg et konkret forslag på sist du tok opp det temaet. Men jeg orker ikke å gjenta det, du får bla tilbake og lese. Mye tyder på at du skriver mye, men ikke leser svarene du får like nøye. Husk at noen bruker av fritiden sin til å skrive og hjelpe deg...

Men du må lære deg å krype før du kan gå, så begynn med å tilegne deg nødvendig grunnleggende teoretisk kunnskap og ta det derfra. Nå har du fått et helt konkret forslag på hvordan du kan starte på en enkel måte, så nå ligger det på deg :wink:

Komodo skrev for 2 timer siden:

Selv tilhører jeg den gruppen som vokste opp på 70-80 tallet, og fra fire års alder begynte karrieren med å skru fra hverandre vekkeklokker så fjærene sprutet over hele huset. Måtte bare finne ut hvordan ting så ut inni :giggle:

Har en gulvstående sveivegrammofon i stua her, den er sikkert 100 år gammel og har stått i huset siden det ble bygd for snart 70 år siden.

Den ble delvis demontert av meg på 70-tallet, for jeg måtte jo finne ut åssen disse greiene funket. Husker det var en fjær som spratt ut osv.

Ble aldri helt montert sammen igjen, men det er jo aldri for sent :giggle: Sikkert verd noen kroner.

Noen radioer fra 50-tallet ble også delvis dissekert den gangen. Mye interessant i en gammel rør-radio :smiley:

Apropos strøm, dvs. 230V, så tør jeg nesten ikke fortelle hva jeg drev på med den gangen på slutten av 70-tallet med loddebolt, ledninger, brytere og litt fantasi.

Men det gikk bra, merkelig nok :saint: Om det var mest flaks eller bare litt forståelse for strøm vites ikke. Antagelig en kombinasjon. Tror jeg har noe av det liggende fortsatt, skal se om jeg får tatt et bilde...

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

@Komodo Joda jeg har lest dette og takk for tiden som blir brukt.

Poenget er at utifra svaret jeg fikk til gjennomførelse er det lang vei siden jeg må først få tegnet meg teoretisk hvordan dette skulle henge sammen deretter plassere det i den konkrete båten jeg skal ha. Og på slutten kommer den "oi faen biten" altså hvordan man får gjort det praktisk med hendene men har jo en vakker plan om å spørre mekaniker når han ser på andre ting om det jeg gjør har mål og mening og forhåpentligvis må ikke hele greia hives og mekaniker jobbe dobbelt så mye for å ordne opp i feilinstallering.

Uansett veldig takknemlig for alle svar og innspill noen ganger er det veldig fint om noen forklarer ting som til en som er dum (for det er jeg til praktiske ting) siden når jeg leser ulike tråder her så går jo folk utifra at personen som fikler med ett eller annet har ett visst nivå av fiksekunnskap :giggle:

For øvrig er det mange modige folk her, ikke lenge siden noen fiklet med motorer som ikke var 10 år gamle engang helt på egen hånd. Er jo modig gjort om de kan dævve for 500 000 å ikke be en mekaniker ta en kikk og gi noen råd til konkrete problemet :giggle:

Hvorfor ikke gjøre som de fleste her inne gjør nemlig å få tak i båt til ditt bruk og satse på at det går greit...når noe oppstår så er det å sørge for at ting går i orden. Det er da du lærer og ikke sitte på bp og krisemaksimere, mener nå jeg da, og snakker av egen erfaring. Stort sett så er det jo ikke rakettmotorer vi har vel, trenger stort sett luft, drivstoff og kjærlighet og ei god hodelykt?

@Martine29f Holder jo på med dette i den andre tråden jeg har, foreløpig var vel nærmest å kjøpe Fairline 50. Men vet ikke hvorfor men den båten rett og slett utseendet faller ikke helt i smak (utvendig) kanskje det er pga. grå farge på overbygget, kanskje fordi noen har smurt på den badeplatform så den ser ut på avstand som at den er "limt på", kanskje det var fordi jeg så den når skade etter møte med seilbåt ikke ble ferdigfiksa i glassfibern. Eller kanskje fordi den var "surroundet" med nyere og større båter der den stod til salgs og derfor ikke virket veldig "attraktivt". Om de selger den for 1 mill så kan det gå siden man kan jo få solgt den når det ligger mer penger på konto som ikke er foreldra sine til å kjøpe vakrere båt, men mer har man ikke lyst å betale.

For øvrig jeg snakket jo med @sap_2000 som mange her mente er forumets mest erfarne og da virket det ikke som jeg krisemaksimerer kostnadene, fikk en versjon hvor alt blir dyrere enn jeg hadde trodd men denne var da pessimistisk men jeg rakk å tenke meg om jeg virkelig vil kjøpe meg de utgiftene :giggle::lol:

Har også sendt mail til meglere om de har noe nytt osv. ellers tenkte om jeg ikke bare kjøper meg en ny "Alicraft" (som ikke står i Bergen eller Stavanger) for sommern og venter på at "super båten dukker opp" bare for å ha noe "å leke med" i sommer. Men en Nord West (uten aktercabin så går an å fiske bak) som stod her i Skien står det rep objekt på så da er den allerede dævva til mer enn prisen av Alicraft så skulle helst vært noe som enda fungerer for å ikke starte sommern med å lære meg å fikse. Og den er vel for stor til å ha som hagepynt, foreldra vil få sjokk om jeg putter slik "lær deg å fikse" oppgave i hagen :giggle::lol:

XardasKSP skrev 8 minutter siden:

For øvrig jeg snakket jo med @sap_2000 som mange her mente er forumets mest erfarne

Det kan jeg bestemt avkrefte at jeg er. Både på kunnskap, alder og fartstid. Men har vært litt på sjøen de siste tiårene med hovedinteressefelt flybridgebåter, hovedsakelig de engelske.

XardasKSP skrev 11 minutter siden:

fikk en versjon hvor alt blir dyrere enn jeg hadde trodd men denne var da pessimistisk

Alt blir dyrere og mer omfattende/ tar mer tid enn det man tror. Spesielt med eldre båt.

XardasKSP skrev 12 minutter siden:

men jeg rakk å tenke meg om jeg virkelig vil kjøpe meg de utgiftene :giggle::lol:

Da ble målet oppnådd :giggle:

For jeg tror det er lurt å tenke seg nøye om før man hopper inn i den bøtteballetten med hud og hår. Spesielt som mindre teknisk og nevenyttigcperson med lite erfaring.

Men, har du bestemt deg etter å tenkt gjennom alle sider, så er det bare å kjøre på :flag_bp:.

XardasKSP skrev 16 minutter siden:

Om de selger den for 1 mill så kan det gå siden man kan jo få solgt den når det ligger mer penger på konto

Jepp. forutsatt at ikke noe større dævver og du har kommet for langt i i å investere/ fikse den opp. Det er blytungt å selge slike båter om noe vitalt ikke fungerer som det skal.

Du fikk kanskje med deg innlegget mitt i yanmartrådeh. Typisk eksempel på ting som kan skje og man pøser inn penger uten å kunne være sikker på om motoren er mer skadet enn det man har grønn til å tro. Fasit kommer først etter at man har fått A, B og C i orden før man kan prøve på nytt og finne ut om det er noe mer som har <devva eller i verste fall at motoren må kasseres.

Mvh. SAP

@sap_2000

Det kan jeg bestemt avkrefte at jeg er.

Er vel folket i båtkjøp tråden min som har ment det :giggle: Men jeg skjønner ingen vil ha slik tittel blir jo mye forventninger :lol: Men du er i hvert fall erfaren nok til å være en av de aller aller aller mest erfarne som har vært på forumet det får du ikke til å avkrefte da det ikke er målbart :giggle::lol:

Men, har du bestemt deg etter å tenkt gjennom alle sider, så er det bare å kjøre på

Det er ikke det at jeg har lyst på dævva ting til 500 000 :giggle: Men jeg har bestemt meg at noe må man ha det gøy med i livet ellers hva sparer man for. Foretrekker egen bil og båt enn å "sitte på Hawaii eller Maledivene" eller hva det er "vanlige folk" liker å drømme om eller bruke penger på. Men fortsatt har ett ørlite håp at det kanskje ikke blir den dyreste versjonen av ting som dævver :saint:

Du fikk kanskje med deg innlegget mitt i yanmartrådeh. Typisk eksempel på ting som kan skje og man pøser inn penger uten å kunne være sikker på om motoren er mer skadet enn det man har grønn til å tro. Fasit kommer først etter at man har fått A, B og C i orden før man kan prøve på nytt og finne ut om det er noe mer som har <devva eller i verste fall at motoren må kassere

Jo jeg fikk det med meg selv om jeg ikke forstod så mye mer enn at motor ble frostsprengt om vintern noe som hadde skjedd med Alicraft om jeg ikke fant dette forumet før jeg kjøpte den. Er vel den store frykten om noen skulle kjøpt 2006 båt til flertallige millioner at en motor der dævver og det er 1 mill å betale for motor enten man vil eller ikke (hvis båt er verdt 4-5) det blir ikke som med båt til 1 mill at man kanskje bare hiver båten fremfor å bruke 1 mill på ny motor + mekaniker + tilbehør til motor + må bytte den andre siden det vil vel ikke gå med 2 forskjellige motorer.

Ellers vil helst ha noe alle kjenner aka Volvo Penta eller tysk motor fordi det er tysk har ikke noe annet forklaring blir litt som med bil "dette er tøft fordi det er laget i Tyskland" :giggle::lol: Men den forklaringa har halve øst-europa så de har nok hatt god markedsføring. Siden det er ikke akkurat noe favorittnasjon i øst etter 2 verdenskrig men tingene de lager er helt topp og alle vil ha :giggle: Så noen har virkelig jobba med markedsføringa "das beste oder nichts" tror nok folk er hvordan de lager ting.

For øvrig angående frostsprenging har fortsatt ikke forstått det hvordan dette ikke skjer imens folk har båten på vannet om vintern. Det har jeg også lyst til siden jeg vil prøve meg på vinterfisken under ett høyttrykk som gjør Skagerrak flatt (selvfølgelig utenfor forbudssonen for torsk). Må man fylle opp med frostvæske etter at man har tatt båten i bruk for hver gang?

Nå må du vår polske venn forså at vedlikehold ikke bare består av om en motor skal dævve eller ikke. Det er mye annet som krever litt/mye innsats.

Jeg har ingen utdannelse når det gjelder toaletter i båt, men det oppstår problemer med slikt også. Da er det bare å brett opp ermene og med litt sunn fornuft gå løs på problemet fremfor å tilkalle en "mekaniker" eller  proff hjelp.

Se min tråd idag om dassproblem. https://baatplassen.no/i/topic/174297-så-er-det-båtferie-på-svenskekysten-for-trudelutt-også-i-2024/page/4/#comment-2467466

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

"Liten nyere driter"? Helt ny er vel ikke vår Saga 27 som er fra 1986 (innklusive motor). Så det er stadig noe å fikse/reparere/forbedre som hadde kostet mye om man ikke hadde gått løs på problemene med krum hals. Da jeg kjøpte båten i 1987 var jeg 44 år og hadde ikke hatt båt før.

Det jeg kan nå er selvlært. De første årene lærte jeg mye ved å lese båtblader som den gang ikke bare skrev om nye båter, men hadde mye teknisk stoff. Så, for 20 år siden kom jo Baatplassen der jeg har lært mye.

Når det gjelder elektriske saker og ting, har jeg utdannelse som hjelper. Men ellers er alt selvlært på samme måte der jeg hjemme har murt pipe, lagt parkett i stuen, satt opp nytt kjøkken, ordnet mye rørleggerarbeid (bl.a. byttet dass selv)  . . . osv.

Det er bare å søke litt info og så sette igang, mange penger spart der.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

XardasKSP skrev for 2 timer siden:

det får du ikke til å avkrefte da det ikke er målbart :giggle::lol:

Aldri si aldri. Jeg kan jo komme til å deg tommel opp på kjøp av en svær, gammel driter hvor begge motorene tar kollektivt selvmord 5 min senere :lol:

XardasKSP skrev for 2 timer siden:

Men fortsatt har ett ørlite håp at det kanskje ikke blir den dyreste versjonen av ting som dævver :saint:

Den biten får man ikke garantert seg mot, men forhåpentligvis redusert før kjøp. Så kommer biten etterpå med bruk og vedlikehold. Veldig viktig å ha sansene i orden og reagere små ting som endring i lyd, oppførsel, lukt, visuelt så ting som kunne endt med klokkeklar dævving, som feks et infarkt raskt blir oppdaget og ender opp på sjukehuset en stund istedenfor. Vel og merke et privat sykehus i USA-style som ikke er sponset av det offentlige, og hvor legene går i skreddersydde italienske designerfrakker og "nursene" er av bunny-typen   :giggle::crazy:

Hulda skrev 44 minutter siden:

Alt jeg har lært om finere toaletter har jeg lært av @Lars H. :-)

Får fortsatt traumer når jeg tenker på close-up bildet @Lars H.  postet av innsiden av det stappfulle og tette septiktanken sin for mange år siden :puke:.

Såpass affektert er jeg fremdeles at om jeg ser Lars begynner å skrive noe om septikproblemer så scroller jeg ikke eneste linje videre ned av frykt for å se nye bilder som hadde utkonkurrert enhver Grethe Rode kur :lol:

Mvh. SAP

@Lars H. jeg har sett tråden din flott tur til Sverige, kommenterte bare den ikke for å ikke avspore tråden slik det ofte skjer når jeg begynner å skrive noe :giggle:

Det er jo akkurat slik jeg tenkte på med fiksing av båten ikke bare motor, siden motor spesielt på "stor gammel driter" vil jeg uansett bare lære men ikke forsøke å fikse uten mekaniker da det blir sabla dyrt å feilfikse og mye penger spart på å få hjelp til den selv om man skulle brukt ett verksted fordi mekaniker ikke har tid f.eks.

Men når det gjelder dassproblemer så antar jeg at de dobles om ikke tredobles i store båter da noen har funnet på en fiks idee at hver cabin skal ha egen dass selv om folk ikke har egne dasser for hvert soverom i hus.... men tydeligvis i hvert fall før i tida mente båtbyggerne at det er masse plass i båten så den benyttes best ved å lage flerfoldige dasser og baderom (spesielt på enorme båter som Princess 65 der var det 4 stykk og 3 baderom tror jeg). Da er de i hvert fall sikra at eier ikke kjeder seg når alle disse skal fikses. Men jeg håper problemet kan bergrenses av å bare bruke den ene dassen og badet og la det andre bli konservert så mister man bare plassen i båten men trenger ikke å vedlikeholde 3 dasser og 2 bad men kun ett.

Hadde jeg planlagt en båt så hadde det vært 100 ganger bedre å slå sammen 2 baderom med dass til ett av fullgod størrelse og eventuelt hatt en reserve dass dersom båten var virkelig enorm som 65 fot men ikke et helt reserve baderom for å ikke snakke om 3 stykk.

Når det gjelder elektriske saker og ting, har jeg utdannelse som hjelper. Men ellers er alt selvlært på samme måte der jeg hjemme har murt pipe, lagt parkett i stuen, satt opp nytt kjøkken, ordnet mye rørleggerarbeid (bl.a. byttet dass selv)  . . . osv.

Det er vel kunnskapen fra hjemmet som har gitt profitt ved båten. Men ett sted må man starte å lære ting. I hvert fall takk for svar og interesserende reisetråd blir morsomt om din tur og @Pequod sin tur møtes siden dere reiser i samme strøk.

@sap_2000

Aldri si aldri. Jeg kan jo komme til å deg tommel opp på kjøp av en svær, gammel driter hvor begge motorene tar kollektivt selvmord 5 min senere :lol:

Det ville vært altfor raskt til å komme seg unna det faktum å være inni situasjonen selv :giggle::lol: Den beste indikator for tommel opp for en "stor/svær/enorm driter" er vel om det er en "driter" du kunne tørre  å hente ned til Langesund :giggle:  Da blir jo den kollektive motorhavarien til også en selvopplevd opplevelse å fortelle en historie om. Men det er jo en kremjobb uansett å kunne bare hente båter eventuelle "dævve smerter" går jo over når båten kommer seg til land, som eier har man etter vondter i lommeboka i lang tid om noe stort dævver :lol:

Men jeg stoler nok at med din gode sans for hva som fungerer så vil ikke noe annet enn noe helt uhørt dævve som den slangen du fortalte om (siden det skjer så sjeldent at folk ikke tenker på det med engang).

Veldig viktig å ha sansene i orden og reagere små ting som endring i lyd, oppførsel, lukt, visuelt så ting som kunne endt med klokkeklar dævving, som feks et infarkt raskt blir oppdaget og ender opp på sjukehuset en stund istedenfor. Vel og merke et privat sykehus (USA-style)  som ikke er sponset av det offentlige

Hadde man bare kunnet tegne forsikring mot dævving på noe eldre enn 15 år slik de gjør i USA :giggle::lol: Men jeg tenker det beste er jo å invitere erfarne folk på båttur så de kanskje oppdager noe og gjerne ha mekaniker på besøk til "legekontroll av pasienten" selv om ingenting dævver i en lengre periode. Så er det jo alltid en mulighet at kanskje noen som er meget erfaren (som akkurat ikke eier slik båt i momentet) vil låne båt for en egen tur og kommer med litt hjelp og synspunkter.

av frykt for å se nye bilder som hadde utkonkurrert enhver Grethe Rode kur

Om noen ikke vil ha "Grethe Rode kur" så kan det anbefales å ikke hive hundedritt i pose i svart dunk som står og soler seg..... inni dunken blir det som i en ovn. Jeg åpna en slik engang for mange år siden og selv om jeg vanligvis ikke reagerer mye på lukt så hold jeg på å dævve av å lukte det "bakerverket" som skjedde inni der :lipseal:

Lars H. skrev for 2 timer siden:

Når det gjelder elektriske saker og ting, har jeg utdannelse som hjelper.

Vi er mange her inne som har hatt glede av dine elektronikkunnskaper Lars ?

sap_2000 skrev 1 time siden:

Jeg kan jo komme til å deg tommel opp på kjøp av en svær, gammel driter hvor begge motorene tar kollektivt selvmord 5 min senere :lol:

Ha ha, der måtte jeg glise godt ?

Når det gjelder dasser og septikproblemer så sorterer vel det under sanitærrørleggerfaget.

XardasKSP skrev 1 time siden:

... men tydeligvis i hvert fall før i tida mente båtbyggerne at det er masse plass i båten så den benyttes best ved å lage flerfoldige dasser og baderom (spesielt på enorme båter som Princess 65 der var det 4 stykk og 3 baderom tror jeg). Da er de i hvert fall sikra at eier ikke kjeder seg når alle disse skal fikses. Men jeg håper problemet kan bergrenses av å bare bruke den ene dassen og badet og la det andre bli konservert så mister man bare plassen i båten men trenger ikke å vedlikeholde 3 dasser og 2 bad men kun ett.

Jeg har også ofte stusset på at det tilsynelatende er så lav terskel for å putte to dasser i en båt. Hadde jeg fått meg en båt på rundt 40 fot med to dasser, så hadde den ene blitt hevet ut. Det rommet skulle blitt brukt til oppbevaring av dykkerutstyr, det skulle ikke stått tomt og ubrukt. Alt av slanger og skroggjennomføringer hadde blitt revet ut og støpt igjen. 

@Komodo Altså 2 dasser kan jo av og til forsvares men når de begynner med 2 baderom og 3 dasser når båten bare har passert 50 fot også legger man på dass nr.4 og baderom nr.3 om den bikker 60 fot så mener jeg det er litt feil tenkt for å si det mildt av designeren.

Det er jo ikke 4 dasser og 3 baderom i ett hus på nesten 300 m2.... To dasser (to kan forsvares på "luksusbåt" hvor 2 stykk har samtidig "diaree angrep") og ett konkret baderom er vel max som burde være der om båten er 80 fot eller mindre. Jeg kan forstå små og flere kabiner siden man kan ha flere gjester osv. noen vil sove noen andre kaste sluk fra akterenden og tredjemann vil nyte øl på flybridgen i måneskinnet.... men hvorfor flertallige baderom og dasser klarer jeg ikke å forstå.

Greit nok med at man kan stenge den ene dassen, men om pakkboksen på akslingen begynner å lekke må den fikses. Da er det greit å fikse den selv fremfor å hyre inn fagfolk (eller en privat mekaniker, he he). Jeg visste ikken hvordan gjøre det, men etter grundige forklaringer her på forumet fikset jeg den jobben greit. Så du har mye å se frem til med en gammel båt, alt mekanisk slites med årene.

Jeg begynte fra det absolutte nullpunktet da jeg kjøpte snekka mi for 11 år siden - min første båt. Jeg har ikke lappen, så motorer har jeg null peiling på. Og jeg er heller ikke noe praktisk anlagt menneske, så læringskurven har vært bratt!

Men den gamle 22 hesters Yanmarmotoren var såpass enkel at jeg i det minste lærte meg å bytte både olje og filter på den selv, og var litt stolt når jeg til og med klarte å bytte impeller på den også, uten å føkke det opp! :giggle: Stramme reim lærte jeg også å gjøre etter hvert...

I Tresfjorden jeg har nå står en (for meg) gigantisk 130 hesters Nanni, og den har jeg omtrent ikke turt å røre! Men etter å ha fått sjokkregninga fra Engelsviken etter servicen der i april, så kommer jeg heretter til å ta olje- og filterskift på den selv! @Chilli Solbris har hjulpet meg det før, og jeg har sett på og vet hvordan det skal gjøres, så neste gang blir det jeg som gjør det!

Men om motoren stopper og det ikke er tomt for diesel, så er jeg totalt blank!

Andre ting som bunnsmøring og polering klarer jeg også, og som flere har nevnt finnes det masse gjør-det-selv-videoer på YouTube - og ikke minst all ekspertisen som finnes her på forumet - og i sommer skal jeg få gjort ferdig forkabinen med isolasjon og skrogtrekk selv, så man lærer litt av gangen - ikke minst har jeg lært av mine tidligere feil, så det har gått mye på prøve-og-feile-metoden hos meg.

Komodo skrev 1 time siden:

eg har også ofte stusset på at det tilsynelatende er så lav terskel for å putte to dasser i en båt. Hadde jeg fått meg en båt på rundt 40 fot med to dasser, så hadde den ene blitt hevet ut. Det rommet skulle blitt brukt til oppbevaring av dykkerutstyr

Lars H. skrev 6 minutter siden:

Vel, er du på hotell vil du vel ha eget bad? Og slike båter brukes jo ikke for en vanlig familie.

Lars er spot-on. 

Som nye er dette luksusbåter for den absolutt ovre middelklasse og over. Innredning og soverom skal minne om luksuriøse suiter. 

Mr Burberry hadde neppe likt å vente utenfor døren en søndags morgen med sammenknepte knær og 1 minutts countown på vei til å løpe ut mens Mrs Montgomery febrilsk prøvde  å gjøre seg ferdig med renneræv og gassutbrudd etter gårsdagens skalldyrtartar :giggle: Derfor "en suite" løsning med ett bad pr kabin i de fleste større (og dyrere) båter.

For å holde tråden litt on-topic må jeg si at den beste lærdommen med septik for oss som brekker oss lett er den preventive. På sistnevnte har @Lars H. bidratt stort for min del med det nærbildet av innsiden av septiktanken sin som dukker opp i hodet hver gang jeg tenker på toalettptroblemer...

Ikke f*** om jeg skal ligge opp-ned inni et skott og dykke ned i en full, trykksatt septiktank i 35 plussgrader :puke: Hadde heller senket båten tror jeg :lol:

Mvh. SAP

@Pequod Takk for svar det var oppløftende at noen har klart å lære seg noe uten å ha starta med fiksing siden man var barn. Tresfjorden er jo fin men ikke ny heller og den lever så det er jo håp da. Flott tur tråd for øvrig akkurat som dine tidligere turer, forsøkte å ikke avspore den også så har ikke kommentert der :giggle:

@Lars H. Gleder meg jo til å lære ting som jeg ikke kan det er interessant synes jeg i hvert fall. Det blir bare av og til sabla vanskelig når man ikke har tatt de riktige stega siden man var barn til å lære slikt. Ellers ville jeg tro dette er familiebåter da bare for rike familier når de er splitter nye.

Skal man på cruise så er det jo cruiseskip, tror ikke de fleste store flybridgebåter brukes som hoteller er mer for familie og venner så da er jo to dasser mer enn nok om en skal være "familie dass" og en for fjernere gjester. Men det var kanskje ikke det designere tenkte.

@Komodo
Dasser var vel relevant i forhold til vedlikehold av båten, det dreier seg jo om fiksing av båten ikke bare det dyreste og vanskeligste elementet aka motorn. Det er vel også det siste man starter å fikse helt selv med mindre man føler man er sabla god og vet hva man gjør.

@sap_2000 Preventiv vedlikehold av dassen er nok bedre enn å løse problemet når dassen har dævva. Da ville de fleste ha lyst på en dyr løsning hvor septiken hives sammen med tanken og tilbehøret og splitter nytt monteres.

Ellers så er det verksted siden jeg tror ikke privat mekanikere liker slike jobber, verksted derimot må jo like det sjefen ber om :giggle: Da går det greit om det skal være 2000 timen + MVA :lol:

Lære seg fiksing er morro og interessant, men å bli sanitærrørlegger med full septiktank høres ut som en jobb man kan gjerne betale i dyre dommer for å slippe så preventiv sjekk av dass må vel komme høyt på lista over båtinspeksjoner for å finne ut av om ting er på vei til å dævve.

XardasKSP skrev 24 minutter siden:

llers så er det verksted siden jeg tror ikke privat mekanikere liker slike jobber, verksted derimot må jo like det sjefen ber om :giggle: Da går det greit om det skal være 2000 timen + MVA :lol:

Tro det eller ei, men jeg hører stort sett at verksteder nekter  å ta slike jobber med overfylt, tett septik/ dassproblemer. Så løsningen for de fleste er å brette opp ermene og hoppe i det (bokstavelig talt).

Den jobben har også jeg gjort en gang i tiden, og minnen fra det, samt bildet til Lars har sørget for at jeg aldri har tenkt til å oppleve det igjen. 

Hadde Trawleren i 10 år uten noen former for problemer, men var "nazi" og veldig preventiv. så det er mulig.

XardasKSP skrev 24 minutter siden:

Preventiv vedlikehold av dassen er nok bedre enn å løse problemet når dassen har dævva.

Mange tips her, men noe av det farligste man kan gjøre er å ha med kvinnelige gjester uten erfaring med båtoalett. Har så mange eksempler på at alt mulig ender i dassen på tross nøye forklaring og gjennomgang rett før de går inn.

Løsningen min var  å bli med på dass når det var dolledokker ombord, hehe :giggle:. Neida, var ikke så galt, men alle fikk klart og tydelig vite hva som skulle i dass og ikke, samt klar beskjed om at den som tetter dassen, er den som fikser dassen. ingen unntak.

Mvh. SAP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...