Jump to content

Kollisjon mellom seilbåt og motorbåt i Oslofjorden

fredriksen

Recommended Posts

Lars Moe skrev On 26.6.2024 at 12.17:

Når vi ligger å dorger med sjarken i 2-3 knop med autopiloten på føler jeg at jeg kan bruke mer fokus på ting ombord, men vi snakker ikke om mange minutter uten at jeg tar et overblikk rundt båten for å ha kontroll. Selv når vi ligger å trekker teiner ser jeg meg rundt. Når vi marsjer 5-6 knop føler jeg at jeg alltid må følge med og ha kontroll på farvannet rundt. Det er små vinduer og brede stolper mellom som gjør at jeg hele tiden må bevege meg for å ha kontroll.

For meg er kontroll et nøkkelord når jeg ferdes ute. Og fart er sterkt forbundet med det. I båt kan farten bli for liten til å ha kontroll, men den kan også bli for stor. Og det er den store farten som gjør mest skade.

Samme her, i en seilbåt i 5-6 knop kan det også "plutselig" dukke opp andre småbåter/kajakker raskere enn man synes er "greit". LItt fikling med kartplotter i kombinasjon med blindsone bak seil eller mast er mer enn nok. Gjelder å følge med!

• 2 måneder senere...
lr-80 skrev for 2 timer siden:

Men han nekter straffskyld, rettsak og dom må til for avklaring. 

At siktede nekter straffskyld har lite med de faktiske forhold å gjøre.

Det som nå virker klart, er at motorbåten har gått på autopilot i 20 knop og ikke har vært oppmerksom på seilbåten. Om føreren har surfet på nettet eller ikke, er etter min mening en avsporing. Han har ikke vært oppmerksom på seilbåten og rent inn i den i 20 knop. 

Forsvareren kommer til å ta en klassisk Helge Ingstad, og fremstille det som om seilbåten var på feil sted, sånn at motorføreren trodde den var et skjær. Vi får se.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Steihy skrev for 2 timer siden:

Forsvareren kommer til å ta en klassisk Helge Ingstad, og fremstille det som om seilbåten var på feil sted, sånn at motorføreren trodde den var et skjær. Vi får se

Sjøloven er annerledes en andre lover

Bare og lese seg opp på den

Captain A skrev for 15 timer siden:

Sjøloven er annerledes en andre lover

Bare og lese seg opp på den

Du store...kan man bare lese lover, altså?

Men, du tror ikke påtalemyndighetene kommer til å skjele til strafferetten i tillegg?

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

sandman1 skrev for 11 timer siden:

Ble seilbåten hevet? Det er endel informasjon som kan hentes fra et vrak..

Den er ikke hevet foreløpig og jeg tror de sa noe om at det ikke vil bli gjort heller,  pga. dybden den gikk ned på.

Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46

Jeg mener også det kom en uttalelse relativt raskt etter ulykken om at det sannsynligvis ikke ble aktuelt å heve seilbåten p.g.a. dyden der den sank og at den omkomne var blitt flyttet over i en annen båt før seilbåten gikk ned.

En svært trist hendelse med tragisk utfall. 

Uten å avspore men det gnåles om fritidsbåter over en lav sko som ligger å slenger, forurensning i havet o.l men pengene rår så denne seilbåten skal bare ligge på havbunnen..

Forøvrig er veldig tragisk sak med værst tenkelig utfall. Får håpe de finner svar og at alle involverte blir godt ivaretatt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...