Captain A Svart 1.Desember Link til dette innlegget Svart 1.Desember Skal man tolke det slik at er 4 % torsk i fjorden da etter dette innslaget i VG siden sel spiser 4% torsk 😳 og sel spiser fisk opptil 25 cm men også annen fisk den kommer over 😳 Trur HI må sette seg litt meir inn dietten til Sel…. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 2.Desember Link til dette innlegget Svart 2.Desember Stoler mer på Havforskningsinstituttet enn en tilfeldig kar på baatplassen.no. De har sjekket magesekken til selen, og kun 4% av innholdet har vært torsk. Dessuten var det mye sel på starten av 1900 tallet, og gjett hva, også mye torsk. De som sier det aldri har vært så mye sel som nå, har et veldig kortsiktig perspektiv, de sammenligner stort sett med 90- tallet. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Captain A Svart 2.Desember Link til dette innlegget Svart 2.Desember Trur du på slik forskning selv ang dietten til Sel…. Trur du Hi går rundt skyter sel for og sjekke magesekken ? Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 2.Desember Link til dette innlegget Svart 2.Desember Captain A skrev 28 minutter siden: Trur du på slik forskning selv ang dietten til Sel…. Trur du Hi går rundt skyter sel for og sjekke magesekken ? Jeg vil vel anta at metodikken var den samme som ved denne forskningen fra 2009 til 2019 (som gjaldt Nordland, Finnmark og Rogaland og ellers ikke har noe med Oslofjorden å gjøre): Øresteinene, på fagspråket kalt otolitter, er altså fra fiskene, og ikke fra selene, hvis det skulle være uklart. Og jeg ser ingen grunn til at en forsker ved HI skal lyve om forskning, forskningsjuks i åpen forskning blir veldig lett avslørt. Han vet nok nye mer om det han snakker om, som er jobben hans, enn de fleste her på forumet. Det gjelder absolutt også meg. Edit: Jeg tror dette er artikkelen om forskningen det henvises til: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17451000.2020.1751205#d1e1955 Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 2.Desember Link til dette innlegget Svart 2.Desember Mastiff skrev 9 minutter siden: Jeg vil vel anta at metodikken var den samme som ved denne forskningen fra 2009 til 2019 (som gjaldt Nordland, Finnmark og Rogaland og ellers ikke har noe med Oslofjorden å gjøre): Øresteinene, på fagspråket kalt otolitter, er altså fra fiskene, og ikke fra selene, hvis det skulle være uklart. Og jeg ser ingen grunn til at en forsker ved HI skal lyve om forskning, forskningsjuks i åpen forskning blir veldig lett avslørt. Han vet nok nye mer om det han snakker om, som er jobben hans, enn de fleste her på forumet. Det gjelder absolutt også meg. Ja man samler inn Sel avføring og leiter etter otolitter Men saken er den at Sel spiser heile mindre fisker inkludert hode Men på større fisk tar den stort sett bare det beste og nærings rike slik som lever og det beste fiske kjøtt Hode blir ikkje spist på stor fisk. Og som kjent det er det otolitter er Eg seier ikkje Hi jukser men denne metode med og kun bruke avføring til og dokumentere dietten er mangelfull etter mitt syn Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 2.Desember Link til dette innlegget Svart 2.Desember @Captain A Det der vil jeg kalle en god selvmoderering. Det er et ganske godt stykke fra "Trur du på slik forskning" til "mangelfull etter mitt syn". Ut fra det jeg leste av artikkelen, foretrekker selen mindre fisker som de sluker hele, stort sett fisk under minstemålet for fiske. Jeg antar at de selene som skytes i prosjektene, er en grei kilde til å kvalitetssikre avviket som kjøttfulle deler av større fisker utgjør, men det er bare min antakelse. Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 2.Desember Link til dette innlegget Svart 2.Desember Har selv observert sel ta ganske store fisker som den ikkje kan svelge heile. Da river den bytte i stykker med og bite tak og riste kraftig på hode så fisk flakser avgårde Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 2.Desember Link til dette innlegget Svart 2.Desember Mere Skarv Mere Sel Mere Hummer ... Fjorden er ikke død. Kanskje tenke på å beskatte sel, og jakte fugl for å bedre fiskebestanden? Bærekraftig fangst handler om å beskatte ulike deler av næringskjeden noenlunde symmetrisk, slik at man unngår jo-jo bestander. Sel, fugl og fisk er konkurrenter i matfatet, og bestander vokser så lenge de er overskudd på mat. Når matfatet blir overbeitet, ramler bestanden sammen. Dette skjer fra naturens side, og når vi mennesker beskatter usymmetrisk. Forskning har noe for seg, og verdifulle innspill og kommentarer til rapportene bør alltid hilses velkommen. Det er større sjanse for at de bidrar til bedre kunnskap om de sendes til HI/ ved rapport ansvarlig. Det er ikke sikkert de henter sin kunnskap på Båtplassen. Sitér dette innlegget Link to post
Vittig Svart 2.Desember Link til dette innlegget Svart 2.Desember Dykker her, opplevd olsofjorden som "død" siden 2006 når jeg begynte å dykke. Med andre ord har jeg ikke sett store endringen. Det som er interessant for å fore konspirasjonsteorimonsteret er en pussig politisk sammenheng mellom mer utslipp politisk bestemt i stor skala samtidig som de ber hvermannsen stramme inn. Første eksempel på dette er oslo der det var så mye forurensing lokalt at vi måtte øke bompengeprisen på bensin/diesel slik at vi fikk ned de totale utslippene. Samtidig valgte de å bygge et nytt asfaltverk på sørenga.... I oslofjorden har vi hatt masse trøbbel med for mye nitrogen. Da er det på høy tid å sørge for at den store stygge ulven(fritidsflåten) som slipper ut en fis hver sommer strammer inn slik at de i stor skala kan slippe ut mer nitrogen fra ammunisjonsproduksjon på Sætre. Etterpå lurer vi på hvorfor det plutselig har blitt verre i oslofjorden. https://www.nrk.no/stor-oslo/norge-trenger-mer-ammunisjon_-sprengstoffabrikken-chemring-nobel-far-femdoble-utslippene-sine-1.16791600 Videre har vi en fjord i norge som har trøbbel med for mye nitrogen. Vi har en av verdens lengste kystlinjer men velger å plassere en ammunisjonsfabrikk der. Det er ikke mangel på arbeidsplasser rundt oslofjorden, heller tvert imot. Hvorfor plasserer man en ammunisjonsfabrikk så nærme det tettest befolkede området i landet. Det er i militær sammenheng et legitimt militært mål. Jeg begriper ikke idiotien. Denne fabrikken kunne vært plassert i grisgrente strøk der det kunne skapt arbeidsplasser der kysten hadde tålt nitrogenbelastningen. sånn "by the way" så skal det naturligvis bygges ny ammunisjonsfabrikk på Hurum: https://www.nrk.no/stor-oslo/forsvarsdepartementet-vil-ha-chemring-nobels-sprengstoffabrikk-i-hurum-i-asker-1.17470851 Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart Tirsdag 15:23 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 15:23 https://www.hi.no/hi/nyheter/2025/desember/det-kryr-av-liv-i-oslofjorden-men-det-er-mykje-smafisk Noe må all den sel og skarv spise på i den fjorden Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart Tirsdag 15:26 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 15:26 @Captain A Det er vel omtrent det Havforskningsinstituttet har sagt hele tiden, og nå har de beviset på det. Masse småfisk, men ikke nok som vokser opp og blir stort. Det var noen få småsei på dypet, men ingen større torsk eller sei eller andre topprovfisk på grunnere vann. De har ikke sett en eneste torsk over 25 cm til nå. Men det er litt morsomt å se den haien ta slimål, jeg ante ikke at de spiste sånt. Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart Tirsdag 15:40 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 15:40 Mastiff skrev 13 minutter siden: @Captain A Det er vel omtrent det Havforskningsinstituttet har sagt hele tiden, og nå har de beviset på det. Masse småfisk, men ikke nok som vokser opp og blir stort. Det var noen få småsei på dypet, men ingen større torsk eller sei eller andre topprovfisk på grunnere vann. De har ikke sett en eneste torsk over 25 cm til nå. Men det er litt morsomt å se den haien ta slimål, jeg ante ikke at de spiste sånt. Er vel der Sel og Skarv kommer inn i bilde Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart Tirsdag 15:43 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 15:43 @Captain A Godt mulig, men det blir jo ikke bedre av at fiskebåter og sportsfiskere fisker. Det er umulig å vite før det er prøvd, men det kan være at det er det som er tungen på vektskålen, som det så fint heter. Det vet vi vel om noen år, når fiskeforbudet har fått virke en stund. Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart Tirsdag 18:37 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 18:37 Mastiff skrev for 3 timer siden: @Captain A Det er vel omtrent det Havforskningsinstituttet har sagt hele tiden, og nå har de beviset på det. Masse småfisk, men ikke nok som vokser opp og blir stort. Det var noen få småsei på dypet, men ingen større torsk eller sei eller andre topprovfisk på grunnere vann. De har ikke sett en eneste torsk over 25 cm til nå. Men det er litt morsomt å se den haien ta slimål, jeg ante ikke at de spiste sånt. Så vidt meg bekjent så er ikkje torsk under 25 cm gytemoden. Så ein eller annen plass er det større torsk som lager dei småtorsker. Som vanlig er forskere på feil plass og måler bestanden 🤣 Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Plast Svart Tirsdag 20:24 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 20:24 Skal ikke hevde meg som noen fagmann på området, men har også vært i båt fra 70-tallet til nå med et avbrekk rundt '85-2000. I alle år før har vi fisket hvitting og annet tjafs, og makrellen har vært bra på sommer/sensommer. Torsk har det alltid vært fint lite av. (Tønsberg- og Tjømeskjærgård) Etter avbrekket har det nok blitt mindre av hvit bunnfisk, men pelargiske arter føler jeg er noenlunde likt. Også ørret. Men det jeg har bitt meg merke i er mengden skarv og sel, dette har økt noe voldsomt. Det kan være jeg føler det på grunn av noe større båt og dermed lenger ute, men uansett er dette nå mye mer vanlig å se, også lenger inne. Jeg kan også huske de fisket jevnlig i fjorden med større og mindre trålere, og ikke minst var det mye lysfiske til tider. Disse har jeg ikke sett på tiår. Bra det øker litt i småfiskbestanden, men jeg tror ikke det hjelper stort at jeg må bruke 150' på avløp langt inne i landet.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.