snekkerbod Startet 9.Juni Del på Facebook Startet 9.Juni Ikke helt fornøyd med styringen på skjærgårdsjeepen. Det er litt for mye dødgang på rattet og når jeg tilter motoren inn så blir den veldig tung å styre. Også i lav fart. Det er dumt fordi båten holder bedre rett kurs i lav fart når motoren er tiltet godt inn. Jeg har luftet hele systemet med riktig hydraulikkolje - uten noe bedre resultat. Kan det være styresnekka som burde byttes? Evt hvordan feilsøke? Har ikke lyst til å bytte hele systemet om jeg ikke må. Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Juni Del på Facebook Svart 9.Juni Skudd fra hofta her er at du må skru av styresylinderen og smøre opp den stanga som går gjennom røret på motoren. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Eika Svart 10.Juni Del på Facebook Svart 10.Juni Komodo skrev for 6 timer siden: Skudd fra hofta her er at du må skru av styresylinderen og smøre opp den stanga som går gjennom røret på motoren. Den stanga står helt stille, men jeg ville sjekka vinkelen og hvilke hull den plata på toppen av styringa som er festa til styrebraketten på motoren. Ang dødgangen så tipper jeg det er luft Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 10.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni Eika skrev 1 time siden: Den stanga står helt stille, men jeg ville sjekka vinkelen og hvilke hull den plata på toppen av styringa som er festa til styrebraketten på motoren. Ang dødgangen så tipper jeg det er luft Takk - rattet er såpass løst 1/5 av en omdreining så det virker ikke som om det er noe olje som pumpes. Brukte et sånt kit og det var minimalt med luft i systemet. De boblene som kom er jeg ganske sikker på at jeg fikk ut. Får kanskje prøve en gang til. Komodo skrev for 7 timer siden: Skudd fra hofta her er at du må skru av styresylinderen og smøre opp den stanga som går gjennom røret på motoren. Kan være en løsning. Vanlig marine grease som brukes her? Og tørke godt av det som ligger igjen på stanga? Sitér dette innlegget Link to post
Ålesunder Svart 10.Juni Del på Facebook Svart 10.Juni Å smøre den stanga vil kun fungere på wirestyring og ikke hydraulisk som du har. Ville prøvd å luftet igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.Juni Del på Facebook Svart 10.Juni Eika skrev for 5 timer siden: Den stanga står helt stille, men Ser den, jeg var litt kjapp i avtrekkeren der. Men det er uansett smart å demontere dette og smøre opp, for hvis dette setter seg så kan det bli problemer når man tilter opp motoren. I monteringsanvisningen til Seastar er dette et årlig servicepunkt. Når det gjelder dødgangen er det nok luft som er årsaken. Har selv litt luft i mitt system som jeg ikke klarer å få ut. Kjenner det ikke på rattet, men kjenner det hvis jeg tar tak i motoren og dytter den sideveis. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
wilma Svart 10.Juni Del på Facebook Svart 10.Juni Som @Komodo sier, den stangen som går innn i hylserøret på motoren setter seg fast og må smøres opp. Så i forhold til hvilken vinkel motoren har stått i (som regel oppe) når dette setter seg, vil man oppleve at motoren "kiler" seg fast og blir tyngre på styringen jo mer man tilter ned. Stangen blir stående skjevt i stedet for parallelt med motoren. Kanskje ikke svaret på dødgang, men muligens på tung styring. Been there, done that🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.