Jump to content

Startpanelet Volvo Penta D1-30 er dødt får ikke strøm

davincy

Recommended Posts

Jeg har en D1 -30 motor med dette startpanelet. Da jeg skulle starte i går var displayet helt dødt. Jeg har sjekket at det er strøm på batteriene. Det er et batteri til forbruk og et til start. Det er strøm på forbruksiden. Jeg har sjekket at hovedbryter er på og annet banalt som at batteripolene er faste. Men det er omtrent dit min kompetanse på 12 V strekker seg. Men det kan umulig være en stor sak? Det kan bare være en dårlig kontakt mellom batteriet og startpanelet. Har noen noen tips på hvordan jeg kan feilsøke?

Skjermbilde 2024-06-14 151024.png

Tror du kanskje er inne på noe. Jeg har opplevd tilsvarende på min gamle Volvo 2003 motor. Det var dårlig kontakt i overgangen mellom kabelen fra kontrollpanelet og motoren. Røsket litt i denne kontakten og det løste problemet. I tillegg sitter det en 15A flatsikring på min motor. Jeg vet ikke om det er noe slikt på din motor. Lykke til med feilsøkningen.

Eivind

Dit start panel er forbundet til MDI boksen som er monteret på siden 

af din motor hvis ikke klog mand allerede har flyttet den til et sted uden varme og vibrationer. Volvos MDI bokse er kendt for at fejle. Jeg har en tilsvarende motor som din der havde samme symptomer. Det viste sig at være to knækkede og defekte kondensator på print pladen i mdi'en. Hvis Googler problemer med Volvos mdi bokse kommer der en masse info 

Jeg er dårlig på strøm. Men det var ingen tvil om at det var årsaken. En kabel fra batteriet til CD-CD laderen var løs. 
DC-DC laderen skiller start og forbruksbatterie. Start er bly og forbruk litium.
Det var strøm på forbruksiden, men ikke på motor.

Men jeg har et problem likevel. Den akustiske alarmen virker ikke. 
Jeg hadde før et annet panel som dette.  Det nye har bare akustisk alarm. Men det virker altså ikke. Det er vel følere på temperatur, oljetrykk osv  ferdig i motoren. Koblingen er vel i den sorte boksen på motoren? Er det en sikring der?image.png.f9c3b37bb0b8f0a4a07c529f5dc86a1f.png

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...