subwoofer Svart 14.September Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September Sånn. Da er båten tatt opp og spylt, steike så mye blåskjell som vokste bak trimflapsene. Men nå er den på plass i gården, klar til dyst! Rakk ikke på langt nær alt jeg hadde planlagt å gjøre i dag, men sånn er det å være tidsoptimist. Planen for i morra er å ta ut interiør, ta av drevet og tømme tanken. Blir det tid til overs skal plankehaugen få gjennomgå, den skal bli til noe høyst nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 15.September Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September Dagens økt har fått krysset av ganske mange punkter på lista, det går fort mot utheising av den gamle motoren. Tømt båten for alt som ikke har godt av å være i nærheten under mekking og drevet er av. Så var det å rydde akterspeilet for ting jeg ikke vil ha der. Sånn ja! Nå har jeg bare 30+ huller å tette… I morgen får jeg gå løs på bunken med trelast. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 16.September Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September Bunken med trelast har fått gjennomgå, nå har jeg to slike: Med en 2x6 på toppen og knestøtter bør dette være stabilt nok til at løftene kan gå trygt for seg. Etter alle solemerker overdimensjonert så det rekker, men jeg har vært med på at ting har kollapset på grunn av knekking, tenkte å unngå det denne gangen. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 17.September Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September Går tråere enn håpet det her, for mange avbrytelser og ting som ikke vil seg på første. Fikk omsider tømt tanken, ikke helt beint fram etter nesa siden vannlinja ikke er i nærheten av vannrett når den står på hengeren. Men nå er det ikke mer enn toppen 1 liter bensin igjen oppi der, antakelig mindre, og fyller jeg 50-60 liter diesel er den så uttynnet at bensinen ikke utgjør noe problem ved oppstart. Tanken ser ellers grei ut, skruene på festene bør skiftes ut med gjennomgående bolter med låsemutter, ellers greit. Men jeg må sette inn to gjennomføringer her, bør jeg sette dem i lokket til mannhullet mon tro? O-ringen under nevnte lokk har også svelt litt, den passer ikke nedi sporet lenger så her må det ny til. Noen som har gode kilder til slike? 145x4mm er et guesstimat, hvis det er en standarddimensjon. Noe i nærheten ihvertfall. Og bør nok være HNBR for ikke å svelle for ille i diesel. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 17.September Del på Facebook Svart 17.September subwoofer skrev 6 minutter siden: Går tråere enn håpet det her, for mange avbrytelser og ting som ikke vil seg på første. Fikk omsider tømt tanken, ikke helt beint fram etter nesa siden vannlinja ikke er i nærheten av vannrett når den står på hengeren. Men nå er det ikke mer enn toppen 1 liter bensin igjen oppi der, antakelig mindre, og fyller jeg 50-60 liter diesel er den så uttynnet at bensinen ikke utgjør noe problem ved oppstart. Tanken ser ellers grei ut, skruene på festene bør skiftes ut med gjennomgående bolter med låsemutter, ellers greit. Men jeg må sette inn to gjennomføringer her, bør jeg sette dem i lokket til mannhullet mon tro? O-ringen under nevnte lokk har også svelt litt, den passer ikke nedi sporet lenger så her må det ny til. Noen som har gode kilder til slike? 145x4mm er et guesstimat, hvis det er en standarddimensjon. Noe i nærheten ihvertfall. Og bør nok være HNBR for ikke å svelle for ille i diesel. Følger denne tråden, spennende med oppgradering av gammel båt. Jeg er spent på hvordan det går når du skal ha ut skruene til mannlokket, jeg har en lignende utfordring i min båt. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
subwoofer Svart 17.September Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September De gikk helt greit å få ut, satt ikke verre enn at en vanlig stor skrutrekker og bestemt men langsom kraft på trekkeren fikk dem løs. Tanken er aluminium, usikker på hva som er gjort med den for å få den til å se sånn ut. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 17.September Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September Men i all vredens dager, da, hvor vanskelig skal det være å finne gjennomføringer eller tankuttak på nett? Noen som har gode ideer, jeg må vel ha 10mm på returen? Til brenneren tror jeg at jeg har funnet noe, som denne: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=285854198 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.September Del på Facebook Svart 17.September subwoofer skrev for 5 timer siden: O-ringen under nevnte lokk har også svelt litt, den passer ikke nedi sporet lenger så her må det ny til. Noen som har gode kilder til slike? 145x4mm er et guesstimat, hvis det er en standarddimensjon. Noe i nærheten ihvertfall. Og bør nok være HNBR for ikke å svelle for ille i diesel. Mits Hydraulikk på din side av fjorden. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
subwoofer Svart 18.September Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September Her fant jeg kanskje noe brukbart: https://www.watski.no/Tankgenomfring-svetsfri-11ur2?artnr=108129 Så med en 3/8" stuss på innsiden med slange ned til bunn og en 1/2" vinklet stuss på utsiden burde jeg være i mål? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 18.September Del på Facebook Svart 18.September 12 hours ago, subwoofer said: Går tråere enn håpet det her, for mange avbrytelser og ting som ikke vil seg på første. Fikk omsider tømt tanken, ikke helt beint fram etter nesa siden vannlinja ikke er i nærheten av vannrett når den står på hengeren. Men nå er det ikke mer enn toppen 1 liter bensin igjen oppi der, antakelig mindre, og fyller jeg 50-60 liter diesel er den så uttynnet at bensinen ikke utgjør noe problem ved oppstart. Tanken ser ellers grei ut, skruene på festene bør skiftes ut med gjennomgående bolter med låsemutter, ellers greit. Men jeg må sette inn to gjennomføringer her, bør jeg sette dem i lokket til mannhullet mon tro? O-ringen under nevnte lokk har også svelt litt, den passer ikke nedi sporet lenger så her må det ny til. Noen som har gode kilder til slike? 145x4mm er et guesstimat, hvis det er en standarddimensjon. Noe i nærheten ihvertfall. Og bør nok være HNBR for ikke å svelle for ille i diesel. Hadde tankrengjøring på forrige båt, her var det ikke tilkomst så jeg leide proffe folk. jeg starta selv med demontering, men de skruene til mannlokket var et helvete, så jeg gav opp. stjerneskruer og pakning som presset på. brukte slagskrujern. Han mekkanikeren svetta og banna og brukte tang i tillegg.. fikk beskjed om at han ikke kom til å sette inn de skruene igjen! hehe.. jeg kjørte å fikk tak i sekskant. Ville egentlig ha Unbraco, men jernvaren hadde ikke Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Grufolf Svart 18.September Del på Facebook Svart 18.September Vet ikke om du har plan om å ta ut tanken men ville sterkt vurdert det. Har tilsvarende alutanker i min Draco. Den er riktig nok noen år eldre enn din og en annen modell men tankene ser veldig like ut. Der hadde jeg plutselig 14 nålehull i bunn. Den så helt fin ut før jeg begynte å pirke i den. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 18.September Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September Planlegger vel ikke å ta ut tanken, det jeg kunne se gjennom mannhullet så veldig bra ut. Men jeg kan dytte InspectorCam'en nedi der og se litt nøyere. Med diesel i tanken er heldigvis den typen lekkasje mer en luktplage enn en eksplosjonsrisiko. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.September Del på Facebook Svart 18.September subwoofer skrev for 1 time siden: Her fant jeg kanskje noe brukbart: https://www.watski.no/Tankgenomfring-svetsfri-11ur2?artnr=108129 Så med en 3/8" stuss på innsiden med slange ned til bunn og en 1/2" vinklet stuss på utsiden burde jeg være i mål? Burde kunne funke med en slik. Selv hadde jeg vel sovet bedre med å ta ut tanken og sveise inn stusser, og da samtidig få en visuell kontroll av tanken utvendig også. Kan jo ha tæreskader på undersiden, ikke bare inni. Men jeg ville nok brukt pakningslim på de pakningene i tillegg til å pusse godset i tanken ren for korrosjon. Og så ville jeg brukt loctite på gjengene når jeg skrudde den sammen for å sikre at den ikke kan løsne. Ville strammet til slik at pakningene ble godt komprimert, men ikke helt squezet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
subwoofer Svart 18.September Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September Tanken er heldigvis ikke veldig utilgjengelig, seks skruer og bort med en bit dørkplate så er vi der. Prøver å få ombyggingen gjort på rimelig kort tid, så minimerer arbeidet på ting som kan gjøres godt nok i denne omgang. Det perfekte er ofte det godes verste fiende. Og ja, jeg er advart så kan ikke skylde på andre enn meg selv hvis det var en snarvei for mye... Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 18.September Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September Nærmer meg løft med stormskritt! Motoren er nå helt fri, og mens det fortsatt var lyst gikk jeg løs på instrumentpanelet. Rett før riv&røsk En og annen ledning som måtte frigjøres. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 21.September Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September Kort arbeidsdag i dag, må avgårde for å feire niesen som fyller 18. Men noe har man da fått gjort. Fjerner gammelt bunnstoff rundt der jeg skal lappe hull. Klint på med Dilunett (aka Marine Strip) og bruker stekeovnsrenstrikset med plastfolie for at det skal jobbe i lang tid uten å tørke ut. Får se til kvelden hvor mye som har løsnet. Sløydprosjektet er ferdig, måtte ha hjelp av naboen til å reise det opp. Tror det skal være solid nok, satser på den gode gamle «better safe than sorry» på dimensjoneringen. Så skal det bare være å koble og heise. Endelig! Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 22.September Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September Gamlemotoren er ute! Og 140x4 ser ut til å være en glimrende dimensjon på o-ringen på mannlokket. Kostet hele 50 oljepenger hos Mits. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 22.September Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September Fikk inn et par timer til etter F1-løpet. Grovvasket motorrommet med Zalo som første runde, fortsatt masse å ta av men nå er det i det minste ikke håpløst glatt å sette beina nedi der. Siden bildet ble tatt har trimpumpa kommet ut og skjoldet er løsnet. Må nok overtales litt for å komme ut men det er en liten glipe øverst, forhåpentligvis nok til å få lirket det av. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 22.September Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September En ting jeg undrer meg på: absolutt alt av slanger og ledninger i denne båten er festet med ledningsklammer av elektrikertype, altså plastklammer med tynn rund spiker. Er det sånn de ble bygd eller ser jeg resultatet av ivrig hobbymekaniker en gang i båtens historie? Altså stor type av disse: Sitér dette innlegget Link to post
Grufolf Svart 22.September Del på Facebook Svart 22.September Det er mye av det i min Draco i allefall. Drivstoffrør og div ledninger er klamret fast med sånne. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 23.September Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September Takk @Grufolf, det var oppklarende. Det er med andre ord rimelig å anta at det er originalutstyr. Ikke det at det er noen god løsning, egentlig, men det har med andre ord holdt i 40 år. Planen er å bruke stripsankere på alt som legges nytt. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.September Del på Facebook Svart 23.September høres ikke ut som noen optimal løsning nei - ser ikke for meg at det er mye feste med å spikre i laminat, og er det spikret i innplastet treverk så blir det jo masse fine små hull som kan trekke fuktighet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
subwoofer Svart 23.September Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September Det er ikke spikret der det bare er laminat. Er vel stort sett kryssfiner under støpen det er spikret gjennom. Men underlig løsning, absolutt! Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 23.September Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September Ikke lange økta i dag, men noe får man da gjort. Dilunett har kost seg under plast i et døgn og vel så det, så en runde med sparkelspade. 40 år med hardt og selvpolerende bunnstoff lar seg stort sett skave av. Og så en runde med roterende dyse på høytrykksspyleren. Gjorde vei i vellinga det! Og som bonus fikk jeg ut det gamle skjoldet. Heite så stort hullet i akterspeilet er på et 290-drev! Tørk og vask må til før jeg kan se tilstanden på fineren, men test med negl var ikke nedslående. Dagens iddiotspørsmål: hører røret på teleflexkabelen til skjoldet eller kabelen? Heller mot det første etter å ha sett på servoen til det nye drevet, men har ikke sett alle på delene på det nye drevet i sammenheng enda. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 23.September Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September Og spørsmålene ramler på: det skal bores 6 9/16’’ (14,5mm) hull i akterspeilet for å montere adapterskjoldet, noen som har forslag til bor? Hoffleverandøren har karmankerbor med 5mm pilot og 14mm hovedbor, det bør være nære nok? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.