Hekri Startet 7.Juli.2024 Link til dette innlegget Startet 7.Juli.2024 Fleksibel kobling på SE100 har plutselig blitt to deler, så den må byttes. Men, inni plastdekselet på motoren finnes to reserve brytepinner. Den nye fleksible koblingen ser ut til å være laget som en del (ikke kjøpt enda). Hvor skal brytepinnen(e) monteres? Her er bilder av restene av fleksi-koblingen, den som satt igjen på gearhuset... Og her er restene av den som var under motoren... ...og her er restene etter at de ble tatt av respektive aksler. Ser på nettsida til Sleipner at ny del nr 71462 til 16 mm aksling er en udelelig enhet. Hvor skal da brytepinnen(e) sitte? Noen av dere, eller noen fra Sleipner som kan opplyse en undrende kløne om dette? Hmmmm..... Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Escaro Svart 7.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2024 Sjekk Sleipners side vedr brytepinner, der står det opplistet de utgavene som har brytepinne. Og SE100 er ikke blant disse. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2024 Det sitter vel en brytepinne på hver propell. Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 7.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2024 Hulda skrev 12 minutter siden: Det sitter vel en brytepinne på hver propell. Joda, men de virker å være hele uten brudd. Her er bilde av en reserveprop. Jeg var under vann i går og så etter uønskede elementer i tunellen. Alt så greit ut. Det gikk ihvertfall rundt uten problem. Det er fleksi-koblingen som er "vrak". Pussig at denne ikke har en eller annen form for slurekobling. Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Gullfisk Svart 7.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2024 Har kanskje vært en svakhet i koblingen, eller hva skjedde da den røyk?? Klarte å ryke et blad og skade et annet på min se 100 hekktruster i våres, uten at brytepinner røk. Den satt ikke fast, men gikk trått og vibererte da jeg skulle ut av båtplassen. Det viste seg å være en fisk av noe slag etter restene den spyttet ut. Den ble nok overrasket om den var i live da jeg dro i spaken. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2024 Jeg svarte på hvor det er brytepinner i systemet, implesitt hvor reservebrytepinnene passer. Ut fra et teknisk perspektiv er en drift med fleksibel kopling, i dette tilfellet en billig Lovejoy, svært vanlig. Det skulle ikke være nødvendig men 'slurefunksjon'. Grunnene til at en slik kopling ryker, kan generelt til vanlig innsnevres til feil oppretting og/eller overlast. I en slik drift som dette, virker koplingen som en sikkerhetsdings ved at den bryter forbindelsen mellom drivende og drevne enhet. Andre typer vil fortsette driften, med mye støy, ramling og vibrasjon. Men hvorfor dette har skjedd hos deg, kan jeg ikke svare på. Selv om jeg i mitt tidligere liv ble godt betalt av velrennomerte foretak for mine kunnskaper innen angjeldende fagområde. Var ikke dette en flott og velformulert utredning? :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 7.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2024 Takk, @Hulda, jo en helt grei forklaring for oss bønder som er vant til at kraftoverføring fra 100 hk traktor til snøfreser har enten brytebolt eller slurekobling hvis du skulle få en stein i freseren. Da må vi konkludere med at Sleipner har vurdert at kvist i baugpropellen er et billigere problem enn stein i freseren! Da ligger jeg i Telemarkskanalen og tar livet med ro inntil butikker åpner i morra. Takk for godt og og gode svar! Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Komodo Svart 7.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2024 Meg bekjent er det ikke brytepinne på SE80 og SE100. Den omtalte pinnen på propellakselen er en medbringer, ikke en brytepinne. Gearet er direkte drevet av motoren med en fleksibel kobling. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hekri Svart 7.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2024 Da synes det som at vi kan være enige om det @Komodo. Men årsak til bruddet i koblingen er en gåte. Men sluser er sluser, med mye rusk og rask. Slutta å funke ved liten kurskorrigering i slusa her i Lunde, @Gullfisk. Sånn sett,flaks! Håper at det finnes ei båtsjappe i Skien som har en kobling liggende. Men det vil vel også være flaks.....? Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Komodo Svart 7.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2024 Hekri skrev 9 minutter siden: Da synes det som at vi kan være enige om det @Komodo. Men årsak til bruddet i koblingen er en gåte. Men sluser er sluser, med mye rusk og rask. De koblingene er vel til en viss grad forbruksvare. Er nok ikke mer mystisk enn det Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 7.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2024 Slike koplnger blir brukt 'over alt'. De har navn Lovejoy og et nummer som beskriver størrelsen. Maskinforretninger kan også være en kilde. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 7.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2024 Jeg ser min SE80 også har 2 medfølgende brytepinner, men slik jeg nå forstår det er de ikke nødvendig? Her er det selvsagt mulig at dette er noe helt annet, og jeg burde fulgt rådet om å holde kjeft så jeg ikke beviser mangel av kunnskap🤭 Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 7.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2024 Thomas_h skrev 11 minutter siden: Jeg ser min SE80 også har 2 medfølgende brytepinner, men slik jeg nå forstår det er de ikke nødvendig? Eller om vi omformulerer iht info fra Komodo? Ala "Jeg ser min SE80 også har 2 medfølgende medbringere, det er vel til hver av de to propellene?" Da er vel de til hver av propellene om man skulle være uheldig å miste de eller at de blir ødelagt på noe vis? Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 7.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2024 Gabi skrev 15 minutter siden: Da er vel de til hver av propellene om man skulle være uheldig å miste de eller at de blir ødelagt på noe vis? Jepp, viste jeg ikke skulle sagt noe. Hehe. Det var den kommentaren som satt meg litt på villspor ja. Lest vel bare "SE80 har ikke brytepinner" så gikk resten ut av fokus. Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 9.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2024 Ny kobling montert! Alt fungerer! Takk til Baatplassen's mange erfarne kloke hoder! Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.