Jump to content

Draco Malfang, en DC2000 fra 1986


subwoofer

Recommended Posts

Sånn. Da er båten tatt opp og spylt, steike så mye blåskjell som vokste bak trimflapsene. Men nå er den på plass i gården, klar til dyst!
 

IMG_4139.jpeg.f262244e27636bf6e0fdc8e90295b60a.jpeg

IMG_4140.jpeg.a446c391b365d3d74d4d871b6e9a42d1.jpeg

 

Rakk ikke på langt nær alt jeg hadde planlagt å gjøre i dag, men sånn er det å være tidsoptimist. 

 

Planen for i morra er å ta ut interiør, ta av drevet og tømme tanken. Blir det tid til overs skal plankehaugen få gjennomgå, den skal bli til noe høyst nødvendig. 

Link to post

Dagens økt har fått krysset av ganske mange punkter på lista, det går fort mot utheising av den gamle motoren. Tømt båten for alt som ikke har godt av å være i nærheten under mekking og drevet er av. 
 

IMG_4141.jpeg.21efb5c8664e094ec34f3e5a4381d437.jpeg
 

IMG_4146.jpeg.a33f237a814d1fed30215d0030fa30df.jpeg

 

Så var det å rydde akterspeilet for ting jeg ikke vil ha der. 
 

IMG_4148.jpeg.28b453e4d7257700a2a93c7274e9f36d.jpeg

 

Sånn ja! Nå har jeg bare 30+ huller å tette…

 

I morgen får jeg gå løs på bunken med trelast. 

Link to post

Bunken med trelast har fått gjennomgå, nå har jeg to slike:

 

IMG_4149.jpeg.024c907f94f44b924286348305b93f71.jpeg

 

Med en 2x6 på toppen og knestøtter bør dette være stabilt nok til at løftene kan gå trygt for seg. 
 

Etter alle solemerker overdimensjonert så det rekker, men jeg har vært med på at ting har kollapset på grunn av knekking, tenkte å unngå det denne gangen. 

Link to post

Går tråere enn håpet det her, for mange avbrytelser og ting som ikke vil seg på første. 
 

Fikk omsider tømt tanken, ikke helt beint fram etter nesa siden vannlinja ikke er i nærheten av vannrett når den står på hengeren. Men nå er det ikke mer enn toppen 1 liter bensin igjen oppi der, antakelig mindre, og fyller jeg 50-60 liter diesel er den så uttynnet at bensinen ikke utgjør noe problem ved oppstart. 
 

IMG_4151.jpeg.8077c8a1a6ce38c06a7fbfd3164bf833.jpeg

 

Tanken ser ellers grei ut, skruene på festene bør skiftes ut med gjennomgående bolter med låsemutter, ellers greit. Men jeg må sette inn to gjennomføringer her, bør jeg sette dem i lokket til mannhullet mon tro?

 

O-ringen under nevnte lokk har også svelt litt, den passer ikke nedi sporet lenger så her må det ny til. Noen som har gode kilder til slike? 145x4mm er et guesstimat, hvis det er en standarddimensjon. Noe i nærheten ihvertfall. Og bør nok være HNBR for ikke å svelle for ille i diesel. 

Link to post
subwoofer skrev 6 minutter siden:

Går tråere enn håpet det her, for mange avbrytelser og ting som ikke vil seg på første. 
 

Fikk omsider tømt tanken, ikke helt beint fram etter nesa siden vannlinja ikke er i nærheten av vannrett når den står på hengeren. Men nå er det ikke mer enn toppen 1 liter bensin igjen oppi der, antakelig mindre, og fyller jeg 50-60 liter diesel er den så uttynnet at bensinen ikke utgjør noe problem ved oppstart. 
 

IMG_4151.jpeg.8077c8a1a6ce38c06a7fbfd3164bf833.jpeg

 

Tanken ser ellers grei ut, skruene på festene bør skiftes ut med gjennomgående bolter med låsemutter, ellers greit. Men jeg må sette inn to gjennomføringer her, bør jeg sette dem i lokket til mannhullet mon tro?

 

O-ringen under nevnte lokk har også svelt litt, den passer ikke nedi sporet lenger så her må det ny til. Noen som har gode kilder til slike? 145x4mm er et guesstimat, hvis det er en standarddimensjon. Noe i nærheten ihvertfall. Og bør nok være HNBR for ikke å svelle for ille i diesel. 

Følger denne tråden, spennende med oppgradering av gammel båt. Jeg er spent på hvordan det går når du skal ha ut skruene til mannlokket, jeg har en lignende utfordring i min båt.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
subwoofer skrev for 5 timer siden:

O-ringen under nevnte lokk har også svelt litt, den passer ikke nedi sporet lenger så her må det ny til. Noen som har gode kilder til slike? 145x4mm er et guesstimat, hvis det er en standarddimensjon. Noe i nærheten ihvertfall. Og bør nok være HNBR for ikke å svelle for ille i diesel. 

Mits Hydraulikk på din side av fjorden. 

Link to post
12 hours ago, subwoofer said:

Går tråere enn håpet det her, for mange avbrytelser og ting som ikke vil seg på første. 
 

Fikk omsider tømt tanken, ikke helt beint fram etter nesa siden vannlinja ikke er i nærheten av vannrett når den står på hengeren. Men nå er det ikke mer enn toppen 1 liter bensin igjen oppi der, antakelig mindre, og fyller jeg 50-60 liter diesel er den så uttynnet at bensinen ikke utgjør noe problem ved oppstart. 
 

IMG_4151.jpeg.8077c8a1a6ce38c06a7fbfd3164bf833.jpeg

 

Tanken ser ellers grei ut, skruene på festene bør skiftes ut med gjennomgående bolter med låsemutter, ellers greit. Men jeg må sette inn to gjennomføringer her, bør jeg sette dem i lokket til mannhullet mon tro?

 

O-ringen under nevnte lokk har også svelt litt, den passer ikke nedi sporet lenger så her må det ny til. Noen som har gode kilder til slike? 145x4mm er et guesstimat, hvis det er en standarddimensjon. Noe i nærheten ihvertfall. Og bør nok være HNBR for ikke å svelle for ille i diesel. 

Hadde tankrengjøring på forrige båt, her var det ikke tilkomst så jeg leide proffe folk. jeg starta selv med demontering, men de skruene til mannlokket var et helvete, så jeg gav opp. stjerneskruer og pakning som presset på. brukte slagskrujern. Han mekkanikeren svetta og banna og brukte tang i tillegg.. fikk beskjed om at han ikke kom til å sette inn de skruene igjen! hehe..  jeg kjørte å fikk tak i sekskant. Ville egentlig ha Unbraco, men jernvaren hadde ikke

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Vet ikke om du har plan om å ta ut tanken men ville sterkt vurdert det. Har tilsvarende alutanker i min Draco. Den er riktig nok noen år eldre enn din og en annen modell men tankene ser veldig like ut. Der hadde jeg plutselig 14 nålehull i bunn. Den så helt fin ut før jeg begynte å pirke i den. 

Link to post
subwoofer skrev for 1 time siden:

Her fant jeg kanskje noe brukbart: https://www.watski.no/Tankgenomfring-svetsfri-11ur2?artnr=108129

 

Så med en 3/8" stuss på innsiden med slange ned til bunn og en 1/2" vinklet stuss på utsiden burde jeg være i mål?

Burde kunne funke med en slik. Selv hadde jeg vel sovet bedre med å ta ut tanken og sveise inn stusser, og da samtidig få en visuell kontroll av tanken utvendig også. Kan jo ha tæreskader på undersiden, ikke bare inni. 

 

Men jeg ville nok brukt pakningslim på de pakningene i tillegg til å pusse godset i tanken ren for korrosjon. Og så ville jeg brukt loctite på gjengene når jeg skrudde den sammen for å sikre at den ikke kan løsne. Ville strammet til slik at pakningene ble godt komprimert, men ikke helt squezet. 

Link to post

Tanken er heldigvis ikke veldig utilgjengelig, seks skruer og bort med en bit dørkplate så er vi der. Prøver å få ombyggingen gjort på rimelig kort tid, så minimerer arbeidet på ting som kan gjøres godt nok i denne omgang. Det perfekte er ofte det godes verste fiende. Og ja, jeg er advart så kan ikke skylde på andre enn meg selv hvis det var en snarvei for mye...

Link to post

Kort arbeidsdag i dag, må avgårde for å feire niesen som fyller 18. Men noe har man da fått gjort. 
 

IMG_4160.jpeg.611ad7e7f4beb317343ca2496ce8c4de.jpeg


Fjerner gammelt bunnstoff rundt der jeg skal lappe hull. Klint på med Dilunett (aka Marine Strip) og bruker stekeovnsrenstrikset med plastfolie for at det skal jobbe i lang tid uten å tørke ut. Får se til kvelden hvor mye som har løsnet. 
 

IMG_4162.jpeg.1e5321744971699bb047ef88fa2d8191.jpeg

 

Sløydprosjektet er ferdig, måtte ha hjelp av naboen til å reise det opp. Tror det skal være solid nok, satser på den gode gamle «better safe than sorry» på dimensjoneringen. 
 

IMG_4163.jpeg.cec5adec6af9b9b574b421bf8d62d7e2.jpeg

 

Så skal det bare være å koble og heise. Endelig!

Link to post

Fikk inn et par timer til etter F1-løpet. Grovvasket motorrommet med Zalo som første runde, fortsatt masse å ta av men nå er det i det minste ikke håpløst glatt å sette beina nedi der. 
 

IMG_4171.jpeg.ad26fcb9886139d1adb18c82f87420ea.jpeg

 

Siden bildet ble tatt har trimpumpa kommet ut og skjoldet er løsnet. Må nok overtales litt for å komme ut men det er en liten glipe øverst, forhåpentligvis nok til å få lirket det av. 

Link to post

En ting jeg undrer meg på: absolutt alt av slanger og ledninger i denne båten er festet med ledningsklammer av elektrikertype, altså plastklammer med tynn rund spiker. Er det sånn de ble bygd eller ser jeg resultatet av ivrig hobbymekaniker en gang i båtens historie?

 

Altså stor type av disse:

IMG_4172.jpeg.2e7e9df1f0da5bcbe77841bd3fc91969.jpeg

Link to post

høres ikke ut som noen optimal løsning nei - ser ikke for meg at det er mye feste med å spikre i laminat, og er det spikret i innplastet treverk så blir det jo masse fine små hull som kan trekke fuktighet 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ikke lange økta i dag, men noe får man da gjort. 

IMG_4173.jpeg.c698d235672b29a2ea8d3acd9104728c.jpeg

Dilunett har kost seg under plast i et døgn og vel så det, så en runde med sparkelspade. 40 år med hardt og selvpolerende bunnstoff lar seg stort sett skave av. 
 

IMG_4174.jpeg.0c3e2543be4cc1c79edf685f8202a40c.jpeg

 

Og så en runde med roterende dyse på høytrykksspyleren. Gjorde vei i vellinga det!

 

IMG_4176.jpeg.f6f7b007c220e90404ad1d07b304684c.jpeg

 

Og som bonus fikk jeg ut det gamle skjoldet. Heite så stort hullet i akterspeilet er på et 290-drev! Tørk og vask må til før jeg kan se tilstanden på fineren, men test med negl var ikke nedslående. 
 

Dagens iddiotspørsmål: hører røret på teleflexkabelen til skjoldet eller kabelen? Heller mot det første etter å ha sett på servoen til det nye drevet, men har ikke sett alle på delene på det nye drevet i sammenheng enda. 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...