bananas12 Startet 4.Juli Del på Facebook Startet 4.Juli Eg har kjøpt meg et prosjekt, en Nimbus 21 dc med en mercruiser 2,8 d tronic. Motor og drev står ikkje i båten. Et av de største utfordringene er et drevet sitter dønn fast. Meg og min far prøvde å snu i propellene samtidig, ingenting skjedde. Dunket litt i bladet med en trestokk og hammer, ingenting. Vet noen årsaken og ka som må gjøres for å få dette til å gå fritt rundt igjen?? Obs, alt var veldig støvete så dette har nok lagt en stund. Sitér dette innlegget Link to post
edin_m Svart 4.Juli Del på Facebook Svart 4.Juli Du det kan være mye! Er relativt trangt mellom drevhuset/godset og de bevegelige delene samt at med kontra roterende propeller med aksel i aksel i nedre girhus er det nok av ting som kan ha kilt seg! Begynn med å åpne øvre drevhus, 6 bolter på toppen samt 4 i bakkant så får dere fullstendig innsyn til øvre utvekslingen samt kan sjekke tilstanden på lager og clutchkoner samtidig. Nedre del krever litt mer for å demontere og fordrer uansett at øvre utvekslingen er tatt ut, så toppen er et ok sted å begynne! Ikke bruk makt, for normalt sett skal disse kunne spinnes relativt lett! Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.Juli Del på Facebook Svart 4.Juli bananas12 skrev 53 minutter siden: Eg har kjøpt meg et prosjekt bananas12 skrev for 2 timer siden: Et av de største utfordringene er et drevet sitter dønn fast. Dersom du viste om at drevet står dønn, så ville jeg startet med å pakke bort alle slegger og andre grove verktøy... Tapp ut oljen og se om det er vann eller spon i oljen. (vær nøye med å få med all olje og at det du tapper i er gullene rent. Pass på at oljen ikke forurenses av noe rundt deg) Er det vann i oljen, demonter propeller og grease inn aksler og surr et lag med beskyttelse på utsiden og tape rundt 3 steder. Fordi du påvist at det er vann i oljen og ikke kjenner tilstand så burde du plukke ned drevet så mye at du får tilstand på hovedkomponentene. Når propellene står dønn så er det gjerne korrosjon i et lager, biter av tenner som sitter kilt fast mellom to tannhjul... eller noe annet ganske omfattende. Har du spon og tenner i olja så er det smart å plukke drevet helt. Har du ingen erfaring med slikt så last ned manualen for rett drev og les igjennom hele verkstedmanualen, så skaffer du deg grunnkunnskap. Det er nødvendig. Du kan nok ikke forvente at mange kan forklare alle stepp i en total overhaling av ett Bravo 3 drev i en tråd som dette om du må starte fra 0. Om du har en ren benk å stå ved og det ikke drysser fra tak og vegger er det en fordel. Kreves noen spesialverktøy... Sitér dette innlegget Link to post
bananas12 Svart 4.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli Faren min plukket ned en honda 50 girhus fullstendig så han har god peiling på sånt. GLEMTE å nevne at akslingen oppe, Som går inn i motor spinner fritt, men det e selve propell aksling som sitter fast. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.Juli Del på Facebook Svart 4.Juli bananas12 skrev 26 minutter siden: Faren min plukket ned en honda 50 girhus fullstendig så han har god peiling på sånt. Det er erfaring som kommer godt med. bananas12 skrev 28 minutter siden: GLEMTE å nevne at akslingen oppe, Som går inn i motor spinner fritt, men det e selve propell aksling som sitter fast. Bra at du kom på det. Hvordan vet dere at det ikke er den vertikale akslingen som står dønn? Sitér dette innlegget Link to post
bananas12 Svart 4.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli dieselfan skrev 8 minutter siden: Det er erfaring som kommer godt med. Bra at du kom på det. Hvordan vet dere at det ikke er den vertikale akslingen som står dønn? Det vet vi faktisk ikkje, må vell dele det så får vi nok svaret på det. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.Juli Del på Facebook Svart 4.Juli Har dere sjekket oljen? Sitér dette innlegget Link to post
bananas12 Svart 6.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli dieselfan skrev On 4.7.2024 at 17.00: Har dere sjekket oljen? Nei, må mekke til noe å ha den i før vi går ditt. Men, nålelagre og alt i toppen er FULLSTENDIG rustet !! Sitér dette innlegget Link to post
HRH-Z Svart 6.Juli Del på Facebook Svart 6.Juli Ja, da har du vel egentlig svaret der, drevet har stått fult av vann og da setter som kjent ting seg pga rust. Dersom vann har kommet inn under drift så har alt av lager havarert, uansett her må absolutt alt demonteres. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 6.Juli Del på Facebook Svart 6.Juli bananas12 skrev for 2 timer siden: Nei, må mekke til noe å ha den i før vi går ditt. Men, nålelagre og alt i toppen er FULLSTENDIG rustet !! Siden olje stort sett er 20% letter enn vann og du ikke har vann i toppen så er jeg enig med @HRH-Z : riv alt, og se om det er noen deler som kan selges... Dette er grunnen til at jeg anbefaler at du starter med å sjekke oljen.... sparer my tid og energi. Jo mer ukjent historie, jo smartere å sjekke olja. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.