Jump to content

Sleipner SE100 med fleksibel kobling - hvor skal brytepinne monteres???


Hekri

Recommended Posts

Fleksibel kobling på SE100 har plutselig blitt to deler, så den må byttes.

20240706_170518.jpg.48caa19bfcf79c902cf2e5a217788427.jpg

Men, inni plastdekselet på motoren finnes to reserve brytepinner.

Den nye fleksible koblingen ser ut til å være laget som en del (ikke kjøpt enda). 

Hvor skal brytepinnen(e) monteres? 

20240706_165328.jpg.d6a2d7dda008505b0ed5ad545469c0b5.jpg

 

Her er bilder av restene av fleksi-koblingen, den som satt igjen på gearhuset...

20240706_165214.jpg.503bf037f8cc737c6419cac739251a79.jpg

 

Og her er restene av den som var under motoren...

20240706_165155.jpg.3d2e6aabb4fafd93b0ca470f76ba6c4e.jpg

20240706_165136.jpg.45976838f1c49be4f955ab2fda8cfb47.jpg

 

...og her er restene etter at de ble tatt av respektive aksler.

20240706_181630.jpg.b2075499412619d5528ef09091c12fb1.jpg

 

Ser på nettsida til Sleipner at ny del nr 71462 til 16 mm aksling er en udelelig enhet.

20240706_183202.jpg.5e0758191f7b76747aee017b021d9f0b.jpg

Hvor skal da brytepinnen(e) sitte? 

Noen av dere, eller noen fra Sleipner som kan opplyse en undrende kløne om dette? Hmmmm.....

20240706_170555.jpg

20240706_165124.jpg

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Hulda skrev 12 minutter siden:

Det sitter vel en brytepinne på hver propell.

Joda, men de virker å være hele uten brudd. Her er bilde av en reserveprop.

20240707_103722.jpg.d6b86e0c905e707c67635c6bc87cb3b2.jpg

Jeg var under vann i går og så etter uønskede elementer i tunellen. Alt så greit ut. Det gikk ihvertfall rundt uten problem. 

Det er fleksi-koblingen som er "vrak". 

 Pussig at denne ikke har en eller annen form for slurekobling. 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post

Har kanskje vært en svakhet i koblingen, eller hva skjedde da den røyk??

Klarte å ryke et blad og skade et annet på min se 100 hekktruster i våres, uten at brytepinner røk. Den satt ikke fast, men gikk trått og vibererte da jeg skulle ut av båtplassen. Det viste seg å være en fisk av noe slag etter restene den spyttet ut. Den ble nok overrasket om den var i live da jeg dro i spaken.

Link to post

Jeg svarte på hvor det er brytepinner i systemet, implesitt hvor reservebrytepinnene passer. Ut fra et teknisk perspektiv er en drift med fleksibel kopling, i dette tilfellet en billig Lovejoy, svært vanlig. Det skulle ikke være nødvendig men 'slurefunksjon'. Grunnene til at en slik kopling ryker, kan generelt til vanlig innsnevres til feil oppretting og/eller overlast. I en slik drift som dette, virker koplingen som en sikkerhetsdings ved at den bryter forbindelsen mellom drivende og drevne enhet. Andre typer vil fortsette driften, med mye støy, ramling og vibrasjon.

 

Men hvorfor dette har skjedd hos deg, kan jeg ikke svare på. Selv om jeg i mitt tidligere liv ble godt betalt av velrennomerte foretak for mine kunnskaper innen angjeldende fagområde. Var ikke dette en flott og velformulert utredning? :-)

Link to post

Takk, @Hulda, jo en helt grei forklaring for oss bønder som er vant til at kraftoverføring fra 100 hk traktor til snøfreser har enten brytebolt eller slurekobling hvis du skulle få en stein i freseren.

Da må vi konkludere med at Sleipner har vurdert at kvist i baugpropellen er et billigere problem enn stein i freseren! 

Da ligger jeg i Telemarkskanalen og tar livet med ro inntil butikker åpner i morra. Takk for godt og og gode svar!

20240706_100305.jpg.6695e7e4575cb8272085c4cf84e56139.jpg

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post

Da synes det som at vi kan være enige om det @Komodo.

Men årsak til bruddet i koblingen er en gåte. Men sluser er sluser, med mye rusk og rask. 

Slutta å funke ved liten kurskorrigering i slusa her i Lunde, @Gullfisk. Sånn sett,flaks! 

 

Håper at det finnes ei båtsjappe i Skien som har en kobling liggende. Men det vil vel også være flaks.....?

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Thomas_h skrev 11 minutter siden:

Jeg ser min SE80 også har 2 medfølgende brytepinner, men slik jeg nå forstår det er de ikke nødvendig? 

Eller om vi omformulerer iht info fra Komodo? Ala "Jeg ser min SE80 også har 2 medfølgende medbringere, det er vel til hver av de to propellene?"

 

Da er vel de til hver av propellene om man skulle være uheldig å miste de eller at de blir ødelagt på noe vis?

Link to post
Gabi skrev 15 minutter siden:

Da er vel de til hver av propellene om man skulle være uheldig å miste de eller at de blir ødelagt på noe vis?

Jepp, viste jeg ikke skulle sagt noe. Hehe. :headbang:

 

Det var den kommentaren som satt meg litt på villspor ja. Lest vel bare "SE80 har ikke brytepinner" så gikk resten ut av fokus. 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...