Jump to content

bytte propell aksling og gjennomføringer.


Maghatt

Recommended Posts

Dette kan man nok gjøre selv. Til og med jeg har klart det, men på en liten gm10 (er det ikke det den minste til yanmar heter?)

 

Pass på å etterstramme skruene i klemflensen, og gjør ellers alt etter "instruksjonsboka", det vil være kjedelig om hele stasen løsner og sklir ut ... det opplevde nemlig jeg. Ikke gøy. Men på andre forsøk satt det. 

 

Kanskje man kan sette på en stopper på aksling, så den ikke forsvinner om uhellet er ute. F.eks. en zink-anode et lite stykke foran pakkboksen. (Fins sikkert annet som er bedre egnet)

 

Dette er jo fordelen med rett aksling, man kan fikse mye selv.  

Link to post

saken er at jeg ble opplyst at det var kast i akslingen, jeg er noe usikker på om det faktisk stemmer. så jeg er nødt til og måle den så godt det lar seg gjøre. har du noen tips til dette også?  og er det sånn at enkelte kan se dette bare med og rotere propell 4 ganger rundt? 

Link to post

Hvis det er nok kast så kan det ses ja. Men det kan jo være greit å måle det uansett. Men en slik aksling er jo ikke spesielt dyr, propellen koster mye mer. Og du kan gjøre jobben selv. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Maghatt skrev 13 minutter siden:

okei, så du anbefaler at jeg demonterer, og sender den til måling feks hos ett verksted? eller holder det og kjøpte noe måleinstrument hos biltema eller lignende? og hva kan ett avvik ligge på ? 

 

En sånn gjør jo jobben, og gir deg en pekepinn før du evt demonterer aksling. Noen tiendeler avvik er nok akseptabelt vi jeg tro. Men mål og de hvordan det ser ut først. 

 

Jeg ville ha målt inne foran pakkboksen, samt nær propellmutteren etter at propell er tatt av. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Du skriver i overskriften at du skal bytte gjennomføringer også. 

 

Mener du hylserøret til propellen, eller vanlige skroggjennomføringer til vann/septik? 

 

Sistnevnte kan man også bytte selv. Siden gamle gjennomføringer ofte sitter som f. anbefales det å slipe vekk fra utsiden så mye at det går an å banke gjenværende gjennom innover.

 

Til å få det tett ble jeg anbefalt "gjengetråd" (ikke tape) fra Locktite, samt tec7 og hestetagl. Det er et lite puslespill å få på plass, så man bør "tørrtrene" på monteringen et par ganger. Og tec7 kan være noe ordentlig griseri når man holder på å kløne. Mulig proffene får det tett uten?

 

For min del byttet jeg alt da jeg stod på slipp for vårpuss og skulle ut dagen etter. Det var stress. Ferdig kl. 2 på natta. Og så "skulle jeg bare" stramme låsemutteren (?) "litt til", og dermed dro jeg hele dritten løs og måtte begynne på nytt. Veldig artig, men det ble ferdig i tide og pottetett.

Link to post
quantumduck skrev 55 minutter siden:

Pass på å etterstramme skruene i klemflensen, og gjør ellers alt etter "instruksjonsboka", det vil være kjedelig om hele stasen løsner og sklir ut ...

Denne montasjen har ikke klemflens, den har en fleksibel kobling med konisk fastspenning. Men poenget er uansett godt, for her bør TS finne ut hvilket moment og tiltrekningsrekkefølge produsenten foreskriver for denne koblingen. Samtidig er det viktig å presisere at gjengene skal være rene og mest sannsynlig oljet. I slike tilfeller pleier jeg alltid å trekke over gjengene med en gjengetapp for å sikre lav og jevn friksjon ved tiltrekning. hvis skruene er rustne bytter jeg dem. I nøden kan man gå over med gjengesnitt, evt. stålbørste for å rense gjengene. 

 

Maghatt skrev 52 minutter siden:

saken er at jeg ble opplyst at det var kast i akslingen, jeg er noe usikker på om det faktisk stemmer. så jeg er nødt til og måle den så godt det lar seg gjøre. har du noen tips til dette også?  og er det sånn at enkelte kan se dette bare med og rotere propell 4 ganger rundt? 

Det skal være veldig mye kast i akselen for at du ser det vet å rotere propellen. Dette må måles med et måleur som det index linket til. 

Men for å måle dette på en god måte må akselen ut og legges i vogge. Opplagringspunktene for vogga bør da være der flenskoblingen er framme, og der cutlesslageret ligger an lenger bak. Hvis du får et bøyemoment i akselen er det disse to punktene den bøyer seg om. Ved måling i båt vil du få feilvisning bla. pga. klaring i cutlesslager. En nødløsning for å klokke kast uten å trekke ut akselen kan være å spraye inn silikonspray i cutlesslageret slik at akselen sviver veldig lett. Da kan du i alle fall måle ut om det virker veldig ille eller relativt ok.

Link to post

Takk for gode svar. jeg kjøper ett måleur og prøver dette før jeg demonterer hele. 

med gjennomføring så tenkte jeg mest på gjennomføringen fra propell til aksling. ser for meg det er ett kjedelig lekkasje punkt når man først skal gjøre en sånn jobb.  takk for alle svar:) dere er konge 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...