Komodo Svart 25.Juni Link til dette innlegget Svart 25.Juni Dalurfjall skrev for 2 timer siden: Enkleste er nok å gjøre det biologisk. Dyrke alger i kloakkvannet, sanke inn oppblomstring og kompostere på land. Vet ikke om det er det enkleste, men kanskje det beste? Så et program på tv fra en innsjø i Afrika der de gjorde nettopp det. Innsjøen var k ferd med å gro helt igjen av vekster. De hadde begynt å høste inn dette og kompostere. Dermed fikk de redusert næringssaltene i innsjøen, og samtidig verdifull kompost og gjødsel i ei ellers skrin jord. Her i Oslofjorden tror jeg derimot løsningen heller kan være dyrking av blåskjell og tunikater. Blåskjell er en ettertraktet vare, og tunikater kan brukes både til menneskemat og dyrefôr. Dette er så gode måter å rense fjorden for nitrogen at det burde blitt subsidiert av myndighetene. Istedet ser vi at søknader fra de som søker om løyve blir trenert helt til tiltakshaverne gir opp. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
enslagsgjest Svart 25.Juni Link til dette innlegget Svart 25.Juni Komodo skrev 1 minutt siden: Blåskjell er en ettertraktet vare, og tunikater kan brukes både til menneskemat og dyrefôr. Og man kan også spre selve skjellene på åkeren! En god ressurs, blåskjellene. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Komodo Svart 25.Juni Link til dette innlegget Svart 25.Juni enslagsgjest skrev 1 minutt siden: Og man kan også spre selve skjellene på åkeren! En god ressurs, blåskjellene. Definitivt! Og reiseeffekten i sjøen er så god at det kunne forsvart innhøsting og dumping mot erstatning fra staten dersom det ikke er mulig å høste pga giftalger. Det var nettopp dette siste som var årsaken til at Hvalerskjell gikk konkurs for ca 15 år siden. Noen politkere og byråkrater må begynne å løfte blikket og se de store linjene. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
enslagsgjest Svart 25.Juni Link til dette innlegget Svart 25.Juni Du som er dykker kan vel dykke ned og lage ditt eget hemmelige undervanns blåskjelloppdrett med litt tau og forskjellig Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Komodo Svart 25.Juni Link til dette innlegget Svart 25.Juni He he ja, har faktisk vært inne på tanken 😊 Et eget sted å høste blåskjell 😅 (Har forresten vært fire timer i vannet i dag. Ekstremt stor forskjell på blåskjellgorekomstene nå. Der jeg har vært i dag (to forskjellige steder) var det ingenting). Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
enslagsgjest Svart 25.Juni Link til dette innlegget Svart 25.Juni Hvis du får tak i tau av kokosfiber kan nok det brukes. Det er ganske råtebestandig, og ingen mikroplast i havet! Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
NilsPils Svart 26.Juni Link til dette innlegget Svart 26.Juni Jeg bor i innlandet på Romerike. Her er det tydelig at det er nær 100% slutt på høstpløying. Høstpløyingen er nok et spesielt stort problen i Norge på grunn av den konsentrerte snøsmeltingen om våren og topografien med relaivt kuppert terreng med bekkefar som skjærer gjennom jorbruksarealene. Alle mindre bekker og vassdrag her er totalt døde når de renner gjennom jordbruksområder, også de som ikke har mottatt kloakkutslipp. Slik var det ikke før. Da var det fisk og liv i alle vassdrag. Det skulle være et godt bevis på at moderne jordbruk er en stor miljøbelastning. Nå skal det bli spennenede å se om dette bedrer seg etter at høstpløyingen har tatt slutt. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
hanto1 Svart 26.Juni Link til dette innlegget Svart 26.Juni Ser man bort fra fordelen med selvforsyning, så er jo jordbruket i Norge en økonomisk & miljømessig katastrofe. Det er ikke stopp i fiskeriene som har noe for seg i Olsjofjorden, det er mye mer effektivt med stopp i gjødsling. Sitér dette innlegget Link to post
Boatmad Svart 26.Juni Link til dette innlegget Svart 26.Juni hanto1 skrev for 3 timer siden: Ser man bort fra fordelen med selvforsyning, så er jo jordbruket i Norge en økonomisk & miljømessig katastrofe. Det er ikke stopp i fiskeriene som har noe for seg i Olsjofjorden, det er mye mer effektivt med stopp i gjødsling. Det merkelige med selvforsyningen i Norge er at sjømat holdes nesten totalt utenom regnskapet. Om sjømat legges til er Norge nærmest selvforsynt av mat. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 27.Juni Link til dette innlegget Svart 27.Juni Nei, sjømat må holdes utenom, ellers er vi jo selvforsynte og det er jo ikke ønskelig for SP som vil ha størst mulig overføringer til bøndene. Uansett OT, men det vil ta mange år å reversere tiår med overgjødsling. Særlig torskebestand trenger lang til til gjennopbygging. Sitér dette innlegget Link to post
TåT Svart 2.Juli Link til dette innlegget Svart 2.Juli Død eller ikke, jeg traff på den hittil kuleste maritime skapningen jeg har sett i indre Oslofjord, her om dagen. Den tittet ut fra under den lokale brygga i Bunnefjorden. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 2.Juli Link til dette innlegget Svart 2.Juli Traff sånne da jeg dykka utenfor Søsterøyene, men ops det var 25 år siden. Var dykk med klubb så ingen ble tatt med opp. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Komodo Svart 2.Juli Link til dette innlegget Svart 2.Juli Litt spesielt at den her helt oppe i overflata, det har jeg aldri sett før. Også litt spesielt med blå hummer, men ikke direkte sjeldent. Jeg får noen blå hummere i teinene hver høst, men det forhindrer ikke Fredrikstad Blad i å trykke avisartikler om at noen har fått en helt spesiell og sjelden fangst (en blå hummer altså). Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
hanto1 Svart 2.Juli Link til dette innlegget Svart 2.Juli Har spist blåskjell Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 29.Juli Link til dette innlegget Svart 29.Juli https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/regjeringen-har-bestemt-seg_-innforer-fiskeforbud-i-deler-av-oslofjorden-1.17508546 Det blir noen sinte hummerfiskere. Forbudet innføres fra 2026, men det reduseres fra 10 til 5 hummerteiner per mann per båt alt fra i år. Sitér dette innlegget Link to post
TåT Svart 29.Juli Link til dette innlegget Svart 29.Juli Det blir noen sinte sportsfiskere også. For å nekte barn å fiske makrell i Bunnefjorden kan ikke forsvares med økologiske argumenter. Dessuten har alle seriøse sjøørretfiskere bedt om strengere reguleringer i mange år, f.eks. minstemål på 45 cm og dagskvote, men blitt møtt med at det ikke er nødvendig. Så forbys alt fiske nå. Det henger ikke sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Dalurfjall Svart 29.Juli Link til dette innlegget Svart 29.Juli Siden vi ikke har likerknapp må jeg denne gangen faktisk stemme i det @TåT sa. Så kan jeg legge til at fiske har vært levende tradisjon her siden isen trakk seg tilbake, hvor barn rekrutteres og gis kjerneminner ved lavterskelfiske. Minner som former deres bruk og omtanke for naturen resten av livet. Å forby barn med stang fra land eller dorging etter makrell gir ingen mening. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.Juli Link til dette innlegget Svart 29.Juli Jeg støtter innstramninger i fisket i Oslofjorden, men den måten de velger å gjøre det på er totalt idiotisk. Hva er f.eks. hensikten med å forby fritidsfiske etter reke med teiner? Hva verner man da? Og hva verner man med å forby å høste av den makrellen som kommer inn fjorden ved Færder/Torbjørnskjær i august/september? Og hva med at det i enkelte områder på Hvaler er så mye krabbe at de nesten dekker bunnen. Hva verner man med å høste av den bestanden? Når det gjelder ørret og makrell har det vel også fra faglig hold blitt hevdet at dette er friske bestander som ikke behøver å fredes. Måten dette håndteres på nå vil ikke møte forståelse hos de som bor langs fjorden. Og hva er meningen med å innføre nullfiskesone i Ytre Hvaler Nasjonalpark, mens det ikke blir nullfiske på Onsøylandet og opp mot Sarpsborg? Bestandene av hummer, krabbe og fisk generelt er jo lavere der. Her er det rett og slett for mye som ikke henger på greip. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mastiff Svart 29.Juli Link til dette innlegget Svart 29.Juli Det jeg kan tenke meg, uten å ha innsidekunnskap, er håndhevingshensyn. På denne måten vil alt fiske som påtreffes i praksis være ulovlig, dermed er det ikke noen tvilstilfeller om hva det fiskes etter. Det er jo folk fra Miljødirektoratet og Fiskeridirektoratet som står for forskningen som ligger til grunn her, og lokale variasjoner unntatt - ingen kan forske overalt - bør man vel gå ut fra at de vet hva de snakker om. Det ville vel også vært et problem å sette det opp og håndheve det for lokalt. Det ser jeg her på Nordfjorden ved Mandal, som er totalfredet fra første januar til 30. april på grunn av kysttorskens gyteområder, der overraskende mange som ikke vet at man kan fiske på vestsiden av Skjernøybroa og østsiden av Hellersfjorden, men ikke mellom disse punktene. I tillegg er det mange som kaster fra land som sier de bare går etter pelagiske fisk, men jeg har selv sett dem snelle inn og beholde torsk. Sitér dette innlegget Link to post
TåT Svart 29.Juli Link til dette innlegget Svart 29.Juli Ja, det ligger kontrollhensyn til grunn for et totalforbud. Utfordringen med det er jo at det i praksis er null kontroll. Jeg har etter 50 år ved indre Oslofjord aldri sett noen som har minnet om kontroll og tilsyn. De som i praksis driver tilsyn med fjorden er tilstedeværelsen av seriøse sportsfiskere. Det er sjøørretfiskeren som er ute i sydvendte bukter en vårdag i mars og en høstkveld i november. Og det er sjøørretfiskeren som ville ha reagert om noen hadde sperret av en slik bukt med garn i april, noe som ville vært en meget effektiv fiskemetode. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 29.Juli Link til dette innlegget Svart 29.Juli Joda nok et "Rette baker for smed" vedtak der dem virkelige problemskapere går fri. Reagerer særlig på stopp i trålfiske for å redde torsken. Av alle problemer torsken møter er vel trålere det minste. Det er jo også meget gode bestander av krabbe og hummer ( kanskje landets beste )som bør kunne høstes. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Juli Link til dette innlegget Svart 29.Juli Til slutt blir det så mye om, men, hvis og unntak at man kan oppgi hele forbudet og la fjorden daue. Nå var det heller ikke høstpløying rett etter siste istid. Og lensmannen på Nesodden var ute etter oss ungene som lystret langs land i bekmørke høstnetter. For 65 år siden. Det var mer enn én gang vi måtte bråslukke Petromax'en og gjemme oss på land. Og Gunnar ble tatt for krypskyting på land. Tror dere bør finpusse argumentasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 29.Juli Link til dette innlegget Svart 29.Juli Jeg støtter forbudet, men synes som @Komodo at det er ting som ikke henger helt på greip. Men nå burde samtidig alle kommuner med avrenning mot Oslofjorden preses til å ta tak samtidig. Kommunale renseanlegg må oppgraderes. Og landbruket må gjødsle så næringa blir igjen i jorda og ikke renner videre. Også burde det etableres noen faste målestasjoner som kan vise om det blir noen endring, eller om andre tiltak også må vurderes. Kan Bunnstoff vi bruker på båtene være problem? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Hulda Svart 29.Juli Link til dette innlegget Svart 29.Juli Nå har Vestby kommune mudret Son havn for første gang siden 1980. Den giften de fant, iflg havna, relaterer til avrenning. Ikke målbare resultater fra båt. Og det ligger vel rundt 400 båter i området. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.Juli Link til dette innlegget Svart 29.Juli Mastiff skrev for 1 time siden: Det jeg kan tenke meg, uten å ha innsidekunnskap, er håndhevingshensyn. På denne måten vil alt fiske som påtreffes i praksis være ulovlig, dermed er det ikke noen tvilstilfeller om hva det fiskes etter. Det er jo folk fra Miljødirektoratet og Fiskeridirektoratet som står for forskningen som ligger til grunn her, og lokale variasjoner unntatt - ingen kan forske overalt - bør man vel gå ut fra at de vet hva de snakker om. Det ville vel også vært et problem å sette det opp og håndheve det for lokalt. Her er vi nok ikke helt på linje @Mastiff. Enig i poenget med at et 100% forbud gjør det enklere å håndheve begrensninger, men det stopper der. For det første er det ikke full enighet blant forskerne om hva som er problemet for torskebestanden i Oslofjorden, så det å blint stole på dem er ikke veien for meg. Også forskere er uenige i blant, samt at de av og til endrer standpunkt. Og det å lene seg på Miljødirektoratet (med AP-broileren Bjelland Eriksen i spissen ) og Fiskeridirektoratet (med spesialpedagogen Marianne Næss fra samme parti som leder) sitter langt inne. Angående håndheving så er det jo i dag et ekstremt intrikat regelverk av forskjellige arter og perioder som er fredet eller begrenset, så at de ikke skal kunne klare å f.eks. følge opp et regelverk som åpner for en begrenset beskatning av de artene som er bærekraftige har jeg vondt for å forstå. Men jeg skjønner som sagt at det er lettere å håndheve et forbud når alt er forbudt. Da blir hvert eneste redskap som står i havet ulovlig. Angående årsaken til de problemene vi har i Oslofjorden nå mener den unge framadstormende forskeren Johanna Aarflot fra Havforskningsinstituttet at vi har fem hovedårsaker til dette, hvor fiske er den viktigste. https://www.hi.no/hi/nyheter/2024/mai/her-er-fem-hovedgrunner-til-at-oslofjorden-er-i-kjelleren Den pensjonerte forskeren Tore Johannesen mener dette er helt feil, og at fiskerne urettmessig er uthengt som syndebukker. https://www.hvalerbudstikke.no/fiskeri-havforsker-tore-johannessen-havforskningsinstituttet/er-det-hap-for-torsken-i-oslofjorden-og-om-a-rette-baker-for-smed/153136 Det forskerne i alle fall ser ut til å være enige om er at fjorden er overgjødslet pga. overskudd på nitrogen og fosfor, og at dette fører til at fjorden gror igjen av lurv og andre alger, som igjen ødelegger biotopene for fiskeyngel. Så hvorfor ikke starte der, altså å få ned utslippene av fosfor og nitrogen? Jo, fordi det er dyrt, og fordi politikerne da må ta opp kampen bla. med jordbruket. Det som synes opplest og vedtatt er at kloakk fra husholdningene og jordbruket står for ca. like deler av slike utslipp. Tidligere har @NilsPils påpekt noe viktig. De siste ca 100 årene har Norge gått fra å ha utedo i alle husholdninger til at alle har WC. Det betyr at for 150 år siden ble all kloakk kompostert lokalt. Når jernbanen kom begynte de å samle sammen ekskrementene og frakte det med tog ut til distriktene som gjødsel, ellers havnet alt i bakken der det ble generert. Nå havner alt i bekker og elver, og så å si alle kommuner syd for Røros og øst for Hemsedal ender til syvende og sist opp i Oslofjorden. I tillegg kan vi se på befolkningsøkningen i denne delen av landet, og skjønner kjapt at situasjonen har endret seg dramatisk på 100 år. For å komme utslippene av disse næringsstoffene til livs må det derfor settes inn tiltak i alle kommunene som har utslipp som til syvende og sist ender i Oslofjorden, det til tross for at kommunen ligger veldig langt vekk fra fjorden. Slik det er nå er det nesten bare snakk om kommunene langs fjorden, ikke de som ligger lenger vekk. Videre er et innført en forskrift for landbruket som skal begrense utslippene av næringsstoffer. Men den er langt fra god nok, det er bare en start. Den dekker kun utvalgte kommuner, og høstpløying er ikke forbudt. Her mener jeg de lett kunne strammet inn mye mer, både når det gjelder høstpløying, og det å opprette buffersoner slik at næringsstoffene i større grad filtreres ut før vannet renner ut i bekker og elver. Det er mye som kan gjøres, men det skjer ikke. Istedet har de nå valgt å ofre hele fiskeindustrien på Hvaler og alt av fritidsfiske i et symbolvedtak. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.