Stormwatch Startet 19.Juni.2024 Link til dette innlegget Startet 19.Juni.2024 Sesongen er igang og et populært diskusjonstema er Dockspot. Båtmagasinet hadde nylig en artikkel. (betalingsmur) Dockspot er en svensk tjeneste der man kan forhåndsbestille plass i gjestehavner. Finnes også i gjestehavner på Østlandet. Problematikken er at de som ikke har forhåndsbestilt ikke får plass til tross for at det er ledige plasser. Fordi de som har forhåndsbestilt har endret planer, har bestilt i flere alternative havner, kommer for sent, osv. Tjenesten er forhåndsbetalt så gjestehavnen får inntekt selv om plassen ikke blir benyttet. Hva synes du om forhåndsbestilling? Sitér dette innlegget Link to post
Escaro Svart 19.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2024 Dersom dette blir en utvidet tjeneste i gjestehavnene bør det være satt en tidsfrist for fremmøte. Hvis ikke bestiller/betaler har møtt opp til gitt tid bør plassen stilles til disposisjon for de som kommer etter tidssettingen. Sitér dette innlegget Link to post
EiSvIn Svart 19.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2024 Som saktegående synes jeg det er fint å kunne forhåndsbooke, for min opplevelse er at det er sjeldent noe ledig når jeg endelig kommer frem. At folk ikke avbooker når de endrer planer er en uting for alle. Også for oss andre som bruker Dockspot. Sitér dette innlegget Link to post
Blouberg Svart 19.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2024 Synes formuleringen på alternativ 2 er feil. Dockspot eller ikke har vel ikke noe med betalingsevne å gjøre? Er for øvrig enig i at en deadline der bestilte plasser fristilles ville vært bra Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Big Horn Svart 19.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2024 Båtlivet har for meg alltid vært synonymt med kos og tradisjon, og er en gyllen mulighet for å la mobilen få fri så mye som mulig. Synes det er lite positivt at man må ty til apper for å få kaiplass, og liker generelt ikke reserveringspraksis på fjorden. Det gjelder også bøyemafiaen, og slike ting fører kun til konflikter og munnhuggeri, noe jeg ikke synes hører båtlivet til...... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2024 EiSvIn skrev 1 time siden: Som saktegående synes jeg det er fint å kunne forhåndsbooke, for min opplevelse er at det er sjeldent noe ledig når jeg endelig kommer frem. Samme opplevelse har jeg. Helga starter omtrent samtidig for de fleste av oss, og vi med saktegående båter opplever ofte at de raske som passerte oss på veien ligger vel fortøyd når vi kommer frem og ingenting er ledig. Men kanskje det kunne vært en ide om de som booker får igjen f.eks halve leien om de avbestiller? Da hadde kanskje flere avbestilt enn om de uansett må betale fullt? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
dieselfan Svart 19.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2024 Big Horn skrev for 1 time siden: Båtlivet har for meg alltid vært synonymt med kos og tradisjon, og er en gyllen mulighet for å la mobilen få fri så mye som mulig. Synes det er lite positivt at man må ty til apper for å få kaiplass, og liker generelt ikke reserveringspraksis på fjorden. Det gjelder også bøyemafiaen, og slike ting fører kun til konflikter og munnhuggeri, noe jeg ikke synes hører båtlivet til.... Et veldig godt innlegg, noe av det beste jeg har lest her inne Takk for at du står opp for godt båtliv og gode verdier. Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 19.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2024 Det kunne vært en positiv ting, men mangler noen viktige punkter synes jeg 1. Ikke møtt opp til avtalt tid (pluss f.eks 2 timer) blir plassen frigitt 2. Om en ikke møter opp til booket plass får en en "advarsel" etter f.eks 5 advarsler får du karantene før en kan booke på nytt Ligger stort sett i uthavn, men på svensekysten er set noen ganger vi vil til gjestehavn. Ganske irriterende når det da er "fult" mens det er masse ledige plasser. Samtidig kan det jo være legitime grunner til at en ikke benytter plassen. F.eks grunnet uvær kom en ikke så langt som planlagt så det må jo være en viss fleksibilitet. Men har inntrykk av at det misbrukes mye Sitér dette innlegget Link to post
Stormwatch Svart 19.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2024 Blouberg skrev for 1 time siden: Dockspot eller ikke har vel ikke noe med betalingsevne å gjøre? Sies å være utbredt at kunder som ikke er opptatt av kostnader booker flere alternativer for helgen. Eller reiseruter i ferien. Mangel på plasser kan også føre til at prisnivået stiger. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 19.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2024 Amen! Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 19.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2024 Er befriende fritt for dette systemet her i vest. Å måtte det forbli sådan. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Blouberg Svart 19.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2024 Stormwatch skrev 14 minutter siden: Sies å være utbredt at kunder som ikke er opptatt av kostnader booker flere alternativer for helgen. Eller reiseruter i ferien. Tror ikke at det er veldig utbredt, igjen dette kan fint løses ved å ha noen spilleregler. Som for eksempel innlegget fra @Morten_L peker på. Morten_L skrev 18 minutter siden: 1. Ikke møtt opp til avtalt tid (pluss f.eks 2 timer) blir plassen frigitt 2. Om en ikke møter opp til booket plass får en en "advarsel" etter f.eks 5 advarsler får du karantene før en kan booke på nytt Stormwatch skrev 19 minutter siden: Mangel på plasser kan også føre til at prisnivået stiger. Dette løses også også av de samme reglene. Big Horn skrev for 2 timer siden: Båtlivet har for meg alltid vært synonymt med kos og tradisjon, og er en gyllen mulighet for å la mobilen få fri så mye som mulig. Synes det er lite positivt at man må ty til apper for å få kaiplass, og liker generelt ikke reserveringspraksis på fjorden. Det gjelder også bøyemafiaen, og slike ting fører kun til konflikter og munnhuggeri, noe jeg ikke synes hører båtlivet til...... Båtlivet betyr mye for mange, også for de av oss som ikke føler behov for å være "unplugged" Noen er kanskje mer avhengig av å få en plass i en gjestehavn enn andre, da er reservasjon fint. Bøyemamafiaen har jeg (heldigvis) ikke møtt. Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Bellil Svart 19.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2024 Forhåndsbooking er genialt mener jeg. Jeg slipper å manøvrere meg inn i trange steder for å se etter en plass. Er man litt usikker på båtføring, som jeg antar at alle har vært en gang, er dette helt gull å slippe Jeg vet at det er en ledig plass når jeg kommer. Jeg kan på forhånd velge meg en plass avhengig av hvordan jeg ønske å legge båten, øst/vest-nord/syd Jeg kan på forhånd sjekke ut på nettet hvordan plassene ligger Er det litt ruskete vær kan jeg ha valgt en plass med lett adkomst Er noen av mine grunner til at jeg liker muligheten Ulempen er at hvis jeg ligger på en plass og det blir dårlig vær må jeg være forberedt på at jeg må forlate plassen hvis nestemann kommer Mener ganske bestemt at plassen i utgangspunktet kun var reservert til 18:00 og man måtte avtale senere ankomst Det må være mulig å avbestille plass PS! Har også vært ute for at noen holder av en plass for en kompis som «kommer snart». Opplevd dette på Ø Bolærne feks DET mener jeg er en uting Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Steihy Svart 19.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2024 Jeg har en mye bedre seildag og slapper mye bedre av med 3 knop uten motor, når jeg vet at jeg får plass når jeg kommer frem. At det skal være negativt for båtlivet, forstår ikke jeg. Når det gjelder folk med betalingsevne som bestiller mer enn de bruker, og ødelegger for andre... hvor utbredt er det problemet? Har noen noen tall? Hvis ikke, er premisset i alternativ 2 ugyldig og spørreundersøkelsen ikke representativ. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Code0 Svart 19.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2024 EDIT: ser at otlys fungerer dårlig, men to røde lamper… To røde plasser i Ekenes i kveld kl 21, resten grønne. Ingen båter👍 Søtt når det er plasser nok, kritisk når jeg kommer inn kl17 og trenger en plass. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.