Jump to content

Da Oslofjorden døde

ydalir

Recommended Posts

Captain A skrev for 7 timer siden:

Torsk i sørlige Norge er heilt på kanten av sitt utbredelse område, så når tempen stiger så trekker den nordover 

Ser den utvikling  på dei fleste *Norske* bestander 

Stiger temperaturen?

Fra 10m og nedover er det stort sett kaldt uansett hvilken årstid du er i.

Det er bare overflatetemperatur som varierer med årstidene.

Torsken som alle andre fisker trekker til den dybde den liker temperaturen og dit hvor den finner nok mat.

Havarita skrev 10 minutter siden:

Stiger temperaturen?

Fra 10m og nedover er det stort sett kaldt uansett hvilken årstid du er i.

Det er bare overflatetemperatur som varierer med årstidene.

Torsken som alle andre fisker trekker til den dybde den liker temperaturen og dit hvor den finner nok mat.

Tempen stiger i havet ja både i overflaten og i djupet. Det viser alle målinger, kan snu i morgen for alt eg veit.og torsk som dei er så glad i og fiske med stang i oslofjorden trekker til nordover. Den går heller ikkje inn i Østersjøen - Kattegat ,torskefiske der og har kollapset for dei som følger litt med i timen. Men det kan være litt vanskelig og observere fra cockpiten fra eit småfly

Lazyjack skrev for 1 time siden:

Vet du hva tid de kommer til Vestlandet? 

Fjerning av rettigheter og grenseflytting skjer over hele lander og har pågått leeeeenge allerede...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Captain A skrev 18 minutter siden:

Tempen stiger i havet ja både i overflaten og i djupet. Det viser alle målinger, kan snu i morgen for alt eg veit.

Kan du vise til en måling som viser at temperaturen i de dypere lag av Oslofjorden har økt?

Bare en eneste en av alle de du påstår å kjenne til.

Jeg er kjent med at temperaturen stiger i overflaten hver vår.

Og på sørlandet snudde det denne uka, og gikk fra 20+ grader til ned mot 10. Jeg tror likevel sommeren vil prøver seg nok en gang.

Snart må man vel starte fiskecruise fra Trøndelag og oppover om det skal fortsette slik at det heller ikke er fisk å få på vestlandet..... høres ut som noen andre grunner enn varmere hav likevel siden jeg har tilgode å merke de fiskene som folk får ved Spania og lenger sør oppe her. Og da hadde disse vel flyttet hit?

XardasKSP skrev 2 minutter siden:

Snart må man vel starte fiskecruise fra Trøndelag og oppover om det skal fortsette slik at det heller ikke er fisk å få på vestlandet..... høres ut som noen andre grunner enn varmere hav likevel siden jeg har tilgode å merke de fiskene som folk får ved Spania og lenger sør oppe her. Og da hadde disse vel flyttet hit?

Spanjakkene er glad i torsk( bacalao ) men den fisker dei ikkje i sine farvann

Du har vel fått med deg St peterfisker og sverdfisker har inntatt norske farvann ?

Må få deg ein slik LiDAR på flyet ditt så du kan lokalisere fiskestimer med fly 

@Captain A Flyene jobber i Polen med elever og tjener penger til båten, ideen er å bruke båten for å lære noe teknisk og å ha det gøy på havet og jeg synes stangfiske er sabla gøy og selvfiska fisk smaker best i stekepanna.

Torsken er ikke min favoritt verken på kroken eller stekepanna..... MEN det er ikke bare torsken som er borte sei på over 2kg er også borte samme med lyr og masse annet man kunne få. Så er vel også torsken gjerne den fisken det er enklest å få i 10 kg ++ vekt siden en Lange må man klare hele greia med å ankre på 200 + meter for å få på slik størrelse antar jeg. Har for øvrig aldri fått større fisk enn 5kg (min onkel fikk fra en robåt ved Levanger en 15 kg Torsk for ca. 20 år siden) men dessverre for stangfiske gleden flytta foreldra fra Trøndelag ned til Skien i 1999, men det var jo fortsatt fisk her for 20 år siden. I 2017 var det en oppdagelse at Langesundsfjorden er blitt tom for fisk og man må minst ut i Langesundsbukta om man skal få noe.

Så var jo Åbyfjorden bra i slutten av mars / begynnelsen av april men nå er det jo torskeforbud og den fisken man fikk der var jo torsk (fjorden er ikke på kart som total fiskeforbud sone og gytefelt selv om den er det) så ikke noe poeng å fiske der hvis det man får er eventuelt torsk så må sleppes ut igjen. Ikke noe poeng i å skade torsken heller (den er jo ofte litt sprengt etter rask tur på nesten 100 meter opp, muligens ikke levedyktig), er vel først lov å ta med torsken om man er så langt ute som 10 gradern da dette er utenfor forbudssonen.

La ikkje dette bli storbåt driter ett eller annet tråd

Du har egen tråd der som eg har valgt og ikkje kommentere …

Naturen er i endring om vi liker det eller ikkje ,slik har det vert opp gjennom tidene, nå går det kanskje litt fortere.  Muligens pga media …

Og Oslo fjorden har på ingen måte daua, den er i endring 

Fremdeles fullt av liv der ?

XardasKSP skrev for 9 timer siden:

MEN det er ikke bare torsken som er borte sei på over 2kg er også borte samme med lyr og masse annet man kunne få.

Captain A skrev for 8 timer siden:

Naturen er i endring om vi liker det eller ikkje ,slik har det vert opp gjennom tidene, nå går det kanskje litt fortere.  Muligens pga media …

Media er absolutt relevant å ta med i diskusjonen og uten at jeg tenker å si stort mer om det enn at når en "sensasjon" havner i media: Let opp bakgrunnsdata/tallgrunnlaget bak saken så finner du ofte at det forteller en heeeeeelt annen historie...

Jeg antar at der ikke er stort med oppdrettsanlegg i Oslofjorden men her i vest dør det meste av normalt liv i havet med en gang oppdrettsanleggene dukker opp. Det er både selvopplevd og en hører om det fra andre (både amatørfiskere og proffer) men de gangene slike ting havner i media blir det TOTALT avvist at det har noe med oppdrett å gjøre...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
9 hours ago, Captain A said:

Og Oslo fjorden har på ingen måte daua, den er i endring 

Fremdeles fullt av liv der ?

Jeg dykker en del i Oslofjorden, og tar gjerne i mot tips om hvor det er fullt av liv. Synes det er ganske lite liv faktisk. Evt. så må det være noe liv jeg ikke ser. Det er stor forskjell på mine første dykk her for 25 år siden og nå.

SveinHa skrev On 6.6.2024 at 21.57:

Det må du gjerne kalle det om du har noen glede av det... Slike utspill kalles "hersketeknikk"...

ConspiracyTheory_vs_Truth.jpg.80f21b7ea7ae1916f04a4452429ac015.jpg

Her er det absolutt ingen hersketeknikk ute å gå. Han stiller seg jo bare undrende til ditt utsagn. Det samme gjør jeg. Hvor har du dette i fra?

Torsen67 skrev 7 minutter siden:

Hvor har du dette i fra?

Om en utvider horisonten sin til en smule videre enn NRK/TV2 så er det ikke vanskelig å finne ut av... Men ingen er så blind som den som ikke VIL se...

Det er mange årsaker til at det går til helvete med Oslofjorden. En av de er tråling. Tråling er effektivt, men tar jo med seg rubb og rake. Også fauna. Det er jo bevist at tråling i Oslofjorden er en medskyldig faktor. Men yrkesfiskerne fortsetter med å benekte dette. Flere av benekter også at fjorden har problemer. Teite utsagn som at de har vokst opp ved fjorden og så lenge det er skarv og sel å se, så er det nok mat. Uansett, ved å feks stoppe tråling så er ikke det alene nok for å redde fjorden. Men at det er én faktor som spiller inn er det ikke tvil om. Skal alle sitte på hver sin tue og benekte at de har noe med problemet å gjøre, så kommer vi ingen vei. Personlig er jeg for fiske, men da tenker jeg det må gjøres på riktig måte. Å beskatte en frisk fjord er godt for alle som er glad i sjømat, inkludert meg selv. 

Regjeringen har ikke annet valg enn å komme med symbolpolitikk, når de faktisk viser til total likegyldighet som de gjør. Når miljøminister Andreas Bjelland Eriksen legger frem forbudet mot tømming av septik i Oslofjorden, så viser han til hvor viktig dette er for fjorden og hvor dårlig stelt det er med fjorden. Men han forteller ikke hvor lite dette hjelper, og at skal fjorden bli bedre så må det kraftige investeringer til, samt at næringslivet også må få restriksjoner på utslipp. Han stikker med andre ord hodet i sanden.

Vanlige folk kan være med på å begrense skadene, men vi kan ikke redde fjorden. Det neste er vel at det kommer forbud mot å pisse i vannet når man bader. Hvorfor ble ikke dett nevnt i samme slengen? Hva blir neste trekk? Forby bading i fjorden? At Chemring Nobel på Sætre nettopp fikk disp til å femdoble sine utslipp frem til 2028 gjør jo alt bare verre fremover. Tror vi må se laangt etter en friskere Oslofjord om fremtidige regjeringer er like hodeløse som dagens styresmakter.      

Captain A skrev On 7.6.2024 at 23.12:

https://www.vg.no/spesial/klima/slik-endres-norge/artikler/havets-bunn/

Ein artikkel her fra eit troverdig institutt 

riktig nok fra ein annen fjord

leste det samme om Oslofjorden ein eller annen plass

Så ja tempen stiger jevnt og trutt i verdenshavene. 
slik har det altid vert så det er vel naturens gang , store spørsmål er vel kor mykje vi mennesker påvirker dette…

Artikkelen er fra VG. VG er ikke et troverdig institutt. Heller ikke når de tilbyr utvalgte 'eksperter' og 'forskere' spalteplass for å pleie sin 'markedsverdi'.

BT er i samme kategori.

Havforskningsinstituttet har også en fersk artikkel om tilstanden i ytre Oslofjord.

Romslig nok erkjenner de at det nok ikke er en samlet forståelse av situasjonen.

Miljødiretoratet har en samleside med tilstandsrapport og tiltaksplan for Oslofjorden.

Man ligger bakpå med tiltak og iverksatte tiltak ser heller ikke ut for å virke.

Tiltak som 'forby båtseptik' er ikke engang er på lista over viktige tiltak, men regjeringen har behov for å demonstrere handlekraft.

Da kan man også kaste eget fagdirektorat under bussen fremfor å bevilge penger til de satsinger som anbefales.

Enten så erkjenner man ikke at man har utfordringer.

Eller så tror man ikke på de løsninger som faginstansen(e) foreslås.

Eller så smerter regningen mer enn lykken ved utbedring.

Eller så gjør man en avledningsmanøver for at innbyggerne, og media skal snakke om noe annet.

Havarita skrev for 7 timer siden:

Artikkelen er fra VG. VG er ikke et troverdig institutt. Heller ikke når de tilbyr utvalgte 'eksperter' og 'forskere' spalteplass for å pleie sin 'markedsverdi'.

BT er i samme kategori.

Du får det til og høre ut som det er VG som driver og måler temperatur i havet og ikkje oseanografene til Havforskningsinstituttet 

Problemet er kanskje ikke at det fiskes for mye, men at fjorden ikke produsere stamfisk. Da hjelper det vel lite å frede fisken . . ? Dette gjelder ikke bare torsken, med stort sett alle slags stamfisk, og også blåskjell og tang og tare. Jeg har til og med inntrykk av at også bestanden av stillehavsøsters har gått tilbake. Og som jeg har nevnt før: det er lenge siden samme problemet ble tydelig i elver og vassdrag i innlandet.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeb begynte å dykke ca 1976, tror jeg det var. Mye dykking på sørlandet. midten av 80 tallet jobb i Oslo og dykking der også på fritiden. Det deprimerte meg, ut i fra de forholdene jeg var vandt med å dykke under. Men de jeg dykket med snakket om fantastisk dykk etc. Så jeg fortsatte å dykke og surret meg ned til sørlandet igjen. Nå... så oppfatter jeg at det er her rundt Kristiansand, nå er noe nærmere de forholdene vi hadde i Oslofjorden for ca 30 år siden. Og, jeg er egentlig nokså langt ifra begeistret. Ekstremt mye lurv og ett årig vegetasjon og lite liv. Veldig lite liv ifra hva jeg egentlig husker. Men om en ikke prøver å huske og ikke har tall eller nøytrale målinger, så ramler en ut i det de vel kaller "shifting baseline syndrome", en overser endringer i de lange linjene. (F.eks da jeg behynte å kjøre bil, så brukte jeg mye tid på å få bort insekter fra frontrute, og brukte vindusspylervæske på sommeren. Nå er det egentlig for å fjerne støv jeg bruker vindusviskerene på sommeren (og ved regnvær da, seff.)). Vi sliter med å ha en forståelse for hva lange og trege endringer kan ha å si, eller vi oppfatter de rett og slett for dårlig. 

Ikke mye hjelp i denne posten min her, egentlig..

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

sandman1 skrev 31 minutter siden:

Jo, det vil jeg absolutt si!

Du forklarer på en eminent måte det mange av oss andre ser og tenker. En langsom utvikling til det negative er skummelt, for vi blir blinde underveis. Du snakker om livet i havet, lurv osv, men eksemplet kan overføres til mange andre forhold I samfunnet. Tror jeg lar det bli med det. 

sandman1 skrev 34 minutter siden:

F.eks da jeg behynte å kjøre bil, så brukte jeg mye tid på å få bort insekter fra frontrute, og brukte vindusspylervæske på sommeren. Nå er det egentlig for å fjerne støv jeg bruker vindusviskerene på sommeren (og ved regnvær da, seff.)). Vi sliter med å ha en forståelse for hva lange og trege endringer kan ha å si, eller vi oppfatter de rett og slett for dårlig. 

Dette har jeg også observert men når jeg forteller det til andre så bare ser de dumt på meg og påstår at de fremdeles får insekter på frontruten... Ingen tvil om at mengden insekter på frontruten har minket dramatisk og forsvinner insektene forsvinner vi... Hvor mange insekter tar vindmøllene? En må regne i tonn og et tonn insekter er myyyyyyye...

sandman1 skrev 34 minutter siden:

Jo, fordi disse observasjonene er uhyre viktige :thumbsup:

SveinHa skrev 1 time siden:

Hvor mange insekter tar vindmøllene? En må regne i tonn og et tonn insekter er myyyyyyye...

Jeg tviler på at vindmøllene har noen stor rolle i dette. Insekter holder seg mest langs bakken, ikke 150 meter til  værs. Om jeg skal ta godt i så kan det være bortimot like mye som med fugler, der vindmøllene står for ca 5% av det som biltrafikken tar livet av. Og jeg har ikke sett mye insekter på bilen i senere tid nei...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...