quantumduck Svart 27.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2024 Lars Moe skrev On 26.6.2024 at 10.17: Når vi ligger å dorger med sjarken i 2-3 knop med autopiloten på føler jeg at jeg kan bruke mer fokus på ting ombord, men vi snakker ikke om mange minutter uten at jeg tar et overblikk rundt båten for å ha kontroll. Selv når vi ligger å trekker teiner ser jeg meg rundt. Når vi marsjer 5-6 knop føler jeg at jeg alltid må følge med og ha kontroll på farvannet rundt. Det er små vinduer og brede stolper mellom som gjør at jeg hele tiden må bevege meg for å ha kontroll. For meg er kontroll et nøkkelord når jeg ferdes ute. Og fart er sterkt forbundet med det. I båt kan farten bli for liten til å ha kontroll, men den kan også bli for stor. Og det er den store farten som gjør mest skade. Vis hele sitatet Samme her, i en seilbåt i 5-6 knop kan det også "plutselig" dukke opp andre småbåter/kajakker raskere enn man synes er "greit". LItt fikling med kartplotter i kombinasjon med blindsone bak seil eller mast er mer enn nok. Gjelder å følge med! Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 27.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2024 Nrk har rapportert at det er observert flere båter på radarovervåkning i samme tidsrom, og på samme sted. Så vil tro det er mulig å få opplysninger om fart og kurs på involverte fartøy Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
lr-80 Svart 4.September.2024 Link til dette innlegget Svart 4.September.2024 Autopilot og nettsurfing der, altså, ifølge etterforskerne. Men han nekter straffskyld, rettsak og dom må til for avklaring. https://www.vg.no/nyheter/i/kw83xA/trond-75-omkom-i-baatulykke-siktet-baatfoerer-kjoerte-paa-autopilot-etterforskes-for-nettsurfing Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 4.September.2024 Link til dette innlegget Svart 4.September.2024 lr-80 skrev On 4.9.2024 at 16.32: Men han nekter straffskyld, rettsak og dom må til for avklaring. Vis hele sitatet At siktede nekter straffskyld har lite med de faktiske forhold å gjøre. Det som nå virker klart, er at motorbåten har gått på autopilot i 20 knop og ikke har vært oppmerksom på seilbåten. Om føreren har surfet på nettet eller ikke, er etter min mening en avsporing. Han har ikke vært oppmerksom på seilbåten og rent inn i den i 20 knop. Forsvareren kommer til å ta en klassisk Helge Ingstad, og fremstille det som om seilbåten var på feil sted, sånn at motorføreren trodde den var et skjær. Vi får se. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Captain A Svart 4.September.2024 Link til dette innlegget Svart 4.September.2024 Steihy skrev On 4.9.2024 at 18.45: Forsvareren kommer til å ta en klassisk Helge Ingstad, og fremstille det som om seilbåten var på feil sted, sånn at motorføreren trodde den var et skjær. Vi får se Vis hele sitatet Sjøloven er annerledes en andre lover Bare og lese seg opp på den Sitér dette innlegget Link to post
sandman1 Svart 5.September.2024 Link til dette innlegget Svart 5.September.2024 Ble seilbåten hevet? Det er endel informasjon som kan hentes fra et vrak.. Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
Dalurfjall Svart 5.September.2024 Link til dette innlegget Svart 5.September.2024 Sånn som avtrykk av nettet han surfet på. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 5.September.2024 Link til dette innlegget Svart 5.September.2024 Captain A skrev On 4.9.2024 at 21.30: Sjøloven er annerledes en andre lover Bare og lese seg opp på den Vis hele sitatet Du store...kan man bare lese lover, altså? Men, du tror ikke påtalemyndighetene kommer til å skjele til strafferetten i tillegg? Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Sandebukta Svart 5.September.2024 Link til dette innlegget Svart 5.September.2024 sandman1 skrev On 5.9.2024 at 7.19: Ble seilbåten hevet? Det er endel informasjon som kan hentes fra et vrak.. Vis hele sitatet Den er ikke hevet foreløpig og jeg tror de sa noe om at det ikke vil bli gjort heller, pga. dybden den gikk ned på. Sitér dette innlegget Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46 Link to post
sap_2000 Svart 5.September.2024 Link til dette innlegget Svart 5.September.2024 @Sandebukta Hva snakker vi om av dybde der? Antar at påtalemyndigheten ikke anser det for viktig for saken at båten heves. Hendelsesforløpet er nok rimelig klart. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Komodo Svart 5.September.2024 Link til dette innlegget Svart 5.September.2024 Stod i en artikkel at den ligger på 70m. Da blir det dyrt å heve den. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Olepo Svart 5.September.2024 Link til dette innlegget Svart 5.September.2024 Jeg mener også det kom en uttalelse relativt raskt etter ulykken om at det sannsynligvis ikke ble aktuelt å heve seilbåten p.g.a. dyden der den sank og at den omkomne var blitt flyttet over i en annen båt før seilbåten gikk ned. En svært trist hendelse med tragisk utfall. Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 6.September.2024 Link til dette innlegget Svart 6.September.2024 Uten å avspore men det gnåles om fritidsbåter over en lav sko som ligger å slenger, forurensning i havet o.l men pengene rår så denne seilbåten skal bare ligge på havbunnen.. Forøvrig er veldig tragisk sak med værst tenkelig utfall. Får håpe de finner svar og at alle involverte blir godt ivaretatt. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 3.Juni Link til dette innlegget Svart 3.Juni Da ble det tiltale for uaktsomt drap i denne saken: (redigert: tiltalt for uaktsom forvoldelse av en annens død og brudd på småbåtloven - kilde NRK - se nederst). https://www.vg.no/nyheter/i/5EdoaO/baatfoerer-tiltalt-for-uaktsomt-drap-etter-ulykke-i-oslofjorden-i-fjor Føreren av cabincruiseren, en mann i 50-årene, er nå tiltalt i saken. Tiltalen gjelder uaktsomt drap og for brudd på småbåtlovens bestemmelser om navigering på en slik måte at det oppsto fare for liv. – Saken er sendt til berammelse i Ringerike, Asker og Bærum tingrett. Det er ennå ikke klart når hovedforhandling vil bli avholdt, skriver Oslo politidistrikt i en pressemelding. Ulykken skjedde en søndag ettermiddag, 23. juni 2024 mellom Rødtangen og Langøya. Seilbåten sank, mens motorbåten ble tauet i land. Trond Jensen (75) fra Gjøvik omkom i ulykken DØDSULYKKE: Et redningshelikopter på stedet før seilbåten gikk ned i Oslofjorden. Motorbåten som var involvert i ulykken, ligger til høyre for seilbåten. Foto: Privat (Redigert) Fra NRK: Båtfører tiltalt etter ulykke i Oslofjorden i fjor Oslo statsadvokatembeter har tatt ut tiltale mot føreren av en motorbåt etter dødsulykken i Oslofjorden i fjor sommer. Føreren av båten er tiltalt for uaktsom forvoldelse av en annens død og brudd på småbåtloven. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.