Jump to content

Kollisjon mellom seilbåt og motorbåt i Oslofjorden

fredriksen

Recommended Posts

Min erfaring med å sitte inne og styre er litt begrenset i båt, men jeg har jo endel erfaring med bil. Også med høyreratt faktisk.  Og jeg lurer på om det hadde vært bedre med førerplass på babord side på mange båter. Jo nærmere man sitter stolpen, jo større blir jo dødvinkelen, og jo lengre fram i vinkelretning kommer den. Dessuten vil man da ha bedre oversikt til styrbord når man snakker med passasjerer.  Lap-topen står vel også typisk plassert inn mot senter.

Jeg synes ærlig talt at forklaringen til tiltalte om brei A-stolpe er en bortforklaring. Jeg ser jo helt klart poenget med at den stolpen stjeler utsyn, men det er jo også noe han er klar over. Han er pilot av yrke, og av alle andre bør han vite alt om det med å følge med i trafikken, enten det er i lufta, på veien eller på sjøen. Vi har også rattet på styrbord side i båten, men vi har vesentlig smalere stolper. Vi kjører stort sett i 6-8 knop når vi ferdes på sjøen, men av og til opp til 15. Men uansett hvilken hastighet jeg kjører i, så holder jeg utkikk i alle retninger, og flytter meg litt rundt i båten for å sikre at det ikke blir liggende en båt i en dødsone. Vi har jo andre ting som tar mer av utsikten aktenfor tvers. Kjører jeg fortere enn 8-10 knop holder jeg blikket konstant rettet framover, bortsett fra jevnlige sveip de andre retningene. Sitte med mobiltelefon i over 20 knop er utilgivelig. Likeså det å sitte totalt i ro uten å forsikre seg om at det ikke er andre fartøy i dødsoner. 

Steihy skrev 1 time siden:

A stolper, høy baug og andre faste ting kan gjøre utkikken mer krevende, men å bruke det i formildende retning er feil vei å gå. Helt Helge Ingstad. Plikten er å se. Ser du ikke, så stans.

mitt underliggende poeng er at det er mange håpløst dårlige førerplasser og at det ikke finnes noe krav eller regler i det hele tatt. Noe som ville vært utenkelig på bil selv på 70-tallet. 
ingen krav eller standard på ventilasjon heller.  Hvor mange ganger har man ikke sett folk føre båt bak gjenduggede ruter ?

Man kan i praksis bygge en båt med tett førerhus og 15 cm dia koøye fram og på sidene som eneste måten å se ut på. 
Mennesker er ikke perfekte og overholder ikke til enhver tid alt som står i sjøveisreglene.  Det er større sjans for ulykker og påkjørsler med en dårlig førerplass enn en god.

burde det bli noen krav til førerplass og utsyn slik som med kjøretøyer? 

Mvh. SAP

sap_2000 skrev for 3 timer siden:

burde det bli noen krav til førerplass og utsyn slik som med kjøretøyer? 

Absolutt, men om det ikke kommer noe krav, er det i hvertfall et kjempestort marked for løsninger som kan ettermonteres/installeres. 

Så det er bare å finne frem den tekniske kreativiteten, papir og blyant og alliere seg med en egnet produsent. 

I dag er det vel bare båteierens irritasjon/ tålmodighet som styrer etablering av individuelle tekniske eller manuelle løsninger. 

Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev!

14 hours ago, sap_2000 said:

mitt underliggende poeng er at det er mange håpløst dårlige førerplasser (...) burde det bli noen krav til førerplass og utsyn slik som med kjøretøyer? 

Det er et godt poeng - det er et læringspunkt her, og det gjelder helt uavhengig av hva man måtte mene om aktsomhet og skyld i denne saken: man bør være oppmerksom på slike blindsoner både når man kjøper båt og når man "kjører" båt.  På bildet over er den røde bilen mer enn halveis gjemt bak a-stolpen - og den er så nært at dersom båtføreren plutselig hadde sett denne bilen mens han holdt 20 knop, ville han hatt problemer med å styre unna.

Det er jo slik at når to fartøyer holder stødig kurs og fart og er på kollisjonskurs, så vil vinkelen være dønn konstant.  Altså, holder man hodet stille og man er på kollisjonskurs med en båt bak A-stolpen, så ser man den ikke før det er for sent, eller før den andre båten har styrt unna.  Med Helge Ingstad, så skottet det på forståelsen (rormannen hadde visst forståelse etter hva jeg har skjønt, men han ville ikke gjøre noe uten å få ordre om det), med A-stolpe-problematikken så skorter det faktisk på sikten.  At det er mulig å flytte hodet frem og tilbake betyr ikke nødvendigvis at folk flest gjør det - særlig ikke om de ikke er oppmerksom på faren.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

tobixen skrev 1 time siden:

At det er mulig å flytte hodet frem og tilbake betyr ikke nødvendigvis at folk flest gjør det - særlig ikke om de ikke er oppmerksom på faren.

Kan det bety at båtførere født før 1980 (som meg) ikke vet at nakken kan vris, og at de ikke har noe slags formell båtfører-kompetanse? 

Fører av ulykkesbåten var i femtiårene, og mulig født før 1980.

Pilot eller ei, kropp og nakke er bevegelige. 

Folk flest bør lære seg det, slik at lignende tragedier aldri skjer igjen. 

Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

shipahoy skrev 2 minutter siden:

Det er også lov å bruke radar om dagen. Bruker den ofte når jeg seiler.

Veldig bra poeng, og helt enig.

Om båten har radar, er den stort sett alltid på. Selv utaskjærs langs kysten på lengre strekk er det fort gjort å bli litt sløv med utkikken med timene.

Jeg holder meg som oftest på kort range. Utaskjærs typisk 1 - 1,5 nm. Innaskjærs typisk 0,25 - 0,75 nm avhengig av fart og hvor god plass det er.

Greia er at jeg liker radarbildet så tomt som mulig, slik at man lett(ere) oppdager en prikk på skjermen.

Det andre poenget er moderne radarer hvor de fleste kjører gain og alt annet på Auto, så vil radaren på større range med mye terreng i bildet redusere gain slik at mindre ekkoer som en båt, stake eller hva som helst gir mindre eller ikke noe ekko i tillegg til at bildet er fullt av andre irrelevante ekkoer.

Prøv selv en gang man kjører langs land med høyt terreng på den ene siden og åpent hav på den andre og se hvordan ekkoer av staker etc viser seg på kortere range med land uten bildet kontra stor range med land som dominerer bildet når Gain (og annet) er på Auto.

Flere ganger har jeg oppdaget båter med radaren først selv på høylys dag. Ikke minst med saktegående båt når man ofte blir tatt igjen.

Mvh. SAP

shipahoy skrev 32 minutter siden:

Det er også lov å bruke radar om dagen. Bruker den ofte når jeg seiler.

det er faktisk ikke bare lov:smiler:……..du skall bruke den iflg sjøveisreglene

Regel 5. Utkikk

Ethvert fartøy skal alltid holde ordentlig utkikk ved syn og hørsel så vel som ved alle tilgjengelige midler som er brukbare under de rådende omstendigheter og forhold for å kunne foreta en fullstendig vurdering av situasjonen og faren for sammenstøt.

Ser du store fartøy så snurrer radarn også dagtid….

S/Y Gunga Din

Å sitte med hue i en skjerm i 20 knops fart er ikke noe annet enn komplett IDIOTI. Min kone er ikke sjøvant, da jeg kjøpte min nåværende båt spurte hun hva som var viktigst på sjøen. Jeg har hatt båt tidligere også, jeg påstår jeg kan litt om å ferdes på sjøen og svarte henne: "Det er 3 ting. Det første er OBSERVASJON, det andre er OBSERVASJON og det tredje er OBSERVASJON!." Det er viktig å se/oppdage båter / hindringer  foran  seg på reisen og styre unna. Men hva om det dukker opp et lite hode til en badede foran båten? En gang så jeg et bilde av en arm som hadde vært i nærkontakt med en hissig propell. Det var ikke et vakkert syn.

jeg tørker ut på land....!

tobixen skrev for 1 time siden:

Det er et godt poeng - det er et læringspunkt her, og det gjelder helt uavhengig av hva man måtte mene om aktsomhet og skyld i denne saken: man bør være oppmerksom på slike blindsoner både når man kjøper båt og når man "kjører" båt.  På bildet over er den røde bilen mer enn halveis gjemt bak a-stolpen - og den er så nært at dersom båtføreren plutselig hadde sett denne bilen mens han holdt 20 knop, ville han hatt problemer med å styre unna.

Dette er det samme problemet som med moderne biler. A-stolpen blir kraftigere og kraftigere, med introduksjon av airbager, høyttalere og alt mulig annet i stolpen_ Undersøkte sikt etter dødsulykke: Bedre kollisjonssikkerhet kan gjøre myke trafikanter usynlige i flere sekunder | Tu.no

Carl I Hagen kjørte på en fotgjenger for noen år siden og skylte på A-stolpen og begrenset sikt: Hagen tror stolpe hindret sikten

Uansett så er det førerens lovpålagte ansvar å holde utkikk og oversikt uansett hvor stor A-stolpen er og uansett om det er en bil eller båt man fører. Vi har seilbåt med et cockpit-telt som begrenser sikten forover når det står oppe, og resultatet er at jeg går flere tusen skritt fram og tilbake i løpet av en tur for å følge med rundt båten. For noen år siden sammenlignet jeg antall skritt med kona etter en dagstur med båten hvor vi hadde gått samme fottur mens vi lå fortøyd, og jeg hadde flere tusen skritt mer enn henne. Eneste forklaring er all vandringen fram og tilbake for å følge med under fart. 

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Synes

20 hours ago, Komodo said:

Jeg synes ærlig talt at forklaringen til tiltalte om brei A-stolpe er en bortforklaring. Jeg ser jo helt klart poenget med at den stolpen stjeler utsyn, men det er jo også noe han er klar over. Han er pilot av yrke, og av alle andre bør han vite alt om det med å følge med i trafikken, enten det er i lufta, på veien eller på sjøen. Vi har også rattet på styrbord side i båten, men vi har vesentlig smalere stolper. Vi kjører stort sett i 6-8 knop når vi ferdes på sjøen, men av og til opp til 15. Men uansett hvilken hastighet jeg kjører i, så holder jeg utkikk i alle retninger, og flytter meg litt rundt i båten for å sikre at det ikke blir liggende en båt i en dødsone. Vi har jo andre ting som tar mer av utsikten aktenfor tvers. Kjører jeg fortere enn 8-10 knop holder jeg blikket konstant rettet framover, bortsett fra jevnlige sveip de andre retningene. Sitte med mobiltelefon i over 20 knop er utilgivelig. Likeså det å sitte totalt i ro uten å forsikre seg om at det ikke er andre fartøy i dødsoner. 

Om A stolpen var et problem for sikten så burde en pilot vita at da må man gjøre tiltak for å ha kontroll over blindsoner.  

Selv missliker jeg styrhus med små vinduer og brede stolper.  På min båt er set stor buet frontrute uten stolper og store sidevinduer. kan også åpne sidevinduene og stikke hodet ut.  hele bakveggen er i glass og har fult utsyn bakover også.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev On 19.12.2025 at 14.24:

Synes at straffen kunne vært at han aldri mer får kjøre båt... det veier nok tyngre enn bot eller fengsel.

Noen slik straff er ikke mulig å idømme. Også de som fradømmes førerkort for bil på livstid får kjøre opp på nytt etter 5 år om de ellers skikker seg bra.

Jeg tror dette er riktig da det heldigvis  ikke er hevn fra samfunnet som er motivet for avstraffelse her i Norge.

J-Å skrev 1 time siden:

På seilbåter ser jeg mange som har sin eneste kartplotter bak ved rattet, mens de for motor gjerne sitter fremme under sprayhood med fjernkontroll på autopiloten. Dermed går de glipp av både AIS og evt. radarinfo.  

Jeg har seilbåt uten radar og AIS. Når jeg av og til sitter under sprayhood for motor så holder jeg god utkikk. Det er en større utfordring å holde utkikk når man seiler med krenging og et forseil som går helt ned i dekk. Fordelen er at jeg sjelden går med mer enn 5 knop og da holder det å kikke "av og til".

Det hadde vel ikke hjulpet denne karen om han hadde hatt bare glass uten stolper rundt hele, når han sitter med nesa i telefonen. Det er vel et samfunnsproblem i dag at man ikke klarer å la telefonen være når man gjør andre ting. En folkesykdom nærmest. Bare se hvor mange som bruker mobilen i bilen tross høye bøter, så kan man tenke seg hvor mange som gjør det i båten. Blir fanget av skjerm og apper både gamle og unge. 

Gullfisk skrev 15 minutter siden:

Det hadde vel ikke hjulpet denne karen om han hadde hatt bare glass uten stolper rundt hele, når han sitter med nesa i telefonen.

Det skal man ikke si for sikkert. 

Denne seilbåten bør ha vært mulig å se i opp mot 5 minutter. Det er usannsynlig, hvertfall veldig unaturlig å ikke løfte blikket fra telefonen på 5 min mens man kjører. 

Kjøre jo litt båt selv i løpet av et år, og det tar ikke så lang tid før jeg føler et behov for å se opp selv om jeg nylig gjorde det og manfeks er på vei opp langs jæren langt utenfor sesong og knapt har sett en båt de siste 100 nautiske milene.

Det var jo også en hendelse i fjor med en som satt på dass når de kjørte på en annen båt.

Husker når jeg gikk med trawleren i 7 knop uttaskjærs og utenfor sessong og måtte på do. Alle retninger var klarert for minst 5 min selv om noe kom i 20 knop. Likevel kommer følelsen av ubehag etter 30 sek, så man må klippe kabel eller slå knute på slangen for å gå opp å ta en kikk...

Det har mest sannsynlig vært noen blikk opp nå og da fra denne båtføreren også, og med bedre førerplass dermed en større sjanse for at fører kunne oppdaget denne seilbåten.

tobixen skrev for 8 timer siden:

Det er et godt poeng - det er et læringspunkt her, og det gjelder helt uavhengig av hva man måtte mene om aktsomhet og skyld i denne saken: man bør være oppmerksom på slike blindsoner både når man kjøper båt og når man "kjører" båt. 

Nettop det jeg prøver å få frem. Mennesker vil gjøre feil og og ikke følge alt av lover og regler til punkt og prikke til enhver tid.

Hjelper lite for pårørende med med hvem som har skylda når noen blir skadet eller dør.

Er en grunn til at det er en haug med regler and utsikt og aktive sikkerhetssystemer  for typegodkjenning av biler. Hadde alle forholdt seg til, og overholdt alle regler alltid, ville det teoretisk ikke vært behov for det meste av det. 

Understreker også viktigheten av å ha et fungerende horn ombord. Gitt at seilbåten så motorbåten nærmet seg på kollisjonskurs ville hornet antagelig fått den andre båtføreren til å både få hue opp fra telefonen og sjekke dødvinkler. 

Prøver ikke å forsvare båtfører, men som sagt er det mye man kan gjøre for å bedre egen sikkerhet selv om andre har feil....

Vi ser det i trafikken ganske ofte....

Mvh. SAP

Det høres ut som du har noen timer bak rorkulten @sap_2000 😄, og det vet jeg at du har! Kloke ord.

Poenget mitt med før og etter 1980 er selvfølgelig at pensum til båtførerprøven understreker bl.a. ting som å følge med alle veier rundt. 

For å slå et slag for teoretisk opplæring, både kona og jeg er født veldig lenge før 1980, men har tatt båtførerbevis begge to selv om det ikke er noe krav om det. 

Og det er alltid noe nytt og nyttig å lære!

Blant annet at ting kan skje veldig fort selv i 10 knops fart. 

sap_2000 skrev 27 minutter siden:

Prøver ikke å forsvare båtfører, men som sagt er det mye man kan gjøre for å bedre egen sikkerhet selv om andre har feil....

Vi ser det i trafikken ganske ofte

Jeg forsvarer heller ikke båtfører av motorbåt på noe måte og det blir vel litt som å banne i kjerka det jeg sier nå. Fører av  seilbåten har vel i dette tilfellet som du sier litt ansvar for å følge med rundt seg selv om motorbåten har vikeplikt. Det går faktisk an å legge om et par grader for den som har forkjørsrett også hvis en ser at dette bærer galt avsted. Nå vet jeg absolutt ingenting om  hva som har skjedd her utenom det jeg har lest i media og dette er absolutt ikke ment å legge noen som helst skyld på seilbåtføreren. Det er ingen unnskyldning for å sitte med nesa i telefonen så lenge i den farten.Det hele er jo bare tragisk.

Hulda skrev 11 minutter siden:

Nei, det er vel ikke noen menneskerett å sjekke damer på nett i 20 knop.

Om det er damesjekking eller andre ting som foregår på skjermen, så er det slik det er blitt i dag. Selv statsminister og lovens håndhevere synder med å glane i skjermen eller holde telefonen i handa når de kjører bil.

Hva med horn? Hvor mange seilbåter har dette (man kan få billig og høylytt lufthorn fra Jula og BT for et par tiere).

Og på eldre motorbåter jeg er borti, registrer jeg ofte at hornet ikke virker.

Er en grunn til at det er mangel på EU kontrollen for kjøretøy....

Hulda skrev 11 minutter siden:

Dog skal jeg være den første til å inrømme at jeg kan kjede meg når Hulda proper avgårde utaskjærs for motor i svimlende 5 knop.

BP? :undrer:

Cheyenne skrev 11 minutter siden:

Jeg forsvarer heller ikke båtfører av motorbåt på noe måte og det blir vel litt som å banne i kjerka det jeg sier nå. Fører av  seilbåten har vel i dette tilfellet som du sier litt ansvar for å følge med rundt seg selv om motorbåten har vikeplikt. Det går faktisk an å legge om et par grader for den som har forkjørsrett også hvis en ser at dette bærer galt avsted.

Utifra egne observasjoner er det omtrent like sannsynlig som at en syklist i kondomdress i Osloområdet slipper opp en millimeter på "gassen" for bidra til bedre flyt eller ikke står på retten sin frem til det smeller.

Selv når de kommer på feil side av gata, på rødt lys og mot enveiskjøring, eller kommer bakfra på høyre side langs en rekke med biler som skal svinge til høyre blir de ofte møkk forbanna og slår neven i bil som måtte befinne seg i veien for de.... 

Noen seilere kaller jeg for "havets syklister"

Mvh. SAP

Cheyenne skrev 43 minutter siden:

Jeg forsvarer heller ikke båtfører av motorbåt på noe måte og det blir vel litt som å banne i kjerka det jeg sier nå. Fører av  seilbåten har vel i dette tilfellet som du sier litt ansvar for å følge med rundt seg selv om motorbåten har vikeplikt. 

Ikke noe å lure på da dette er nedfelt i Sjøveisreglene. Men det er langt derfra til å begynne å vike  når man ser en båt på lang avstand om det er den båten som skal holde av veien. Det vil jo bare føre til usikkerhet hos den som skal holde av veien.

Forøvrig er det nytteløst for en seilbåt å forsøke å holde av veien for en motorbåt som kommer dundrende i 20 knop.

https://m.youtube.com/shorts/UXCUMvRAKuE

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...