Wannaz Startet 10.Juni Del på Facebook Startet 10.Juni Tidligere hadde jeg icommand hvor all motorinterface var koblet. Inn på det ledningsnettet var det koblet inn drivstoff forbruk på denne måten: Det er denne typen, fant ikke noe merke på den: 3 ledere som kommer ut av den, noen som har peiling på hvordan jeg kan få dette inn i NMEA2000 eller må jeg kjøpe ny måler som gjør dette? hva med tilt posisjon på motor, er dette innbygget i info som går i motorinterface kabelen jeg har? Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 10.Juni Del på Facebook Svart 10.Juni Hvilken motor hører dette til? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 10.Juni Del på Facebook Svart 10.Juni Går ut ifra dette er på en Bensin motor. Det ligner vel litt på Garmin sine målere dette. så Garmin har kanskje manual på den. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Wannaz Svart 10.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni Okkaby skrev 59 minutter siden: Går ut ifra dette er på en Bensin motor. Det ligner vel litt på Garmin sine målere dette. så Garmin har kanskje manual på den. Det er Evinrude motor, Garmin plotter som er installert idag men måleren var koblet opp mot en Lowrance HDS7 versjon 2. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 10.Juni Del på Facebook Svart 10.Juni Lowrance har vel også sånne målere for bensin. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Wannaz Svart 10.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni Har forsøkt googlet en hel del, kanskje jeg ikke treffer helt på søkeordene. Finner masse målere, men disse har en plugg på seg. Jeg trenger å vite hva fargekodene betyr, om jeg kan skjøte disse inn på eksisterende ledning med plugg eller annen løsning typisk slikt det var men et annet sted da det ledningsnettet er fjernet sammen med icommands. Sitér dette innlegget Link to post
Wannaz Svart 10.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni Noen andre tips? 😃 Sitér dette innlegget Link to post
Wannaz Svart 11.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni Har prøvd å lete i dokumentasjon på de BRP icommand: https://continuouswave.com/whaler/reference/NMEA2000/I-CommandInstallation.pdf Fant ikke noe nyttig umiddelbart som viser feks hva fargekodene har av funksjon på det ledningsnettet. Tenkte at om jeg fant det, så kunne jeg da kanskje finne ut hvordan det skulle bli koblet inn mot det jeg har idag. Sitér dette innlegget Link to post
Mangimi Svart 13.Juni Del på Facebook Svart 13.Juni Hvilken farger har kabler fra senderen? Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 13.Juni Del på Facebook Svart 13.Juni Hei! Jeg ser du har en Garmin plotter, og har du "Engine interface" med NMEA 2000 på motoren så skulle ikke flow sensor være nødvendig...eller? Hentet fra : https://continuouswave.com/whaler/reference/NMEA2000.html E-TEC Engine Most Evinrude E-TEC engines have NMEA-2000 support. In model year 2005 and newer, E-TEC engines of 115 to 300-HP have NMEA-2000. In model year 2008 and newer, E-TEC engines of 40 to 300-HP have NMEA-2000. The NMEA-2000 connector on the E-TEC is usually located on a short wiring harness near the EMM. Illustrations below will show the location of the NMEA-2000 connector on various models of Evinrude E-TEC engines. Fig. 1. E-TEC 3.3-liter V6 NMEA-2000 connector and water pressure sensor connector Fig. 2. E-TEC 1.7-liter V4 NMEA-2000 connector and diagnostic port connector. Photo credit: P. Fithian Fig. 3. E-TEC 1.3-liter I3 NMEA-2000 connector. The sealing plug is still in place. Photo credit: E. Maragos The connector on the E-TEC is not a standard DeviceNET connector, and a special adaptor cable is needed to connect the E-TEC to the NMEA-2000 network. Both Lowrance and Evinrude sell adaptor cables. The Lowrance Evinrude Engine Cable is PN 000-0120-62; the Evinrude Engine Cable is PN 0764164. Lowrance literature gives more details. Engine Data With an Evinrude E-TEC engine connected to a NMEA-2000 network, what data can we expect to obtain? The E-TEC engine sends data in the manner specified by the protocol, that is, in two engine parameter groups. The engine parameter groups have been the subject of much independent study, and some details about them are known. For example, see my own article on NMEA-2000 engine parameter groups. Since the E-TEC is a two-cycle engine, some of the specified parameters are not applicable and are not sent. The typical engine data available from the E-TEC will be: Engine speed in RPM Trim position in percentage (only for V4 and V6 models) Engine temperature Engine alternator voltage Engine fuel flow rate Engine total hours Engine coolant pressure (with optional sensor) Engine load (throttle position) Note that data about engine trim is only available from V4 and V6 models. The E-TEC will also send some additional information, not specific to the engine itself: Barometric pressure Battery voltage The E-TEC engine sends this data to the NMEA-2000 network, not to a specific device on the network. Any device on the NMEA-2000 network can receive the data and display the data, if the device has the capability of doing that. Sitér dette innlegget Link to post
Wannaz Svart 14.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni Kweelhouse skrev for 16 timer siden: Hei! Jeg ser du har en Garmin plotter, og har du "Engine interface" med NMEA 2000 på motoren så skulle ikke flow sensor være nødvendig...eller? Hentet fra : https://continuouswave.com/whaler/reference/NMEA2000.html Wow, dette er jo musikk i mine ører! Jeg har NMEA2000 på motoren, har også funnet kabelen som forøvrig var koblet til det gamle systemet, så rart at det ikke fungerte der.. Jeg har ikke enda koblet til akkurat den, men det blir neste steg, så skal jeg starte opp systemet å få programmert alt så får jeg sjekket at alt funker - men dette gir lys i tunnelen! Tusen takk for hjelpen Vet du forresten hvordan det er med alarmer på feks olje og temp når det er koblet til? Ser det er en alarm høytaler koblet til ledningsnettet idag, denne lagde ikke lyd før men en annen alarm koblet til icommand systemet lagde lyd istedet. Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 15.Juni Del på Facebook Svart 15.Juni On 6/14/2024 at 8:12 AM, Wannaz said: Wow, dette er jo musikk i mine ører! Jeg har NMEA2000 på motoren, har også funnet kabelen som forøvrig var koblet til det gamle systemet, så rart at det ikke fungerte der.. Jeg har ikke enda koblet til akkurat den, men det blir neste steg, så skal jeg starte opp systemet å få programmert alt så får jeg sjekket at alt funker - men dette gir lys i tunnelen! Tusen takk for hjelpen Vet du forresten hvordan det er med alarmer på feks olje og temp når det er koblet til? Ser det er en alarm høytaler koblet til ledningsnettet idag, denne lagde ikke lyd før men en annen alarm koblet til icommand systemet lagde lyd istedet. Det skal være mulig å få til på Echomap Plus hvertfall: Sitér dette innlegget Link to post
Wannaz Svart 16.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni Kweelhouse skrev for 22 timer siden: Det skal være mulig å få til på Echomap Plus hvertfall: Supert, da kobler jeg den til igjen så får jeg lete i meny å teste å se om jeg får det til 👍🏼 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.