subwoofer Startet 7.Juni Del på Facebook Startet 7.Juni Lefler litt med tanken å piffe opp motoren i båten litt ved å legge på 0,3-0,5bar ladetrykk på den, men da må det jo ny eksosmanifold til. Ikke noe spinnville, mål på 200hk eller deromkring - ikke 350 som en gal finne bygde. Det finnes masse rart ferdigbygd til bilbruk der ute i verden, så det ville kanskje være naturlig å ta utgangspunkt i noe slikt og montere vannkappe på den. For å passe sammen med resten av er det antakelig greiest at den er råvannskjølt og da dukker jo spørsmålet om levetid fort opp. Under de betingelsene, hvor fort vil den spises opp? Vil det hjelpe med en anode i den? @Hulda, hva tenker du? Det meste annet kan hentes fra en 740 eller 940 Turbo, med en Megasquirt til styring. De har jeg erfaring med så det er den enkle biten. Programmering og tuning skal gå greit, sjøen bør fungere greit som bremsebenk. Litt forskjellige propeller, trim og vekt i båten så får man dekket opp det området som faktisk vil komme til å brukes. På bil er tuning på gata litt vanskeligere, veldig vanskelig å ligge på konstant last og turtall. Galskap? Joda! Greiere med ny motor eller annen båt? Helt sikkert. Men det var det der med å lære seg ting, da. Turbo har jeg bare skrudd på på diesel så langt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Juni Del på Facebook Svart 7.Juni 304 holder noen uker. 316 holder noen år. Anoder hjelper. Hvis du gidder å bla deg bakover til rundt 2015, grovt anslag, bygget jeg eksos til Hulda i AISI316L, med anoder. Etter montering har jeg glemt at det er der. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 7.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni I byggetråden? Den startet i 2015, så da bør det ligge i de første 20 sidene eller så? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 7.Juni Del på Facebook Svart 7.Juni Dere kunne kanskje like godt brukt IM ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Juni Del på Facebook Svart 7.Juni Stått opp med det gærne beinet? Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 8.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni Klarer ikke å finne noen beskrivelse av hvordan du bygde eksosen din, @Hulda, men jeg finner etterhvert mye greier på nettet. Flens til å ligge mot blokka finnes til en rimelig penge både i svartstål og 316L. Den originale manifolden til AQ151 festes med lange gjennomgående bolter til toppen, men jeg regner med at en hjemmebygget manifold er lettere å få til å passe ved å feste den med pinnebolter og muttere som på en bil. Det skal ikke gjøre stort om det først 3-5cm med rør ut av toppen ikke har kjøling? Tror det blir i overkant mye knot å bygge "grønnvannskjølt" manifold, ikke på grunn av selve byggingen men på grunn av tilpasningene i kjølesystemet. Som et steg på veien kan man bygge seg en vanlig ikke-turbo-eksos for å teste teknikker, trenger i grunn en måte å få montert en bredbåndslambda i eksosen - det er litt krångligt i støpejernsmanifolden som står på. Noen som har en sprukket manifold å gi bort til å bygge jigg fra? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Juni Del på Facebook Svart 8.Juni Etterpå i dag skal jeg se om jeg har noen bilder som jeg legger ut her. Til Huldas GM (Chevrolet) 6,2L V8'er kjøpte jeg eksosmanifolder (grønt vann) fra OSCO Pa. Manifoldene er i vanlig støpejern. Om du kjører uisolerte 3- til 5 cm rør ut fra eksosportene, vil jeg tro det skal gå meget bra. Ev. er det bare å surre rundt litt høytemp. isolasjon, for rørene vil gløde, såpass varmt må du regne med at det blir. Ref. ikke vannkjølte turboer, det blir temmelig hett der også. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Juni Del på Facebook Svart 8.Juni Såhhh, da kommer det jeg har laget til den varme delen av eksossystemet i AISI 316L. Eksosbokser sveiset i 2006: Disse er montert rett på eksosmanifoldene. Isolert med høytemp. fiber og 'sveiseduk'. Disse boksene har innvendig en skillevegg, der varm eksos er på den ene siden, klatrer over skilleveggen og kommer til den våte delen av boksen. Stussene som peker mot deg i bildet er av støpejern, levert som del av manifoldene fra OSCO. Sveiset med pinner som er beregnet for å sveise sort stål til rustfritt. Montert ser det ut som over. Det er anode innsveist i boksenes våte deler. Sjøvannskjølingen kommer inn i rørene som stikker opp. Slik ser det ut montert, eksosboks til høyre i bildet. Etter boksene kommer det vannlåser. Disse er kalde. Ble sveiset og installert i 2016: Inne i vannlåsene er det sveist inn anoder: Grunnen til anodene er at de vil gi 'fødselshjelp' hvis det skulle være korrosjonssvake punkter. Anodene vil hjelpe til å passivere stålet. Nå er ikke dette oppskrift på hvordan sveise eksosmanifold. Noe av problematikken er der sjøvannet treffer det varme stålet. Men hos meg har dette fungert meget bra i svært mange år. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.