Jump to content

Tradisjonell "svenskpilk" eller.. ??


Ficher

Recommended Posts

svenskpilken er meget god til torsk, en stor stingsild er også bra.

 

Har inntrykk av at du ikke skal ha for mange gummimakk på når du skal fiske torsk, jeg bruker å ha 2-3 stykker i tillegg til svenskpilk.

 

Det kan også være greit å ha svenskpilker av forskjellig størrelse ombord, alt etter avdrift på båten i området. Snøret skal jo nesten i bunn..

Link to post
Share on other sites

Fest en reke eller makrellbit på opphenger i tillegg. Slepetakkel med agn fungerer ofte bedre.

Enig. Er det lite fisk og han ikke er på bittet, er agn tingen. Paternoster tacle agnet med makrell i blanding med småseistrimler drøyer agnet lengre. Fiskebommer med slepe-tacle og søkker er også fint ved agnfiske - en skikkelig lange-fanger.

 

Fisker du med agn får du mange flere arter. Dette gjør fiskingen mye mer interessant.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Ja, Ficher - se Lykken er ...... - SVENSKEPILK er universal TORSKEDREPEREN!!! :yesnod:

 

Bare husk på at den skjener godt ut til alle sider når du slipper den - er det mye strøm i vannet så "vandrer" den ganske mye til siden. Da pleier jeg å bruke rørpilk, den går rett ned. Bruker en fortom med 3 stk. gummireker over selve pilken. Nå om vinteren bruker jeg bare blanke (sølv) pilker.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

......men stemmer KT nyhetsoppslag?

Hei thor!

Når har ikke jeg lest dette nyhetsoppslaget til KT (?) så det gjelder vel ikke meg da........... ;o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Flott walter ! Så det på nettet bare at de antok at torsken var borte i vårt distrikt. Godt at ikke det stemmer :cheers:

Står om fiskebestanden i disse artiklene. Dette stemmer godt med mine erfaringer det siste året. Torsk på over 1 kilo er nesten ikke-eksisterende på turene mine..

 

http://tb.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20...=73231867770924

 

http://tb.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20...=73231867770924

Redigert av klikk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott walter ! Så det på nettet bare at de antok at torsken var borte i vårt distrikt. Godt at ikke det stemmer :cheers:

 

....Dette stemmer godt med mine erfaringer det siste året. Torsk på over 1 kilo er nesten ikke-eksisterende på turene mine..

Joda, det stemmer nok det, thor og klikk - eller la meg si det på en annen måte. Det finnes torsk, både 1 og 2 og 3-kilos - men, jeg må slite for å få tak i den!, i hvertfall i forhold til i fjor og for 2 år siden.

 

Skarven har flyttet lenger og lenger inn mot bebyggelsen - den dykker faktisk rett under båten min i småbåthavna! Det har blitt MYE skarv i løpet av de siste åra. Selen er på full retur etter denne selpesten vi hadde for 2 år siden. Selen tar mye torsk, ryktene sier at den spiser bare leveren av torsken, p.g.a. fettinnholdet - ikke vet jeg.....

 

Artikklenes begrunnelse om at ålefiskerne tar småtorsken har jeg ikke noe særlig tro på. Det er færre og færre ålefisker - i hvertfall her i området - personlig så tror jeg det store rekefisket i området har mye av skylden! Hvis du ser på hva de haler opp av småtorsk i trålene sine, og småfisk blir selvfølgelig ødelagt (kastet) så skjønner man godt.......

 

Hvitting, derimot, har det blitt så mye av at det er en pest og en plage! Jeg hater denne kvapsete, illeluktende fisken......og ikke kom og si at den er god å spise! Hvitting og sild får jeg "bøttevis" av når jeg pilker etter torsk.

 

:o/

 

Ja-ja, det er ikke så greit å være "fiskemand".......

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Joda, det stemmer nok det, thor og klikk - eller la meg si det på en annen måte. Det finnes torsk, både 1 og 2 og 3-kilos - men, jeg må slite for å få tak i den!, i hvertfall i forhold til i fjor og for 2 år siden.

Merkelig det der Walter_S. Nå er ikke jeg like aktiv som hobbyfisker lenger men allikevel husker jeg at det ALLTID var så mye bedre fiske for et par år siden. ALLTID :wink:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg ble bitt av havfiske-feber for noen år siden. Da var en del av moroa å binde sine egne opphengere, med utrolig mye rart på. Gikk på røverferd i sakene til mine to dengang små døtre, og fant plastperler ol. Det ble jo mye prøving og feiling, og noe av det særeste denne "forskningen" viste er at torsken ofte foretrekker svarte kroker, hvis den kan velge. Gjerne med både rød eller svart gummimakk og agn på da. Brukte i liten grad svenskpilk, men det var først og fremst pga at den beveger seg for mye til sidene, og det er ikke så smart på overfylte båter; hekter i andre.

Link to post
Share on other sites

Traust: Vi lagde gummimark. En kompis hadde råmateriale, men jeg tror ikke det var "gummimark-gummi" i utgangspunktet. Brukte også svarte og mørkeblå gummimark fra butikkene (løsvekt), som ble tredd på svarte kroker. Kjøpte og ferdig tackel, og bygde det om. Laksefluer er vanlig, men jeg er en skikkelig kløne; jeg behersker ikke mer enn 2 opphengere.. Med 3 eller flere fikk jeg gjerne en dypt inn i fingeren, og det er ikke så morsomt å bli operert (ubedøvt) til havs, noe som skjedde et par ganger. Men det er veldig tilfredstillende å få fisk, gjerne stor fisk eller mer fisk enn kompisen, på noe du har bundet selv. "Hva fikk du den på"? "Nei, det er noen greier jeg bandt i går kveld"...

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvor man kan få kjøpt gummi til gummimakk i metervis?

Disse selges i velassorterte fiskeutstyrsbutikker. Jeg kjøper mine hos Baardsen på kaien i Haugesund, de har et brukbart utvalg i farger og sorter. Men det er helt sikkert en butikk nærmere deg som har dette.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvitting, derimot, har det blitt så mye av at det er en pest og en plage! Jeg hater denne kvapsete, illeluktende fisken......og ikke kom og si at den er god å spise! Hvitting og sild får jeg "bøttevis" av når jeg pilker etter torsk.

Men, men....??? Hvitting er jo havets kylling. Et fantastisk spise - nytrukket, sprøstekt - med løk.....! Herlig!!

Da snakker jeg ikke om simpe (småhvitting på 10 cm), men om voksen hvitting fra 3-400 gram og oppover.

Og lukta, nja... det lukter hav og sjø og tang. Og aldeles ikke verre enn torsk.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

......Hvitting er jo havets kylling. Et fantastisk spise - nytrukket, sprøstekt - med løk.....!

Ja, jeg hører du sier det - men.......... :nonod:

 

I båthavna mi er det mange som skryter av hvittingens fortreffelighet i stekepannen, og noe foretrekker faktisk den fremfor torsk (Brrrrr....) - og da er vi vel ved sakens kjerne, nemlig: SMAK og BEHAG. Jeg skal gi hvittingen en sjanse til og prøve igjen, men er redd for at jeg har tatt stilling MOT denne kok- og pilkelus! Enkelte steder her i området er det nesten umulig å få pilk og oppheng ned på bunnen UTEN å få denne hersens hvitting på - så derfor, tuffff [med 4 f'er :o)] er du hjertelig velkommen til å forsyne deg av hvittingen så mye du bare orker! Jeg skal personlig anvise deg de beste stedene......... :lol: Kanskje du klarer å fiske området tom for den? :wink:

 

P.S.: Kom plutselig på noe angående smaken på denne fisken - kan det være at hvittingen smaker annerledes her i Glomma-vannet i Østerelva enn den du fisker, tuffff? Bare en tanke........

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Leste i en bok om fiske i romjulen, og der stod det om hvittingen at den holdt seg dårlig, det vil sikkert si at den bør sløyes og spises så snart som mulig etter at den er fisket. Så neste gang du får den, rett i gryta med den og sett den på Refleksovnen :lol::lol: . Ellers så kan jeg ikke bidra med så mye angående hvittingens fortreffelighet, da jeg aldri har fått en sådan. Får ikke så mye annet heller desverre... Var ute tre-fire timer i går, ikke så mye som et napp!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

P.S.: Kom plutselig på noe angående smaken på denne fisken - kan det være at hvittingen smaker annerledes her i Glomma-vannet i Østerelva enn den du fisker, tuffff? Bare en tanke........

Jo, det kan hende du er inne på noe der, for det er jo ikke bare jeg som synes hvitting er godt spise. Den går jo i nokså brakt vann hvis den vil, og at dette kan sette annen smak på kjøttet kan jo hende.

Som guttonge så fisket vi fra bryggene innerst i Larviksfjorden - med hvalkjøtt for 35 øre som agn til en hel dag. Det var simpe det gjaldt - småhvitting altså. Før renseanleggenes tid så var nok ikke denne simpa særlig attraktiv som menneskeføde, nei. :smash:

 

Litt lenger ut i fjorden derimot, hvor vi i hvert fall den gangen syntes havet var friskt og rent, var hvittingen å anse som en delikatesse.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Fisker en del i havet, og bruker da havfiskestenger (ikke juksa-hjul o.l.) Tidligere brukte jeg mye gummi-makk som opphengere og forskjellige pilker, stingsilda 400gr er vel mest brukt. Nå binder jeg opphenger-fluer selv, enkle fluer med litt sølv, flash og marabou - veldig effektivt. Bruker nå også mye bommer, med agn, store wobblere o.l. Suksess i høst med jig/shad små-seien er ikke så ivrige på disse - men stor torsk derimot. Snakker da om shad på 23-30cm på 300gr jigghode - eller shad på krok etter havfiske-bommen. Mange av den "litt eldre" garde i båthavna ser ofte rart på meg, men de har flere ganger gjort store øyer etter fangsten også..... Det er litt morsomt å prøve ut forskjellige ting.

 

Nordstar

Link to post
Share on other sites

Tror jeg hadde likt å fiske sammen med Arnstein og Walter.

 

Til dere som snakker om skarv: Jeg har fått noen i garna (tyvene satte seg fast og druknet). Skarv smaker utmerket hvis du liker litt stram (sjøsmak) på kjøttet. Jeg har fått oter og rødrev på garna også, men de ble dumpet.

 

Line er fine greier. Min største er på 300 angler og den minste på 70. Dessverre så må en line trekkes tidlig på morgenen hvis fisken skal beholde kvaliteten og slimålen ikke få anledning til å spise den opp. Dette passer et B-manneske utrolig dårlig. Derfor har jeg fått en forkjærlighet for torskeruser. Der kan fisken gå og kose seg og beholde kvaliteten til den skal spises.

 

En gang fikk jeg et veldig godt tips av Marwin om hvordan jeg kan lokke fisken til meg hvis jeg har god tid. Metoden er logisk, har ingenting å gjøre med å spille fløyte, men med agn og virker i henhold til mentorens utlegninger/forklaringer/belysninger/formaninger. Jeg vil ikke røpe den, for det fulgte ikke med noen fullmakt til det. Men jeg appellerer til Marwin at han forteller om det selv. Jeg tror han er rund og jovial på dette området også, så gled dere. Jeg har ikke tømt Stjørnfjorden etter at jeg begynte med denne fiskemetoden, men du verden hvor fullere fiskekassene mine er blitt!

 

Av ovenstående fremgår det vel at jeg er mer interessert i å få noen fisker på et snøre enn mange fisker i garn, ruse eller line. Er det noe som slår følelsen av å kjenne at det napper? Håper kona ikke leser dette!

 

Til slutt et spørsmål. Det snakkes ofte om hvitting blant dere i "Syden". Jeg vet det er en torskefisk, og at den har flekk bak "øret", men finnes den i Trøndelag? Hvis ja, hva heter den her?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...