19 fot Svart 21.Desember Link til dette innlegget Svart 21.Desember Hekri skrev On 19.12.2025 at 14.37: Men livstid er kanskje drøyt, selv om du har drept et annet menneske. Vanskelig.... men burde kreves at han bestod D5L etter karantenetid. Å ikke ha lov til å kjøre båt resten av livet er jo ille, men man bør jo samtidig huske på at han ved å kjøre båt på en uforsvarlig måte har fratatt en annen mulighet til å kjøre båt resten av livet. Faktisk fratatt ham muligheten til å gjøre alt resten av livet og fratatt ham livet, og det synes jeg er ganske alvorlig. Så sånn sett er det da ikke så voldsomt stor straff i forhold til om man hadde hatt den gamle straffemetoden "Øye for øye, tann for tann", som nok kan virke såpass brutal for de skyldige at det dermed sørger for at færre uskyldige utsettes for så brutale ting og at man dermed totalt sett har mindre lidelse med slike brutale straffer enn uten. Jeg har selv opplevd endel tilfeller der båter bryter vikeplikten og det sannsynligvis ville blitt kollisjon om jeg ikke hadde vært påpasselig og kommet meg unna. Feks en stor cabincruiser som kom i plan ut fra Kragerø som ikke brydde seg om at den har vikeplikt for trafikk fra styrbord, hvor jeg kom kjørende. Da var det godt å ha 100 hk tilgjengelig så jeg kunne gi gass og komme meg unna. Sånne båtførere er hovedgrunnen til at jeg på båtturer i rolig tempo med 6 hk alltid starter opp 100-hesteren hver time og lar den gå i 5 minutter. Da er den alltid klar til start ved å bare vri om nøkkelen, sette den i gir og fyke avgårde (ikke helt bra for 6-hesteren når den er nedi vannet og blir vrengt opp om jeg gir full gass, men bedre enn alternativet). Lar jeg 100-hesteren stå 1-2 timer ubrukt så må jeg pumpe frem drivstoff med blæra ved tanken under baksetet, bruke choke så må både trekkes ut og dyttes inn (betjenes på motoren, ikke fra førerplass). Alt dette tar litt tid som kan være for mye tid i en kritisk situasjon der motoren må startes opp raskt for å hindre kollisjon. Siste tilfellet av vikepliktbrudd var i høst da jeg dorget og en seilbåt som gikk for motor ikke brydde seg om vikeplikt for båter fra styrbord. For å unngå å få seilbåten i siden gav jeg gass og kom meg unna, men fiskesnøret mitt med 6 kroker og lodd mistet jeg. Kan jo hende han lærte seg å holde utkikk og overholde vikeplikten sin i fremtiden om han fikk fiskesnøret viklet inn i propellen så han ødelegger tetninger osv og må ut med tusenvis av kroner for å få båten på land og få fikset dette (evt vanninntrengning om han ikke ordner opp i tide). Men jeg vet ikke hvordan de i praksis skal håndheve forbudet mot å kjøre båtførerpliktig båt i 3,5 år. For når han er i 50-åra så er han født før 1980 og trenger derfor ikke å ha bestått båtførerprøven for å kunne kjøre båt, så da trenger han ikke å ha med noe båtførerbevis. Men politiet søker kanskje opp navnet og sjekker ved kontroll og at det da kommer opp at han ikke har lov il å kjøre båt? Å skulle kreve at han består D5L for å kunne kjøre båt igjen ville være et litt rart krav da D5L vel har lite med saken å gjøre. Det stod i en artikkel at det var en 13 meter lang båt, og dermed holder det med båtførerprøven for å føre denne båten. Det blir litt som om man hadde råkjørt med personbil og mistet lappen og måtte kjøre opp til buss igjen for å få lov til å kjøre personbil. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 21.Desember Link til dette innlegget Svart 21.Desember HansH skrev On 19.12.2025 at 14.53: Godt han ikke var på jobben når dette skjedde….😱 «Mannen har i etterkant av ulykken mistet jobben som pilot på grunn av manglende sikkerhetsklarering.» Forrige bilen min ble rygget på av en pilot (neppe samme pilot pga alder). Men ingen personskade, kun materiell skade og han tok kontakt og gjorde opp for seg. Det viste seg plastlista han skadet kostet over 4000 kr og jeg sa til ham at den delen er ikke verdt 4000 kr å få fikset så jeg foreslo 1000 kr inn på konto så kjører jeg rundt med en liten bulk og saken er avsluttet. Så det løste seg greit for alle og han takket meg for at jeg var så real. Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 21.Desember Link til dette innlegget Svart 21.Desember 19 fot skrev 25 minutter siden: Å skulle kreve at han består D5L for å kunne kjøre båt igjen ville være et litt rart krav da D5L vel har lite med saken å gjøre. Du har selvfølgelig, og for så vidt, rett i det. Det er åpenbart at båtføreren som var pilot av yrke, burde ha solid teoretisk grunnlag og forståelse for nødvendigheten av å følge med på situasjonen. På en fight mellom Gardermoen og Roma kan en pilot kanskje ha litt variert fokus hvis systemer kan varsle. Ulykkesbåten hadde tydeligvis ingen systemer som varslet, ihvertfall var de ikke i bruk. Og førerens fokus var annet sted. Dersom han noengang setter seg bak "spakene" i en båt igjen, burde han fylle på med den kunnskapen et D5L kurs gir bl.a. i forhold til viktigheten av å følge med. Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
19 fot Svart 22.Desember Link til dette innlegget Svart 22.Desember J-Å skrev On 19.12.2025 at 18.13: Min erfaring med å sitte inne og styre er litt begrenset i båt, men jeg har jo endel erfaring med bil. Også med høyreratt faktisk. Og jeg lurer på om det hadde vært bedre med førerplass på babord side på mange båter. Jo nærmere man sitter stolpen, jo større blir jo dødvinkelen, og jo lengre fram i vinkelretning kommer den. Dessuten vil man da ha bedre oversikt til styrbord når man snakker med passasjerer. Lap-topen står vel også typisk plassert inn mot senter. Jeg tenker det stort sett er best at førerplassen er på styrbord side når man har vikeplikt for trafikk fra styrbord. Passasjerer kan iblant sperre mye for sikten, så greiere å ha vikeplikt fra førersiden. Sidevinduer kan bli veldig små når det er langt bort til dem. Feks har jeg også en Vith Vital hvor sidevinduene er skrå og jeg ved å bøye meg en god del ned og frem kan kikke gjennom sidevinduet og endel på skrå bakover på styrbord side, mens mot babord ser jeg omtrent bare rett ut til siden. Kikker vanligvis over vinduene, men i kraftig regnvær hender det kalesja kommer på og den har ingen sidevinduer, kun et vindu bak. Når jeg kjører denne båten med kalesje på har jeg vanligvis hodet opp gjennom taket og hyere enn hele kalesja så jeg har 360 graders utsikt, men hvis det er fare for lyn så frister det ikke å stikke opp hodet slik. Men en av dem som brøt vikeplikten for meg ville nok ikke gjort det om førerplassen hadde vært på babord side. Han kjørte en daycruiser hvor førerplassen egentlig var veldig grei og fornuftig og oversiktlig, men han satt på tvers med ryggen mot styrbord og hadde dermed ikke mulighet til å se meg på sin styrbord side da han krysset leia. Han satt sånn lenge uten å snu seg, og jeg vet ikke om han i det hele tatt fikk med seg at jeg var der, for jeg bakket for å unngå båten hans og fiskesnøret hans. hadde jeg hatt et kraftig horn på båten min så ville jeg nok brukt det når jeg kom tett opp bak ryggen hans. Endel eldre båter (plattgattere fra 60-tallet og lignende) hadde førerplassen på venstre side, men er ikke sikker på hvorfor det var slik, mulig det ikke var standardisert før eller man tenkte annerledes. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 22.Desember Link til dette innlegget Svart 22.Desember On 12/21/2025 at 1:51 AM, sap_2000 said: Og ikke turde å si fra .... før det var for sent Heldigvis var det igen som strøk med her, for da betyr det lite for de etterlatte hvem som hadde retten på sin side.... Og det var da sannelig også bare flaks! Hadde noen strøket med, så hadde det nok også blitt rabalder om mye annet rart ... som at ingen tenkte tanken på å rope "mayday", at all kommunikasjon på VHF foregikk på norsk (det var mye annen trafikk der som burde stoppet opp og vært i stand-by-modus for å lete etter MOB'er), samt at taubåten som gikk for å assistere lette etter Helge Ingstad på helt feil posisjon. Men nå digregerer jeg ijgen ... On 12/21/2025 at 1:51 AM, sap_2000 said: For så vidt greit, men da burde det også etableres regler som ikke gjør det mulig å arrangere reggataer på tvers av det eneste innløpet til til en stor havn eller by for den saks skyld. Blir litt som å arrangere "å leke gjemsel lek" for syklister og fotgjengere på tvers av en åpen riks eller europavei uten å stenge denne . Bosforus stenges også tidvis på grunn av regatta - jeg har selv opplevd regatta der, men sammenligningen er ikke helt god. Det er relativt normalt å sperre for normal trafikk i store områder ved sportsarrangementer på land også. Både biltransport, kollektivtransport, sykler og fotgjengere rammes nå og da. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Komodo Svart 22.Desember Link til dette innlegget Svart 22.Desember Hekri skrev for 10 timer siden: Dersom han noengang setter seg bak "spakene" i en båt igjen, burde han fylle på med den kunnskapen et D5L kurs gir bl.a. i forhold til viktigheten av å følge med. Enig, men han burde ikke få lov til å ta et hvilket som helst nettbasert kurs med "beståttgaranti". Han burde blitt tvunget på et kurs med samme instruktør som jeg hadde da jeg tok D5L. Da hadde han garantert blitt innprentet viktigheten av å holde kontinuerlig utkikk i 360 grader, holde seg styrbord i leia, avpasse farten etter forholdene, og ta hensyn til andre fartøy. Kurset gikk på en maritim skole, og over et helt skoleår, og viktigheten av dette her ble gjentatt maaange ganger. Problemet er bare at fyren har gått av med pensjon... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ingar Svart 22.Desember Link til dette innlegget Svart 22.Desember 19 fot skrev for 10 timer siden: Endel eldre båter (plattgattere fra 60-tallet og lignende) hadde førerplassen på venstre side, men er ikke sikker på hvorfor det var slik, mulig det ikke var standardisert før eller man tenkte annerledes. Det jeg har lurt på er hvorfor ikke alle båter har styreposisjonen på venstre/babord siden, slik som i bil. Sitér dette innlegget Riviera 925 kjøpes. Aksling, fly, 2006- Link to post
index Svart 22.Desember Link til dette innlegget Svart 22.Desember Jeg har aldri helt forstått hvorfor så mange båtførere har problemer med å se kajakker på sjøen. Men når man ikke engang ser en svær seilbåt så skjønner jeg jo at enkelte sliter. Når man ikke gidder å følge med på det som skjer rundt en på sjøen samt tilpasse fart etter forholdene så har man ingenting på sjøen å gjøre etter mitt syn. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hekri Svart 22.Desember Link til dette innlegget Svart 22.Desember Komodo skrev 10 minutter siden: viktigheten av å holde kontinuerlig utkikk i 360 grader, holde seg styrbord i leia, avpasse farten etter forholdene, og ta hensyn til andre fartøy. Dette er vi da helt enige om @Komodo ! Ingar skrev 9 minutter siden: Det jeg har lurt på er hvorfor ikke alle båter har styreposisjonen på venstre/babord siden, slik som i bil. Som de fleste av dere her på BP vet, er at i viking-skipene satt rormannen akterut med ryggen mot det som het "bakbordet" på venstre, babord side av skuta. Roret var det som ble kalt "styrebordet", som var festet på høyre, styrbord skuteside. Styrmannen brukte høyre hånd og arm på styrebordet men han lente seg mot bakbordet. Men det var dengang, og det vet sikkert de fleste av dere. Så begynte vi å bygge båter på fabrikk, og da oppsto det et teknisk "problem". De fleste er høyrehendt, og det er naturlig å ha gass og gearhendler på sin høyre side. For å slippe å ha styrehendler og wiere midt i båten ble hele "styreposisjonen montert på ja, styrbord side, noe som også hang sammen med styrebordet og bakbordet. Og da kan jo en lignende "greie" nevnes; Hvorfor er det venstrekjøring i land som f.eks England? (Svenskene hadde jo venstrekjøring helt frem til 1970-tallet, men de er som kjent litt treige @Gunga Din? ) Jo, fordi i gamle dager med hest og ridning, var det lettest (mest naturlig), for de som ikke var kjeivhendt, å stige av og på hesten fra hestens venstre side. Derfor var det naturlig å stanse og ri, på veiens venstre side, og slenge høyrebeinet over hesten. Sikkert mange andre forklaringer, men dette er ihvertfall historien. Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
Gunga Din Svart 22.Desember Link til dette innlegget Svart 22.Desember Hekri skrev 57 minutter siden: ……Og da kan jo en lignende "greie" nevnes; Hvorfor er det venstrekjøring i land som f.eks England? (Svenskene hadde jo venstrekjøring helt frem til 1970-tallet, men de er som kjent litt treige @Gunga Din? ) Jo, fordi i gamle dager med hest og ridning, var det lettest (mest naturlig), for de som ikke var kjeivhendt, å stige av og på hesten fra hestens venstre side. Derfor var det naturlig å stanse og ri, på veiens venstre side, og slenge høyrebeinet over hesten. Sikkert mange andre forklaringer, men dette er ihvertfall historien. Anledningen til att man steg av og på hesten på venstre side er gammel, og fra den tiden man bar sverd, de fleste var høyrehendt, og da var det mest naturlig att ha sverdet på venstre side, da er enklere å komme på hesten fra venster side og da man møtte noen fremmende ukjent, ville man ha den personen eller hesten på sin høyre side, var lettere å forsvare seg de gamle rommerne kjørte på venstre side, mener det var Napoleon som innførte høyretrafikk….. men det var før min tid….. det jeg husker deremot var Svinesund, der vi kjørte over på høyre side…… eller kl 05.00 den 3 sept 1967………da var jeg 9 år…. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Popeye70 Svart 22.Desember Link til dette innlegget Svart 22.Desember Hekri skrev for 1 time siden: (Svenskene hadde jo venstrekjøring helt frem til 1970-tallet, men de er som kjent litt treige @Gunga Din? ) Svenskene løste overgangen til høyrekjøring veldig elegant, da. De lot tungtransport og buss bytte først, og året etter byttet personbilene. På den måten fikk de en gradvis overgang som ga trafikantene god tid til å venne seg til det nye systemet. 🤭 Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Hekri Svart 22.Desember Link til dette innlegget Svart 22.Desember Gunga Din skrev 34 minutter siden: da var jeg 9 år… Det var jeg óg . Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
J-Å Svart 22.Desember Link til dette innlegget Svart 22.Desember 19 fot skrev for 13 timer siden: Jeg tenker det stort sett er best at førerplassen er på styrbord side når man har vikeplikt for trafikk fra styrbord. Passasjerer kan iblant sperre mye for sikten, så greiere å ha vikeplikt fra førersiden. Ja førerplass til bb forutsetter jo at man sitter passe høyt så man har god sikt til stb. Som du sier har mange fokus inn i båten, og da vil de følge bedre med til stb hvis de sitter til bb. Det er interessant det der med rormann på vikingskip. Så lenge de står har de vel egentlig bra oversikt begge veier med rorkulten på tvers. Men det er sikkert fristende å sette seg halvveis ned på bb rekke og se mot stb. Jeg synes det er merkelig at påhengsmotorer er innrettet for å styre med venstre hånd. Da blir man lett sittende og se mot bb. Kanskje fordi det da er lettere å snorstarte med høyre hånd? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.Desember Link til dette innlegget Svart 22.Desember Gunga Din skrev 1 time siden: kl 05.00 den 3 sept 1967………da var jeg 9 år…. Og jeg var 24 år og hadde kjørt bil på høyresiden i 6 år! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Olevine Svart 22.Desember Link til dette innlegget Svart 22.Desember Hekri skrev for 3 timer siden: Som de fleste av dere her på BP vet, er at i viking-skipene satt rormannen akterut med ryggen mot det som het "bakbordet" Det visste ikke jeg, men så hadde jeg heller ikke begynt med båtlivet da. Gunga Din skrev for 1 time siden: 1967………da var jeg 9 år… Og det var jammen jeg og når jeg regner etter. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 22.Desember Link til dette innlegget Svart 22.Desember Hekri skrev for 4 timer siden: Så begynte vi å bygge båter på fabrikk, og da oppsto det et teknisk "problem". De fleste er høyrehendt, og det er naturlig å ha gass og gearhendler på sin høyre side. For å slippe å ha styrehendler og wiere midt i båten ble hele "styreposisjonen montert på ja, styrbord side, noe som også hang sammen med styrebordet og bakbordet. Ja, det er kanskje forklaringen, selv om det vel er en vanesak. I Airbus fly må kapteinen styre med venstrehånden, mens styrmann bruker høyre. Men relativt til det tråden handler om så synes jeg man har best utsikt fremover til motsatt side av førerplassen. Og siden båt også har vikeplikt fra høyre burde førerplassen, som i bil, være på venstre/babord side. Påhengsmotorer med spak er jo også beregnet for at man sitter på høyre side, her kunne spaken like godt vært montert motsatt. Sitér dette innlegget Riviera 925 kjøpes. Aksling, fly, 2006- Link to post
Captain A Svart 23.Desember Link til dette innlegget Svart 23.Desember Seilbåten har nok lagt i dødsonen bak vindus stolpen Man må bevege hode av og til for sjekke ut dødsonen Mer her ser det jo ut som fokus har vert på mobil Men var seilbåt forsøkt og gjort noe unnamanøver? Var jo ein meget erfaren seiler og han må jo ha lagt merke til det kommer ein på kollisjonskurs Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 23.Desember Link til dette innlegget Svart 23.Desember Popeye70 skrev for 18 timer siden: Svenskene løste overgangen til høyrekjøring veldig elegant, da. De lot tungtransport og buss bytte først, og året etter byttet personbilene. På den måten fikk de en gradvis overgang som ga trafikantene god tid til å venne seg til det nye systemet. 🤭 men noe som faktisk er sant…er att jernbanen (da det er dobbelspor ) fortsatt kjører venstre-trafikk ! England, Irland og Sverige…..i Europa. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hekri Svart 23.Desember Link til dette innlegget Svart 23.Desember Captain A skrev 21 minutter siden: Men var seilbåt forsøkt og gjort noe unnamanøver? Det er det ingen som vet. Den ene er død, den andre surfet etter damer på Tinder. Dette var og er en trist historie som vi må lære av. Som gammal mc-fører har jeg innprentet "Se langt frem". Det gjelder også båt. Og mye annet. Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
Captain A Svart 23.Desember Link til dette innlegget Svart 23.Desember Hjelper ikkje og sjå langt fram når man ikkje sjekker dødsonen Har lignende båt Er skremmende og se den effekten av dødsonen, ligger det noe der så vil det smelle til slutt Trist historie ja Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 23.Desember Link til dette innlegget Svart 23.Desember 19 fot skrev On 22.12.2025 at 0.13: Sånne båtførere er hovedgrunnen til at jeg på båtturer i rolig tempo med 6 hk alltid starter opp 100-hesteren hver time og lar den gå i 5 minutter. Da er den alltid klar til start ved å bare vri om nøkkelen, sette den i gir og fyke avgårde (ikke helt bra for 6-hesteren når den er nedi vannet og blir vrengt opp om jeg gir full gass, men bedre enn alternativet). Lar jeg 100-hesteren stå 1-2 timer ubrukt så må jeg pumpe frem drivstoff med blæra ved tanken under baksetet, bruke choke så må både trekkes ut og dyttes inn (betjenes på motoren, ikke fra førerplass). Alt dette tar litt tid som kan være for mye tid i en kritisk situasjon der motoren må startes opp raskt for å hindre kollisjon. Dette var en underlig måte å planlegge en seilas på. Ville heller sørget for at alt teknisk ombord er helt iorden før jeg startet på seilasen for å slippe denne typen "prosedyrer". Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 23.Desember Link til dette innlegget Svart 23.Desember Er det noe man må lære av dette er det: - slike idioter fins, denne karen er ikke den eneste - når det kommer en større motorbåt (eller for den saks skyld, en seilbåt for motor) på kollisjonskurs, så gå alltid ut fra at det er en mulighet for at den går på autopilot uten at noen holder utkikk - ha alltid en utvei for å unngå kollisjon, og søk denne tidlig nok. Det er langt viktigere enn å stå på sin rett Jeg seiler mye i det farvannet dette skjedde, og slike episoder skjer minst 3-4 ganger pr. sesong. Hadde jeg ikke handlet for å unngå situasjonen kunne det samme skjedd med meg. Så hold aktiv utkikk, også etter idioter. De kan koste deg livet. Og idiotene, de tror jeg ikke lærer noe som helst, så de er fortsatt der ute. Når man klarer, etter å ha drept et menneske med sin idioti, å argumentere for at det er båtkonstruktørens skyld, da er det ikke håp. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 23.Desember Link til dette innlegget Svart 23.Desember 43 minutes ago, Gunga Din said: men noe som faktisk er sant…er att jernbanen (da det er dobbelspor ) fortsatt kjører venstre-trafikk ! England, Irland og Sverige…..i Europa. Portugal Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Komodo Svart 23.Desember Link til dette innlegget Svart 23.Desember Indy skrev 22 minutter siden: Så hold aktiv utkikk, også etter idioter. De kan koste deg livet. Og idiotene, de tror jeg ikke lærer noe som helst, så de er fortsatt der ute. Når man klarer, etter å ha drept et menneske med sin idioti, å argumentere for at det er båtkonstruktørens skyld, da er det ikke håp. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Captain A Svart 23.Desember Link til dette innlegget Svart 23.Desember Indy skrev 27 minutter siden: Er det noe man må lære av dette er det: - slike idioter fins, denne karen er ikke den eneste - når det kommer en større motorbåt (eller for den saks skyld, en seilbåt for motor) på kollisjonskurs, så gå alltid ut fra at det er en mulighet for at den går på autopilot uten at noen holder utkikk - ha alltid en utvei for å unngå kollisjon, og søk denne tidlig nok. Det er langt viktigere enn å stå på sin rett Jeg seiler mye i det farvannet dette skjedde, og slike episoder skjer minst 3-4 ganger pr. sesong. Hadde jeg ikke handlet for å unngå situasjonen kunne det samme skjedd med meg. Så hold aktiv utkikk, også etter idioter. De kan koste deg livet. Og idiotene, de tror jeg ikke lærer noe som helst, så de er fortsatt der ute. Når man klarer, etter å ha drept et menneske med sin idioti, å argumentere for at det er båtkonstruktørens skyld, da er det ikke håp. Idioter er ei Det er nok veldig mangen på sjøen som ikkje forstår det med dødsonen ligger det et ekko bak den stolpen som ikkje beveger seg fram eller tilbake. Så er CPA på 0 Og da ville det smelle til slutt så framt ingen parter endrer kurs / fart Han båtfører her ville nok ha oppdaget noe som låg i synsfelt framfor seg, uansett på kor fine damer han scrollet på Tinder Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.