Jump to content

Bygge custom eksosmanifold til VP AQ151, hvor lenge vil SS304 eller SS316(L) holde?


subwoofer

Recommended Posts

Lefler litt med tanken å piffe opp motoren i båten litt ved å legge på 0,3-0,5bar ladetrykk på den, men da må det jo ny eksosmanifold til. Ikke noe spinnville, mål på 200hk eller deromkring - ikke 350 som en gal finne bygde. Det finnes masse rart ferdigbygd til bilbruk der ute i verden, så det ville kanskje være naturlig å ta utgangspunkt i noe slikt og montere vannkappe på den. For å passe sammen med resten av er det antakelig greiest at den er råvannskjølt og da dukker jo spørsmålet om levetid fort opp. Under de betingelsene, hvor fort vil den spises opp? Vil det hjelpe med en anode i den? @Hulda, hva tenker du?

 

Det meste annet kan hentes fra en 740 eller 940 Turbo, med en Megasquirt til styring. De har jeg erfaring med så det er den enkle biten. Programmering og tuning skal gå greit, sjøen bør fungere greit som bremsebenk. Litt forskjellige propeller, trim og vekt i båten så får man dekket opp det området som faktisk vil komme til å brukes. På bil er tuning på gata litt vanskeligere, veldig vanskelig å ligge på konstant last og turtall.

 

Galskap? Joda! Greiere med ny motor eller annen båt? Helt sikkert. Men det var det der med å lære seg ting, da. Turbo har jeg bare skrudd på på diesel så langt.

Link to post

Klarer ikke å finne noen beskrivelse av hvordan du bygde eksosen din, @Hulda, men jeg finner etterhvert mye greier på nettet. Flens til å ligge mot blokka finnes til en rimelig penge både i svartstål og 316L. Den originale manifolden til AQ151 festes med lange gjennomgående bolter til toppen, men jeg regner med at en hjemmebygget manifold er lettere å få til å passe ved å feste den med pinnebolter og muttere som på en bil. Det skal ikke gjøre stort om det først 3-5cm med rør ut av toppen ikke har kjøling? Tror det blir i overkant mye knot å bygge "grønnvannskjølt" manifold, ikke på grunn av selve byggingen men på grunn av tilpasningene i kjølesystemet. 

 

Som et steg på veien kan man bygge seg en vanlig ikke-turbo-eksos for å teste teknikker, trenger i grunn en måte å få montert en bredbåndslambda i eksosen - det er litt krångligt i støpejernsmanifolden som står på. Noen som har en sprukket manifold å gi bort til å bygge jigg fra?

Link to post

Etterpå i dag skal jeg se om jeg har noen bilder som jeg legger ut her. Til Huldas GM (Chevrolet) 6,2L V8'er kjøpte jeg eksosmanifolder (grønt vann) fra OSCO Pa. Manifoldene er i vanlig støpejern.

 

Om du kjører uisolerte 3- til 5 cm rør ut fra eksosportene, vil jeg tro det skal gå meget bra. Ev. er det bare å surre rundt litt høytemp. isolasjon, for rørene vil gløde, såpass varmt må du regne med at det blir. Ref. ikke vannkjølte turboer, det blir temmelig hett der også.

 

 

Link to post

Såhhh, da kommer det jeg har laget til den varme delen av eksossystemet i AISI 316L.

 

Eksosbokser sveiset i 2006:

090213Demontmotor005.jpg.c48fedf0ba49f53ef526c033ab1dd44c.jpg

Disse er montert rett på eksosmanifoldene. Isolert med høytemp. fiber og 'sveiseduk'. Disse boksene har innvendig en skillevegg, der varm eksos er på den ene siden, klatrer over skilleveggen og kommer til den våte delen av boksen. Stussene som peker mot deg i bildet er av støpejern, levert som del av manifoldene fra OSCO. Sveiset med pinner som er beregnet for å sveise sort stål til rustfritt.

100713006.jpg.0473eb571845bae41686e17c42d42119.jpg

Montert ser det ut som over. Det er anode innsveist i boksenes våte deler. Sjøvannskjølingen kommer inn i rørene som stikker opp.

 

Slik ser det ut montert, eksosboks til høyre i bildet. Etter boksene kommer det vannlåser. Disse er kalde. Ble sveiset og installert i 2016:

SAM_3121.JPG.44584550979b94677d497af19fcdca04.JPG

Inne i vannlåsene er det sveist inn anoder:

SAM_3133.JPG.c0ec8f432f0297ae4d8dd782663c3f0b.JPG

 

Grunnen til anodene er at de vil gi 'fødselshjelp' hvis det skulle være korrosjonssvake punkter. Anodene vil hjelpe til å passivere stålet. 

 

Nå er ikke dette oppskrift på hvordan sveise eksosmanifold. Noe av problematikken er der sjøvannet treffer det varme stålet. Men hos meg har dette fungert meget bra i svært mange år.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...