Jump to content

Kjøleskap i båt


Nordwest`n

Recommended Posts

Noen som har erfaring med slike typiske campingvognkjøleskap i båt. Møtte en i sommer som brukter et slikt i båten sogar uten avlufting (mente det var ventilasjon nok under kalesjen) Tenkte sjøl a sette in et slikt selvfølgelig med ventilajon både for avgass og i bunn dersom flammen skulle slukke. Noen som har erfaringer å dele med meg ang gasskjøleskap i båten? :cheers:

Redigert av alfa770 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For at kjøleskap på gass skal være godkjent i båt, skal det være såkalt "krengefritt 35%", dvs spesielle kjøleskap. Det er få plasser som fører disse. Jeg vet at Electrolux har kommet med godkjente for båt.

 

Det er i særdeleshet viktig å ha godkjente skap i båt. Skulle en brann eller lignende oppstå som følge av kjøleskapet, antar jeg du kan få en ufrivillig kamp med forsikringsselskapet vedrørende oppgjør........

 

Når det er sagt, så er de helt greie. Har selv et på hytta fra campingvogn. Helt topp kvalitet etc. Der har jeg ikke egen lufting eller lignende, merker heller ingen varme fra skapet under drift. (NB stort åpent rom)

Link to post
Share on other sites

Har også gasskap på hytta ( Ganske stortCa. 1.6 m høyt og 0,6 cm brett). Det genererer servfølgelig varme. Du må bli kvitt varmen fra innsiden. Flammen er meget liten. Omtrent som et staerenlys med kort veke. Det vil si at den er ømfintlig for trekk. Varmen som skapes i tillegg til det som kommer fra innsiden av skapet er flammen. Det er omtrent som fra en liten parfinlampe. Det fungerer meget bra i en hytte.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Har hatt et gammelt Elektrolux kombinert gass/strøm i båten. Likte ikke å ha på gassen om natten og det brukte mye strøm. Har derfor installert kjøleboks og tatt ut kjøleskapet. Slike gamle kombiskap hadde liten plass i forhold til nye moderne elektriske. Mitt var i alle fall grunt fordi drift med både gass og strøm tok for mye av plassen i skapet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har i over 20 år brukt et Elektrolux RM212 campingvognkjøleskap i båten. Det går på gass, 12 og 230 V. Det er den store fordelen og dessuten har det fungert prikkfritt. Ulempen er at det har lite overskuddskapasitet og bruker mye energi. Jeg har ingen ekstra utlufting og har aldri hatt noe problem med det. Mitt neste kjøleskap blir dog et standard 230 V kjøleskap som forsynes via en innverter. Hvor godt det vil fungere gjenstår å se.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har også et campingvogn kjøleskap. Men har ikke fått testet det ut ennå. Har prøv å starte det på gass med det er plent umulig....Har hørt at noen sier at man må snu det på hode for en stund, for så å prøve igjen. Noe som har andre forslag?? Eller eksakt fremgangsmåte??

 

Det er også mulig å kjøre det på 230v, har en inverter på 300 watt. Tro om det holder???

Tenkte jeg skulle få testet det ut...

Link to post
Share on other sites

Saken er at jeg har et kjøleskap fra en campingvogn ståence i garagen 12 230v og gass. tenkte jeg kunne spare meg noen kroner....... ikke sikker på det her med gas drift. har jo en formening om at med eksos og utlufting i bunn burde gjøre saken.... ellers tett i mot resten av båten.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har også et campingvogn kjøleskap. Men har ikke fått testet det ut ennå. Har prøv å starte det på gass med det er plent umulig....

Jeg antar at du har fått tent gassflammen?

 

Har hørt at noen sier at man må snu det på hode for en stund, for så å prøve igjen. Noe som har andre forslag?? Eller eksakt fremgangsmåte??

Å snu det på hodet kan gå an, men husk det skal stå en stund (dags tid). Men, husvongsskapene må stå i vater begge veier, ellers vil de ikke kjøle noe særlig. Gjør ditt det?

 

Dette er selvsirkulerende skap, derfor er det nødvendig. Hadde et evig styr med dette på vogner som ble satt på fjellet om vinteren, til våren var den kommet ut av vater - ølet lunket. :headbang:

 

Mvh,

Kjell.

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Var på kanal ferie i frankrike for cirka 7 år siden og i den båten var kjøleskap, steikovn, kokeplater og varmtvann på gass. Alt fungerte helt utmerket ikke noe problem med isbiter eller kald pils. Vannet var og varmt. Flammen på vannvarmeren slo vi av når det ikke var i bruk

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg har tenkt å bruke et hotellkjøleskap/minibarskap jeg har liggende (230 V). Med strømforsyning via inverter. Håper og tror at dette ikke skal by på problemer. Hvis noen tror noe annet, eller har en annen erfaring, hadde det vært fint å fått vite det... :wink:

Jeg har ett 40 liters 12V kjøleskap for båt (1987) liggende, bytter det gjerne med ett 220V minibarskap til garasjen! :smiley: PS: kjører til Asker på tirsdag!

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har også et campingvogn kjøleskap. Men har ikke fått testet det ut ennå. Har prøv å starte det på gass med det er plent umulig....Har hørt at noen sier at man må snu det på hode for en stund, for så å prøve igjen. Noe som har andre forslag?? Eller eksakt fremgangsmåte??

 

Det er også mulig å kjøre det på 230v, har en inverter på 300 watt. Tro om det holder???

Tenkte jeg skulle få testet det ut...

Jeg har litt erfaring med slike skap fra hyttebruk og dels input fra en kammerat som er "ekspert" på kjølemedier og teknikker. Kjøleskap bassert på tilførsel av varme er svært enkle. Det kreves kun tilførsel av varme som sørger for kjøleprosessen og sirkulasjon i kjølemediet.

Ved å snu skapet på hode og tilbake, oppnår du at kjølemediet "flytter" seg i rørene i større hastighet en ved normal drift. Det kan ha positiv effekt.

 

Slik jeg har fostått det blir det avleiringer i systemet etter mange års bruk som gjør at kjølemediet ikke sirkulerer tilstrekkelig. Når man snur skapet på hode og tilbake kan det "åpne" for sirkulasjon.

 

Det andre problemet som kan oppstå og som jeg har erfaring med er varme fra gassblusset. Over en tiårsperide har gassdysa tettet seg et par ganger. Det er bare å rengjøre den, så er alt O.K. Videre utvikler forbrendt propan fuktighet. Det har i mitt tilfelle gjort at "forbrenningskammeret" rustet med årene. Måte derfor skifte til et nytt gasskap. Det har nå fungert i ca. ti år uten problemer.

 

Begge skapene i båten er elektriske med kompressor. Det funker i alle fall O.K. Erfaringen med kompressorskap er at de enten er O.K. eller ikke.

 

Å bruke omformer fra 12 til 230v for kjøleskap basert på varme som energikilde vil funke, men vil bruke utrolig mye strøm. Hva ditt skap behøver av effekt vet jeg ikke, men det står sikkert på, men husk at det står på omtrent konstant på i motsetning til et kompressorskap som går en gang i blandt.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Jeg har tenkt å bruke et hotellkjøleskap/minibarskap jeg har liggende (230 V). Med strømforsyning via inverter. Håper og tror at dette ikke skal by på problemer.

Elektriske absorbsjonsskap bruker alt for mye strøm til at de egner seg i båt. Må du kjøre via inverter blir det enda verre.

 

Når det gjelder gass så var det iallfall "før i tiden" et krav om at skap måtte ha lukket forbrennings-system for å bli godkjent for bruk i båt .

Kun 40l modellen til Elektrolux hadde dette. Denne har gått ut av produksjon, men jeg mener de lanserte en ny utgave for en tid tilbake.

Link to post
Share on other sites

Har selv et gammelt Electrolux gass-skap beregnet for båtbruk. Det er montert etter forskriftene med eksos ut i isolert stålslange. Tror ikke jeg hadde sovet godt med campingvogn skap i gang i båten.

Gasskjøleskap har to store fordeler, det er helt lydløst, og det aller beste er at strømforbruket er nærmest ingenting.

Ulempene er at det går med en del dyre gassflasker i løpet av sesongen. Dessuten sluker det strøm hvis det skal brukes 12V, fordi det ikke er kompressor, men et varmelement som driver prosessen da. Med landstrøm går det greit å bruke 12V.

Vi er veldig fornøyd med gass-skapet, behøver aldri å tenke på lading av batterier selv om vi ligger lenge i en uthavn.

Link to post
Share on other sites

Hvor mange kg. gass bruker skapet, sånn ca. på en sesong ?

Vi bruker båten mye, så det går vel med en 7-9 2kg flasker, men da bruker vi gass til komfyren også. Når det er skikkelig varmt på sommeren holder en 2 kg ca 6 døgn, men det går ikke så mye vår og høst.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Har ingen erfaring med gassdrevet kjøleskap, men har snakket med folk som forteller

om et relativt høyt forbruk. De som gjerne er ofte underveis vil nok kunne komme

langt med et standard 230V skap (hvis man har plass), og inverter. Har selv hatt et

140 liters Whirlpool fra Elkjøp i en god del år som har blitt kjørt ved hjelp av inverter.

Har som regel fylt skapet opp og kjørt det på maks når vi har vært underveis og vi

har hatt god lademulighet. Tilsvarende ved bruk av landstrøm. Til ankers har vi kjørt

på lav effekt med ditto lavere forbruk og litt høyere temperatur i skapet.

 

Den beste effekten fikk vi allikevel da vi ordnet en "kanal" bak på skapet, åpen i bunn

og med en liten datavifte i overkant som går hele tiden og fjerner varmen som produseres.

Denne viften bruker omtrent ikke noe strøm.

 

Mvh

Pelle

Link to post
Share on other sites

Vi bruker båten mye, så det går vel med en 7-9 2kg flasker, men da bruker vi gass til komfyren også. Når det er skikkelig varmt på sommeren holder en 2 kg ca 6 døgn, men det går ikke så mye vår og høst.

Da er det jo ikke rare kostnaden jo. Ikke mer enn 2 stk. 10 kg flasker i sesongen. Ca 400 kroner i gass pr. sesong er peanuts.

Jeg bruker allerede gass til varme, varmtvann, og komfyr.

:headbang: skulle hatt det nye 110 Liter Elektrolux båt skapet så hadde strømforbruket vært minimalt i uthavn. Det var ikke kommet på markedet ennå da jeg valgte Isotherm skapet. :cryin:

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...