Jump to content

Distribuert el. anlegg i båten?


Herman

Recommended Posts

Jeg tror jeg har fundert rundt dette før.

I en seilbåt må det jo være det ideelle å ha en 220V generator i maskinrommet.

Og hvis man må gå for motor, så slipper man ned en drop-down thruster med 220V motor. Gjerne en foran og en bak. (Det MÅ ha imponatorfaktor i havn).

Og så har men et 220V spill til fall, anker o.l.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Uten denne bryteren i mastefoten, må strømmen til lanterna i baugen gå via mastetoppen, dvs en omvei på 20-30 meter.

Kun dersom du har koblet lanternene i serie. :wink:

 

I en seilbåt må det jo være det ideelle å ha en 220V generator i maskinrommet.

Og hvis man må gå for motor, så slipper man ned en drop-down thruster med 220V motor. Gjerne en foran og en bak. (Det MÅ ha imponatorfaktor i havn).

Thruster bak? :nonod: Nei, jeg vil heller ha saildrive som kan rotere 90 grader til hver side. :lol:
Link to post
Share on other sites

Thruster bak? :nonod: Nei, jeg vil heller ha saildrive som kan rotere 90 grader til hver side. :lol:

Det er akkurat det jeg mener.

En drop-down azimuth thruster forut og en akterut.

220 V drift.

Styrt av cycloconverters.

Ingenting under båten når man seiler, og masse krefter hvis man må bruke motor.

Ulempen med slike thustere vil være at de går så stille at ingen vil høre at man har en. :wink:

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Hej Lars Herman!

 

har du haft nytta av stroben på dina seglingar, jag lurar på skaffa en sådan kombi tricolor/ankar/strobe.

Vi brukte den ikke ofte, men den er grei for å påkalle oppmerksomheten til skip som tydelig ikke har sett deg.

 

En gang brukte vi den også for å identifisere oss for en annen seilbåt som kalte oss opp på VHF midt i Atlanteren.

 

Vi brukte den også i tåke, siden vi ikke har radar. Tanken er at lysglimtet er lettere å oppdage enn en fast lanterne. Strengt tatt er det vel ikke lov, men sjøveisreglene er ikke alltid like godt tilpasset lystbåter som seiler på de syv hav.

 

eller tricolor / strobe separat o ha ankarlanternan nere ev på targabåge?

Jeg ville nok valgt det siste, om jeg skulle kjøpt igjen

 

 

Kun dersom du har koblet lanternene i serie.

Etter litt grubling skjønner jeg hva du mener. Man trenger ikke en bryter selv om det er et avtak til masten ved mastefoten.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

I den båten er det nok snakk om "buss" system, enkelt forklart som styresignaler på f.eks. 2 ledninger som er trukket rundt til alle forbruk i båten.

På dette er det adressert et antall mottakere som igjen aktiverer forbruksreleer og effektkontaktorer. Det være seg lys eller wincher ol.

 

Det er et datastyrt system, og derfor kan det programmeres akkurat som man vil.

Hvis bryteren til lanterne i topp også skal slå på lensepumpen (merkelig kombinasjon men..)

så er det bare å gå inn og adressere om.

 

Egentlig et fantastisk system.

 

Har dette i bilen min, CANBUS system, der kan jeg koble meg inn med en laptop og programmere f.eks. at soltaksbryteren også skal lukke alle vinduer samtidig. Eller legge inn en ny bryter og adressere den slik at den kan lukke alle vinduer og soltak samt sette over ventilasjonen på resirk :cool::cool: (Tunnelbryter for vestlandsbruk)

 

Jeg har sett en seilbåtomtale i et Seilas hvor dette er brukt, og hele båten styres fra en PC, og det var ikke på noen måte en futuristisk båt.

 

:sailing:

Redigert av Som (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...