Jump to content

Bytte av motor. / Hk avgift


Tittin

Recommended Posts

Hvis motoren er impotert som industrimotor er det betalt moms ved fortolling, og motoren er registrert som industrimotor. Som privat person har du lov å bygge om en industrimotor til marinemotor, hvordan du har fått fatt i mariniseringsdelene spiller ingen rolle. Løp og kjøp.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøper jo bare en motor som ikke jeg har noe med importen å gjøre!

Uten at jeg skal vifte med en pekefinger i noen som helst retning så kan det være greit å kjenne litt bedre til lovbestemmelsen som gjelder det man til vanlig kaller heleri. Det er på ingen måte en avsporing ettersom det første innlegget i denne diskusjonen brukte ordet innbruddspris.

 

For øvrig er beskrivelsen i det første innlegget såpass udetaljert at det er vanskelig å komme med klare svar på et spørsmål om dette er å utnytte et smutthull, i eller utenfor en gråsone, eller at du faktisk gjør noe ulovlig. Det kommer ikke en gang fram om du kjøper motoren som byggesett eller ferdig marinisert, og hvordan motor og deler er kjøpt og importert. Det kan også være at noen flere opplysninger om selgeren gir et mye klarere bilde av hva slags handel dette er.

 

Worse har vel kommet med det beste rådet i denne diskusjonen. :yesnod: Du blir tilbudt en ny motor til mistenkelig lav pris, :confused: og da er det lurt å følge opp med å undersøke om alt er i orden. Det kan selgeren svare på, om han vil. :rolleyes:

 

Med hensyn til spekulasjoner om hvordan en eventuell ulovlig handling kan komme for en dag så er det en håpløs diskusjon. For alt det du vet kan selgeren allerede være under mistanke og den første som ringer på døra når du kommer hjem etter røverkjøpet er en spaner. Det som bør være innlysende er at om spørsmålet om å bli oppdaget kommer opp så henger alle argumenter om god tro i en særdeles tynn tråd.

Link to post
Share on other sites

Heldigvis er det slik i kongeriket Norge at det ikke er ulovlig å utnytte smutthull i regelverket. Nettopp derfor kalles de smutthull. Hadde det ikke vært lov å utnytte smutthull, hadde det jo ikke vært noen smutthull.

 

En gang var det lovlig å sette inn en plexiglassvegg bak i Porchen og registrere den som varebil. Opplagt ikke meningen, men reglene var nå slik.

 

Importerer man en motor som industrimotor og betaler sine avgifter, er dette helt lovlig. Putter man som privatperson på et mariniseringssett og monterer motoren i båten, i stedet for å ha den som nødstrømsaggregat i garasjen, er det fortsatt helt lovlig.

 

Kall det gjerne et smutthull, men smutthull er altså lovlig å utnytte. Ingen gråsone, intet umoralsk, ingen ulovlighet.

 

Jeg kaller det ikke engang et smutthull. Jeg kaller det å følge regelverket til punkt og prikke.

 

Hadde privatpersonen som importerer gjort dette til en levevei slik at det ikke lenger kan kalles en tilfeldig privat import av en industrimotor, stiller det seg kanskje annerledes. Vikåret er at det skal ha preg av næringsvirksomhet.

 

Forøvrig brukes Yanmar 4LH-serien ofte som generator så vidt jeg har forstått.

 

Jeg hadde ikke hatt betenkeligheter med å kjøpe en slik motor ut fra et hk-avgift synspunkt

Det er garantibestemmelsene jeg ville sjekket nøyere. Og selvfølgelig opphavet, at den er lovlig kjøpt fra et eller annet sted.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...