Maghatt Startet 1.Juli Del på Facebook Startet 1.Juli Hei jeg var så uheldig at propellen min røyk, ut i fra skader på propell så er jeg redd akslingen også må byttes. siden det er strak aksel så bør vel dette gå ann og fikse selv? eventuelt hvilke fallgruver kan man gå i her ? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 1.Juli Del på Facebook Svart 1.Juli Hvis du forteller hvilken båt du har, type tettinger og gjerne noen bilder, så er det mye lettere å hjelpe deg. Men det normalt en jobb man kan klare selv. Sitér dette innlegget Link to post
Maghatt Svart 1.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli Det er en Biam 800. vet lite om emne, så lastet opp noen bilder nå. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 1.Juli Del på Facebook Svart 1.Juli Dette kan man nok gjøre selv. Til og med jeg har klart det, men på en liten gm10 (er det ikke det den minste til yanmar heter?) Pass på å etterstramme skruene i klemflensen, og gjør ellers alt etter "instruksjonsboka", det vil være kjedelig om hele stasen løsner og sklir ut ... det opplevde nemlig jeg. Ikke gøy. Men på andre forsøk satt det. Kanskje man kan sette på en stopper på aksling, så den ikke forsvinner om uhellet er ute. F.eks. en zink-anode et lite stykke foran pakkboksen. (Fins sikkert annet som er bedre egnet) Dette er jo fordelen med rett aksling, man kan fikse mye selv. Sitér dette innlegget Link to post
Maghatt Svart 1.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli saken er at jeg ble opplyst at det var kast i akslingen, jeg er noe usikker på om det faktisk stemmer. så jeg er nødt til og måle den så godt det lar seg gjøre. har du noen tips til dette også? og er det sånn at enkelte kan se dette bare med og rotere propell 4 ganger rundt? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Juli Del på Facebook Svart 1.Juli Hvis det er nok kast så kan det ses ja. Men det kan jo være greit å måle det uansett. Men en slik aksling er jo ikke spesielt dyr, propellen koster mye mer. Og du kan gjøre jobben selv. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Maghatt Svart 1.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli okei, så du anbefaler at jeg demonterer, og sender den til måling feks hos ett verksted? eller holder det og kjøpte noe måleinstrument hos biltema eller lignende? og hva kan ett avvik ligge på ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Juli Del på Facebook Svart 1.Juli Maghatt skrev 13 minutter siden: okei, så du anbefaler at jeg demonterer, og sender den til måling feks hos ett verksted? eller holder det og kjøpte noe måleinstrument hos biltema eller lignende? og hva kan ett avvik ligge på ? En sånn gjør jo jobben, og gir deg en pekepinn før du evt demonterer aksling. Noen tiendeler avvik er nok akseptabelt vi jeg tro. Men mål og de hvordan det ser ut først. Jeg ville ha målt inne foran pakkboksen, samt nær propellmutteren etter at propell er tatt av. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Maghatt Svart 1.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli Det er gøy med folk som kan ting ! Stor takk Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 1.Juli Del på Facebook Svart 1.Juli Du skriver i overskriften at du skal bytte gjennomføringer også. Mener du hylserøret til propellen, eller vanlige skroggjennomføringer til vann/septik? Sistnevnte kan man også bytte selv. Siden gamle gjennomføringer ofte sitter som f. anbefales det å slipe vekk fra utsiden så mye at det går an å banke gjenværende gjennom innover. Til å få det tett ble jeg anbefalt "gjengetråd" (ikke tape) fra Locktite, samt tec7 og hestetagl. Det er et lite puslespill å få på plass, så man bør "tørrtrene" på monteringen et par ganger. Og tec7 kan være noe ordentlig griseri når man holder på å kløne. Mulig proffene får det tett uten? For min del byttet jeg alt da jeg stod på slipp for vårpuss og skulle ut dagen etter. Det var stress. Ferdig kl. 2 på natta. Og så "skulle jeg bare" stramme låsemutteren (?) "litt til", og dermed dro jeg hele dritten løs og måtte begynne på nytt. Veldig artig, men det ble ferdig i tide og pottetett. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.Juli Del på Facebook Svart 1.Juli quantumduck skrev 55 minutter siden: Pass på å etterstramme skruene i klemflensen, og gjør ellers alt etter "instruksjonsboka", det vil være kjedelig om hele stasen løsner og sklir ut ... Denne montasjen har ikke klemflens, den har en fleksibel kobling med konisk fastspenning. Men poenget er uansett godt, for her bør TS finne ut hvilket moment og tiltrekningsrekkefølge produsenten foreskriver for denne koblingen. Samtidig er det viktig å presisere at gjengene skal være rene og mest sannsynlig oljet. I slike tilfeller pleier jeg alltid å trekke over gjengene med en gjengetapp for å sikre lav og jevn friksjon ved tiltrekning. hvis skruene er rustne bytter jeg dem. I nøden kan man gå over med gjengesnitt, evt. stålbørste for å rense gjengene. Maghatt skrev 52 minutter siden: saken er at jeg ble opplyst at det var kast i akslingen, jeg er noe usikker på om det faktisk stemmer. så jeg er nødt til og måle den så godt det lar seg gjøre. har du noen tips til dette også? og er det sånn at enkelte kan se dette bare med og rotere propell 4 ganger rundt? Det skal være veldig mye kast i akselen for at du ser det vet å rotere propellen. Dette må måles med et måleur som det index linket til. Men for å måle dette på en god måte må akselen ut og legges i vogge. Opplagringspunktene for vogga bør da være der flenskoblingen er framme, og der cutlesslageret ligger an lenger bak. Hvis du får et bøyemoment i akselen er det disse to punktene den bøyer seg om. Ved måling i båt vil du få feilvisning bla. pga. klaring i cutlesslager. En nødløsning for å klokke kast uten å trekke ut akselen kan være å spraye inn silikonspray i cutlesslageret slik at akselen sviver veldig lett. Da kan du i alle fall måle ut om det virker veldig ille eller relativt ok. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Maghatt Svart 1.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli Takk for gode svar. jeg kjøper ett måleur og prøver dette før jeg demonterer hele. med gjennomføring så tenkte jeg mest på gjennomføringen fra propell til aksling. ser for meg det er ett kjedelig lekkasje punkt når man først skal gjøre en sånn jobb. takk for alle svar:) dere er konge Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.