Jump to content

Drivstoff forbruk som ikke er del av Motorinterface - NMEA2000


Wannaz

Recommended Posts

Tidligere hadde jeg icommand hvor all motorinterface var koblet. Inn på det ledningsnettet var det koblet inn drivstoff forbruk på denne måten: 

IMG_2844.jpeg.b0a32e8f2d30f8e46229b7f5d4119856.jpeg

Det er denne typen, fant ikke noe merke på den: 

IMG_2843.jpeg.d3419929c11b3c5f15f5a3fa15a6ebcc.jpeg
 

3 ledere som kommer ut av den, noen som har peiling på hvordan jeg kan få dette inn i NMEA2000 eller må jeg kjøpe ny måler som gjør dette? 
 

hva med tilt posisjon på motor, er dette innbygget i info som går i motorinterface kabelen jeg har? 

Link to post
Okkaby skrev 59 minutter siden:

Går ut ifra dette er på en Bensin motor.

Det ligner vel litt på Garmin sine målere dette. så Garmin har kanskje manual på den.

Det er Evinrude motor, Garmin plotter som er installert idag men måleren var koblet opp mot en Lowrance HDS7 versjon 2. 

Link to post

Har forsøkt googlet en hel del, kanskje jeg ikke treffer helt på søkeordene. Finner masse målere, men disse har en plugg på seg. Jeg trenger å vite hva fargekodene betyr, om jeg kan skjøte disse inn på eksisterende ledning med plugg eller annen løsning typisk slikt det var men et annet sted da det ledningsnettet er fjernet sammen med icommands. 

Link to post

Hei!

 

Jeg ser du har en Garmin plotter, og har du "Engine interface" med NMEA 2000 på motoren så skulle ikke flow sensor være nødvendig...eller?

 

 

Hentet fra : https://continuouswave.com/whaler/reference/NMEA2000.html

E-TEC Engine

Most Evinrude E-TEC engines have NMEA-2000 support. In model year 2005 and newer, E-TEC engines of 115 to 300-HP have NMEA-2000. In model year 2008 and newer, E-TEC engines of 40 to 300-HP have NMEA-2000. The NMEA-2000 connector on the E-TEC is usually located on a short wiring harness near the EMM. Illustrations below will show the location of the NMEA-2000 connector on various models of Evinrude E-TEC engines.

Photo: location of NMEA-2000 connector and water pressure sender connector on 3.3-liter V6 E-TEC
Fig. 1. E-TEC 3.3-liter V6 NMEA-2000 connector and water pressure sensor connector

Photo: location of NMEA-2000 connector and diagnostic connector on E-TEC 1.7-liter V4 engine.
Fig. 2. E-TEC 1.7-liter V4 NMEA-2000 connector and diagnostic port connector. Photo credit: P. Fithian

Photo: location of NMEA-2000 connector on E-TEC 1.3-liter I3 engine.
Fig. 3. E-TEC 1.3-liter I3 NMEA-2000 connector. The sealing plug is still in place. Photo credit: E. Maragos

The connector on the E-TEC is not a standard DeviceNET connector, and a special adaptor cable is needed to connect the E-TEC to the NMEA-2000 network. Both Lowrance and Evinrude sell adaptor cables. The Lowrance Evinrude Engine Cable is PN 000-0120-62; the Evinrude Engine Cable is PN 0764164. Lowrance literature gives more details.

Engine Data

With an Evinrude E-TEC engine connected to a NMEA-2000 network, what data can we expect to obtain? The E-TEC engine sends data in the manner specified by the protocol, that is, in two engine parameter groups. The engine parameter groups have been the subject of much independent study, and some details about them are known. For example, see my own article on NMEA-2000 engine parameter groups.

Since the E-TEC is a two-cycle engine, some of the specified parameters are not applicable and are not sent. The typical engine data available from the E-TEC will be:

  • Engine speed in RPM
  • Trim position in percentage (only for V4 and V6 models)
  • Engine temperature
  • Engine alternator voltage
  • Engine fuel flow rate
  • Engine total hours
  • Engine coolant pressure (with optional sensor)
  • Engine load (throttle position)

Note that data about engine trim is only available from V4 and V6 models. The E-TEC will also send some additional information, not specific to the engine itself:

  • Barometric pressure
  • Battery voltage

The E-TEC engine sends this data to the NMEA-2000 network, not to a specific device on the network. Any device on the NMEA-2000 network can receive the data and display the data, if the device has the capability of doing that.

Link to post
Kweelhouse skrev for 16 timer siden:

Hei!

 

Jeg ser du har en Garmin plotter, og har du "Engine interface" med NMEA 2000 på motoren så skulle ikke flow sensor være nødvendig...eller?

 

 

Hentet fra : https://continuouswave.com/whaler/reference/NMEA2000.html

 

 

Wow, dette er jo musikk i mine ører! Jeg har NMEA2000 på motoren, har også funnet kabelen som forøvrig var koblet til det gamle systemet, så rart at det ikke fungerte der.. Jeg har ikke enda koblet til akkurat den, men det blir neste steg, så skal jeg starte opp systemet å få programmert alt så får jeg sjekket at alt funker - men dette gir lys i tunnelen!

 

Tusen takk for hjelpen :thumbsup: 

 

Vet du forresten hvordan det er med alarmer på feks olje og temp når det er koblet til? Ser det er en alarm høytaler koblet til ledningsnettet idag, denne lagde ikke lyd før men en annen alarm koblet til icommand systemet lagde lyd istedet. 

Link to post
On 6/14/2024 at 8:12 AM, Wannaz said:

 

Wow, dette er jo musikk i mine ører! Jeg har NMEA2000 på motoren, har også funnet kabelen som forøvrig var koblet til det gamle systemet, så rart at det ikke fungerte der.. Jeg har ikke enda koblet til akkurat den, men det blir neste steg, så skal jeg starte opp systemet å få programmert alt så får jeg sjekket at alt funker - men dette gir lys i tunnelen!

 

Tusen takk for hjelpen :thumbsup: 

 

Vet du forresten hvordan det er med alarmer på feks olje og temp når det er koblet til? Ser det er en alarm høytaler koblet til ledningsnettet idag, denne lagde ikke lyd før men en annen alarm koblet til icommand systemet lagde lyd istedet. 

 

Det skal være mulig å få til på Echomap Plus hvertfall:

 

image.png.42599cc496068d7573e7b7a0ebd4ae2b.png

 

 

image.png.79251641ddff9368ae16087dc01e8aa0.png

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...