Jump to content

Spørreundersøkelse: Valg av seilbåt til 500k, 750k og 1


junkern

Recommended Posts

Hallåi

 

Tenkte det kunne være litt morsomt å høre hva slags seilbåt folket på båtplassen hadde kjøpt i følgende prisklasser:

 

opptil 500 000, 750000 og 1000000

 

Om det er ny eller brukt båt spiller ingen rolle, begrunn gjerne hva som gjør at dere liker nettopp den båttypen (løsninger, byggemåte, design, seilegenskaper?) Legg gjerne med link til en slik båt eller bilder.

Link to post
Share on other sites

Hallåi

 

Tenkte det kunne være litt morsomt å høre hva slags seilbåt folket på båtplassen hadde kjøpt i følgende prisklasser:

 

opptil 500 000, 750000 og 1000000

 

Om det er ny eller brukt båt spiller ingen rolle, begrunn gjerne hva som gjør at dere liker nettopp den båttypen (løsninger, byggemåte, design, seilegenskaper?) Legg gjerne med link til en slik båt eller bilder.

For inntil 500k måtte det blitt den jeg har nå. (var jo den jeg valgte)

 

Inntil 750k hadde jeg nok muligens faktisk valgt den samme båten, og reist for resten av pengene :)

 

Inntil 1 mill er vanskelig, ingen båt jeg virkelig vil ha i det segmentet, da må man legge på 500k til..

 

For ca halvannen million er det mulig å få en One 40, det må være det tøffeste som er lagd av seilbåt.

http://www.guyboats.sailfast.se/Bilder3.htm

Link to post
Share on other sites

For min del, så tror jeg nok at jeg hadde foretrukket følgende

 

inntil 500K: Scanmar 33. Har en slik selv med ny motor og masse utstyr, er kjempefornøyd med den, seiler veldig bra i forhold til lystallet, går behagelig i sjøen og har en svært romslig og tiltalende innredning. Dessuten er det en kjempebra og tørr bobåt.

 

 

Inntil 750 tror jeg det ville blitt en First 375 eller 380. Synes det er fine båter. Ikke noe orustbåt akkurat, men en tiltalende innredning med gode sjøvennlige løsninger (savner det i mye av de nye båtene). Går vel greit i sjøen (har ikke prøvd den) og burde være en god kombinasjon av bobåt og langturbåt med forhldsvis gode seilegenskaper. Kanskje noe slikt:http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode=6399941&reference=639/994/1_-921049312.jpg&adheading=First+375

 

Inntil 1 mill. vet ikke akkurat nå kanskje ovenfornevnte med litt ekstra utstyr også resten lommepenger til langtut :diving:

Link to post
Share on other sites

Tja, det blir litt vanskelig å ta utgangspunkt i bruktbåt med et spørsmål som dette ettersom prisene avhenger av både tilstanden til båt og rigg, og tilbud og etterspørsel i markedet, og kjøpers evne til å prute. Prisene på nye båter må også tas med en klype salt ettersom ekstrautstyr kan bli en betydelig post i budsjettet.

 

En annen ting er at når spørsmålet kun sier seilbåt så er det jo opp til den enkeltes ønsker og behov hva slags båt det dreier seg om. Mitt behov er turseiling med båt som kan krysse korte havstrekk, og som er rigget for et lite mannskap. Samtidig ønsker jeg også tilstrekkelig komfort til å bo i båten i perioder.

 

Skulle jeg kjøpt en båt for 500k så er det snakk om en bruktbåt, og jeg ville trålet markedet etter et godt kjøp.

 

Med budsjett på 750k ville jeg nok fremdeles trålet bruktbåtmarkedet, men det er ikke lenger håpløst å finne en nybåt. Likevel tror jeg dette er en prisklasse hvor 3-fotssyken forekommer såpass ofte at jeg ville trålet bruktmarkedet, men jeg ville sett etter nesten-nye båter også.

 

Har gjort begge deler selv, uten at jeg fant noe som jeg virkelig likte (selv om det var nære på at jeg kjøpte en veldig spesiell båt til godt under 200k).

 

For en million begynner det å bli et bra utvalg. For en million kan du akkurat få standardutgaven av Hanse 370, men da er jeg redd for at du går i fella med ekstrautstyr og i praksis er det nok Hanse 342 som ville vært nybåtvalget. Da er det god margin for både nødvendig og unødvendig ekstrautstyr.

 

Likevel, for millionen får du også en godt utrustet brukt Hanse 371. Det gikk et par slike på Finn i løpet av høsten, og personlig ville jeg nok valgt et eksemplar med litt bedre seilgarderobe i stedet for baugpropellen. Tror nok også millionen er vel plassert i en bruktbåt.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har forsåvidt litt sansen for Hanse 370E.

Jeg er enig med deg der, og vel så det. Problemet er at når du legger til den E'en så bryter du antagelig milliongrensa, men bare så vidt. :rolleyes: Synker eurokursen litt til så blir det kanskje plass til et varmeapparat også på millionbudsjettet. :yesnod: Spørsmålet er om det ikke hadde vært kjekkere med et ekstra seil eller to i stedet for epoxyskrog?

 

En ting jeg liker med innredningen til Hanse-båter på denne størrelsen er at det er ikke brukt unødig plass på egen navigasjonsplass, men kartbordet er der som en del av salongen.

Link to post
Share on other sites

Har forsåvidt litt sansen for Hanse 370E.

Kikker litt på Hanse 400E om dagen jeg....

Kjøpte nåværende båt - Bavaria 34 - ny i 2000. Listepris 720k, faktisk pris seilklar 850k

Det var uten noe ekstrautstyr (OK; - et anker og en umontert septiktank..)

Har montert alt nødvendig utstyr selv senere.

Liker Bav'en godt jeg, har seilt den både langt og hardt.

Positive ting med Hanse:

- Som nevnt; kartbordet inngår i salongen

- Ett bad. Synes doble bad blir sløsing med plassen

- Saftig rigg...

 

Negativt:

- Ikke badeplatform (blir våtere i cockpit når man klatrer rett inn)

- Fargene på skroget (får jeg den ikke i hvitt skal jeg ikke ha)

 

 

Regner med å havne på ca 1300 - 1400K for 400E med OK (ikke fantastiske) seil om jeg henter og klargjør selv

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

En ting jeg liker med innredningen til Hanse-båter på denne størrelsen er at det er ikke brukt unødig plass på egen navigasjonsplass, men kartbordet er der som en del av salongen.

Du nevner havskryss som ett av flere bruksområder. Hvis du med havskryss mener en overfart f.eks til Shetland, eller ned i den engelske kanal, tror jeg du vil bite i deg de ordene. På en slik overfart, med varighet 3-4 dager og mer, er kartbordet noe av det viktigste ombord. Jeg sverger ihvertfall til jevnlig plotting av posisjon, og da blir det bare tull hvis kartet ikke har et sted det kan ligge uforstyrret, men må ryddes bort fordi det skal spises el.l.

 

Kartbordet i Kornelia står rett ved byssa, så når de overdådige middagene skal tilberedes, fungerer det som ekstra avsettingsplass. Dette skjer bare når vi ligger stille, og da er kartet ryddet bort.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Kartbordet i

Tegn i tiden det der Lars_Herman.

Båtene blir høyere, bredere, mer flatbunnete og mer firkanta for å gi plass til hotellsuiten.

Løygangen er flytta til hyttetaket for å gi plass til rattstyring på til og med den minste båt, og nå røyk kartbordet for å gi plass til et bad til.

Båtkjøpere idag har ikke kart. De har Nintendo på pidestallen. :wink:

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Du nevner havskryss som ett av flere bruksområder. Hvis du med havskryss mener en overfart f.eks til Shetland, eller ned i den engelske kanal, tror jeg du vil bite i deg de ordene. På en slik overfart, med varighet 3-4 dager og mer, er kartbordet noe av det viktigste ombord. Jeg sverger ihvertfall til jevnlig plotting av posisjon, og da blir det bare tull hvis kartet ikke har et sted det kan ligge uforstyrret, men må ryddes bort fordi det skal spises el.l.

Neida, kartbordet er et eget bord som ikke behøver å ryddes ved spising - i hvert fall ikke under overfart. Plasseringen i forhold til det store bordet i salongen er også kjekk når det skal planlegges, for det er praktisk å bruke dette til å legge ut større kart eller for å se flere kartblad i sammenheng.
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har en båt med "kart-og-cognac-bord" slik som på hanse 400 og 370. Det fungerer helt fint både på sjøen og i havn. Eneste ulempen er at det er litt langt fra nedgangstrappen. Når det gjelder havskryssing og de nye hanse-båtene er jeg litt skeptisk til alle de skarpe kantene i innredningen. Føler at faren er stor for å få endel blåmerker på de merkeligste steder etter en shetlandstur.. Noen flere som deler denne skepsis?

 

mvh

 

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Tegn i tiden det der Lars_Herman.

Båtene blir høyere, bredere, mer flatbunnete og mer firkanta for å gi plass til hotellsuiten.

Løygangen er flytta til hyttetaket for å gi plass til rattstyring på til og med den minste båt, og nå røyk kartbordet for å gi plass til et bad til.

Båtkjøpere idag har ikke kart. De har Nintendo på pidestallen. :wink:

Nettop derfor har jeg en 30 år gammel båt. Ikke mye surfing på bølgene og nintendo her i gården. Bortsett fra storseilsskjøting på hyttetaket...

 

Hvis jeg skulle hatt et bad til i båten, var ikke kartbordet det første jeg hadde ofret.

 

Seilerhilsen fra

Bakstreversk tulling

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Ja, det har jeg latt meg fortelle.

Fabrikantene ønsker å presse prisene ytterligere ned, og det skrives så mye om seilbåter som går for motor, så til neste år er riggen ekstrautstyr. Eller catwalk som opsjon.

 

For ikke å skyte spurv i glasshus.

500k? Beholder den jeg har.

Kunne tenkt meg en Performance 35 eller en X-35, men det var denne millionen man skulle holde seg under da.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

"Hva slags seilbåt" kunne Junkern tenke seg?

 

Påfallende mange råd uten å vite om Junkern ønsker å seile "flat out" på vindfulle dager eller for det meste tuffe frem og tilbake til favoritt- helgeplassen, og av og til slippe ut rullegenoan på veien hjem?

 

En X-99 kan være et like riktig et galt valg som en HR 312.

Link to post
Share on other sites

Jeg ønsket kun å vite hva slags båter folket på båtplassen foretrekker i de forskjellige prisområdene. For min del blir det nok scanmar i mange år til, mulig jeg selger den om 3-4 år, kjøper en billigere solid båt og drar på langtur. Det er i hvertfall drømmen akkurat nå.

 

Ser at flesteparten av medlemmene foretrekker gode bruktbåter fremfor nye raskere "samlebåndsbåter". Jeg er nok også en av de som foretrekker mange av de gamle. Når det er sagt, så er jeg jeg er enig i at Hanse 37 absolutt er en fin båt med mange gode løsninger, har litt sans for akkurat den, men ellers synes jeg liksom ikke at det er så mye av de nye båtene (i hvertfall ikke i de mest normale prisklassene) som applauderer til meg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...