Jump to content

Tradisjonell "svenskpilk" eller.. ??


Ficher

Recommended Posts

Til slutt et spørsmål. Det snakkes ofte om hvitting blant dere i "Syden". Jeg vet det er en torskefisk, og at den har flekk bak "øret",

Hvittingen er vel sikkert i slekt med torsken, det husker jeg ikke i farten. Men den fisken du tenker på med flekken bak"øret", er den vi kalle kolje. Den er i veldig nær slekt til hvittingen tror jeg. Men den er litt mørkere i skinnet, ellers er de veldig like i kjøttet synes jeg. Og hvittingen smaker godt når den er helt fersk. Men den tåler ikke å lagres i det hele tatt. Den må eventuelt fryses med en gang etter sløying, ellers blir det fort den litt dårlige lukten Walter nevner. Men det er ikke mye som slår smaken av fersk hvitting da. (Sier jeg som egentlig ikke spiser så mye fisk i det hele tatt :blush: )

Om den finnes nordover mot Trøndelag vet jeg egentlig ikke....

Link to post
Share on other sites

Hei, Motordoktor og GeirFrode!

 

Hvitting eller Merlangius merlangus: Bildet er "lånt" fra denne siden.

 

Bilde

 

denne siden står det litt mer om forskjellen mellom hvitting og hyse (som jeg tror, GeirFrode snakker om).

 

Det interessante med hvittingen er at - sitat: "...This species occurs in 10 - 200 m depth" - det var nokså voldsomt, synes jeg. Helt ned til 200 meter!! :eek:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

......står det litt mer om forskjellen mellom hvitting og hyse (som jeg tror, GeirFrode snakker om).

Det stemmer det Walter. fisken kalles hyse også ja.

Har fått mye av begge de fiskene før i tiden. Nå synes jeg det er lite av de her rundt Jeløya ihvertfall. (Men det kan komme av at jeg ikke fisker så mye som før også da. :wink: )

Link to post
Share on other sites

Fant forøvrid dette om Hysa her:

 

 

Hysa eller kolje er en bunnfisk som finnes på 40 - 300 m dyp. De viktigste gytefeltene er i Nordsjøen, langs eggakanten fra Møre og Romsdal og ved Sørvest-Island og Færøyene. Unghysa i Barentshavet er relativt stedbunden, men større fisk foretar lange vandringer. Blant annet vandrer den ned mot kysten av Nord-Norge, og i skråningene ved Tromsøflaket for å gyte. Hysa er en av våre viktigste matfisker. Fisket skjer i hovedsak i kystnære farvann, men i nord også på fiskebankene i østlige deler av norsk økonomisk sone. Hysa fiskes hele året, men det er et spesielt fløytlinefiske på kysten av Øst-Finnmark om sommeren.

Fisket etter hyse i Nordsjøen er også et helårsfiske der hyse inngår som en av flere matfiskarter i fangstene. Utenfor Møre og Trøndelag har vi et fiske etter hyse med line og garn om sommeren. Bestanden av hyse nord for 620 N er i god forfatning og produserer årsklasser som vil gi grunnlag for et godt hysefiske fremover. Hysebestanden i Nordsjøen har også vært god, men flere svake årsklasser de senere år har ført til mer restriktive kvoter.

 

Vanlige fangstredskaper

Snurrevad, trål, line, garn.

 

Anvendelse

Omsettes fersk som filet eller hel fisk, som frossen filet eller saltet og røykt.

Hyse kan stekes og kokes og egner seg godt til fiskemat som fiskekaker, fiskeboller og fiskepudding.

 

Næringsinnhold

Hyse er en god proteinkilde og inneholder også vitamin B12, pyridoksin og selen. Den har også et gunstig forhold mellom natrium og kalium, noe som er viktig for kroppens væskebalanse.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg hører du sier det - men.......... :nonod:

P.S.: Kom plutselig på noe angående smaken på denne fisken - kan det være at hvittingen smaker annerledes her i Glomma-vannet i Østerelva enn den du fisker, tuffff? Bare en tanke........

Nå må du pinadø skjærp dæ Walter. :wink:

 

Hvittingen smaker fortreffelig, men den må være helt fersk. Krøller seg i panna med mye smør.

Om du fisker`n på elva så smaker den like godt.

Ta med litt mel, smør og salt + pepper så steker du den på Refleks`n ombord :wink:

 

Merknad: Jeg spiser ingen fisk fanga innenfor Marnet (Vesterelva). Joda, man får torsk hele veien inn til byen og halveis til Særp. Det byr meg i mot å ta fisk så langt inne. Satt på kloakkrøra som liten og fisket dassmort og abbor. Glemmer liksom ikke det :lol:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...