Jump to content

Spørreundersøkelse: Valg av seilbåt til 500k, 750k og 1


junkern

Recommended Posts

500 K Hallberg 312, Sweden Yacht 34

 

750 K Bavaria 32,34 ,Jeanneu

 

1 Mill. Bavaria 36,38

 

For 500 K er det stort sett eldre båter, ville da sett på "Orust-bygge"

 

For 750K og 1 Mill. ville jeg valgt nyere Bavaria, bygget profft, masseprod ok, men jevn

produksjon. Liker også veldig godt Jeanneu, Dufour har fine båter,Hanse det samme. Men

levrandør, her skårer Bavaria veldig høyt.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Ser at flesteparten av medlemmene foretrekker gode bruktbåter fremfor nye raskere "samlebåndsbåter".

Innenfor en øvre ramme på 1 mill, og uten å lure meg selv eller andre ved å glemme den relativt lange listen med "ekstrautstyr" som kommer i tillegg til grunnprisen, så er det langt større utvalg av brukte båter enn det er av nye. Dermed er det ingen overraskelse at flertallet velger bruktbåt.

 

Dropper jeg budsjettene som ble skissert i utgangspunktet av denne diskusjonen så har jeg stort sett vurdert nye eller nesten nye båter i jakten på seilbåt. Grunnen er at jeg vet at jeg har begrenset tid og anledning til å drive vedlikehold og båtpuss de neste to, kanskje tre, årene. Jeg kommer til å bruke båten som pendlerbolig i en periode, og dermed har jeg også ønsket litt høyere komfort enn jeg ville valgt for fritidsbåt. (Noen vil nok argumentere med at en bobåt blir veldig rask slitt, men det kommer an på livsstil.)

 

For 3-4 år siden ville jeg nok kjøpt en godt brukt og rimelig båt, og sørget for at den ikke var lengre eller bredere enn at de fleste båtforeningene i nærheten hadde vært aktuelle for båtplass. Nå blir det nytt og dyrt og såpass stort at det utelukker et par hyggelige og praktiske båtforeninger.

Link to post
Share on other sites

....og sørget for at den ikke var lengre eller bredere enn at de fleste båtforeningene i nærheten hadde vært aktuelle for båtplass. Nå blir det nytt og dyrt og såpass stort at det utelukker et par hyggelige og praktiske båtforeninger.

Litt OT, men jeg fikk idag tildelt større båtplass (4.5 m bred) i samme havn som jeg ligger allerede. Tildelt og tildelt, det kostet 10 båtkroner, men det var ett skritt til på veien mot større båt.

 

Nå var det en ting til som må ordnes .... hva var det igjen..... penger ja! Et par-tre årslønner. Får sette igang med det da :yesnod:

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Litt OT, men jeg fikk idag tildelt større båtplass (4.5 m bred) i samme havn som jeg ligger allerede. Tildelt og tildelt, det kostet 10 båtkroner, men det var ett skritt til på veien mot større båt.

Jeg har også tenkt sånn. Først må båtplass være i orden, deretter kan jeg kjøpe båt. Nå skal jeg snart flytte til en del av landet hvor det enkelte steder er bortimot håpløst å skaffe båtplass, så jeg tenker jeg finner en havn til båten først og finner hus eller leilighet til meg selv etterpå. :lol: Så blir det spennende å se hvor lang vei jeg får til jobben og hvor lang vei jeg får til båten. :rolleyes: Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...