Jump to content

Draco Malfang, en DC2000 fra 1986


subwoofer

Recommended Posts

subwoofer skrev On 22.9.2024 at 19.07:

Fikk inn et par timer til etter F1-løpet. Grovvasket motorrommet med Zalo som første runde, fortsatt masse å ta av men nå er det i det minste ikke håpløst glatt å sette beina nedi der. 
 

IMG_4171.jpeg.ad26fcb9886139d1adb18c82f87420ea.jpeg

 

Zalo er gode greier :thumbsup: Men hvis du skal male før du setter inn ny motor ville jeg tatt en runde med glovarmt vann (ikke lunka) og kraftvask også. Denne er billig, og rå på å få vekk rester av fett og olje. Deretter en runde med aceton, så mattslipe før ny coat. 

 

subwoofer skrev On 22.9.2024 at 19.13:

En ting jeg undrer meg på: absolutt alt av slanger og ledninger i denne båten er festet med ledningsklammer av elektrikertype,

Vet ikke om dette er originalt, men kan ikke huske at det var brukt slike i min Draco. Uansett, metoden er langt fra noe jeg ville gjort. Ved å slå slike inn i laminat med treverk bak blir laminatet punktert, og prosessen med at treverket suger vann er i gang. Jeg er konsekvent med å lime på noe å klamre i med fugemasse. Det samme gjelder akterspeil. Ingen hull, bare lime på braketter for å skru i. 

 

subwoofer skrev for 16 timer siden:

Og som bonus fikk jeg ut det gamle skjoldet. Heite så stort hullet i akterspeilet er på et 290-drev! Tørk og vask må til før jeg kan se tilstanden på fineren, men test med negl var ikke nedslående. 

Egentlig ikke, det trenger ikke være tørt. Bare å kjøre inn en morakniv, så merker du fort om treverket er mykt og råttent, eller fast og fint. 

 

subwoofer skrev for 16 timer siden:

det skal bores 6 9/16’’ (14,5mm)  hull i akterspeilet for å montere adapterskjoldet, noen som har forslag til bor? Hoffleverandøren har karmankerbor med 5mm pilot og 14mm hovedbor, det bør være nære nok?

Vet ikke helt om jeg skjønte problematikken. Et vanlig spiralbor funker jo både i glassfiber og tre. Et 5mm bor kan være greit for å bore pilothull dersom du ikke har en borejigg, da går du jo rett på den diameteren du skal ha. 

Link to post

Må bestille bremser til den ene bilen også denne uka, så da passa lenke til Eurodel fint! Ikke gratis de bora når de kommer opp i størrelse, men det er jo bare båtpenger... Kommer nok til å pilotbore, muligens ikke til full dybde, og printe ut en borejigg for det store boret så jeg er sikker på at vinkelen blir riktig og at det ikke vandrer avgårde.

Link to post

Det boret fra Eurodel var bare det første og beste som dukket opp da jeg skrev inn 14mm spiralbor. Godt mulig du finner noe billigere. Hvis du ikke kan låne av en venn? Hadde du bodd i nærheten kunne du lånt av meg... 

 

subwoofer skrev 5 minutter siden:

Kommer nok til å pilotbore, muligens ikke til full dybde, og printe ut en borejigg for det store boret så jeg er sikker på at vinkelen blir riktig og at det ikke vandrer avgårde.

Har du ikke adapterplata som skal monteres inn? Du kan vel bruke den for å lage en borejigg? For å få god styring på boret bør den ha en viss tykkelse, og hullene må ha samme diameter som boret. Den bør også være i et materiale som er hard nok til å styre boret. 

Link to post

Ikke gjennomgående bolter på originalt Volvo-adapter, men derimot en papirmal for utskjæring og bolthull som følger med. Instruksene sier 9/16" hull (~=14,5mm). Printer i PETG (som er ganske seigt), så tenker jeg jiggen blir fin. Lager like godt en til piloten også så vet jeg at alt blir rett. Tar vel ti minutters tid å konstruere i Fusion og et par timer å printe, koster meg ikke en kalori. Lager jiggene med litt solide krager så jeg kan sette dem fast med tvinger.

 

Du holder til på are sia a fjor'n, du? Blir litt langt å dra for å låne.

Link to post

Den destruktive fasen går mot slutten, nå gjenstår bare å få ut kabelstokken fra røret i skutesida. Tror kanskje det er lurt å depinne konnektoren i ene enden så skiten ikke setter seg fast på vei ut, det røret virker ganske trangt. Evt. bare klippe og la neste eier ta problemet med skjøting…

 

IMG_4180.jpeg.884cf90fe6a1793b8d65acbb15395ebd.jpeg
 

Baki der et sted er røret ting skal ut gjennom…

Link to post

Med vilje, vold og vaselin går det meste, kabelstokkene mellom cockpit og motorrom er nå skiftet fra 1986-modell til noe ganske mye mer moderne. Depinning av gammel konnektor gikk veldig greit med en liten skrutrekker. 
 

IMG_4181.jpeg.9af21a1acdebd10cc4256995783e250e.jpeg

 

Først sleit jeg veldig med å få den ene nye gjennom, etter en del banning kom InspectorCam fram og viste at det satt en stor bit krympestrømpe uten innhold inni røret jeg prøvde å trekke gjennom. Klarte med nød og neppe å få tak i den med to fingre langt innafor bakafor. Så kom neste problem, den til trimmen måtte trekkes motsatt vei. Flere forsøk senere fant jeg en rull gaffa, da gikk det tilnærma glatt. Hvorfor tenkte jeg ikke på det med en gang?

 

IMG_4182.jpeg.4674f4924a4d68d95e5107b1e4ef0e31.jpeg

 

Måtte til slutt bruke kabelen jeg allerede hadde trukket til å trekke den andre gjennom. 

Link to post

Den siste uka har livet kommet litt for mye i veien, men nå løsner det litt igjen. 

Akterspeilet har fått seg en runde med saltsyre, så nå er rustrendene borte. Undrer på om jeg ikke bør dra over med våtslip på området hvor det nye skjoldet skal sitte for å være sikker på at akterspeilet er jevnt.

 

IMG_4188.jpeg.3211bd31c48433965bfa6630e4f715b5.jpeg

 

Tanken har fått seg to nye tilkoblinger også, har sørget for at returen går helt i bånn bakerst i tanken, da kan jeg bruke den til å suge ut grums om nødvendig. 
 

IMG_4189.jpeg.53615d4fc9e0b3da84b9351cbfc7dda2.jpeg

 

HIUen har funnet seg en plass bak instrumentpanelet. Der henger den tørt og fint med alle tilkoblinger nedover. Da skal det veldig mye til at det blir vann i pluggene. 
 

Satser på å få opp farta nå, mindre greier på tapetet neste uka. 

 

Link to post

Dagens kjappe make-fix; EVC har ikke mye strøm tilgjengelig på nøkkelbryteren, det er bare et styresignal. Og jeg har noen småting som gjerne skulle vært styrt med tenninga. Da er løsningen et relé, men vanlige klossreléer trekker 150mA eller deromkring og har vanligvis ikke diode over styrespolen. Så da blir løsningen å bygge en liten styrekrets som kan sniffe på tenningslåsen. 
 

IMG_4192.jpeg.ae069aabc71d4569ae2d04fdf33ff237.jpeg

 

Veldig enkel krets, et par motstander og en MOSFET-transistor.

 

IMG_4193.jpeg.98cda5f689c0c33335655d43b151508e.jpeg

 

Pakket inn i krympestrømpe for å ikke kortslutte med noe. Tok vel omtrent 20 minutter fra ide til ferdig «produkt». 

Link to post

Det begynner å likne litt på en båt igjen. 
 

IMG_4200.jpeg.19c78a412b97b494a46104b836137857.jpeg

 

Instrumentpanelet er på plass igjen og det meste er koblet opp. 
 

IMG_4199.jpeg.5a8a160de238852c56728f7957796f9f.jpeg

 

Brønnen under batteribanken er støvsuget og vasket. 
 

Dagen stalltips: den nye O-ringen (NBR) til tanken hadde rukket å svelle på grunn av bensindamp, i min uendelige visdom hadde jeg satt den inn uten å trekke til. Fire timer i kokende vann krympet den ned til riktig størrelse igjen. 

Link to post

Dagens økt er unnagjort, ser liksom ikke så voldsomt ut men allikevel tidkrevende fordi det gjelder å få ting riktig. 
 

IMG_4203.jpeg.825a516d1d01325a6ad6bafaa5d4b3b6.jpeg

 

Papirmalen for boring av 6 nye hull tapet opp og rettet inn. 
 

IMG_4204.jpeg.f5c4f6d7db72030051b7fc294a2c9340.jpeg

 

Pilotboret lainet opp, guiden holdes på plass med klemmer fra hoffleverandøren. Tilsvarende prosess med det store boret etterpå. 
 

IMG_4205.jpeg.f4103f2cb4f8679bc952e85f85c24851.jpeg

 

Adapterskjoldet prøvemontert. Festes skikkelig i morra. 
 

IMG_4207.jpeg.58bc8ab195630676ebb40c469fafb55a.jpeg

 

Til slutt måtte det gamle motorlageret til pers. Det ga seg ikke uten kamp! Må bygge opp tykkelsen på laminatet der det stod, men først må jeg slipe litt til. Flapdisc på vinkelsliper gjør vei i vellinga. 
 

Av hensyn til naboer og slikt får det bli stille arbeid mesteparten av dagen i morra, så støping kan tidligst bli på mandag. 

Link to post

Ikke så bildevennlig jobb i dag, men like greit å få unna. Adapterskjoldet er permanent montert, da er det bare å krysse fingre for at det holder tett som det skal når vi kommer på sjøen. 
 

Dagens andre oppgave var registerreim og vannpumpe på motoren. Prosedyra er ganske enkel, så det tar bare litt tid. Siden jeg bytta vannpumpe har den også fått ny kjølevæske og et oljeskift mens jeg var i gang. 
 

IMG_4210.jpeg.18ea8c655f036208cf90c9d4a7cc4862.jpeg

Link to post
  • 2 uker senere...

Relativt lite har skjedd den siste drøye uka, men nå er jeg i gang igjen. Har blitt hesteeier siden forrige oppdatering, og gampen måtte flyttes til hun som skal bruke den - i Jämtland…

 

IMG_4227.jpeg.b53b722accf015898a346601aecca01c.jpeg
 

Har fått slipt ned kantene etter at jeg fjernet det gamle anlegget for motorfestene og renset det opp. 
 

IMG_4247.jpeg.2b26fd265e4e0bf2cb744329d59869de.jpeg

 

Og støpt inn noen lag 300g-matte. 
IMG_4248.jpeg.54ebe244bc3792bbbb38348431c2048a.jpeg

 

Folk er flinkere enn meg til å støpe, men jeg tror dette skal være godt nok. 
 

Det gjenstår fortsatt å bli kvitt alt slipestøvet som har spredd seg. Til tross for tildekking ligger det et deilig lag med kløpulver overalt. Som jeg gleder meg til den jobben!

Link to post

Endelig ei god økt, har fått avslutta en masse løse tråder og faktisk tatt noen store tak også. 
 

IMG_4256.jpeg.251ca4d5764c9d82ed341b0de861bc3a.jpeg

 

Nye anlegg til motorfestene er nesten ferdig. Ser ut til å passe så noenlunde nedi der de skal. 
 

IMG_4257.jpeg.e6928591163b6a535086a11dfc1badd5.jpeg

 

Har slipt alle kantene som skal glasses rundt runde, så da er det håp om at matta ikke slipper så lett når jeg glasser. 
 

Har ikke bilder av glassfiberjobben ennå, men den ble vel sånn passelig midt på treet. Ikke perfekt på noe vis, men forhåpentligvis funksjonell. 

Link to post

Vått, mørkt og blåsent, det ble ihvertfall en ting for mye til at jeg gidder å gjennomføre siste ting på lista forbi kveld, topcoat av motorbrønnen får bli i morra ettermiddag. 
 

Motorfestene er på plass i det minste! Fintilpasning skjedde med vinkelsliper med 1mm kutteskive - sterkt undervurdert som trebearbeidingsverktøy! Så spente jeg festene fast på en passe rak bit med treverk og limte dem inn med kortfiberarmert polyester. 
 

IMG_4260.jpeg.baff75ac6ae9025eb69339e20b0f2d1f.jpeg

 

Til slutt fikk de noen lag matte og bør nå sitte godt nok fast.

 

IMG_4261.jpeg.9716bea4ccb6203288b455c5bc7e796a.jpeg

 

Timebudsjettet har sprukket ganske dugelig, ender vel med en faktor mellom pi og e et sted. Men det blir, og jeg har gjort alt sjæl!

Link to post
subwoofer skrev for 18 timer siden:

Men det blir, og jeg har gjort alt sjæl!

akkurat det samt å vite at det du har gjort holder mål er jo priceless :ja:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Moro å følge tråden din, gleder meg til å se motoren komme på plass :tommel_opp:

 

Men angående motorbeddingen som du støper nå. Har du ikke brukt litt lite glass her? Synes det ser litt spedt ut. Jeg ville også vært litt mer brutal med slipeskiva og fjernet en del mer topcoat før innstøping av disse. Her har mye av støpen kommet utenpå coat. Muligens vanlig, men jeg ville sørget for at all støp som skal holde noe kommer inn på rent laminat.

 

IMG_4261.jpeg.9716bea4ccb6203288b455c5bc7e796a.jpeg.ea8fdafadabdc39c8e51ce6aa933fff1.jpeg

Link to post

Alltid usikker, men har tenkt mest på kraftretninger her. Krefter i lengderetningen av motoren blir tatt av skjoldet, sideveis blir det bøyemoment mot skjold og kompresjon mot eksisterende stringere og vertikalt er det også alltid kompresjon. Ihvertfall statisk, dynamisk har jeg vondt for å se et scenario der noen av skjøtene har signifikante strekkbelastninger... Utifra det har jeg ikke problemer med mengden jeg har brukt men jeg ser motargumentet: you can never have too much overkill!

Link to post

 

Jeg tenker ikke først og fremst på de rene kreftene fra motoren ved pådrag, for som du sier blir jo det mest tatt opp av skjoldet. Tenker mer på vibrasjoner, slag og utmatting over tid. Men som sagt, jeg vet ikke hvor kraftig det er normalt å dimensjonere slike fester. Personlig hadde jeg nok gått for en annen løsning. Ville ikke brukt kryssfiner til dette, heller bygget brakettene i tynne glassfiberplater, og deretter støpt dem inn. Ville nok også støpt lenger inn på skroget, kanskje 20cm hver vei, og bygget opp kanskje 10mm med laminat. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...