Jump to content

Hvordan har dere lært å fikse båten?


XardasKSP

Recommended Posts

@Komodo Ikke enda faktisk, siden jeg holder på med sola over meridianen nå som jeg føler meg ikke lenger omtåket etter å ha våknet opp hver dag (derimot sovner jeg igjen klokka 3++ på natta, men nå sitter jeg i det minste ikke oppe pga. emosjonell sinne over hendelser fra ifjor) siden tenkte å ta den eksamnen også hente ut D5LAen siden det ser ut som det nærmer seg båt mer og mer.

Pleier å fokusere på en ting om gangen når den er "lært" så hoppe over på neste ellers blir ingen lært om det skal læres samtidig litt dette og litt dette.

@sap_2000 Får vel stenge den gjenværende åpne dassen, hvis jeg havner noensinne med båten til Mielno Polsk partyby ved Østersjøen. Det er vel ikke noe forbud mot å pisse i Østersjøen enda :giggle: Så får det være at "stor gammel driter" har dass i ustand heller det enn å skulle fikse den om verksteder faktisk nekter det :giggle:


@Taskeladden Lærte du selv som voksen eller var det også en historie med skruing fra du var barn?
 

Link to post
XardasKSP skrev 6 minutter siden:

Pleier å fokusere på en ting om gangen når den er "lært" så hoppe over på neste ellers blir ingen lært om det skal læres samtidig litt dette og litt dette.

 

Det er bra, og det var jo også det jeg skrev i det første innlegget. Fokuser på en ting om gangen. 

 

Du får si fra når du har kjøpt boka og er klar for å lære noe om praktiske problemer 👍

Link to post

@Komodo Skal si ifra når jeg har kjøpt boka. Men tror ikke det blir praktiske problemer før jeg har kjøpt "stor gammel driter" også :giggle: Eller eventuelt ett "hagemøbel" i tillegg å øve og lære på. Tenkte faktisk på en "ny Alicraft" sånn for i mellomtida dersom Fairline 50 ikke går for 1 mill og Princess 56 ikke går for 2,2 - 2,25. Men den eneste kandidaten en NordWest 900 i Skien som ikke må hentes halve landet har dævva allerede selv om den kosta mer enn fungerende Alicraft :giggle:

 

Link to post
XardasKSP skrev 1 time siden:

@Komodo Skal si ifra når jeg har kjøpt boka. Men tror ikke det blir praktiske problemer før jeg har kjøpt "stor gammel driter" 

 

Men du må ikke vente til du har fått deg en driter til å begynne å tilegne deg kunnskap. Bestill boka nå, så har du den når du er i mål med D5LA. Når du har blåst gjennom den boka er det på tide å regne noen oppgaver, så skal du laborere litt med noen koblinger før du gyver løs på utfordringene i en båt. Så dette er ikke noe å vente med. Og når du føler deg varm i trøya på strøm og ledninger, så går du løs på neste fagfelt. Bare å velge fra lista over 👍

 

 

sap_2000 skrev for 2 timer siden:

Tro det eller ei, men jeg hører stort sett at verksteder nekter  å ta slike jobber med overfylt, tett septik/ dassproblemer.

Kanskje ikke så rart, for dass og avløp er jo en rørleggerjobb. Så da er det kanskje mer nærliggende å ringe en rørlegger enn en mekaniker. Hvis dassen i huset er tett så ringer man jo en rørlegger, ikke byggmesteren som bygde huset eller megleren som solgte det 😉

Link to post

@Komodo Om det er oppgaver i boka så blir det noe annet men da er vel ikke boka så bra om man må spørre hvordan man løser oppgavene :giggle: Skal bestille den, men håper å ikke starte med dævva elektrisitet i båten med mindre det blir den Fairline 50 likevel :giggle:

Skulle hatt enn mer detaljert bok om motor enn den som var til D5L gjerne med praktisk forklaring hvordan man skifter filtre, fyller motor med frostvæske osv. osv. men det blir kanskje mer en brukermanual til den konkrete motorn siden de er vel alle veldig forskjellige. Det er kanskje derfor det var bare ren teori i den lille D5L boka om emnet.

 

Quote

Kanskje ikke så rart, for dass og avløp er jo en rørleggerjobb. Så da er det kanskje mer nærliggende å ringe en rørlegger enn en mekaniker. Hvis dassen i huset er tett så ringer man jo en rørlegger, ikke byggmesteren som bygde huset eller megleren som solgte det 😉


Vi har jo rørlegger på forumet @Tom Rør men antar vel det er ikke den jobben han forventer å bli ringt opp til om noen bestiller rørlegger? Kan vel få en uttalelse fra spesialisten. Men når man tenker etter så er det jo ikke motorverksted for båt man ringer for å fikse på glassfiber, eller interiørarbeid så hvorfor skulle man ringe for dass eller elektrisitet. Det er vel bare fordi bekjent mekaniker kan "alt" at han kunne like lett fikse elektriske ting som det med drev og motor eller tilkobling av ekkolodd. Han kan sikkert fikse dassen også om den dævver, men om han liker ikke jobber som han ikke liker antar jeg så det må man lære selv eller faktisk ringe rørlegger :giggle:

Link to post

Først og fremst må du legge fra deg denne fanatiske troa på at en "mekaniker" er en trollmann som kan komme ombord og fikse alt sammen. Ordinært multikompetansebasert vedlikehold og feilsøking bør du få til selv, det er en forutsetning for å holde kontroll på tilstanden til båten.

 

Har vel minst brukt to arbeidsuker på båten så langt i år med feilsøking, oppgraderinger og installasjon av nytt utstyr, tør ikke tenke på hva dette ville kostet om jeg skulle benyttet innleid arbeidskraft som sikkert hadde brukt dobbelt så lang tid på jobben og til 1500 kr/time....

Link to post

Startet båtlivet for 15 år siden nå. Er på den 6. båten nå. I størrelse har dette vært 24-29-47-33-30-27 fot. Så jeg har gått gradvis oppover for så og gå nedover igjen i størrelse. Nå har jeg for første gang seilbåt. 4 av disse båtene har vært selvvalgte prosjekter fra oppgradering/utskifting av elektrisk anlegg, installasjon av landstrøm, bytting av skrogtrekk, støping av badeplattform, motorjobber, som overhaling av impellerpumper, rens av kjølesystem. Den største og mest tidkrevende jobben var nok bytting av toppakninger på Caterpillar 3208 i Birchwood TS44 som vi hadde. Denne båten var det desidert største prosjektet, som tok all fritid i flere år. Heldigvis var båten i bruk under hele prosessen.

 

Jeg startet uten noen form for kompetanse på båt, men med stor vilje til læring. Dette forumet var, og er fremdeles, min største kilde til kunnskap. I tillegg til endel utenlandske fora, og "learning by googling" så har jeg enda ikke hatt en eneste mekaniker eller andre med timesrate ombord. Men antall timer med jobb og grubling, tør jeg ikke tenke på. Men en genuin interesse for båt og gleden med å "klare selv" har stort sett bare gitt glede. Selv om øyeblikk hvor man står med hodet på en bol i hånden og resten i motorblokka, når man trer pluss- og minuskabel gjennom samme hull samtidig og har glemt å koble fra batteriet, og mange andre situasjoner har vært kilde til stor frustrsjon og bannskap der og da.

 

Men dette er jo hobbyen! Ikke bare turene og feriene, men alle aspektene ved båtlivet😊 

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post

Begyndte å skru på mopeder da jeg var 14-15, bare plukka i stykker og satte sammen igjen, lærte mye på å bare prøve! alltid vært interessert i mekaniske ting. mekka litt på biler og i ungdommen. Første båtmotor jeg og pappa åpnet var en 4hk Thomos!  som vi bytta i en Suzuki.  I marinen var jeg med å hjalp maskinistene innimellom om jeg ikke hadde noe annet å gjøre.  Jeg har også vært med å plukke i stykker en Scania V8 lastebilmotor. Har også skrudd litt MC, men har bare kjørt Honda, så da er det begrenset hvor mye man trenger å skru! :wink: Jobber med offshorestrukturer plattformer og skip. Liker utfordringer konstruksjonsmessig. Jeg har også jobbet litt med hydraulikk. Vært med på konstruksjon av skjergårdsjeep og katamaran på 15m. Har og jobbet med Ulstein båter. alt som har med strøm å gjøre liker jeg ikke å jobbe med og kan ikke nok om det heller. Men vil at det skal være i orden og overdimensjonert! Elanlegg i båt er noe som bør være sikkelig og proft utført!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Fikk et godt grunnlag hjemme med en far som fikset det meste, men årene til sjøs som maskinist fikk virkelig opp kunnskapsnivået om alle mulige tekniske installasjoner.

Der var det heller ikke mulig å ringe en venn, eller ha tilgang på internett. Da var det bare å stå i det til problemet var fikset, om det tok 5 minutter eller 30 timer. man ble på sin post til jobben var gjort og manglet man deler laget man det selv.

Kollegiale problemer ble ordnet opp i da det ikke var rom for langvarig sutring da man skulle jobbe sammen i månedsvis.

Mao vil man bli den beste versjonen av seg selv så reis til sjøs.. Eller nest best, ha et godt båtnettverk på land

Link to post
hanto1 skrev for 3 timer siden:

årene til sjøs som maskinist fikk virkelig opp kunnskapsnivået om alle mulige tekniske installasjoner.

Der var det heller ikke mulig å ringe en venn, eller ha tilgang på internett. Da var det bare å stå i det til problemet var fikset, om det tok 5 minutter eller 30 timer. man ble på sin post til jobben var gjort og manglet man deler laget man det selv.

 

Er ikke maskinist selv, men har i ulike sammenhenger jobbet en del sammen med tidligere maskinister. 

Jevnt over vil jeg si at det er de beste folka å jobbe sammen med, nettopp av de årsaker du nevner over. Lavt konfliktnivå, og høy grad av humor, kombinert med en arbeidsmoral som tilsier at man ikke tar kvelden før man er ferdig. Problemet skal løses!

 

Ellers, @XardasKSP, les en gang til hva @Chiefengineer skriver i innlegget sitt lenger opp. Jeg har innledningsvis listet opp en rekke fagområder for deg, og hvert av de fagene er en utdannelse på 4 eller 5 år. Man lærer seg ikke alt dette på noen ettermiddager, og det er ingen som er tryllekunstnere innen alle disse disiplinene. 

 

Chiefengineer skrev for 6 timer siden:

Har vel minst brukt to arbeidsuker på båten så langt i år med feilsøking, oppgraderinger og installasjon av nytt utstyr, tør ikke tenke på hva dette ville kostet om jeg skulle benyttet innleid arbeidskraft ...

Deler du med oss litt om hva du har gjort?

Link to post

Jeg tror @XardasKSP vil lære mye av å gå noen timer langs verktøyhyllene hos f.eks. Biltema, og finne ut hva alt det rare verktøyet og alle remediene kan brukes til. 

 

Når du senere står overfor en tilsynelatende ubegripelig oppgave - åja - her kommer det eller det verktøyet til nytte! 

 

Og du kan jo lese bruksanvisninger. 

Selv om bruksanvisning er for "pingler". :tongue: 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Komodo skrev 59 minutter siden:

 

Er ikke maskinist selv, men har i ulike sammenhenger jobbet en del sammen med tidligere maskinister. 

Jevnt over vil jeg si at det er de beste folka å jobbe sammen med, nettopp av de årsaker du nevner over. Lavt konfliktnivå, og høy grad av humor, kombinert med en arbeidsmoral som tilsier at man ikke tar kvelden før man er ferdig. Problemet skal løses!

 

Ellers, @XardasKSP, les en gang til hva @Chiefengineer skriver i innlegget sitt lenger opp. Jeg har innledningsvis listet opp en rekke fagområder for deg, og hvert av de fagene er en utdannelse på 4 eller 5 år. Man lærer seg ikke alt dette på noen ettermiddager, og det er ingen som er tryllekunstnere innen alle disse disiplinene. 

 

Deler du med oss litt om hva du har gjort?

Overgang fra Bly til Lithium forbruk med tilhørende produksjon/maskinering av nye samleskinner som sammenknytter disse med uttak til forbruk. Nyinstallasjon av landstrømslader, nytt argofet skillesystem, ny DC/DC lader til start/thruster med nytt skillerele mellom disse. Utbedring av defekt glidesystem for takluke lagde mye jobb. Modifikasjon av feste/låsebraketter til signalmast da original løsning/sveis var for dårlig. Bytting av fløyte som hadde takket for seg i vinter, bytting av endestoppbryter til ankervinsj hekk, det var blitt kortslutning i den gamle som har mating med både 12V samt signal stopp og ikke er en helt enkel switch type. Demontering og reparasjon av frislippfunksjon på hekkvinsj, bytting av defekt dimmer til kabinlys, bytting av 2 stk. korroderte kabinlys, feilsøking på sikring som røk til hekkanker, (overslag inne i retningsrele til hekkvinsj pga. kontakt mellom + leder til ene spolen (ned retning) og jord der - sitter inne i en gjennomføring der isolasjonen var gnagd av i releet), måtte ut med releet som sitter på en helvetes plass og kontrollere det i verkstedet... Laget/tilpasset nye matter til innvendig kabin. Rubbet opp oksydert gelcoat på steder der jeg av ulike årsaker har utelatt årlig polering for å ta det senere... Reparert en mangelfull innfesting til gassylinder på luka til forre kjettingkasse.

 

Er vel det jeg kommer på i farta men det har gått over noen mnd. så er fordelt på flere "kampanjer".

 

Jeg prøver å holde lista over utestående jobber kortest mulig til enhver tid og akkurat nå er det vel bare noen serviceting som som står på blokka på motor/drev samt litt gelcoatpirk men det blir tatt når båten skal på land litt senere. 

 

Det er noe hele tida på disse båtene, stor eller liten, gammel eller ny, så for de som ikke orker eller har mulighet til å gjøre noe selv vil båtlivet bli fryktelig kostbart. Og så er det et faktum at når man selv holder på så har man f.eks. tid til å laste ned koplingsskjemaer, studere disse i ro og mak for å planlegge feilsøking etc. der timene og kronene renner ut når det går på taksameter fra et verksted som ikke nødvendigvis gjør jobben noe hurtigere og heller kjøper nye deler enn å reparere de gamle selv om det kan være en easy fix.

 

Får vondt i magen av å se noen betale 1500 kr/time for at en mekaniker sitter og ser på at kald drevolje renner ut av drevet på en båt som har stått på land i mange dager mens han venter på at det skal bli tomt, men har faktisk stått side om side med overnevnte scenario...

Link to post

Oi, det var litt av ei liste @Chiefengineer

Med så mange ting som hadde dævva så må vel den driteren din være ganske gammel?

 

Kjenner meg forøvrig veldig igjen i resonnement ditt. Skulle man satt bort alt dette til et verksted så hadde det ikke bare blitt dyrt, du hadde garantert heller ikke blitt fornøyd med alle løsningene. Det er en grunn til at jeg ikke slipper fagfolk og "mekanikere" løs med frie tøyler her hos meg. Det være seg i båten, bilen eller hus og hage. Men så blir jeg aldri ferdig heller da...

Link to post

@Chiefengineer Mener nesten å huske at du i en annen tråd har fortalt at du kjøper kun nye eller nesten nye båter på garanti for å slippe å måtte fikse som privatperson. Men det er kanskje ting å fikse likevel selv om båten har garanti?

Ellers er det klart at den mekaniker jeg kjenner sikkert ikke kan alt men kan i hvert fall utrolig mye nok til at man kan bruke verksted til færre ting i verste fall dersom man ikke får kontakt til frittstående spesialist som klarer å fikse tingen.

1500 er vel hva man betaler på verksted og da skal MVA og ikke bare skatt være med + sjefens og administrasjonens lønn + alle tomme timene hvor arbeidstakerne ikke har noe å gjøre. Blir annerledes med frittstående spesialister så kan man jo selv stå for ting hvor det skal ventes. Blir mye mer fleksibilitet med noen som hjelper med båten mot betaling enn hos ett verksted som skal fikse alt fra A til  så er det også uten arb.giver avgift så lenge det er mindre jobb enn til 60 000 NOK per år.

I mitt tilfelle hadde jeg fått instruksjoner om hvordan olja skal bort før mekaniker kommer og fikser vanskelige ting.

@Komodo Det er flertallige områder og man kan aldri lære alt selv, men noe kan man vel lære. Har jo sett tråder her hvor folk har gjort utrolige ting selv. F.eks en med Nidelv 28 det ligna veldig på noen som så å si kan alt og i tillegg fikser det utrolig fort. Det er også fantastisk tråd av Storebro 500 fiksing av @Chilli Solbris men der har jo flere folk deltatt så det er ikke en mann fikset alt selv om @Chilli Solbris er utrolig flink.

@Hekri Har vel besøkt Biltema allerede med Alicraft fikk litt veiledning av den gode hjelper og senere liste av ting som man trenger fra mekaniker som den gode hjelper anbefalte som noen som kan absolutt alt. Men jeg er klar over at "stor gammel driter" vil ha mye større utfordringer en "liten gammel Alicraft".

Men det er veldig interessant å lære nye ting og jeg synes at fikseprosessen ved Alicraft var veldig spennende å lære noe av.


@hanto1 Nå blir det noe annet med heltidsarbeid og en hobby :giggle: Men sikkert spennende arbeidsfelt, det finnes jo folk som jobber med noe som hobby men har en annen jobb fordi de blir betalt massevis der. Vi har en Instruktør i Polen som tar det som hobby å fly som IRI for ca. 1000 kroner timen (men får da bare timer når de vanlige ikke kan) fordi han er IT spesialist og må jobbe i jobben sin for å "tjene ekte penger" og ha fri til hobbyen å være pilot og instruktør. En annen eldre kar er eier av svær transportfirma men er også instruktør som hobby men dog bare til PPL(A) og ikke hele pakka opp til IRI og CRI(M).

Men å mønstre opp på skip blir nok mer enn hobby, så man får holde seg til å lære i fritidsbåt :giggle::lol:


 

Link to post
Komodo skrev 6 minutter siden:

Oi, det var litt av ei liste @Chiefengineer

Med så mange ting som hadde dævva så må vel den driteren din være ganske gammel?

 

Kjenner meg forøvrig veldig igjen i resonnement ditt. Skulle man satt bort alt dette til et verksted så hadde det ikke bare blitt dyrt, du hadde garantert heller ikke blitt fornøyd med alle løsningene. Det er en grunn til at jeg ikke slipper fagfolk og "mekanikere" løs med frie tøyler her hos meg. Det være seg i båten, bilen eller hus og hage. Men så blir jeg aldri ferdig heller da...

Den er vel ca. 10 år nå så den drar på årene men den båten jeg har hatt den desidert lengste utbedringslista på etter første året var den jeg kjøpte helt ny.. Så dette er egentlig ikke så ille og nå er det uansett utført og dermed (nesten) glemt..

 

Det ideelle når denne båten skal byttes igjen er vel å få seg en båt med noen få år på baken der det meste fortsatt er som nytt, pent brukt og som har hatt et betydelig verdifall og ikke minst vært jevnt brukt av en engasjert eier som har fulgt opp båten på en god måte. 

 

I båthavna vår er det veldig mange engasjerte båteiere med høyst ulik yrkesbakgrunn som installere utstyr, følger opp båtene sine nøye og godt, og utfører i det store og hele veldig mye god jobb med høy kvalitet. 

 

Det er vel foresatt en god forklaring til kjerringa at man må ned i havna for å reparere noe ombord når man vil ha litt alenetid.:giggle::giggle:

Link to post
XardasKSP skrev 14 minutter siden:

@Chiefengineer Mener nesten å huske at du i en annen tråd har fortalt at du kjøper kun nye eller nesten nye båter på garanti for å slippe å måtte fikse som privatperson. Men det er kanskje ting å fikse likevel selv om båten har garanti?
 

 

Ingen garanti på denne nei men jeg har jo hatt den noen år.

 

Garantijobber kan man evt. avtale å utbedre selv om det er en felles forståelse og enighet om omfang, greit for båtselger og om det er langt mer praktisk enn å oppsøke båtforhandleren som man blir nødt til på de fleste garantijobber. Men dette kan ikke gjøres ukritisk og må isåfall være veldig godt avtalt i forkant.

 

Det kan jo gi seg fordeler der du kan få ta ut annet utstyr til rabatterte priser etc. som kompensasjon for jobben. 

 

Ville ikke tatt noen garantireparasjoner på motor/drev i garantitiden uansett da dette kan gi store utfordringer mot produsent i ettertid og de økonomiske konsekvensene kan bli svært store. Her må man kjenne sin begrensning ift. ansvar/konsekvens uansett forutsetninger.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...