Jump to content

Kollisjon mellom seilbåt og motorbåt i Oslofjorden

fredriksen

Recommended Posts

• 2 måneder senere...
lr-80 skrev for 2 timer siden:

Men han nekter straffskyld, rettsak og dom må til for avklaring. 

At siktede nekter straffskyld har lite med de faktiske forhold å gjøre.

Det som nå virker klart, er at motorbåten har gått på autopilot i 20 knop og ikke har vært oppmerksom på seilbåten. Om føreren har surfet på nettet eller ikke, er etter min mening en avsporing. Han har ikke vært oppmerksom på seilbåten og rent inn i den i 20 knop. 

Forsvareren kommer til å ta en klassisk Helge Ingstad, og fremstille det som om seilbåten var på feil sted, sånn at motorføreren trodde den var et skjær. Vi får se.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

• 8 måneder senere...

Da ble det tiltale for uaktsomt drap i denne saken: (redigert: tiltalt for uaktsom forvoldelse av en annens død og brudd på småbåtloven - kilde NRK - se nederst).

https://www.vg.no/nyheter/i/5EdoaO/baatfoerer-tiltalt-for-uaktsomt-drap-etter-ulykke-i-oslofjorden-i-fjor

Føreren av cabincruiseren, en mann i 50-årene, er nå tiltalt i saken.

Tiltalen gjelder uaktsomt drap og for brudd på småbåtlovens bestemmelser om navigering på en slik måte at det oppsto fare for liv.

– Saken er sendt til berammelse i Ringerike, Asker og Bærum tingrett. Det er ennå ikke klart når hovedforhandling vil bli avholdt, skriver Oslo politidistrikt i en pressemelding.

Ulykken skjedde en søndag ettermiddag, 23. juni 2024 mellom Rødtangen og Langøya. Seilbåten sank, mens motorbåten ble tauet i land.

Trond Jensen (75) fra Gjøvik omkom i ulykken

DØDSULYKKE: Et redningshelikopter på stedet før seilbåten gikk ned i Oslofjorden. Motorbåten som var involvert i ulykken, ligger til høyre for seilbåten.  Foto: Privat DØDSULYKKE: Et redningshelikopter på stedet før seilbåten gikk ned i Oslofjorden. Motorbåten som var involvert i ulykken, ligger til høyre for seilbåten. Foto: Privat

(Redigert) image.gif.ff2969ac82914071e1ae244167f52fd4.gifFra NRK:

Båtfører tiltalt etter ulykke i Oslofjorden i fjor

Oslo statsadvokatembeter har tatt ut tiltale mot føreren av en motorbåt etter dødsulykken i Oslofjorden i fjor sommer. Føreren av båten er tiltalt for uaktsom forvoldelse av en annens død og brudd på småbåtloven.

• 6 måneder senere...

Huff. stopp om du skal surfe på mobilen!!    Hurtigbåten Trondheim-Kristiansund kjørte på en oppdrettsbåt.. Navigatøren satt på Facebook!!    Klart vær og fin sjø, ikke så vanskelig å se den arbeidsbåten! krana på hekken løsna fra pidestallen. tenk om det var en liten fritidsbåt eller de hadde folk på dekk!!

6afc6921-3f8e-438e-8097-fc7e132ff670.jpg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

6 måneder i bua, og 600.000,- i bot/erstatning. Pluss at han har mistet retten til å føre "småbåt" (hva enn det er) i 3år og 6 mnd.

Etter min mening for lav straff.

Hadde en bilfører surfet på nettet og forårsaket en annens død, vil jeg tro at straffen hadde blitt betydelig strengere. 

Hva mener dere? 

Her er linken til NRK:

https://www.nrk.no/stor-oslo/batforer-domt-for-uaktsomt-drap-1.17683957

Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev!

@Hekri Etter det jeg kan se, er faktisk den dommen helt på linje med de dommene som kommer opp ved et søk om uaktsomt bildrap (straffeloven § 239). Strafferammen ved simpelt uaktsomt bildrap er 3 år, og grovt uaktsomt 6 år, men så streng straff er nok uvanlig. Det er gjerne fra 60-90 dager og opp til seks måneder det ender på. Jeg fant en sak med mobiltelefonbruk, der det ble seks måneder. Der var det sending av SMS, men det må vel kunne sammenlignes med Tinder. Uansett, den fyren der bør sveipes mot venstre når det gjelder båtføring mye lenger, syns jeg. (Jeg måtte heldigvis søke på nettet for å se om høyre eller venstre var å sveipe bort noen, som godt gift har jeg ikke hatt det store behovet for Tinder...)

17 minutes ago, Hekri said:

6 måneder i bua, og 600.000,- i bot/erstatning. Pluss at han har mistet retten til å føre "småbåt" (hva enn det er) i 3år og 6 mnd.

Etter min mening for lav straff.

Hadde en bilfører surfet på nettet og forårsaket en annens død, vil jeg tro at straffen hadde blitt betydelig strengere. 

Hva mener dere? 

Her er linken til NRK:

https://www.nrk.no/stor-oslo/batforer-domt-for-uaktsomt-drap-1.17683957

Synes at straffen kunne vært at han aldri mer får kjøre båt... det veier nok tyngre enn bot eller fengsel. Fritidsbåt er en av våre siste friheter her til lands, før politikere setter en stopper for det! Vi trenger ikke uansvarlige folk på sjøen som ødelegger for alle oss som prøver å følge lover og regler og er langt over middels optatt av navigasjon sikkerhet og sjømanskap!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Du har nok rett @Mastiff, det er bare jeg som blir så eitrande rasende når slikt skjer. Og det er heldigvis sjelden. 

Men det er jo en tragedie for begge parter. Selv om en båt flytter seg saktere enn en bil (stort sett), oppstår situasjoner veldig fort, og hvis man ikke helt har fulgt med, eller vet hva man skal gjøre, kan det gå skikkelig gæærn´t. Kfr "Helge Ingstad". 

Men jeg vet ikke @-morten-, hvis jeg hadde forårsaket noe slikt, hadde jeg nok tenkt meg om lenge før jeg hadde satt meg bak "spakene".

Men livstid er kanskje drøyt, selv om du har drept et annet menneske. Vanskelig.... men burde kreves at han bestod D5L etter karantenetid. 

Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Dere som kan sånt, kan det der ha vært et tilfelle av "jeg sjekker litt på Tinder, for autopiloten tar seg av styringen", og så mangler han tilkoblet radar eller så er radarkoblingen til autopiloten i stykker? For det er vel vanligst å ha autopilot på en så stor båt, men er det også vanlig at den har radar, så den kan unngå båter som er i veien?

Edit: Jeg leste den artikkelen på NRK nå som var mer utfyllende, og det sto det var autopilot. Altså må det ha vært uten radar?

Fra Asker og Bærum Budstikke: 

Båtføreren erkjente ikke straffskyld etter tiltalen for uaktsomt drap etter ulykken 23. juni 2024. 

Onsdag morgen startet rettssaken, etter at Trond Jensen (75) fra Gjøvik omkom i ulykken på vannet mellom Tofte og Holmestrand i Oslofjorden. Han kom kjørende i sin seilbåt ut fra Drammensfjorden. 

I sammenstøtet traff den tiltaltes 43 fot store cabincruiser akterenden av seilbåten. 

Påtalemyndigheten mener den tiltalte båtføreren ikke var tilstrekkelig oppmerksom og overholdt vikeplikten sin da seilbåten kom på kryssende kurs fra styrbord. 

Den tiltalte fikk innvilget fem minutters pause for å samle seg før sin forklaring. 

– Min empati og medfølelse for dere etterlatte er stor. Jeg skjønner hvordan belastningen må være ubeskrivelig stor for dere, sa den tiltalte gråtkvalt til familien og pårørende som var til stede i rettssalen. 

Det er stort sett enighet om hendelsesforløpet i forkant av ulykken. Den tiltalte kjørte fra Aker Brygge og var på vei til Holmestrand. Aktor Torjus Muri Lundevall omtalte hendelsen som en tragisk ulykke som skjedde midt på dagen sør på Hurumlandet. 

– Cabincruiseren kjører i 20–25 knop, havner oppå seilbåten og påfører båten store skader. Jensen blir påført svært store hodeskader og dør momentant, sa politiadvokat Lundevall innledningsvis. 

– Det skjedde veldig brått, plutselig var det et stort smell. Min første tanke var at det var et skjær, men det slo jeg raskt fra meg. Deretter tenkte jeg det var en tømmerstokk. Det var et sjokk da jeg oppdaget seilbåten bak meg uten fører, fortalte den tiltalte følelsesladet. 

Han skal ha ringt 113 mens han manøvrerte mot seilbåten. Da han kom om bord, så han at det lå en livløs person i båten. 

– Jeg kunne raskt fastslå at mannen var død. Jeg trakk den avdøde litt frem i båten for å sikre at han ikke falt i sjøen før jeg så etter flere i båten, fortalte den tiltalte. 

Hans egen båt slet seg så fra seilbåten. Den tiltalte skal ha kommet seg om bord i egen båt. 

– Jeg forsøkte å manøvrere mot seilbåten igjen. Men da jeg så redningshelikopteret, ble jeg redd for at den skulle blåse den avdøde i sjøen. Jeg hoppet i havet og kom meg om bord på seilbåten og trakk ham lenger inn i båten, fortalte den tiltalte. 

Deretter gikk det veldig raskt. Seilbåten tok inn vann, og redningspersonell, både til luft og vanns, fikk den avdøde i sikkerhet kun minutter før seilbåten sank. 

Teledata viser at den tiltalte skal ha brukt mye tid på mobiltelefonen på båtturen. Han skal ha vært på Tinder, snakket og vært på internett. Det skal ikke den tiltalte ha fortalt i de første avhørene. 

Han vedgikk også under rettssakens første dag at båten gikk på autopilot inntil ulykken var et faktum. 

– Jeg mener mobilbruk ikke tok fokus bort fra båtkjøringen. Jeg brukte hele tiden kroppen og blikket for å se i blindsonen, sa den tiltalte. 

Han mente en kraftig A-bjelke i cabincruiseren skapte en stor blindsone, noe han har vært klar over i flere år. 

– Jeg har gjort egne undersøkelser i etterkant og de viser at møtende kurs på begge båtene hele tiden lå i min blindsone. At jeg ikke har registrert seilbåten, kan og være på grunn av terrenget i bakgrunnen som har ført til at jeg ikke oppfattet den, fortalte den tiltalte. 

Mannen i 50-årene har i etterkant av ulykken mistet jobben som pilot på grunn av manglende sikkerhetsklarering. Den årlige klareringen er ikke godkjent som resultat av tiltalen. 

I tillegg til tiltalen for uaktsomt drap, er mannen i 50-årene tiltalt for brudd på småbåtlovens bestemmelser for å ha navigert båten slik at det oppsto fare for liv og helse. Han erkjente heller ikke straffskyld for dette forholdet. 

Det er satt av fire dager i Asker og Bærum tingrett til behandling av saken. 

lr-80 skrev for 3 timer siden:

Tinder
Dømt til 6 måneder i fengsel, grov uaktsomhet: 20-21 knop, 73 aktive handlinger på Tinder siste 14 minutter før ulykken.  

Tinder kan jo distrahere i mer enn én forstand...

Men det kan ha vært fler medvirkende faktorer her. Feks slik jeg skrev under. 

Slike tjukke A-stolper kan være skumle. Har selv fått meg noen overraskelser på hva som kan skjule seg bak slike. Man må egentlig flytte hodet frem og tilbake om man skal være helt sikker.

Høy baug er også nevnt. Der tror jeg ikke disse S445 er så ille pga skrånende fordekk.  

Men sitter man å glaner i telefon (eller på do som i en annen episode i området) når det smeller, er man på tynn is uansett utfall av hendelsen.

sap_2000 skrev On 23.6.2024 at 19.49:

uten å spekulere i årsak i dette tilfellet, har jeg mange ganger satt fingeren på mer eller mindre gode  føreplasser i fritidsbåter.  Det virker ikke å være krav til noe som helst ang sikt og utsyn.   

typisk er hvite dashbord som gir gjenskinn og store/ tjukke A-Stolper som fint kan skjule en annen båt om vinklene stemmer.  

Legger inn "lånt" bilde fra finn.

Har man hodet litt høyere og lenger til SB er det en stor sektor man ikke ser.

B752EC3B-CBAB-4130-86B8-726BCCE3B056_1_201_a.jpeg

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...