Jump to content

Da Oslofjorden døde

ydalir

Recommended Posts

Profondo skrev for 3 timer siden:

Hvordan blir det om bonden pløyer marka 3 ganger i uka

Skjønner din metafor.

Likevel, i tillegg til å bl.a forstyrre  "livet" til mikroorganismer, vil prosessen ikke være hensiktsmessig. Rett og slett meningsløs. 

For å holde oss til temaet at Oslofjorden dør, har vel tråden trukket frem disse årsakene: 

1: Ordinære utslipp fra renseanlegg 

2: Ikke planlagte utslipp fra samme.

3: Bunntråling 

4: Utslipp av ballastvann.

Septik fra fritidsbåter er i denne forbindelse marginalt.

Det bør vel gå i kategorien "griseri" som bør unngås.

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Hekri skrev for 3 timer siden:

For å holde oss til temaet at Oslofjorden dør, har vel tråden trukket frem disse årsakene: 

1: Ordinære utslipp fra renseanlegg 

2: Ikke planlagte utslipp fra samme.

3: Bunntråling 

4: Utslipp av ballastvann.

I tillegg må vi vel ta med at det er mye gamle synder fra industrien i havet. Og det er heller ikke slik at det er helt slutt på utslipp derfra. 

Når det gjelder fiske så er det nok ikke bare bunntråling heller. Både yrkesfiskere og fritidsfiskere har nok overbeskattet på andre måter. 

• 1 måned senere...
Komodo skrev On 5.10.2024 at 17.21:

Andre ting jeg mener bør gjøres er å pålegge bøndene tiltak som begrenser avrenning fra gjorder (bla forby høstpløying)

På Øvre Romerike der jeg bor er det tydeligvis slutt med høstpløying. Men sist jeg kjørte gjennom Lier mot Drammen var det ferdig høstpløyd over alt.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

• 1 måned senere...

Ja, ikke uventet om dette går gjennom. Men for min del virker forslaget veldig lite gjennomtenkt

I forslaget ligger det bla å forby alt fiske (både for yrkes- og fritidsfiskere) i indre Oslofjord, samt nasjonlalparkene Ferder og Hvaler. 

Det innebærer at de ønsker å tillate fiske nord og øst for Hvaler, og helt opp til Moss-Horten. Mao ønsker de å tillate at det fiskes hummer og krabbe i områder som er vesentlig fattigere enn det som er tilfelle i nasjonalparkene! Hvor er logikken? 

For fritidsfiskere innebærer det at et område som allerede er mer sårbart kommer til å bli enda hardere beskattet. Se kartet under.

image.png.305891d046a880132e02ef235df07974.png 

I mine øyne burde de enten forby fiske i hele Oslofjorden, eller innføre strengere begrensninger. Men gjør det i hele fjorden, ikke bare de røde områdene! 

Angående landbruket, så er det noe som gnager. -Arealet er ikke vesentlig endret over mange tiår og høstpløying var mer norm tidligere, ser vi en svært forsinket reaksjon? Eller har vi oversett noe?

Glyfosat passer vel ganske godt inn i denne tidslinja? Middelet brukes jo nærmest som plog. Og det blir vel enda mer brukt når høstpløying blir forbudt i visse arealer (antar det nettopp er dem med mest avrenning).

@Komodo, jeg er fullstendig enig i at de bør forby i hele fjorden. Den trenger nok noen års pause nå. 

https://www.vg.no/nyheter/i/Gy8MLV/tilstanden-i-oslofjorden-det-staar-rett-og-slett-ikke-saa-bra-til

@Dalurfjall Ifølge landbrukets egne folk (hvor mye man nå skal stole på dem...), er det heller omvendt:

"Om glyfosat blir forbudt, er det slutt på å sprøyte med Roundup mot kveke på høsten, og vi må tilbake til gjentatte harvinger. Det vil igjen føre til økt forbruk av diesel og økt nitrogenavrenning. "

https://www.norsklandbruk.no/kostbart-glyfosatforbud/s/5-152-5638

@skagenekspressenBøndene er hellige i et drøyt halvår til, så er det en større sjanse for at det skjer noe der. Men renseanleggene må jo uansett oppgraderes, det er allerede bestemt av EU-regler som vi må følge. Det blir nok mer fart på det også når et visst EU-allergisk parti er ute av regjeringskontoret.

@Honduras Jeg skjønner av den ironiske tonen at du ikke støtter teorien om "mange bekker små gjør en stor å". Heldigvis er det mange andre som gjør det, og de har myndighet til å gjennomføre det de anser som hensiktsmessig.

Mastiff skrev 8 minutter siden:

@Honduras Jeg skjønner av ironien at du ikke støtter teorien om "mange bekker små gjør en stor å".

Joda, så absolutt er jeg klar over alle bekkene, og for egen del støtter jeg forbud mot tømming. Har hytte ved Strømtangen i Fredrikstad og man har til tider merket at noen ikke akkurat har ventet til de er midtfjords. Heldigvis langt mellom hver gang. Men i forslaget jeg har skumlest er det mye restriksjoner på både fritids og yrkesfiske, men kanskje ikke så mye som går på det dypereliggende. At all hvittingen på Lera er borte har ikke så mye med besteforeldre og barnebarn med hvittingsnøre å gjøre. Her må det være noe annet som er skyld, og der ser jeg kanskje ikke så mye som hjelper i dette forslaget

@Honduras Jeg syns ikke den avveiningen er det minste vanskelig. Endrede forutsetninger er jo ikke noe uvanlig for næringsdrivende. Min jobb kommer antakeligvis til å være borte i løpet av 5-10 år, og kanskje før. Det er på grunn av KI, men jeg kan heldigvis tidligpensjonere meg om tre år. Et varig trålforbud vil selvsagt være helt greit for meg, hvis det hjelper fjorden tilbake, i kombinasjon med de andre tiltakene som er nevnt over.

De fiskerne som faktisk er aktive, må da få en erstatning for kvoten, og det har vi råd til for å gjenopplive en så pass viktig fjord for så mange mennesker. Jeg mener å huske at jeg har lest at de fleste aktive fiskerne er på min alder (snart 60) og eldre, og da kan de få en årlig inntekt fram til pensjonen som for eksepel beregnes ut fra gjennomsnittet av det de har tjent på fisket de siste fem årene. Det er sikkert forskjellig fra person til person, men jeg ville grepet den muligheten med begge hendene.

De yngre, som er i gang med fiske (glupere folk enn meg får si hvor den grensa bør gå), kan få en tilsvarende årlig erstatning i et visst antall år. Det er jo veldig lav arbeidsledighet i Norge, så kanskje fem år, så de rekker å omskolere seg?

Etterkommerne som ikke er i gang som fiskere må ta en annen utdannelse, et fagbrev eller hva som helst. Alle yrkesveier er jo ikke åpne for alle mennesker til enhver tid, men alle som er unge nok til å ta en utdannelse, kan finne noe de kan trives med.

Det kan godt være fisketrykket totalt sett er for stort for fjorden, men rekefiske og bortfall av kystorsk har lite med hverandre å gjøre. At trål-lemmer lager noen små rifter i gjørmebunnen på 300 m dyp er jo udiskutabelt, men at dette påvirker annet fiske er spekulativt. Det er jo langt lettere å skylde på fiskere enn bønder..

På den andre siden så er det jo også udiskutabelt at om utslippene opphører og fjorden fredes for alt fiske så vil man få en raskere oppbygging av fiskebestander igjen. 

Bunnefjorden er et godt eksempel på hvordan naturen tilpasser seg. Da jeg var liten gutt, starten på 50-tallet, var det fastboende fiskere. De trålet reker, satte bunngarn, fisket brisling og makrell. Det var så rikt fiske at snurpere kom helt fra Møre for å sope fjorden ren. Så forsvant rekene, fjordbunnen ble bare svart illeluktende gørr. Så forsvant brislingen. Om sommeren kom algene, fjorden fikk farge av tomatsuppe. Hvittingen, flyndre, blæretang og de store torskene på over 4 kg forsvant. Fiskerne hadde forlengst mistet levebrødet. 

Og forsetter vi slik, vil også det 'miljøvennlige' fisket ut fra Utgårdskilen forsvinne av seg selv. Uansett hva den charmante ordføreren på Hvaler måtte mene eller ikke, så damen på TV i går. Så da kan jo den ene primærnæringen (fiskerne) slåss mot den andre primærnæringen (bøndene) om hvem som har mest livets rett. Tenker bøndene vinner, for de er mer oppstrøms forurensingen og ser den ikke. Møkka blir bare borte fra deres horisont.

Oldemoren min (eller var det oldemoren til fatter'n) hadde som bi-inntekt å fiske rundt ved Grisebu (nå Fagerstrand) og selge fisken på kaia i Oslo. Før i verden var rett og slett Oslofjorden yrende full av liv. Man kunne livberge seg og sine med et fiskesnøre. Nå er det vel 1 yrkesfisker igjen (i femte generasjon, tror jeg) som bor på Ulvøya. Tror han hevder at det er godt med fisk. Og det er han vel nokså allene om å mene.

Når man filosoferer over alle de tusenvis av tonn marint liv som dreit i fjorden året rundt, så kan jeg nok vanskelig se for meg at det er noen tusen båtdasser i noen få måneder i året som er tungen på vektskålen. Dog tømmer jeg septiken til land når slike anlegg er tilgjengelig. For jeg synes det er noe dritt å tømme dritten i sjøen. Toalettpapir går uansett til søpla på land. Ut fra det faktum at jeg aldri har fisket en fisk som kommer opp med egen dorull.

Jeg er enig i at Oslofjorden trenger ro og at en stopp i fiske er viktig for å gi artene en sjanse til å ta seg opp igjen.

Men dette vil ikke gi være noe annet enn en forlengelse av dødsprosessen uten at det gjøres noe med rotårsakene til at fjorden dør. 

Fjorden har tålt både industri, avløp og fiske tidligere og likevel, etter økt rensing både i industri og avløp, har fjorden kollapset de siste 20 årene.

En ting er klimaendringer og høyere temperatur, men det det finnes både blåskjell og fisk i områder med varmt vann andre steder.

Jeg tror det slippes ut nye stoffer nå som ikke har vært brukt tidligere og som dreper mye av livsgrunnlaget for de større artene.

Hilsen

Lurvetass

Hulda skrev 17 minutter siden:

Dødsprosessen  kan vel ha foregått i 100 år, men den er langsom. Da jeg var ung, var det å ramle i havnebasenget ensbetydende med pumping på legevakta. I dag er det badstuflåter og risikofri bading. Men livskurven til fjorden er udiskutabelt degressiv.

Du kan nok ha rett i det @Hulda, men synes likevel endringene har vært store de siste årene.

Før var det masse rur, snegler og blåskjell i fjæra. De har forsvunnet de siste årene de også.

Hilsen

Lurvetass

Det er bare det vi ser, vi 'ser' så langt vi kan vasse. Da jeg var 14 år, 1960, trakk Granum trålen for siste gang og flyttet fra Bomannsvik til Drøbak. Men vi gutta pilket fremdeles torsk, fisket og røkte ål i massevis, plukket blåskjell som vi kokte og spiste. Det var så mye ål at det var en plage å få dem på kroken. Noen digre, sleipe beist. Beit gjorde dem også, om man ikke var forsiktig. Og nå er ålen rødlistet. Til og med, da vi etablerte oss i Son 1975, var det flere aktive fiskere i her. Og det kom skip opp fra Danmark og kjøpte levende ål. Og vi kjøpte levende torsk direkte fra fiskeren på brygga i Son. I dag er det vekk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...