Jump to content

Bravo 3 drev sitter dønn fast


bananas12

Recommended Posts

Eg har kjøpt meg et prosjekt, en Nimbus 21 dc med en mercruiser 2,8 d tronic. Motor og drev står ikkje i båten.

 

Et av de største utfordringene er et drevet sitter dønn fast. Meg og min far prøvde å snu i propellene samtidig, ingenting skjedde. Dunket litt i bladet med en trestokk og hammer, ingenting.

 

Vet noen årsaken og ka som må gjøres for å få dette til å gå fritt rundt igjen??

Obs, alt var veldig støvete så dette har nok lagt en stund. 

Link to post

Du det kan være mye!

Er relativt trangt mellom drevhuset/godset og de bevegelige delene samt at med kontra roterende propeller med aksel i aksel i nedre girhus er det nok av ting som kan ha kilt seg!

 

Begynn med å åpne øvre drevhus, 6 bolter på toppen samt 4 i bakkant så får dere fullstendig innsyn til øvre utvekslingen samt kan sjekke tilstanden på lager og clutchkoner samtidig. 

 

Nedre del krever litt mer for å demontere og fordrer uansett at øvre utvekslingen er tatt ut, så toppen er et ok sted å begynne!

 

Ikke bruk makt, for normalt sett skal disse kunne spinnes relativt lett!

Link to post
bananas12 skrev 53 minutter siden:

Eg har kjøpt meg et prosjekt

 

bananas12 skrev for 2 timer siden:

Et av de største utfordringene er et drevet sitter dønn fast.

Dersom du viste om at drevet står dønn, så ville jeg startet med å pakke bort alle slegger og andre grove verktøy...

Tapp ut oljen og se om det er vann eller spon i oljen. (vær nøye med å få med all olje og at det du tapper i er gullene rent. Pass på at oljen ikke forurenses av noe rundt deg)

Er det vann i oljen, demonter propeller og grease inn aksler og surr et lag med beskyttelse på utsiden og tape rundt 3 steder.

Fordi du påvist at det er vann i oljen og ikke kjenner tilstand så burde du plukke ned drevet så mye at du får tilstand på hovedkomponentene.

Når propellene står dønn så er det gjerne korrosjon i et lager, biter av tenner som sitter kilt fast mellom to tannhjul... eller noe annet ganske omfattende. 

Har du spon og tenner i olja så er det smart å plukke drevet helt.

Har du ingen erfaring med slikt så last ned manualen for rett drev og les igjennom hele verkstedmanualen, så skaffer du deg grunnkunnskap. Det er nødvendig.

Du kan nok ikke forvente at mange kan forklare alle stepp i en total overhaling av ett Bravo 3 drev i en tråd som dette om du må starte fra 0.

Om du har en ren benk å stå ved og det ikke drysser fra tak og vegger er det en fordel. Kreves noen spesialverktøy...

Link to post
bananas12 skrev 26 minutter siden:

Faren min plukket ned en honda 50 girhus fullstendig så han har god peiling på sånt.

Det er erfaring som kommer godt med.

 

bananas12 skrev 28 minutter siden:

GLEMTE å nevne at akslingen oppe, Som går inn i motor spinner fritt, men det e selve propell aksling som sitter fast.

Bra at du kom på det.

 

Hvordan vet dere at det ikke er den vertikale akslingen som står dønn?

Link to post
dieselfan skrev 8 minutter siden:

Det er erfaring som kommer godt med.

 

Bra at du kom på det.

 

Hvordan vet dere at det ikke er den vertikale akslingen som står dønn?


Det vet vi faktisk ikkje, må vell dele det så får vi nok svaret på det.

Link to post
bananas12 skrev for 2 timer siden:

Nei, må mekke til noe å ha den i før vi går ditt. Men, nålelagre og alt i toppen er FULLSTENDIG rustet !!

Siden olje stort sett er 20% letter enn vann og du ikke har vann i toppen så er jeg enig med @HRH-Z : riv alt, og se om det er noen deler som kan selges...

 

Dette er grunnen til at jeg anbefaler at du starter med å sjekke oljen.... sparer my tid og energi. Jo mer ukjent historie, jo smartere å sjekke olja.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...