Jump to content

Bytte av motor. / Hk avgift


Tittin

Recommended Posts

Vurderer å bytte motor i min båt!

Har en Scand Nordic 27 med nå 165 Hk.

 

Har fått tilbud om å kjøpe en ny Yanmar 222 Hk, dette er en motor som jeg antar skal passe båten bra!

 

Har noen erfaring med bytte av motor i denne båten?

 

 

Men, pga at det er MEGET dyrt å kjøpe ny motor (listepris på nevnte er på 268,000,-) har jeg sett på brukte motorer, inntil nå!

Jeg har som nevt fått tilbud på å kjøpe denne type motor for "innbruds pris"!

 

Motoren er importert privat til Norge som industrimotor. Motor, varmeveksler, og gear hver for seg.

Dette innebærer at importøren ikke har betalt HK avgift.

 

Jeg må nok regne med at jeg ikke har noen garanti på denne motoren.

Selgeren sier at jeg må ha motoren i mitt eie i minimum 2 år føre jeg kan selge denne båten.

Foruten dette, skal det være helt greit.

 

Har noen erfaring med dette?

Redigert av FriDa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forstår at du har lyst til å kjøpe en direkteimportert "industrimotor", hvor varmeveksel og gear paserte grensen i bilen etter. For å ungå HK avgiften.

 

Det er vel det ulovligt? Det var noen smutthull tidligere, men trodde de var tettet.

Hvor har selger den 2 års regelen fra ?

Hvis du har båten registrert i båtregistret, vil du opplyse dem om at du har satt inn en ny motor ? Da skal de ha greie på motornummeret. Og det nummeret viser vel at dette ikke er noen marinemotor.

DET KAN BLI DYRT

 

Hvis du ikke står i registeret, .

Forsikringen? De spør vel også etter motornummer når du opplyser om at du har byttet motor.

Om de sjekker noe nøyere vet jeg ikke. Eller kanskje ikke opplyse dem om det idet hele tatt.

Men hvis du skulle få ett havari,brann, tyveri etc. og selskapet fant ut at du hadde en ulovlig motor så må du nok regne med en kraftig avkortning i utbetalingen fra selskapet.

DET KAN BLI DYRT

 

Garanti kan du vel mest sannsynlig glemme.

DET KAN BLI DYRT.

 

Yanmar LH serien (for jeg regner med det er det det er snakk om) er kjempe motorer, men jeg vil nok anbefale deg å forsøke å få tak i en motor hvor alle papirer er iorden.

 

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg var borti en kunde ifjor som hadde smuglet sin skjærgårdsjeep fra Sverige og forsikret den i norge. Alt gikk smertefritt inntil båten ble stjålet. Først da ble det sjekket rundt båten og at den ikke var tollet og momset inn til Norge. Hokus pokus 0 utbetaling...

 

Alt som er så billig at det er for godt til å være sant - er gjerne det...

 

Lykke til...

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Link to post
Share on other sites

Når du vet om at innførselen ikke er gjort riktig -- og det er den ikke, dermed basta -- så kan vårt kjekke Tollvesen sende regningen til deg. Hokus pokus, ikke lenger så billig motor, i alle fall ikke når tilleggsavgifter kommer på toppen av det hele.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

I båten min ble det byttet motor for to år siden. Den ble kjøpt ny i Sverige og fortollet inn til Norge. Da jeg skulle registrere båten med den nye motoren fikk i hvertfall aldri jeg spørsmål om å dokumentere at motoren jeg har kjøpt er tollet inn til Norge. Den er jo tollet inn så slik sett er alt i orden (papirene ligger hos meg), men med mindre redningsselskapet har innsyn i tollvesenet sitt register, så kan jeg ikke skjønne hvordan de evt. har sjekket at motoren min er tatt inn til Norge på lovlig vis.

 

I ditt tilfelle så ville jeg vel forsøkt å fått tak i en annen motor, evt. fått ordnet papirene som skal til.

Link to post
Share on other sites

Tja, problemet kan jo løses ved å få en garanti fra selgeren om at han holder deg skadesløs for ethvert problem sm måtte dukke opp i forhold til tollvesenet. Handlemåten hans er på kanten, men muligens ikke så langt over at eventuell medvirkning som kjøper havner over i det straffbare.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg har som nevt fått tilbud på å kjøpe denne type motor for "innbruds pris"!

 

Motoren er importert privat til Norge som industrimotor. Motor, varmeveksler, og gear hver for seg.

Dette innebærer at importøren ikke har betalt HK avgift.

 

Jeg må nok regne med at jeg ikke har noen garanti på denne motoren.

Selgeren sier at jeg må ha motoren i mitt eie i minimum 2 år føre jeg kan selge denne båten.

Foruten dette, skal det være helt greit.

 

Har noen erfaring med dette?

Dette er smugling og unndragelse av offentlige avgifter. Tidligere tråder på forumet belyser dette i detalj. Jeg er ikke sikker på grensen for kriminell immunitet, men det er mer enn to 2 år. Det går mer på 10- eller 20 år, men dette er ikke mitt felt.

 

Bare det at man kjøpre en så stor industrimotor er nok til å fange tollvesenets interesse. All mulig form for garantiansvar fra Yanmar fordufter, de vil ikke settes i f.b. med kriminell aktivitet. Det samme gjelder forsikringsselskapene.

Link to post
Share on other sites

junker:

 

det ser ut som tollvesenet har innsyn; RSSR oppdateres automatisk med adresseendringer fra Folkeregisteret, og brukes av Tollvesenet, Politiet, Forsikringsselskaper, Hovedredningssentralen, Redningsskøytene m.fl. Registeret er tilgjengelig døgnet rundt for disse brukerne.

 

se redningselskapet

 

men hvordan de skal få med seg endringer på båten vet jeg ikke..

Redigert av traust (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er importert en motor til Norge. En industrimotor. Lovlig.

 

Det kjøpes et mariniseringssett. Lovlig.

 

Mariniseringssettet monteres på motoren. Lovlig.

 

Nå er motoren en marinmotor, men siden man har marinisert den selv, er det fortsatt lovlig.

 

Marinisering av lovlige importerte idustrimotorer er ikke ulovlig. Det utløser heller intet krav om HK-avgift. HK-avgift betales kun på motorer seom er marinmotorer i utgangspunktet. Riktig?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Det er importert en motor til Norge. En industrimotor. Lovlig.

 

Det kjøpes et mariniseringssett. Lovlig.

 

Mariniseringssettet monteres på motoren. Lovlig.

 

Nå er motoren en marinmotor, men siden man har marinisert den selv, er det fortsatt lovlig.

 

Marinisering av lovlige importerte idustrimotorer er ikke ulovlig. Det utløser heller intet krav om HK-avgift. HK-avgift betales kun på motorer seom er marinmotorer i utgangspunktet. Riktig?

 

Lotus

Veldig riktig, Lotus. Som privatperson kan du til og med importere en typisk marinemotor - som ikke er marinisert - i hensikt å marinisere den ferdig uten å måtte betale HK-avgift.

 

Uansett HK-avgift eller ikke, så er det han som importerer som skal stå for innførselen/avgiften. Ikke en senere kjøper som handler i god tro.

 

Sikre deg at du er i god tro og kjøp i vei.

 

evenR4u

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Marinisering av lovlige importerte idustrimotorer er ikke ulovlig. Det utløser heller intet krav om HK-avgift. HK-avgift betales kun på motorer seom er marinmotorer i utgangspunktet. Riktig?

 

Lotus

Dette er delvis lovlig, det var en tid siden jeg leste gjennom forskriftene. Noe av det som får tollsystemet til å trå til, for å si det slik, er profesjonalitet. Man kan ikke som profesjonell foreta slike handlinger. Dessuten kan man ikke plukke mariniseringen av en marinemotor utenrfor Norge og kalle den en industrimotor, for derved å foreta en "lovlig" import.

 

Det du skriver om "HK-avgift betales kun på .... som er marinemotorer i utgangspunktet" er altså ikke riktig. Man kan kun som privatperson fritt foreta marinisering av bil/industrimotorer. Slik marinisering er i utgangspunktet til eget bruk. Hvis jeg vederlagsfritt hjelper en bekjent med marinisering, vil dette heller ikke uløse noen reaksjon. Men jeg vil anta at grensen for profesjonalitet går i det området der.

 

Som sagt, dette er beskrevet i detalj tidligere.

Link to post
Share on other sites

Slik jeg har forstått det av tidligere diskusjoner (både her og der) er at:

 

Om du importerer en industrimotor, og denne er tenkt brukt som industrimotor så kan du senere om du ombestemmer deg (eller kjøper motoren av f.eks. en generatorprodusent som velger å selge motoren) bruke denne i båt uten å betale HK avgift.

 

Om du derimot importerer en industrimotor med plan om å bruke denne i båt så skal imidlertid motoren betraktes som marinemotor og avgiftene betales deretter.

Link to post
Share on other sites

Slik jeg har forstått det av tidligere diskusjoner (både her og der) er at:

 

Om du importerer en industrimotor, og denne er tenkt brukt som industrimotor så kan du senere om du ombestemmer deg (eller kjøper motoren av f.eks. en generatorprodusent som velger å selge motoren) bruke denne i båt uten å betale HK avgift.

 

Om du derimot importerer en industrimotor med plan om å bruke denne i båt så skal imidlertid motoren betraktes som marinemotor og avgiftene betales deretter.

Uten å ha inngående kjennskap til lovverket ang dette så har også jeg forstått det slik ut i fra dette som er å lese på tollvesenet sine sider:

 

Privat marinisering

(jf. forskriften § 3-15-1)

 

Avgiftsplikten omfatter kun båtmotorer. Dersom en motor senere skal ombygges til båtmotor (mariniseres) faller en slik ombygging utenfor avgiftsplikten dersom dette gjøres privat til eget bruk (ikke for salg). Er­vervs­messig marinisering anses som av­giftspliktig tilvirkning slik at avgifts- og registreringsplikt oppstår.

 

Likestilt med salg av båtmotor i forhold til avgifts­plikten, er det dersom det ved annonsering eller på annen måte tilbys for salg ”byggesett” hvor det inngår avgiftsfri motor, med utstyr for marinisering.

 

Dette er vel også det som Hulda skriver i sitt innlegg.

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Jeg var borti en kunde ifjor som hadde smuglet sin skjærgårdsjeep fra Sverige og forsikret den i norge. Alt gikk smertefritt inntil båten ble stjålet. Først da ble det sjekket rundt båten og at den ikke var tollet og momset inn til Norge. Hokus pokus 0 utbetaling...

 

Alt som er så billig at det er for godt til å være sant - er gjerne det...

 

Lykke til...

Og den innbetalte forsikringspremie beholdt selvfølgelig selskapet?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Om du derimot importerer en industrimotor med plan om å bruke denne i båt så skal imidlertid motoren betraktes som marinemotor og avgiftene betales deretter.

:yesnod:

Det er riktig som GOE skriver ovenfor at privat marinisering er fullt lovlig. Men den måten denne aktuelle motoren er tatt inn på, er i beste fall i en gråsone. Å importere en marinemotor med gir og mariniseringsutstyr i flere forsendelser, medfører ikke at avgiftsplikten dunster bort.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

:yesnod:

Det er riktig som GOE skriver ovenfor at privat marinisering er fullt lovlig. Men den måten denne aktuelle motoren er tatt inn på, er i beste fall i en gråsone. Å importere en marinemotor med gir og mariniseringsutstyr i flere forsendelser, medfører ikke at avgiftsplikten dunster bort.

I innlegget til FriDa går det vel frem at motorern er brakt hit til landet i den hensikt å lage en marine motor.

I dette tilfellet skal det nok betales avgift som flere skriver i denne tråden. :yesnod:

Mitt råd til FriDa vil være og betale de avgifter som er fastsatt, og eie en motor etter regelverket.

Hvis motoren i så fall blir for kostbart etter det man er villig til å betale, ville jeg valgt en brukt/rimligere motor.

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

:yesnod:

Det er riktig som GOE skriver ovenfor at privat marinisering er fullt lovlig. Men den måten denne aktuelle motoren er tatt inn på, er i beste fall i en gråsone. Å importere en marinemotor med gir og mariniseringsutstyr i flere forsendelser, medfører ikke at avgiftsplikten dunster bort.

I utgangspunktet "vet" jo ikke kjøper hvilken intensjon selger/importør hadde med motoren da den ble importert. Mariniseringsutstyr går vel også an å få kjøpt som reservedeler av en eller annen forhandler dersom man vil gjøre det litt mere ryddig.

 

Jeg blir litt oppgitt av og til over den pekefingermentalitet som av og til dukker opp her på Båtplassen.

Kan ikke den som aldri har tatt med en ekstra flaske, noen sigaretter for mye, kjøpt ei flaske smuglersprit/sigaretter, kjørt for fort, brukt mobil uten handsfree i bilen, tatt pirattaxi, glemt å ha på bilbeltet + sikkert noe mer kaste den første steinen?

Link to post
Share on other sites

Poenget, Whistler, er ikke de små tingene vi alle gjør; hvem holder nå en gang fartsgrensen alltid; men det lille problem du skaper for deg selv hvis du blir tatt for en litt stor overtredelse av tolloven. Både straffemessig og økonomisk.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

I utgangspunktet "vet" jo ikke kjøper hvilken intensjon selger/importør hadde med motoren da den ble importert. Mariniseringsutstyr går vel også an å få kjøpt som reservedeler av en eller annen forhandler dersom man vil gjøre det litt mere ryddig.

 

Jeg blir litt oppgitt av og til over den pekefingermentalitet som av og til dukker opp her på Båtplassen.

Kan ikke den som aldri har tatt med en ekstra flaske, noen sigaretter for mye, kjøpt ei flaske smuglersprit/sigaretter, kjørt for fort, brukt mobil uten handsfree i bilen, tatt pirattaxi, glemt å ha på bilbeltet + sikkert noe mer kaste den første steinen?

Nå skal vi heller ikke glemme at det var FriDa, som startet denne tråden, som lurte på lovligheten av en handling. Og det er dette som er kjernen, lovlighet. Det motsatte er et lovbrudd. Over en viss størrelsen blir man for brudd belønnet med noe mer enn ett gebyr. Det kan bli rettsforfølgelse med mer. Dessuten har man i norsk lovverk en frase som sier "visste eller burde vite". Hvis du i Norge, i motseting til en rekke land vi liker å sammenligne oss med, kjøper noe som urettmessig har blitt tilegnet i forrige ledd, som du "visste eller burde vite", så ryker du så det spretter. Det er ikke sikkert at offentligeheten gidder å gå etter en ubemidliget snuskeimportør eller smugler. De går dit verdien sitter for å hente oppgjør. Eller man tar fatt i begge to. Og har man ikke penger til å gjøre opp for seg, er det Namsmannen og tvangsauksjon. Og auksjonen fortsetter inntil man har fått dekket sitt krav, eller det ikke er mer å ta. Slike auksjoner er ofte et røverkjøp for dem som kjøper og et tilsvarende smertelig salg for dem som "selger". Worse er sikkert enig i gehalten av dette... Så dette handler hverken om å kaste steiner, eller flasker for den saks skyld.

Link to post
Share on other sites

Poenget, Whistler, er ikke de små tingene vi alle gjør; hvem holder nå en gang fartsgrensen alltid; men det lille problem du skaper for deg selv hvis du blir tatt for en litt stor overtredelse av tolloven. Både straffemessig og økonomisk.

Det er jo der hele poenget ligger. Hvis noen andre velger å skape slike problemer for seg selv? I utgangspuktet er jo dette, i den grad det er en forbytelse/forseelse, noe som ikke direkte og i veldig liten grad rammer oss andre. Er det da vi som skal lese opp straffebud og -rammer?

 

Så lenge marinisering til eget bruk gjennomført av privatperson faller utenom avgiftsplikten innenfor gitte rammer synes jeg det er helt greit at noen benytter seg av de "hullene" som finnes i regelverket.

Link to post
Share on other sites

synes jeg det er helt greit at noen benytter seg av de "hullene" som finnes i regelverket.

Og den er jeg helt enig i!!! Det er bare at i dette tilfellet ville en av oss med stor sansynlighet valgt det gærne hullet. Her er det snakk om muligheten for null straff eller full straff. Det er ingen mellomting.

Link to post
Share on other sites

Worse er sikkert enig i gehalten av dette

:yesnod: :yesnod:

 

Skal man være helt på den sikre siden her, så kan jo selgeren sørge for å fremskaffe en bekreftelse fra Tollvesenet for at motoren ikke er hk-avgiftspliktig .... vil han ikke det, sier du? Nei, nei, så vil han vel ikke det, da. Det var jo synd. ... :rolleyes:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Har fått mange svar med varierende oppfatning av hva jeg burde gjøre. :crazy:

Men ut fra diskusjonene og opplysninger som jeg har hentet fra lovdata.no, har jeg fått en bedre forståelse på hva som er rett og galt i denne saken.

 

Motoren som jeg her har fått tilbud om å kjøpe er importert til landet av en privatperson i deler.

Lovelig import av industrimotor uten avgifter!????

 

Men, spørsmålet i denne saken er om motoren kan betraktes som en industrimotor i Norge. :flag:

Yanmar Norge markedsfører denne motoren kun som som en båtmotor og ikke som en industrimotor. Ut fra dette kan den "vist-nok" kun betraktes som en båtmotor og må derfor belastes med Hk avgift. :nonod:

Med andre ord motoren skulle nok vært betalt Hk avgift på vist man ikke skal "vandre i gråsonen".

Men sett på en annen side, hvis dette hadde vært en typisk motor som blir brukt i industr-kjøretøy/maskiner hadde saken vært grei, selvom motoren også blir benyttet i lystbåt.

Hva er forskjellen?

 

 

Det store MEN i denne saken er om jeg har "rå" til å la dette tilbudet gå fra meg? Jeg kjøper jo bare en motor som ikke jeg har noe med importen å gjøre! :blush:

Link to post
Share on other sites

Men hvis man f.eks kjøper en motor her i norge i god tro brukt, monterer den, og oppgir nytt motornummer til forsikringsselskap etc, og det oppdages at den f.eks ikke er betalt hk-avgit.. sjekker tollvesenet seg opp mot forsikringsselskapene da? eller blir sånt funnet ut ved tyveri eller skade? og da er det jo den som kjøpte motoren som lider.. om ikke selger etter f.eks 3 år kommer med pengene som skal dekke hk avgift..?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...