Jump to content

Draco Malfang, en DC2000 fra 1986

subwoofer

Recommended Posts

Komodo skrev 44 minutter siden:

Det du gjør blir helt sikkert bra nok :tommel_opp: Det er sikkert bare jeg som har en tendens til å overdimensjonere alt som vanlig :fniser:

Mottorromsvifte er vel en greie for innenbords bensinmotorer.  

Lever etter maskiningeniørens første bud: "if it breaks, make it bigger"... Men den har jo ikke gått i stykker ennå.

Tolker det dithen at jeg kan trygt kaste ut motorromsvifta?

subwoofer skrev 1 time siden:

Lever etter maskiningeniørens første bud: "if it breaks, make it bigger"... Men den har jo ikke gått i stykker ennå.

Ja, enten det eller "quality by accident" 😅

Tolker det dithen at jeg kan trygt kaste ut motorromsvifta?

Det hadde i hvert fall jeg gjort 👍

eBay shipping har svikta meg, så verktøyet for å justere inn motorfestene (så gimballageret går beint) er stuck i Tyskland. Er det noen i Vestfold/Grenland som har et sånt et å låne meg til helga?

unnamed.jpg.95bff121c7cf490d9dd021014272c927.jpg

Jeg har en slik du kan låne, men holder til i Oslo... Håper du kan skrive litt om hvordan du justerer inn motor mot transom, skal til med å bytte motorlabber selv på et tidspunkt (aldri gjort det før).

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Sånn! Da er det klart for den store dagen, nå skal alt være klart til løft!

IMG_4267.jpeg.bdb8926a8edebadbf177b4334be7d4f7.jpeg

Et strøk med topcoat gjorde susen nedi her. 

IMG_4269.jpeg.983ba8b5f5a39ab90f773ece35e3bbf7.jpeg

Og styringen er montert, samme med eksosen. I tillegg til en passe rekke med småjobber som knapt synes, men tar tid. Som jeg drømmer om et verksted med høyt under taket, men ikke så høyt som i friluft!

Sannhetens øyeblikk nærmer seg skrekkelig. 

Lite av helgas jobb som synes veldig på bilder, men nå skal det aller meste være koblet opp og ryddet. Diesel begge veier, jord, strøm til motor. Hjerne montert, gasswire koblet og justert. 

IMG_4277.jpeg.f612c78d46ccb95f7f1875856ba6e5b5.jpeg

Rakk også å prøve opprettingsverktøyet, motoren er altfor lav i framkant. Men det skal ordne seg greit!

Neste uke bør by på justering av motorfester, montering av drev og prøvekjøring på land. Med litt flaks kan det til og med bli en prøvetur på vannet, men da må jeg ha tak i ny trekkvogn først. 

• 2 uker senere...

Endelig ei økt igjen, lite bildevennlig men det går ihvertfall framover. 

IMG_4290.jpeg.7d7b4bbc416ae8fdcc13cc5c9bfef419.jpeg

Det hevdes av enkelte at innretting av motor er en tomannsjobb, men tar man tida går det greit alene - tror jeg. Overraskende følsomt, stor forskjell på 1/6 tørn på boltene på labbene i framenden. 

Ellers er det bare avslutning av løse ender, stadig framgang. Når bare foreldre slutter å måtte legges inn på sykehus og sånt får man gjort noe. 

Og vi er skikkelig på oppløpet nå! 

Skottet mellom batterikassa og motorrommet skulle på plass igjen, og som typisk er blir skruehull romme når treskruer har vært skrudd noen ganger. Fram med et gammelt judotriks: fyrstikker

IMG_4292.jpeg.6e92449bc04c55f659634b6ef5a47fa3.jpeg

Knekkes av og skrue settes i, tight og fint igjen. 

Så var det bare å koble. 

IMG_4293.jpeg.2845059cf2422c1a21ea76797d8239d6.jpeg

Servoolje er fylt, diesel fylt på og systemet luftet. Nå mangler bare drev og propeller, så blir det liv!

subwoofer skrev On 9.11.2024 at 18.04:

Endelig ei økt igjen, lite bildevennlig men det går ihvertfall framover. 

IMG_4290.jpeg.7d7b4bbc416ae8fdcc13cc5c9bfef419.jpeg

Det hevdes av enkelte at innretting av motor er en tomannsjobb, men tar man tida går det greit alene - tror jeg. Overraskende følsomt, stor forskjell på 1/6 tørn på boltene på labbene i framenden. 

Ellers er det bare avslutning av løse ender, stadig framgang. Når bare foreldre slutter å måtte legges inn på sykehus og sånt får man gjort noe. 

Kan du forklare litt mer detaljert rundt dette med oppretting av motor ved bruk av tolk? Spør for en venn… 🙄

Det ligger en god del beskrivelser på Youtube, men prinsippet er ganske enkelt: du smører tolken med fett på de to flatene som skal gå i noe, så skal du dytte inn og ting skal gå lett. Jeg er ikke helt der ennå, men fant akkurat denne:

En bit 25mm stålrør fra Biltema til 149,- bør gjøre susen, er det for romt får man legge på et lag tape for å bygge 4/10mm. Tar en tur på Biltema nå, jeg!

subwoofer skrev 56 minutter siden:

Det ligger en god del beskrivelser på Youtube, men prinsippet er ganske enkelt: du smører tolken med fett på de to flatene som skal gå i noe, så skal du dytte inn og ting skal gå lett. Jeg er ikke helt der ennå, men fant akkurat denne:

En bit 25mm stålrør fra Biltema til 149,- bør gjøre susen, er det for romt får man legge på et lag tape for å bygge 4/10mm. Tar en tur på Biltema nå, jeg!

Takk, dette var nyttig. Skal bytte motorlabber til våren og da må jeg sjekke og rette opp motor i etterkant.

To lag trikkertape utapå og så var jeg på samme diameter som tolken, 25,7mm. Selv det er litt romt i kobleren, så kan legge på enda et lag. Så langt så greit. Det den fortalte meg derimot, det var ikke så greit... :svetter:

Det ser ut til at jeg ikke klarte å få innerskjoldet/motorfesteramma/whatshammicallit høyt nok da jeg monterte skjoldet, trodde vel det sentrerte seg så noenlunde selv, så bakre motorfester er nok 2mm for lave. Alle mutterne på denne ramma er tilgjengelige med motoren montert og skjoldet holdes med to bolter som ikke går gjennom denne ramma også, så planen er å rette på det før jeg går videre. Planen involverer to av de minste flaskejekkene til Biltema, et par timer yoga og store mengder kaffe og banning. Jeg pleier ikke å gi meg før jeg har vunnet...

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...