Jump to content

Draco Malfang, en DC2000 fra 1986


subwoofer

Recommended Posts

Gammelt bunnstoff er noe dritt…

 

IMG_4521.jpeg.8cf5868b3e1613df590593212dce9aba.jpeg

Her er det mange lag…

 

IMG_4519.jpeg.015eec57bf7fe845917696002b4a3ebe.jpeg

Men etter et døgn med kjemi lar det seg i stor grad skave av. 
 

IMG_4520.jpeg.31472ca0fbf83170120c1afb6705575a.jpeg

Så til slutt en runde med roterende dyse på høytrykksspyleren. Må ta en runde til før jeg er kvitt alt, men i forhold til sliping er dette toppen av lykke!

Link to post
subwoofer skrev for 5 timer siden:

i forhold til sliping er dette toppen av lykke!

kilovis med bunnstoff-slipestøv - det er iallefall ikke akkurat toppen av lykke :ler:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  • 3 uker senere...

Etter to uker i verdens største land, altså Utlandet, får man endelig gjort noe igjen. Ny runde med Dilunett og skaving med sparkelspade og det ser slik ut:

 

IMG_4565.jpeg.9bf37e3e9cae68d2d74c01f1e0fe97c6.jpeg

 

Og etter har høytrykksspyleren har sagt sitt ser det sånn ut:

 

IMG_4566.jpeg.1add56218aa9118fd790fee41afae7b1.jpeg

 

Jeg kunne i teorien bare brukt spyleren, men jeg har ikke lyst til å ha et titalls kg gammelt bunnstoff ut i hagen. Med denne metoden er det veldig lite som forsvinner ut. Vannmengden til spyling er liten nok til at det ikke renner avgårde, da får jeg samlet opp det meste når vannet har fordampet. 

Link to post

Innretting av motor, sagaen fortsetter. 

 

Jeg klarte - etter mye om, men og banning - å løsne ramma mot skjoldet for å se om jeg fikk hevet motoren litt i bakkant. For øyeblikket ser det ut til at svinghjulet er 3-4mm ut av senter på gimballageret, i retning for lavt. Nå har jeg konstatert at det er mulig å løsne alle seks mutterne og trekke dem til igjen, men jeg anbefaler det ikke til noen. Jeg klarte vel å løfte ramma ca 1mm, det var litt stutt. Virker som det var noe som tok i mot mellom skjold og ramme.

 

Så da begynner å spekulatoren å gå, det spørs om ikke riktig svar er å shimse selve motorfestene. Og det ser jo ut til å være en grei sak å gjøre. Målte sporet i motorfestene til ca 30mm og bolten ser ut til å være 1/2", da skal nok de her funke bra. Litt smale, men da kan de bare legge seg på skrå. https://www.biltema.no/bygg/festeelementer/skiver/firkantskive-m13-25-x-25-mm-varmforsinket-10-stk-2000054844 

 

At jeg ikke tenkte på det før jeg bedrev motorromyoga i tre timer. Aaargh!

Link to post

Så var det å ta hjernen ut av fryseren. Sett at det ikke var det bakre motorfestene som var for lave, men at jeg har støpt de fremre i overkant høye?

 

Etter tenking og banning kom jeg på at jeg kunne løsne de justerbare labbene og ta bort den nedre justeringsmutteren, så får jeg ta finjustering med shimsing. 
 

Og jaggu f%#n, da var vi nesten perfekt i mål!

IMG_4570.jpeg.e2b7dab3b08420f2bf7576d0eec89622.jpeg


Men så måtte jeg jo selvfølgelig oppdage et annet problem. Den ene trimsylinderen drypper litt olje, avstrykeren er på vei ut. Da må jeg gi ut hvordan jeg kommer meg inn i den…

 

IMG_4569.jpeg.d731c74588a1f1565a1f9c6046dd4a4b.jpeg

 

Link to post

I dag har jeg bare blitt kvitt det gamle 290-drevet, så da ble det bedre plass i garasjen. Gårsdagen gikk i stor grad til stell av kalesje; vask og impregnering. Mye mer slitsomt enn jeg så for meg, det blir spennende å se hvor stor forbedring det blir. 
 

Repsett x2 til trimsylindere er bestilt fra marineparts.no, det sto potensiell levering 2/5. Det er ikke så ille hvis det stemmer. 

Link to post

Dagens modding av verktøy: lage et pressverktøy for å presse endelokket på trimsylinderen inn nok til å få løs låseringen. Tar utgangspunkt i en 27mm pipe fra Biltema (42,90kr) og gir den en liten dose med vinkelsliper. 
 

IMG_4574.jpeg.f9d8cb0928dca71d4bbf70b2f9baad2e.jpeg

 

Måtte til med både smal og bred skive, men det tok ikke mer enn fem minutter før jeg hadde noe som passer bra. 
 

IMG_4573.jpeg.951630d9658641d05b53205537ecb33d.jpeg

 

Da er det bare å vente på repsettet, blir visst sendt fra Finland i dag. 

Link to post

Mange små og et par store unnagjort de siste dagene. Har skifta olje på drevet og tatt av trimsylinderne.

 

IMG_4580.jpeg.e034a22583813f0abd57e83cb265799b.jpeg

 

Og nå er jeg endelig nesten til bunns i bunnstoffet, ikke mye igjen nå!

 

IMG_4579.jpeg.799cadf69fcf5a2d72d4c747a2dabe94.jpeg

Link to post

Endelig såpass til bunns i gammelt bunnstoff at jeg kan flytte båten på hengeren for å ta de gjenstående flekkene. 
 

IMG_4589.jpeg.b212e1f4dcac6fd85871cf6ccb8d06b0.jpeg

 

Repsettet til trimsylinderene kom på mandag, håper å ta overhalingen i morgen. 

Link to post

Dagens økt gjennomført, trimsylindre er nå overhalt. Første del gikk veldig greit, planen med den modifiserte pipa funka som fjell. Endestykket ble presset pent og rolig inn så låseringen kunne plukkes ut. 
 

IMG_4602.jpeg.9370dc213ac390f593f39641472af0de.jpeg

 

Men så kom problemene. Fikk jo ikke stemplene ut! De kom veldig nær, men så hang endestykkene o-ringen i sporet til låseringen, helt greie å dytte inn igjen, men ut ville de altså ikke. Å skyte stemplene ut med trykkluft gikk heller ikke, stempelet avdekket porten i andre enden før endestykket slapp. Løsningen ble som så ofte før jekkestropper!

 

IMG_4604.jpeg.598bda0d2d61a25cc5daff70e2a4fc1a.jpeg

 

Da fikk jeg til å dra nok til å få det fra hverandre, hjulpet at et par rapp med hammer på trekloss. To timer etter oppstart var jeg i mål. 
 

IMG_4605.jpeg.fe9891c48f83188f2cd219a9c76c1423.jpeg

 

Skal på Kastet en tur i morgen, så samlet alt det avskrapa bunnstoffet i en sekk. Den ble tung!

 

IMG_4603.jpeg.3b2140fe540dfd4a4384cc2eda35111d.jpeg

Link to post

Dårlig med bilder fra dagens jobb, men krysser stadig av jobber fra lista. I dag skiftet jeg belgene til drevet og monterte tilbake trimsylinderne. Pluss en masse forefallende på tilhenger og slikt. 

Link to post

Dette var dagen for å få unna de store hindrene for å få den på sjøen. Først ut var babord motorfeste, her var det fram med trykkluftdrevet rettsliper og karbidfres. 
 

IMG_4615.jpeg.7f016c785c000c3379463ff124e6a27d.jpeg

 

… og vipps gikk servopumpa klar av motorfestet. Og dermed kom motoren seg i den stillingen som gjør at drevtolken snurrer med to fingre!

 

IMG_4616.jpeg.287f938cb4ba034428e0dd5099bc88d0.jpeg

 

For å finne ut hvilken vei jeg måtte justeres lagde jeg en liten manick for å fortelle meg både retning og avstand.

 

IMG_4617.jpeg.3cb54b95d5055efc54fc934f08a89bc2.jpeg

 

Den hvite pila dyttes inn på røret (25mm fra Biltema med to runder elektrikertape passer perfekt i kobleren) til det stopper, vri på pila til den går så langt inn som mulig. Da peker pila som ikke har kontakt i retningen du må justere og jo større klaring jo større justering. 
 

Etter det var det tid for å fylle og lufte trimpumpa. Det som kom ut da jeg plukket fra hverandre så veldig grønt ut, så inn med grønn servoolje. Det var igrunn lettere sagt enn gjort, men heldigvis hadde jeg en 60ml hestesprøyte og en slangebit for å fylle på reservoaret. 4-5 fulle slag og lyden ble riktig. 

Link to post

Dagens prosjekter:

 

1. hjelpe en bekjent med å se på en hestehenger som var til salgs her i byen. Da klarte jeg det kunststykket å skalle i en bom da jeg skulle inn i den, rett over neseryggen. Det sang skikkelig i huet, og blodet rant. Brillene ble heldigvis ikke verre skadet enn at jeg regner med optikeren kan rett dem opp i morgen. 
 

2. Flytte båten på tilhengeren så jeg får mindre trykk på kula og ikke minst tilkomst til de delene av bunnen som har vært utilgjengelige på grunn av rullene. Tungt å flytte på flatmark alene, så da stilte kommunen villig opp med mothold. 
 

IMG_4622.jpeg.3a079002cebc511d63e2b7bbed82cdb3.jpeg

 

Lyktestolpen funka som bare f den!

 

3. Montere drevet. Takket være nyervervet drevtralle gikk dette overraskende glatt! Må konstatere at tilnærmet moderne Volvodrev har mye til felles med engelsk bil fra 70-tallet, salig blanding av tommeltotter og millimeter!

 

Men på kom det, nå gjenstår i prinsippet bare prøvestart på land før vi skal en tur på sjøen for å finne vannlinja. 
 

IMG_4623.jpeg.9d1567dc8e1fb01cde5e7fc1ded80052.jpeg

Link to post

Liten ombygging av drivstoffsystemet i går. Skiftet ut CAV 296-vannutskilleren med storebroren 796, samt gamle kobberrør med 10mm slange. Da bør sannsynligheten for at motoren får nok suppe til enhver tid være ganske god. 
 

Får ikke tid til prøvesjøsetting i dag, får se hva morgendagen bringer. 

Link to post

Har vært en tur på sjøen på en liten shakedown før den gikk tilbake på hengeren for videre jobb. Skuta ser ut til å være tett, det var pri 1.
 

IMG_4636.jpeg.0ff7c661d5b0c2b04c70af576b58e3c1.jpeg

 

Men du verden, det var andre boller i forhold til den gamle slitne rødblokka! Cruiser meget behagelig i 27 knuter (GPS) med forbruk på 18l/h. Ga fullt og traff 37 før jeg rakk å strekke handa etter trimbryteren. Tomgang 4,5 knop og ca 1l/h. Dette kommer til å være behagelig lite kostbart å fyke rundt i!

 

Av mer interessant karakter var at girspaken er motsatt! Veldig greit at jeg testet det liggende fortøyd ved kai. Regner med det skal være en grei fiks. Og blindpluggene på vannavskilleren er ikke tette, falt meg ikke inn å dra til de da jeg installerte. Assumption is the mother osv…

Link to post

Dagens jobb var å snu retningen på girspaken så man slipper å tenke så mye. 
 

IMG_4642.jpeg.f293c157ef542c8953fef905680716e3.jpeg

Bak her et sted skjuler det seg en mekanisme som forhåpentligvis kan reverseres. 
 

IMG_4643.jpeg.84f71470e2aa83a6cec8b623b38d7a9c.jpeg

Og langt mer demontering enn håpet senere var den ute. Heldigvis av typen universal, så det var bare å flytte kabelen over på motsatt side.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...