dieselfan Startet 15.Juni.2024 Link til dette innlegget Startet 15.Juni.2024 Har laget en forenklet skisse som bør gi en ide om hva jeg ønsker. (se nederst) Har hatt en moring som har gjort jobben i 25år, men den har et svakt ledd og jeg ønsker å starte på nytt med friske ark... Sjøbunnen utenfor brygga er myk og jeg forventer at det er et betydelig mudderlag. Har fått kloa i en malt stålkonstruksjon( se over) på 200kg som er 2m lang, den er 20x20cm i en ende og 20x40cm i andre og har et 60mm hull i hver ende. Mine ferdigheter som dykker er dårlige og har heller ikke tilstrekkelig utstyr, dykkertjenester er vriene i mitt nærområde, så forslag som inneholder krav til dykking blir krevende å få gjennomført. Tanken er å slippe "spydet" med største enden først fra ca 4m over havbunnen og dersom den går 1.5m ned i mudderet så vil jeg mene den holder en 15m/20tonn båt med moderat vindfang. Meeen, hvordan skal jeg finne ut om mudderet er 2m eller mer? Ekkolodd? ved staking? trenger noen gode forslag... Hvilken elektronisk dippedutt er best egnet til å "se" ned i mudderet? Hvordan skal jeg gjøre fast moringstauet ? Jeg behersker spleis. Har mest lyst til å ha færrest mulig komponenter. Har som nevnt ett 60mm hull som er 200mm langt og går gjennom konstruksjonen. Har tilgjengelig en AISI304 bolt på 60mm som kan brukes i hullet. En sjakkel med 55/60mm pinne er relativt kostbar. Håper på mange gode forslag, gjerne litt spenstige løsninger, er ikke så opptatt av det er en standardløsning... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2024 Hvordan finne dybden på mudderet, annet enn ekkolodd, vet jeg ikke. Så ville jeg tatt en titt på prosedyren til Kryssarklubben, tror det ligger åpent. Til slutt ville jeg heller benyttet galvanisert- eller sjakkel av sort stål enn AISI 304. Det stålet er skummelt i sjøvann, mudder etc. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 15.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2024 Eg synest at ein ile på 200 kg høyrest svært lite ut for ein båt på 20 tonn. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 15.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2024 Ask skrev 30 minutter siden: Eg synest at ein ile på 200 kg høyrest svært lite ut for ein båt på 20 tonn. Har du tatt med at den vil være nedsunket i mudder? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2024 dieselfan skrev for 8 timer siden: Hei @dieselfan, artig problemstilling du har her 👍 Har lagt ut noen moringer, men først og fremst så har jeg dykket på veldig mange for inspeksjon og bytte av kjetting. Senest i dag har jeg vært med @Chilli Solbris og lagt ut to moringer med kjetting og blytau på ei brygge som hadde slitt seg. Det er derfor jeg skriver litt sent her nå. Vinden stod rett inn i bukta, så vi måtte få til en rask løsning. Dykking var det ikke tid til. Vi klarte (på en lørdags ettermiddag) å få tak i to moringsringer og 40m 16mm kjetting. Supplerte med en kveil 28mm førsteklasses fortøyningstrosse som jeg hadde hjemme. I utgangspunktet kjenner jeg at jeg er litt skeptisk på moringen din. Vekta i seg selv bør ikke være et problem, jeg tenker mer på formen. Mulig jeg misforstår, men hvis stålkonstruksjonen har en utforming som den øverste skissen, og du tenker å sende den ned i gjørma som skissen i sitatet antyder, er jeg redd den blir lett å dra opp uten at den får særlig motstand i gjørma. Forsøker bare å tenke høyt her, men en metode kan kanskje være å sveise på en bøyle, evt lage et hull, som er 1/3 fra den tykkeste enden og bruke det som fastpunkt. Så gjør du fast et 10 mm teinetau i den tynne enden, og lar konstruksjonen henge med den tykke delen ned fra båten, og knyter tauet i en pullert. Når du så har posisjonert moringen over plassen den skal ligge kapper du tauet med en skarp kniv. Med litt flaks vil da moringen bore seg ned i gjørma som et spyd. Når du så belaster tauet i retning brygga, vil trekkraften ikke komme i en av endene, men et stykke opp fra nederste ende. Det vil da mest sannsynlig bli stor motkraft i moringen. Den vil (forhåpentligvis) i prinsippet forsøke å skjære seg dypere i gjørma. En bøyle kan du enten sveise inn med mange lag, evt. Bore to hull og tre den gjennom og skru på mutter på baksiden. Tar du f.eks en 25mm stang, dreier den ned til 24 i hver ende, og deretter bøyer den med "sur og gas", så har du en kraftig bøyle med mye korrosjonsmonn. Denne løsningen kan jo også skaleres opp etter ønske, og så kommer det jo litt an på hva du får tak i av emner. Angående dette: dieselfan skrev for 8 timer siden: Hvordan skal jeg gjøre fast moringstauet ? Jeg behersker spleis. Har mest lyst til å ha færrest mulig komponenter. Har som nevnt ett 60mm hull som er 200mm langt og går gjennom konstruksjonen. Har tilgjengelig en AISI304 bolt på 60mm som kan brukes i hullet. En sjakkel med 55/60mm pinne er relativt kostbar. Nå har du jo allerede sagt at du skal bruke tau og ikke kjetting, så den delen er grei. Du har også gjort deg noen tanker om å sjakle i et av Ø60 hullene. Med den løsningen jeg foreslår bruker du ikke disse 60 hullene til annet enn å henge den opp for posisjonering, så da slipper du å tenke på det. Da kan du gjøre fast moringstauet rett i den bøylen jeg beskrev. Jeg holder en knapp på å spleise løkke og smi tauet (hvis du vet hva jeg mener med det (rennaløkke)). Da får du en løsning som ikke gnager i bøylen, og ingen knuter som kan gå opp eller svekke styrken i tauet. Andre foretrekker å knyte. Snakket med en eldre kar nede i ei båthavn her tidligere i dag. Han eier båthavna og bryggene, og han trengte hjelp til et lite oppdrag under vann. De første moringene de hadde lagt ut var sprengstein hvor de hadde satt inn øyebolter. Han brukte også tau. De knøt han i øyet, og strammet knuten med gravemaskinen. Jeg har dykket på noen slike, og de ser ut til å holde "evig". dieselfan skrev for 8 timer siden: Tanken er å slippe "spydet" med største enden først fra ca 4m over havbunnen og dersom den går 1.5m ned i mudderet så vil jeg mene den holder en 15m/20tonn båt med moderat vindfang. Meeen, hvordan skal jeg finne ut om mudderet er 2m eller mer? Ekkolodd? ved staking? trenger noen gode forslag... Tror du skal ha et relativt fancy ekkolodd for å se dybden på mudderet. Blir jo kanskje litt overkill å få PGS til å stille med Ramform Titan for å sjekke hvor langt det er ned til fjell Hadde du hatt dykker i vannet så kunne han kanskje ha hatt med en tynn stålstang som er spisset i enden og stikke den ned, men dykker utgår jo. Et alternativ kan kanskje være en en lang stålstang som er vesentlig tykkere og dermed tyngre, og slippe den ned I mudderet fra båten. I enden av stanga borer du et hull til en sjakkel, eller sveiser på en bøyle til en tynn line/tynt teinetau. Utfordringen blir å måle hvor dypt den har vært i leira. Men hvis den treffer fjell eller stein tror jeg du hører det. Vel, det ble litt langt, men det er I hvert fall noen tanker 🙂 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 16.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2024 Akkurat der har vel Ask et poeng. Eller, hvordan få kontroll på jordspydet, om man kan bruke den betegnelsen. Det å få trykket stålkonstruksjonen rett ned. Men løser du den utfordringen og får spydet helt ned til halsen i mudderet så vil det nok ha en betydelig holdekraft. Til sammenligning brukte man i Bunnefjorden påler som akterfortøyning. Og den lokale reketråleren lå fortøyd i en 'bundt' slike påler trykket ned i mudderet kun med mannevekt. Ellers så er vel vårt svenske medlem @Ove T en som har meget stor erfaring med moringer og fortøyningsbøyer. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 16.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2024 Ein av mine flytebrygger ligg innerst i ein våg. Eg har dykka der, og traff ikkje fjell då eg stakk eit 140 cm langt spyd ned i mudderet. Brygga er 24 m lang. Ytst brukte eg spengstein på 6-800 kg. 70 mm hol med 40 mm tau, og plastslangar for å unngå skamfiling. Dette held. For ts kan det vera eit godt alternativ å bruka noko som liknar ilen som var der før. Eg har inspisert mange flytebrygger og iler. Eg meiner at ein bør: -unngå sjaklar -unngå kjetting -sikra tau mot skamfiling -bruka så tunge lodd som mogeleg Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2024 Det er vel i grove trekk oppskriften til Svenska Kryssarklubben også når de legger ut bøyer. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 16.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2024 Klok av skade unngår jeg bruk av metall på kritiske komponenter i moringer. Dette tror jeg er en nær optimal form. Her kan en også legge dobbelt tau, slik at det (under gunstige forhold) kan byttes ut: https://wp.aakrasement.no/wp-content/uploads/2019/04/Moringer.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2024 Ask skrev for 5 timer siden: Eg har inspisert mange flytebrygger og iler. Eg meiner at ein bør: -unngå sjaklar -unngå kjetting -sikra tau mot skamfiling -bruka så tunge lodd som mogeleg Dette er gode regler å forholde seg til. Som deg har også jeg inspisert mange moringer, og sett mange forskjellige løsninger. Men noen bryggeeiere vil ha kjetting, andre vil ha tau, og atter andre en kombinasjon. Da vi hjalp en kar i går var det nærmest en nødsituasjon, da måtte vi bruke det vi klarte å skrape sammen på en lørdagskveld etter stengetid. Da ble det to moringsringer på 40kg, og en kombinasjon av tau og kjetting. Jeg sa det samme til eieren av brygga som du sier, at det er best med tau, men han ville ha kjetting. Kjetting er også veldig bra, man må bare være klar over at den tæres og ruster så man må inspisere med jevne mellomrom. På ei Annen flytebrygge i nærheten hadde eieren lagt ut to moringer med tau. Det ene ble slitt av ganske fort. Dykket og inspiserte og fant da ut at det var så mye dritt på bunn der at det var håpløst å bruke tau, så der ble vi enige om å gå over til kjetting. Tauet var gnagd på flere steder, men det som kappet det til slutt var at det tilfeldigvis traff en skarp betongklave fra et vannrør. Det er slikt som er umulig å forutse om man ikke dykker og inspiserer. Erfarer ellers at sjakler og andre ståldeler er like fine etter mange år der de har ligget nede i gjørma. Kritiske punkter kan være der en kjetting kommer opp av gjørma og den øverste sona helt opp mot overflata, og steder der det er gnaging og bevegelse. F.eks to kjettinger som ligger i kryss og gnager mot hverandre. Når det gjelder konstruksjonen til @dieselfan over her så var litt av ideen min at bøylen man fester tauet i kommer et godt stykke ned I gjørma. Da mener jeg den vil konserveres godt. Ei spleiset løkke som blir smidd på bøylen vil heller ikke gnage. Det er mange veier til Rom... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 16.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2024 TILLEGG til innledning: Tusen takk alle sammen for alle gode innspill og påpekninger Jeg har brukt minst 10 timer på å søke på vårt kjære Forum uten at jeg har klart å finne svar som jeg synes løser mine floker... Tankene har svirret i flere år, men nå må det handles... Burde ha skrevet det i første innlegg; men la det være klokkeklart at jeg ikke startet denne tråden får at dere skulle jatte eller være enige med meg om "alt"... det kan være litt "puh" å få klare meldinger om at en løsning som en selv synes var bra, blir "slaktet" men det er nyttig, veldig nyttig, og det er det jeg trenger. Så kjør på... dette blir siste gang moringen settes i min levetid, så ønsker å gjøre det skikkelig... Mitt prosjekt har noen begrensninger. Har lagt ned ca 1 Taycan i maskiner og utstyr så familien kommer ikke til å like om jeg på bruke 10 båtlapper på å leie inn lekter m kran feks. Har kloakk og vannledninger ubehagelig nært min moring. Utstyr tilgjengelig: Har lekter som tar 20 tonn. Har minigraver som løfter 800kg. Kan blande 2T betong i våt støp. Har dreibenk, fres, skjærebrenner, TIG og puls MIG og vanlig verkstedutstyr. Har ikke veiforbindelse. Veldig spesiell topografi, kun SV og NØ som tar ved aktuell brygge. Har båtfesterett og er grunneier, men jobben blir gjort om natten av meg og en dyktig hjelper. I alle diskusjoner om moringsalternativer så er en gjerne innom diskusjonen om materialvalg om selve moringen. Når valget taes er det viktig å ha bla følgende i tankene Om en moring av stål veier 200kg i luft, veier den 175kg på bunnen. (87% av vekt i luft) Om en moring av betong veier 200kg i luft, veier den 117kg på bunnen. (eller sagt på en annen måte, kun 58% av vekt i luft) Det er brukt avrundede verdier, og "folkelige" benevnelser, så ikke gjør dette til en symbolkonkuranse... Nå vil jeg lese alle de gode svarene flere ganger... så kommer jeg tilbake med med fyldigere svar, det ble satt kake på bordet Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 16.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2024 Komodo skrev for 11 timer siden: Vel, det ble litt langt, men det er I hvert fall noen tanker 🙂 Takk for fantastisk deling, alt nevnt til nå er helt klart nyttig. Komodo skrev for 11 timer siden: hvis stålkonstruksjonen har en utforming som den øverste skissen, og du tenker å sende den ned i gjørma som skissen i sitatet antyder, er jeg redd den blir lett å dra opp uten at den får særlig motstand i gjørma. Trekket i "spydet" blir aldri over 30gr mellom tau og horisontalen, det er det som gjør at jeg mener at det går. Den må trekkes "gjennom" mudderet og ikke opp.. Ask skrev for 7 timer siden: Eg meiner at ein bør: -unngå sjaklar -unngå kjetting -sikra tau mot skamfiling -bruka så tunge lodd som mogeleg Denne lista gjorde det godt å lese, er egentlig sgs sjekklista jeg har. Og det er ikke slik at jeg ikke ønsker et skikkelig tungt lodd, men har hatt tro på at effekten av at noe sitter i mudderet vil bety mye. Flere enn deg som er skeptiske til det så mye tyder på at jeg legger for mye vekt på det... J-Å skrev for 6 timer siden: Klok av skade unngår jeg bruk av metall på kritiske komponenter i moringer. Dette tror jeg er en nær optimal form. Har sett flere varianter av modellen du lenker til, og det er godt mulig jeg ender opp med en slik løsning. Akkurat nå er frykten for å lande et slikt lodd på vann eller kloakkledningene ganske stor... Min maksvekt på 800kg og transportdistanse er heller ikke ideell. Betong har en effektiv vekt på havbunnen på kun ca 58% også... Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 16.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2024 J-Å skrev for 8 timer siden: Klok av skade unngår jeg bruk av metall på kritiske komponenter i moringer. "Spydet" mitt er malt med 2-komponent epoxymaling for en garantert levetid på 110m dyp på 30 år. Nå er det mere lys og oksygen på 7meter, men nedunket i mudderet kan jeg være heldig å få en preserverende effekt, eller så er jeg uheldig det er surt der... Den har allerede 1.5kg sink. Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 16.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2024 Min erfaring er at levetid på sjakler, kjetting og stål varierer stort med stålkvalitet, vannkvalitet og dybde. Desverre kan man ikke vite noe av dette med sikkerhet, så må bare testes ut i praksis. Denne 28mm Gunnebo 852 sjakkelen (som jeg tror er norskprodusert?) står i et øye som består av en identisk 28mm sjakkel støpt ned. De første 2 årene hadde jeg tauet knytt fast direkte i dette øyet på loddet, men jeg klarte aldri å bli komfortabel med dette da båten ligger på svai, og det er konstant drakrefter i alle himmel retninger som blir konsentrert rett over knuten. Når man legger til stor tidevannsforskjell så vi snakker vi en total vandring opp til ca 50 grader noen milimeter rett over knuten som ikke beveger seg, ikke helt bra, tja? Hadde derimot moringen vært til bak-fortøying eller til en flytebrygge hadde jeg ikke betenkt meg et sekund med å knyte tau fast. Men tilbake til bildene her. Hvis noen lurte på hvor lenge dette stålet har ligget i sjøen, så er sjakkelen 5 år og øyet 7 år, I frie vannmaser på 14 meters dyp. Av korrosjon så er det i praksis 0. Hvis det forsetter å "ruste" i samme tempo, så holder selve bøylen både 20, 30 og kanskje 40 år, men ser for meg at gjengene på bolt og mutter kanskje begynner å merke det om 10-15år? Nå sauset jeg det inn med tjære, så mye mulig holder de mye lengere, time will show. Jeg drar moringen på land annen hvert år for en rask sjekk og er like "skuffet" hver gang Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 16.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2024 PolarLi skrev for 2 timer siden: så holder selve bøylen både 20, 30 og kanskje 40 år, men ser for meg at gjengene på bolt og mutter kanskje begynner å merke det om 10-15år? Nå sauset jeg det inn med tjære, så mye mulig holder de mye lengere, time will show. Jeg drar moringen på land annen hvert år for en rask sjekk og er like "skuffet" hver gang Super deling hyggelig å høre fra deg, lenge siden sist. Har sittet å studert akselererte korrosjonstester noen tusen timer så jeg er ikke så overrasket dine lave korrosjonshastigheter. Har veldig tro på tjæringa di også. Om du setter inn pinne og gjenger med vannbestandig fett så vil det også hjelpe når du har det oppe så ofte. PolarLi skrev for 2 timer siden: De første 2 årene hadde jeg tauet knytt fast direkte i dette øyet på loddet, men jeg klarte aldri å bli komfortabel med dette da båten ligger på svai, og det er konstant drakrefter i alle himmel retninger som blir konsentrert rett over knuten. Når man legger til stor tidevannsforskjell så vi snakker vi en total vandring opp til ca 50 grader noen milimeter rett over knuten som ikke beveger seg, ikke helt bra, tja? Enig. Hos meg er det nok ca 25m/s som maks, og 1m 5 års springflo, så det er snille forhold hos meg... Akterfeste mitt holder båtene slik at vinden kommer bakfra eller forfra så belastningen blir lav, sammenliknet med værutsatte strøk. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 16.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2024 Før selve spydet korroderer vekk tar det nok litt tid. Men kan du ikke spleise inn tauet i stedet for sjakkel? Eller eventuelt lage en sekundær sikring med Dyneema eller lignende. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 16.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2024 J-Å skrev for 2 timer siden: Eller eventuelt lage en sekundær sikring med Dyneema eller lignende. Super ide Dyneema - det var nytt for meg, på tide noen fortalte meg om dette produktet, begynner vist å bli skikkelig utdatert... Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 16.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2024 Lurer veldig på hvor dypt "spydet" vil gå i mudderet og det slippes fra 4 meter over havbunnen... ? Noen tanker ? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 16.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2024 dieselfan skrev for 3 timer siden: Super ide Dyneema - det var nytt for meg, på tide noen fortalte meg om dette produktet, begynner vist å bli skikkelig utdatert... https://www.biltema.no/batutstyr/battilbehor/sjakler/lettvektssjakkel-8-x-230-mm-2000049823 https://www.certex.no/en/products/aquaculture-mooring/mooring-equipment/fibre-ropes-and-mooring-shackles/sk-78-dyneema-rope-p42307 https://www.certex.no/en_GB/download/productpage/42307 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2024 dieselfan skrev On 16.6.2024 at 14.26: dette blir siste gang moringen settes i min levetid, så ønsker å gjøre det skikkelig... Mitt prosjekt har noen begrensninger. Har lagt ned ca 1 Taycan i maskiner og utstyr så familien kommer ikke til å like om jeg på bruke 10 båtlapper på å leie inn lekter m kran feks. Har kloakk og vannledninger ubehagelig nært min moring. Hmm, det er et par utfordringer her. Hvis du skal være helt sikker på å holde avstand fra rørledninger som ligger på bunnen må du nesten ha ut en dykker for å anvise. Har gjort det flere ganger, og har da brukt garnblåser som vi knyter i rørledningene slik at det vises på overflaten. På den bryggejobben som jeg nevnte på lørdag hadde vi også en utfordring med en vannledning som gikk gjennom sundet. Da hadde vi heldigvis tatt med en del ekstra dregger og utstyr. Vi dregget da opp vannledningen på to punkter, og la ut blåser. Deretter la vi ut nok en dregg til der vi ville ha den første moringen. Så la vi ut enda en dregg med et langt teinetau kun for å måle avstanden inn til brygga fra der moringen skulle komme. Da kunne vi beregne lengde på tau og kjetting i forhold til hva vi hadde tilgjengelig. Men skal du være helt sikker på at dette er siste gang du legger ut moring, og moringen skal tåle en båt på 20 tonn, så tror jeg nesten du må krype til korset og få en lekter til å legge ut en sprengstein på 2000kg med hull tvers gjennom, et PEL rør i hullet, og ei tykk trosse i PEL-røret. En stålkonstruksjon kan selvsagt også fungere, men det er leit å komme unna alle kritiske punkter. Dersom du går for å bruke "jordspydet" du har på 200kg, så holder jeg fremdeles en knapp på at du burde fått på en bøyle omtrent på midten. Ved å sende spydet med full tyngde ned i gjørma fra overflaten, så burde det bore seg så langt ned at du får denne bøylen godt ned i leira. Min erfaring er altså at ståldeler som har ligget innkapslet helt nede i leira bevares meget godt. Derimot har jeg sett kraftig tæring på deler som har ligget i det øverste mudderlaget. Det gjelder både svartstål og rustfritt. Har lagt ut noen bilder av noe sånt tidligere, skal se om jeg finner igjen noe av dette. Fant bla en hjemmelaget dregg i rustfritt stål som jeg tok med opp. Ble ganske overrasket når jeg tittet litt næremere på den dreggen etter å ha vasket den. Noen av delene var kraftig tæret! Dette var altså en dregg med sjakkel og tau som hadde ligget helt for seg selv på mudderbunn. Lett dekket av mudder, men ikke skikkelig begravd. Ved en annen anledning tidligigere i vinter fant jeg et tau som forsvant ned i leira. Dette var i forbindelse med opprydding rundt ei brygge og kontoll av moringer. Etter mye jobbing med spenntak i bunnen med svømmeføttene klarte jeg å få bikket opp en 15kg galvaniert brucekopi. Tauet var gammelt og nedgrodd av vekster, skjell osv, men da vi tok opp ankeret var det ikke antydning til at galvaniseringen var tæret. Det var til og med rester av klistremerke med strekkode på siden av ankeret... dieselfan skrev On 16.6.2024 at 14.55: Trekket i "spydet" blir aldri over 30gr mellom tau og horisontalen, det er det som gjør at jeg mener at det går. Den må trekkes "gjennom" mudderet og ikke opp.. Skjønner. Men jeg er allikevel redd en stor båt kan klare å brekke løs festet. Det vil jo bli en trekkraft som virker svakt på skrå oppover. Dessuten, hvis du bruker hullet som står opp i vannet som festepunkt, så blir du kanskje avhengig av en sjakkel som ligger og beveger seg i dette hullet? Ser at dynema er nevnt som en sikkerhet. men hvordan er det med skarpe kanter på det hullet? Fikk et innfall til akkurat nå. Hva med å montere en grandios sjakkel i det hullet som peker ned, så legger du tauet helt inntil "spydet" opp til det øvre hullet, og fester moringstauet der med et tynt teinetau, type 5 eller 6mm. Så, når moringen er på plass i leira, så kjører du av det tynne tauet med motorkraft. Da har du innfestningen i bunn av moringen langt nede i gjørma. Dersom "spydet" mot formodning skulle treffe fjellbunn under leira, så vil ikke moringstauet lide noen skade, for det er festet i en sjakkel, som igjen er strammet opp slik at den peker oppover. Men nå må jeg springe, andre gjøremål kaller... Lagt til: Et alterantiv til å leie lekter for å sette ut totonns moring kan jo være å sjøsette en moring ved nærmeste kai, og få lånt seg en flåte og slepe den ut hengene under flåten. Evt. på en bjelke mellom to båter, eller med to IBC containere e.l. Mye som er mulig... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
lnjk Svart 18.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2024 IBC containere er kanskje ikke så egnet. Vet andre som har prøvd slike til flyteelement i flytebrygge. De ble så sammenklemt at de måtte skiftes ut med element fra oppdrettsanlegg. Men til å fylle de med betong og ha de som moring bør kunne gå. Har lagt ut et par av betong på den størrelsen på den ene brygga. Den ene moringen fikk også endel hundre kilo stål akselkapp for å øka vekta. Brukte solide lastestropper (10-40 tonns) som ble støpt inn. Skiftet ut fortøyninger på den andre brygga nå i vår. Tipper den har vært ute i ca 15 år. Kan bekrefte at rustbestandig (316?) ikke nødvendigvis holder så lenge. Men bruker sikring av stropper forbi allt av metall, så hvis et øye ryker så blir brygga bare litt mindre strammet opp. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2024 Komodo skrev for 5 timer siden: Fant bla en hjemmelaget dregg i rustfritt stål som jeg tok med opp. Ble ganske overrasket når jeg tittet litt næremere på den dreggen etter å ha vasket den. Noen av delene var kraftig tæret! Dette var altså en dregg med sjakkel og tau som hadde ligget helt for seg selv på mudderbunn. Lett dekket av mudder, men ikke skikkelig begravd. Her er klørne på den hjemmelagde dreggen. Vet imidlertid ikke hvilken kvalitet dette er, det kan jo være at det er 304. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 18.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2024 lnjk skrev for 4 timer siden: IBC containere er kanskje ikke så egnet. Vet andre som har prøvd slike til flyteelement i flytebrygge. De ble så sammenklemt at de måtte skiftes ut med element fra oppdrettsanlegg. Jeg har hevet en båt med fire slike. Men jeg valgte å fylle de med 0,6bar, for da holder de fasongen lnjk skrev for 4 timer siden: Men bruker sikring av stropper forbi allt av metall, så hvis et øye ryker så blir brygga bare litt mindre strammet opp. Det er et godt forslag, men skal jeg få festa stroppene så må jeg bryte malinga og sveise på ører, og det er ikke ideelt. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 18.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2024 Komodo skrev 11 minutter siden: Her er klørne på den hjemmelagde dreggen. Jommen har du fått skalleknarp i rustfritten... Takk for flotte bilder Komodo skrev for 5 timer siden: Hvis du skal være helt sikker på å holde avstand fra rørledninger som ligger på bunnen må du nesten ha ut en dykker for å anvise. Takk for den gode argumentrekka du har bygd opp gjennom hele tråden Jeg kan jo ikke være uenig med noen av argumentene dine når du forklarer så grundig som du gjør... Det eneste punktet jeg ikke er helt med på er å bruke en sjakkel i en ende av jordspydet, så lenge lengden på hullet er 200mm.. selv en 175T sjakkel til 40000kr har ikke en åpning på 200mm... Å feste trosse i det hullet som (forhåpentligvis) forsvinner ned i muddert har jeg veldig tro på. 40mm trosse med 2-3 lag med aramidsokker utenpå trossa der hullet kan gnage tror jeg kan være en god løsning. I kveld var det mye bedre sikt i sjøen enn det har vært på lenge. Kunne se bunnen på 3m. Forsøkte å måle mudderdybden med et 10mm 6m langt armeringsjern ved et punkt omtrent midt mellom der bøya skal ligge og brygga. Det er tydligvis et lag med stein i mudderet. Noen steder stopper det på ca 0.6m og andre ganger kom jeg ned til ca 1.2m. Så får jeg håpe det er et tykkere mudderlag der ute som spydet skal settes.. Skal gjøre flere forsøk men da med 12 eller 15mm kamstål som er stivere, det 10mm stålet ble for mykt, det ble til en U og var vanskelig å jobbe med. Når jeg sier at jeg ikke kan ha noe stort på bunnen som er synlig over mudderet, så høres det sikkert veldig rart ut for mange. Jeg kan ikke gå mer i detalj. Selvfølgelig er det smart med dykker eller dykkere. De kunne sikret at jeg ikke skader vann og kloakkrør som ligger på bunnen her. Ingen tvil om at det er faglig lurt, det skjønner jeg også... Har ikke noe problem med å frakte en 2T steinblokk under vann med det utstyret jeg har. I vann veier den da ca 1230kg og om en kutter tauet og lar det stå til, håper å ikke treffe røra, og at den går så dypt i mudderet at den ikke synes, da er det en god løsning. Tykkvekket PE rør gjennom steinen, som jeg lager en fin radius på med gassbrenner, og en aramidsokk som sikring mot gnag... Ingen tvil i min sjel om at det blir bra, om det bare går som planlagt Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 18.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2024 DP Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.