Jump to content

Da Oslofjorden døde

ydalir

Recommended Posts

Komodo skrev for 12 timer siden:

Her mangler du logikk. Det er ikke slik at enten går man for fullt fiskeforbud, som du tydeligvis synes er smart, eller så "dundrer man på som før". Verden er ikke svart hvitt, og det er mange andre veier å gå.

Siden dere er av den oppfatningen; har dere satt dere inn i detaljene i vedtaket? Og er dere lokalkjent i de områdene som blir omfattet og de detaljreguleringene som kommer? 

Ikke det nei, tenkte det. 

For å svare i samme tone;

hør her lille venn, er nok mer informert og engasjert enn det som umiddelbart syns, så slike bullshit svar uten innhold bør du holde deg for god til, du er tross alt oppegående ellers. 

insinuasjoner på manglende kjennskap til lokale forhold kan du legge fra deg. 

om du er så informert som du later som vet du at de to andre alternativene som ble foreslått var i ulik grad å dundre på videre. 

reagerer du på min påstand med viktighet av å bygge biomasse oppover i næringskjeden kan du starte med å lese deg opp om trofiske kaskader. 

Har forståelse for at du er engasjert og at det er lett å bli oppildnet, men hold deg for god til å komme med grunnløst oppkast. 

Mye interessant lesning her, mye uenighet - jeg har, befriende nok - overhodet ingen mening, men det er jo synd hvis Oslofjorden er død! Jeg spiser gjerne fisk, men jeg fisker ikke (kan ikke drepe - ta liv - lar myggen suge blod, den skal jo også leve), jeg kjøper min fisk hos https://fiskeruta.no/?srsltid=AfmBOooIsn_FRyJ1jU-nyz-0Mh1OMEyfx2pdYryb6WG3QqyrCGGTl39J  - kan anbefales :tommel_opp:, derimot kan jeg fortelle at min stefar var en kløpper til å sette garna i Oslofjorden utenfor Larkollen (fra fyret og sydover mot vestsiden av Sletter og fra Hvitnesberget rett sydover), han satt trollgarn - i lenker, jeg husker ikke hvor mange garn i hver lenke, men det var mange og jeg rodde/skåtet sjekta slik at garna kom "perfekt" ut. Og han dro fisk. Og hummer og krabber. Og tang og tare. Naboene (den gang bodde vi på hytta, som nå er min bolig) sa at han Finn (min stefar) støvsugde fjorden for fisk. Han dro MYE fisk. Søster Laila og jeg måtte gå med ferdig renset og filetert sei og torsk til naboene når våre frysere var fulle. Både på hytta og hjemme i Oslo. Dengang hatet jeg fisk. Vi spiste fisk 5 av ukas 7 dager.  I dag elsker jeg fisk. Dette var på slutten av 50-tallet og mot slutten av 80-tallet. Fra jeg var ca 12 år til i slutten av 20-årene. Stefar døde i 1995. Skitt fiske :tommel_opp:

jeg tørker ut på land....!

whisper skrev for 14 timer siden:

For å svare i samme tone;

hør her lille venn, er nok mer informert og engasjert enn det som umiddelbart syns, så slike bullshit svar uten innhold bør du holde deg for god til,

Skjønner at jeg tråkket på noen tær her @whisper, men det var litt av en utblåsning bare fordi jeg etterspør om dere har satt dere inn i detaljene i de nye begrensningene, og om dere har lokal kunnskap i forhold til hva dette får av konsekvenser og effekt. 

Jeg skjønner jo at du er engasjert og har satt deg inn i de nye reglene samt de andre alternativene som var på høring, men jeg tviler fremdeles på om du har kjennskap til hvordan dette vil innvirke her lokalt. For det er forskjell på Ytre- og Indre Oslofjord, og området her på Hvaler er kanskje det som blir rammet både hardest og skjevest i forhold til tilstanden. De nye restriksjonene er inngripende, og lite differensierende i forhold til hva som er problemer og hva som ikke er problemer. 

om du er så informert som du later som vet du at de to andre alternativene som ble foreslått var i ulik grad å dundre på videre.

Kjenner til de alternative forslagene. Men det er ikke nødvendigvis slik at noen av forslagene var gode, så jeg ser ingen grunn til å låse seg opp i dem. Verken totalforbud eller "dundre på som før" er blant mine foretrukne alternativer. 

reagerer du på min påstand med viktighet av å bygge biomasse oppover i næringskjeden

Nei.

men hold deg for god til å komme med grunnløst oppkast. 

Ok. Men da er vi kanskje to om det?

Naturligt det blir diskusjoner som kan gå litt varm innen emner som berører mange og er viktige.

Selv mener jeg totalforbudet er galt.

Her har Regjering valgt en løsning som ikke bidrar mye til det grunnleggende problem med sjøen og ikke tenkt mye på konsekvenser med et totalforbud.

Staten bør gå inn med midler til renseanlegg og hjelpe kommuner bygge renseanlegg og gå i dybden på problemet.

Der finnes penger til å hjelpe men om viljen til det er der tviler jeg på.

Norge er best i verden på bistand i utland kanskje skulle vi tenkt litt mere på hjemlandet ? ( ca 60 milliarder 2025 )?

Det skulle vert mildere da forbudet ikke hjelper mye på det virkelige problemet.

Det er ikke overfiske som gjør fjorden dårlig.

Regjeringen har tråkket feil før så jeg håper dem dem snur ang totalforbudet men toget er nok gått. Med alt som går ut i fjorden fra boliger industri landbruk etc tror jeg det tar en generasjon før det kan bli bedring. Håper jeg tar feil.

Sjøen er flink til å rense seg selv det har vert vist ved oljeutslipp etc tidligere rundt om i verden.

Men når tilsig og utslipp får gå sin gang hjelper det ikke med å stoppe fiske totalt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...