Jump to content

Kollisjon mellom seilbåt og motorbåt i Oslofjorden


fredriksen

Recommended Posts

Lars Moe skrev On 26.6.2024 at 12.17:

 

 

Når vi ligger å dorger med sjarken i 2-3 knop med autopiloten på føler jeg at jeg kan bruke mer fokus på ting ombord, men vi snakker ikke om mange minutter uten at jeg tar et overblikk rundt båten for å ha kontroll. Selv når vi ligger å trekker teiner ser jeg meg rundt. Når vi marsjer 5-6 knop føler jeg at jeg alltid må følge med og ha kontroll på farvannet rundt. Det er små vinduer og brede stolper mellom som gjør at jeg hele tiden må bevege meg for å ha kontroll.

For meg er kontroll et nøkkelord når jeg ferdes ute. Og fart er sterkt forbundet med det. I båt kan farten bli for liten til å ha kontroll, men den kan også bli for stor. Og det er den store farten som gjør mest skade.

 


Samme her, i en seilbåt i 5-6 knop kan det også "plutselig" dukke opp andre småbåter/kajakker raskere enn man synes er "greit". LItt fikling med kartplotter i kombinasjon med blindsone bak seil eller mast er mer enn nok. Gjelder å følge med!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...