Komodo Svart 19.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2024 dieselfan skrev 1 time siden: Takk for flotte bilder Bare hyggelig 👍 Penslet på syre før jeg gikk inn fra garasjen, spent på hvordan det ser ut i morgen. dieselfan skrev 1 time siden: Det eneste punktet jeg ikke er helt med på er å bruke en sjakkel i en ende av jordspydet, så lenge lengden på hullet er 200mm.. selv en 175T sjakkel til 40000kr har ikke en åpning på 200mm... Ser nå at jeg har misforstått beskrivelsen din i første innlegg noe. Har jeg forstått det riktig at den ene enden ser slik ut? Antar at det er sveiset inn et rør tvers gjennom. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 19.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2024 Ja, begge ender ser slik ut så ja, det er et dugelig feste for sjakkel, men en selvstrammende trosse høres forlokkende ut. Noen som har ett ekstra spett? jeg boret et 12mm hull rett over herdelinja på spettet, satt en sjakkel med 11 pinne, og bandt Flak 12mm fortøyningtau og slapp den på 4m dybde... Jeg klarte ikke å dra den opp, så jeg hentet en minigraver med to beltegir og 24hk... dro i ca 30grader fra horisontalen og tauet røyk.... Er dere sikre på at det er så lett å dra noe ut av mudderet? Husk, jeg får kun vind å snakke om forfra eller rett bakfra. Bryggefortøyningen tar alt forfra. Så det er kun hekkvinden som drar i spydet. Det blir jo noe helt annet å ligge på svai. Det som en får av bølger i fjordarmen vil trolig dere på vest- og nordlandet kalle "krusninger" ... Men nå må jeg stake etter spettet Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2024 dieselfan skrev for 8 timer siden: Ja, begge ender ser slik ut så ja, det er et dugelig feste for sjakkel, men en selvstrammende trosse høres forlokkende ut. Ok, da leste jeg nok første post litt kjapt. Jeg ser jo poenget med at du ikke får kjøpt sjakkel med 200mm åpning, ser også poenget med å ikke bruke sjakkel i stål om du ikke må. Men om du så skulle ha et ønske om å bruke sjakkel, så lager du det lett. Du kan enten smi en bøyle av et rundstål i ønsket diameter, dreie to kraftige hylser, og sveise dette sammen. Så dreier du en bolt som du trer inn og låser på en eller annen glup måte. Sjakkelen kan sikkert like gjerne være i svartstål som hvitt, for med en rikelig overdimensjonering vil den ikke ruste av i di tid uansett. En annen måte er å brenne ut bøylen av ei plate som er f.eks. 30mm tykk, bore hullene i "skinkene", lage radier på midten, og bøye bøylen til slutt. Dersom du smir ei løkke av tykk trosse i sjakkelen og lar den enden av spydet gå ned i leira, vil sjakkelen konserveres for evig tid der nede. Men som bla. @Ask skriver så er det jo en fordel å unngå stål under vann. Du har jo allerede nevnt en løsning med å tre 40mm trosse rett i hullet. Hvis du i tillegg til den strømpa du nevner får tak i et 60mm PEL rør og trer i hullet først, så får du en ytterligere beskyttelse av tauet. Disclaimer; usikker på om 60mm PEL er å få. Men i så tilfelle ville jeg latt det PEL røret stikke ut kankje 3040-cm fra hullet. Da vil PEL-røret bøye seg etter vinkelen du trekker i, og kanten på dette vil ikke gnage i trossa. dieselfan skrev for 8 timer siden: Noen som har ett ekstra spett? jeg boret et 12mm hull rett over herdelinja på spettet, satt en sjakkel med 11 pinne, og bandt Flak 12mm fortøyningtau og slapp den på 4m dybde... Jeg klarte ikke å dra den opp, så jeg hentet en minigraver med to beltegir og 24hk... dro i ca 30grader fra horisontalen og tauet røyk.... Ha ha, skulle likt å se det skuespillet der Men uansett imponert over at spettet fikk så stor holdekraft! Regner med at det var et friskt 12mm fortøyningstau du brukte. dieselfan skrev for 8 timer siden: Er dere sikre på at det er så lett å dra noe ut av mudderet? Nei, men her ser jeg rom for mer forskning. Lag et "spett" av et 1,5m langt rundstål, eller kamstål i grov dimensjon. Bor hull i enden som du gjorde på spettet, men denne gangen går du opp på tykkelsen på tauet. Så gjør du samme øvelsen to ganger til. En gang med sjakkelen opp, og en gang med sjakkelen ned. Lån deg et dynamometer som du setter i stroppen på gravemaskinen. Gjennomfører du denne øvelsen bør du om ikke annet få en pekepinn på om tauet bør gjøres fast i bunn eller toppen. dieselfan skrev for 8 timer siden: Men nå må jeg stake etter spettet Tipper det kan bli leit å fiske opp et spett som står spiddet rett ned i gjørma. Kan høres ut som om du må sende bud på en dykker fra Hvaler Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 19.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2024 Komodo skrev 34 minutter siden: Ha ha, skulle likt å se det skuespillet der Men uansett imponert over at spettet fikk så stor holdekraft! Regner med at det var et friskt 12mm fortøyningstau du brukte. Ja, så paff i trynet har jeg ikke vært på mange år.... Komodo skrev 1 time siden: Bor hull i enden som du gjorde på spettet, men denne gangen går du opp på tykkelsen på tauet. Så gjør du samme øvelsen to ganger til. En gang med sjakkelen opp, og en gang med sjakkelen ned. Lån deg et dynamometer som du setter i stroppen på gravemaskinen. Ja det vil skaffe fakta, kjenner jo graveren godt etter hvert så er ganske sikker på at tauet røyk ved ca 900 kg. Nesten halvparten av merkelast. Grunnen til det er nok altfor liten diameter bøylen, den har virket skjærende på tauet. Den samme gamle leksa... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2024 dieselfan skrev 22 minutter siden: ... , kjenner jo graveren godt etter hvert så er ganske sikker på at tauet røyk ved ca 900 kg. Nesten halvparten av merkelast. Grunnen til det er nok altfor liten diameter bøylen, den har virket skjærende på tauet. Ok, da klarer det seg kanskje med å gå opp til 14mm tau, og en større sjakkel i den lille, aller helst med kause. Lett å sitte på sidelinja og si hva andre skal gjøre, men det hadde vært meget interessant med et kvantifisert eksperiment Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
paxo Svart 20.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2024 Her er en video som viser hvor skremmende lett tau kan ryke mot en relativ sløv steinkant. https://youtu.be/x3PMT6K0_Gg?feature=shared Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2024 Ja, skal ha respekt for det. Og som jeg nevnte lenger opp her så hender det at kjetting er best. På brygga her ute hos naboen der tauet røyk var der rett og slett så mye dritt i vannet at vi bestemte oss for å gå over til kjetting. Det var alt fra fjell og stein til rester etter gamle moringer og søppel, men det som til slutt kappet tauet (etter ganske kort tid) var en betongklave på et vannrør. Naboen min var som et stort spørsmålstegn da dette skjedde, men etter å ha dykket der og kunne fortelle ham hvordan det så ut så forstod vi jo sammenhengen med en gang. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger jo Svart 21.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2024 dieselfan skrev On 15.6.2024 at 18.28: Hvordan skal jeg gjøre fast moringstauet ? Jeg behersker spleis. Har mest lyst til å ha færrest mulig komponenter. har litt erfaring etter å ha ligget i bøye siden 87 I dag hadde jeg tatt et traktor dekk boret et hull i banen tredd inn kamstål i passelig mengde kjøpt 4 45graders bend ( i den størrelsen som er passe for deg) for å kunne tre en trosse gjennom etterpå og fylt dekket med betong. den synker ned i mudderet temmelig fort. Brukte Trosser er gratis. og holder i mange år. https://www.billigvvs.no/90-mm-x-45-boey-brun-plastmo-1025457?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMItbv2k6nthgMV0VaRBR39WABREAQYCCABEgIpnvD_BwE Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
dieselfan Svart 21.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2024 Roger jo skrev for 2 timer siden: har litt erfaring etter å ha ligget i bøye siden 87 I dag hadde jeg tatt et traktor dekk boret et hull i banen tredd inn kamstål i passelig mengde kjøpt 4 45graders bend ( i den størrelsen som er passe for deg) for å kunne tre en trosse gjennom etterpå og fylt dekket med betong. den synker ned i mudderet temmelig fort. Masse positivt med forslagene. Innholdet du linker til gir også mye bra info. Forstår at det er mye å lese igjennom får å få et bilde av kravene mine men jeg kan ikke ha en synlig moring på bunnen. Lemper jeg et traktorhjul i sjøen så blir jeg anmeldt for miljøkriminalitet. Til dere som sokner til andre steder hvor kommunen har et sunnere forhold et behov for sikker båtfortøyning, så forstår jeg at det blir rart. I tillegg har jeg vært så dum at jeg mosa havnesjefen påstander, bra for mange tusen båtfolk, men nå skal det hevnes, så jeg MÅ gjøre dette i mørket, og det MÅ være tilnærmet usynlig når dagslyset kommer... Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 21.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2024 Tror jeg hadde gjort det enkelt og fått tak i et bruce-anker i passelig størrelse. Det graver seg fint ned og blir helt usynlig i mudderet. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 22.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2024 dieselfan skrev for 8 timer siden: MÅ gjøre dette i mørket, og det MÅ være tilnærmet usynlig når dagslyset kommer Det blir bare " Usynelig" til du fester en bøye til morningen. Da får du forskalle og støpe inn traktor dekket. Betong kloss får en vel lov til, En bør unngå ting som ruster, på steder der en ikke har kontroll på. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
dieselfan Svart 22.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2024 Roger jo skrev for 2 timer siden: Det blir bare " Usynelig" til du fester en bøye til morningen. Bøya eksisterer, godt synlig på alle flyfoto kommunen besitter fra 1978. Heldigvis... derfor er ikke den noe problem, den regnes som "registrert" Moringen jeg har nå er satt for 25 år siden og den gangen var jeg dessverre ikke på Forumet... så fikk hjelp av et lokalt firma, hadde to dager på meg for å få det gjort samtidig med annen lekterjobb. (den gangen var det en mnd ventetid på lekter om sommeren her) Nå har jeg gnag på vitale deler på moringen så den må fornyes. Roger jo skrev for 2 timer siden: En bør unngå ting som ruster, på steder der en ikke har kontroll på. Helt klart. Kommer til å velge helt andre materialer denne gangen. Jeg har fått gode råd og jeg har lært. Gjennomføringer og rørkauser av PE har jeg veldig tro på. Spydet mitt er av en god stålkvalitet og "malingen" varer ca 30 år og beskytter stålet før stålet begynner å korrodere, så det er sannsynlig med 50 år før en har en reduksjon i styrke. Derfor er jeg ikke bekymret for å bruke denne. Men "spydet" (om det blir brukt) blir eneste komponent i systemet av stål. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.