Jump to content

NSSR, flere påbud?

Stormwatch

Recommended Posts

@Jannmar Har tenkt å skaffe meg det samtidig med båten uansett, men lurte på hvor mye sjans det er å få brukt den. Men det finnes sikkert situasjoner hvor det ikke går så raskt at man ikke rekker det.

Å skaffe 40 "redningsvester til båten" har jeg ikke tenkt å gjøre (selv om de lager over 35 fot versjon) så lenge det ikke er påbudt siden det ville vel muligens verken fungert slik som folk beskriver det og hatt stor sjans for å "drepe båten" om de ved en feil blåste seg opp. Vet ikke hva forsikringsselskap mener om slik hendelse.

XardasKSP skrev 33 minutter siden:

Nå leste jeg den biten at dette bare passet opptil 35 fots båt. Siden begynte å forestille meg hvordan man får 40 stykker av dette i en "stor gammel driter" på over 20 tonn og hva som skjer med den om alt dette som folk skriver utløses ved en feil. Da er jo dritern dævva uten motorhavari, men kanskje dette vil dekkes av forsikringa om dette skulle bli påbudt og seriøst kunne hjelpe om f.eks eksploderende del av motor skulle sprenge hull i skroget.

Dævve og dævve og driter og dævve.

Dette handler vel ikke om driter og dævving.

Det handler om at folk ikke skal dævve.

Men spar deg for bekymringen. Dette kommer aldri til å bli et påbud.

@Jannmar For å ikke personlig dævve tenkte jeg på overlevelsesdrakten, slik folk beskrev dette virket det ikke helt som at disse "redningsvestene" for båten ville være helt trygge for folk heller. Jeg er jo førstemann som installerer ekstra trygghet i båten, men om det verken er ekstra trygghet og heller stor mulighet for å ødelegge båten ved en feil så er det fint å kunne lese det på forumet.

De som lager slike produkter vil jo finne folk som meg som ønsker ekstra trygghet. Er jo som fallskjerm for fly men det fungerer faktisk da i Cirrus og de lager dem nå også for ettermontering for øvrige fly.

XardasKSP skrev for 7 timer siden:

Da er jo dritern dævva uten motorhavari, men kanskje dette vil dekkes av forsikringa om dette skulle bli påbudt og seriøst kunne hjelpe om f.eks eksploderende del av motor skulle sprenge hull i skroget.

Kan du fortelle mer om motorens eksploderende deler og hvordan de lager vanninntrengning?

På mine båter ligger de delene ganske godt innkapslet i motorblokka.

En "overlevelsesdrakt" er vel en slik som kun er beregnet på å bli brukt når båten virkelig synker under føttene dine, og er solid nok til at man kan overleve i arktiske temperaturer og enorme bølger i 24 timer elns.  Jeg tror det heter "redningsdrakt", de varme dressene med flyteelementer som man faktisk kan ha på seg mens man er i båten vinterstid.  Jeg har brukt redningsdrakt en del ganger vinterstid, men den blir fort veldig varm og klam, vanskelig å regulere temperaturen.  Jeg har selvfølgelig testet den ut et par ganger, kastet meg i sjøen i Nord-Norge vinterstid - det har gått fiint.  Den har fungert fin-fint ved "kjøring" av RIB.  Flott opplevelse å kunne gå ut av RIB'en og spasere oppå isflak, det ville jeg aldri våget med normale klær.

Minnes en negativ opplevelse en regnværsdag i skuldersesong, hvor jeg bare hadde truse under denne dressen, skulle plukke opp noen i Halden med RIB"en og det var regnvær.  Så var det å få kontakt med vedkomne - og det er slettes ikke lett når man har en moderne mobiltelefon i regnvær.  Hadde jeg hatt en normal regnjakke på hadde jeg åpnet den lett og  tørket av skjermen på genseren innafor - men der stod jeg med en mobiltelefon med regnvannsdråper på display'et, helt uten noe som helst til å tørke skjermen med :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

XardasKSP skrev for 12 timer siden:

De som lager slike produkter vil jo finne folk som meg som ønsker ekstra trygghet. Er jo som fallskjerm for fly men det fungerer faktisk da i Cirrus og de lager dem nå også for ettermontering for øvrige fly.

Jeg tviler ikke på at du som driver med fly og flyging har sikkerhet som første prioritet.  :smiley:

19 fot skrev for 2 timer siden:

Kan du fortelle mer om motorens eksploderende deler og hvordan de lager vanninntrengning?

På mine båter ligger de delene ganske godt innkapslet i motorblokka.

Det hender ikke så sjelden at bevegelige deler som for eksempel råder slår hull i blokka men at de slår hull i båten hender heldigvis sjelden.

@19 fot Det ble fortalt av @sap_2000 i tur tråden hans:

i fjor vet jeg konkret om to båter hvor det gikk få minutter mellom alt var fryd og gammen til man måtte gå i vannet.   

den ene pga brann, den andre pga implodert eksosrør mellom turbo og drevskjoldet.  Det ble brått ett 15 cm stort hull som gjorde st båten sank med hekken først på få minutter.  
hadde det ikke tilfeldigvis vært båter i nærheten hadde det antagelig gått dårlig 

Så det var ikke eksplodert motordel men implodert eksosrør. Men altså poenget var at dette sprengte hull i båten som gjorde at båten sank. Men kanskje de få minuttene ville holdt til å få på seg overlevelsesdrakt.

Når det gjelder selve båten så antar jeg sjansen for at eksosrør imploderer eller noe ved motorn eksploderer er mindre enn eksempelvis at 30++ av slike "båtens flytevester" ved en feil blåser seg opp. Antar dette kan også være farlig om noen er ombord i båten i tillegg til at båten blir ødelagt. Dette da utifra hva folk har skrevet.

Ergo er det ikke denne "magiske båtfallskjermen" som gjør samme jobben som en "fly fallskjerm" for hele flyet.

Jeg vil anta at en eventuell lovendring vil være på nye båter som produseres og ikke på eksisterende ''gamle'' båter.

Det vil ikke være hensiktsmessig eller mulig å få til en sikker og god montering av dette utstyret i ''gamle'' båter da det ikke er avsatt plass til utstyr av dette kaliber.

Så jeg roer ned og avventer videre saksutredning :wink:

Har ikke veldig tro på dette, dette vil fort være i veien dersom det blir evakuering. 

Ening med de som mener flåte en en bedre løsning.

Jeg ville nok heller satse på en flåte og EPIRB dersom jeg skulle bevege meg langt utaskjærs.

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...