Sjølsøkk Startet 12.Juli Del på Facebook Startet 12.Juli Hei alle kloke hoder, Min kjære Usynkelig..2 sliter med å holde seg usynkelig. Var så uheldig å leie ut båten til noen som har gått i land i ei steinfjære, og forlot båten uten å si ifra om skade etter endt utleie. For ordens skyld er de anmeldt for skadeverk/herverk og uaktsom ferd med båt. Tipper saken henlegges like fort den kom inn. Forsikring hadde bare brann, tyveri og ansvar. Dvs. Jeg har litt timer foran meg i garasjen og sesongen er over for Usynkelig..2, kun "lillebåten" å sikre full fryser med i tiden fremover. Som dere ser av bildene under er det skrapemerker type fersk inn til gelcoat. Har ikke klart å se noen åpenbare steder vann kan trenge inn. Det siger inn ca 1/5 båt på 1,5 uke. Altså ikke store innsiget, men det er der! Har googlet rundt her inne og kommer frem til følgende tenkte fremgangsmåte. 1. tømme båt innvendig, sette i nuggla og fylle med vann. Den er tørr under, og forhåpentligvis kommer skade til syne. Båt er på land og tørkes ut. Neste stopp garasjen når lekkasje er lokalisert. - Jeg tenker litt fysikk oppi dette, på vannet er jo presset motsatt veg noe som kan føre til at jeg ikke får fremprovosert området som lekker. Workarround på dette? 2. skrelle vekk gammel morro under hele båten og ta ekstra hvor det er skrapeskader og fylle med epoxy sparkel. 3. 4-5 lag epoxy primer 4. bunnstoff Det er punkt 1 med underpunkt som er det kritiske her, det er mange timer jobb som ligger i de tre neste punktene, og da bør lekkasjested være funnet og utbedret. Tips og triks mottas med den største takken! mvh Henning Sitér dette innlegget Link to post
Sjølsøkk Svart 12.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli Har for ordens skyld begrenset tilgang fra innsiden av båten. Kan komme til med et boroscope, men det kan hende det også er alt. Tenkte om man kanskje setter en skarp lampe under båt så kan man skimte evt. sprekk i bunn. Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 12.Juli Del på Facebook Svart 12.Juli Det er to ting jeg ikke låner bort..... båten og kona Sitér dette innlegget Link to post
Sjølsøkk Svart 12.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli @goggen000, meget konstruktiv tilbakemelding. Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 12.Juli Del på Facebook Svart 12.Juli Det er vanskelig å lokalisere hull og sprekker, spesielt under lag-på-lag med bunnstoff. Hadde en skjærgårdsjeep for 10 år siden som lakk litt. Fylte vann i mellomskroget (mye) og fant ut at det var en sprekk der en rulle hadde truffet skrogsiden under transport på henger. Hadde aldri funnet dette stedet uten å fylle mellomskroget med 200-300-400 liter vann. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.Juli Del på Facebook Svart 12.Juli Sjølsøkk skrev for 6 timer siden: 1. tømme båt innvendig, sette i nuggla og fylle med vann. Den er tørr under, og forhåpentligvis kommer skade til syne. Dette vil mest sannsynlig fungere bra. Bruk en sprittusj eller hva som helst og marker en sirkel rundt der det blir fuktig. Sjølsøkk skrev for 6 timer siden: 2. skrelle vekk gammel morro under hele båten og ta ekstra hvor det er skrapeskader og fylle med epoxy sparkel. 3. 4-5 lag epoxy primer Men her stopper det. Når du har lokalisert lekkasjen sliper du vekk bunnstoffet i et relativt stort område rundt skaden. Neg....se er et bra redskap til det. Så sliper du vekk gelcoat der du vet det lakk. Du må slipe vekk gelcoat helt til du får glassfiberlaminat som er fritt for knusningsskader. Dette kan bli en del større enn du tror.... Så må du slipe vekk all glassfiber med knus og delaminering. Slip slik at du får en jevn nedtrapping av tykkelsen. Siden du har lekkasje går jo skaden helt gjennom. Sørg for at det står igjen litt av det innerste laminatet slik at det ikke blir et stort hull. Nå kan du begynne å bygge opp det skadde partiet med glassfiber og polyester. Til slutt sliper du det plant og legger på et lag gelcoat og et lag topcoat. Avslutt med fire lag tokomponent epoxyprimer, F.eks Seajet 117, et lag hardt bunnstoff, og til slutt et lag selvpolerende. Det harde bunnstoffet legger du mens det siste strøket med epoxyprimer fremdeles er klissete, da slipper du problematikken med at bunnstoffet flasser av. Reparere hull i båten kun med sparkel er en veldig dårlig løsning. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sjølsøkk Svart 12.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli Takk for kloke innspill. Ja, innerst inne sier fornuften at sparkel ikke er tilstrekkelig når det er lekkasje. Men, det er bra nok på andre små "dents" som ikke har ført til vanninntrengning ja? Regner med dette kulminerer til nymalt og polert skrog fra fenderlist og ned, med x antall små flikk. Godt jeg har installert diesel varmer i garasjen. Dette blir en lang, men trivelig vinter tenker jeg. Får vurdere en liten prosjekt tråd Sitér dette innlegget Link to post
Sjølsøkk Svart 12.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli Mest erfaring fra forrige båt rep med epoxy og glassfiber, vet ikke om det _må_ være polyester? Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 13.Juli Del på Facebook Svart 13.Juli Jeg brukte epoxy og glassfiber, synes det er enklere å jobbe med. Men sikkert smak og behag. Polyester er billigere. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 14.Juli Del på Facebook Svart 14.Juli On 7/12/2024 at 11:38 AM, Sjølsøkk said: Tipper saken henlegges like fort den kom inn. Juridisk sett, anmeldelsen går på straffeansvar, i tillegg til at dette fordrer at politiet har ressurser til å etterforske saken, så har også tiltalte massevis av rettigheter, og beviskravet er at det ikke må finnes rom for muligheter for at mistenkte er uskyldig. For økonomisk ansvar gjelder andre regler, det er ikke noe krav om at politiet har etterforsket saken, og beviskravet er kun at det må være sannsynlighetsovervekt for at siktede har økonomisk ansvar i saken. Som et eksempel, drapet på Birgitte Tengs, en fetter ble frikjent i strafferetten fordi retten mente det var tilstrekkelig med tvil om at han var morderen, men fortsatt dømt til å betale erstatning fordi retten mente det var sannsynlighetsovervekt for at han var morderen. Hvis du mener leietager skal betale for skadene, kan du forsøke å sende dem en faktura, og dersom de ikke betaler fakturaen kan du klage det inn til forliksråd. Å sende faktura er ganske så risikofritt, det er tilstrekkelig at du er av den subjektive oppfatning at leietager skal betale for skadene. Skal man vinne frem i en eventuell rettssak, så trengs det selvfølgelig bevis både på at det var leietager som påførte båten skader, og at leiekontrakten tilsier at leietager skal betale for slike skader. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Ask Svart 14.Juli Del på Facebook Svart 14.Juli Kor stor er båten? Det er mykje lettare å jobba med botn dersom du får snudd båten opp ned. Neste gang krev du kanskje depositum før du leiger ut båten.... Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 14.Juli Del på Facebook Svart 14.Juli Depositum ville trolig ikke hjulpet i denne saken, dersom skaden først ble oppdaget en god stund etter at leietager har fått tilbake depositum. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Ask Svart 14.Juli Del på Facebook Svart 14.Juli tobixen skrev 24 minutter siden: Depositum ville trolig ikke hjulpet i denne saken, dersom skaden først ble oppdaget en god stund etter at leietager har fått tilbake depositum. Dersom ein betalar tilbake depositum utan å sjekka om båten er slik den skal vera så er jo dette korrekt, men no sporar tråden av. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 14.Juli Del på Facebook Svart 14.Juli 21 minutes ago, Ask said: men no sporar tråden av. Ja ... tittel på tråden antyder at man ønsker teknisk hjelp, ikke merkantil eller juridisk hjelp, men disse to rådene mener jeg allikevel hører hjemme i tråden: Send en faktura dersom man mener at leietager burde betale for skadene. (det hjelper trolig ikke dersom leietager ikke vil betale - men etter å ha fakturert, har man i det minste muligheten for å vurdere rettslig innkreving). Vurder å ta et depositum ved fremtidig utleie. (det har sine ulemper og gir ingen fullkommen garanti for å få skader dekt, men leietager er sikkert mer forsiktig når han vet at depositumet står på spill). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Seilars Svart 14.Juli Del på Facebook Svart 14.Juli Fungerer det med banketest for å finne stedet der skade/ delaminering har skjedd. Vil tro en plasthammer eller noe slikt med forsiktige kakk mot bunnen vil gi litt hul lyd der hvor laminatene er lagdelt og det er sprekk. Sitér dette innlegget Link to post
Sjølsøkk Svart 14.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli Juridisk osv tanke om evt. erstatning anser jeg som null, men de er anmeldt like fullt. Hadde utleie på båten samme dag som de overtok, og gikk over båt i forkant av utleie. Garmin har registrert all kjøring, samt at båt ikke har vært i bevegelse etter deres leieperiode. Men som nevnt, dette anser jeg som god læring og at kasko er kjekt å ha, også for en 27 år gammel båt. Hadde jeg ikke dratt innom før ferien for å se på den, hadde motor (verdien til båten) vært under vann på dette tidspunktet. Hadde de vært såpass ærlige at de sa det hadde vært et uhell og at det var kommet en lekkasje, hadde saken stilt seg anderledes. Da hadde jeg tatt den opp og tatt det som læring, uten videre. De to som leide båten er under etterforskning uansett for forsikringssvindel da den enes båt tilfeldigvis tok fyr ute ved ei øy, langt unna hjelp og min båt tilfeldigvis i nærheten, og båteier (båten som brant) opplyste til politiet at han hadde vært alene på tur. Ugler i mosen lang vei, men hadde dårlig følelse på disse to da jeg så de kjøre avgårde og meldte politiet da de forlot havna på dag 1. Derfor han ene ble flagget som mistenkelig at hans båt plutselig stod i fyr og flammer, men, uansett, dette får politiet ta seg av. Tilbake til sakens kjerne, få båten tett, det blir en bra jobb i høst og gjør det ordentlig når jeg først skal sette noe i stand igjen. Mest erfaring med epoxy, så da kjører jeg på med det. Får ikke snudd båten, dvs. jeg får den i garasjen og løfter den stegvis opp med lag på lag med 2"8 til jeg får en noe fornuftig arbeidshøyde. Det blir sikkert mange timer i flott arbeidsstilling og tenke over at man skulle hatt kaskoforsikring på jævelskapen... :-D Men sånn e det, god læring. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.Juli Del på Facebook Svart 14.Juli Sjølsøkk skrev for 1 time siden: Mest erfaring med epoxy, så da kjører jeg på med det. Epoxy går fint. At jeg skrev polyester i mitt forslag er fordi jeg antagelig ville valgt det, evt. vinylester. Men når du har hull tvers gjennom i skroget etter grunnstøting kan du være sikker på at skadene i laminatet er større enn bare akkurat det lille punktet som lekker, så dette må slipes opp og lamineres med ny duk, ikke sparkles. Sjølsøkk skrev for 1 time siden: Får ikke snudd båten, dvs. jeg får den i garasjen og løfter den stegvis opp med lag på lag med 2"8 til jeg får en noe fornuftig arbeidshøyde. Å jobbe oppunder for å slipe opp og støpe en slik skade er ingen enkel jobb, da skal du kunne faget. Ikke minst hvis du skal bruke epoxy, siden den ikke er tixotropisk. Jeg ville strekt meg langt for å få snudd båten, evt. få lagt den over på siden slik at du kan jobbe side inn. Nå har du ikke sagt hva slags båt dette er, men siden den står på en vanlig enakslet henger kan den ikke være spesielt stor? Hvis du tar av motoren bør det i allle fall være overkommelig å få den over på siden. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sjølsøkk Svart 14.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli @Komodo Ja, glassfiber og epoxy tenkte jeg. Får sikkert lagt den på siden. Blir litt utfordrende å få lasket sammen med tyngdekraften mot meg. Den er 18 fot. Skal montere av det som er på toppen; stangholdere, skjerm og kalesje. Motor er 80hk, den veier mer enn jeg klarer å løfte, så den får bare være på i prosessen. Får sikre godt med stropper og vinsj når jeg legger den på skrå i garasjen. Blir nok ganske trangt. Skal få lagd til en vugge av et slag med møbelvogner (400kg pr vogn) på hver side av båten. Et sett bak og et sett fremme med 2"8 drager mellom for å ha båt på. Sitér dette innlegget Link to post
Sjølsøkk Svart 14.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli Var nødt og Google tiksotropisk! Veldig bra innspill @Komodo. Forstår jeg det rett så blir det raskere klebrig å jobbe med, noe som vil hjelpe godt på. Skal sette sammen en handlekurv til høstens kosejobb, så får dere kloke tusenkunstnere si ifra om jeg er på rett spor. 😁👍 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.Juli Del på Facebook Svart 14.Juli Sjølsøkk skrev 8 minutter siden: Motor er 80hk, den veier mer enn jeg klarer å løfte, så den får bare være på i prosessen. Ja, den blir for tung å løfte. Men du får ikke lånt deg en elefantkran da? Det er jo ikke særlig heldig å håndtere vekta av motoren i tillegg til jolla når du skal vippe den opp... Sjølsøkk skrev 2 minutter siden: Var nødt og Google tiksotropisk! Veldig bra innspill @Komodo. Forstår jeg det rett så blir det raskere klebrig å jobbe med, noe som vil hjelpe godt på. Det som er greia med polyester/vinylester er at den er tynn når du rører i den, men den har en helt annen vedheft enn epoxy. Epoxy renner, det gjør ikke polyester (innenfor visse rammer). Når du smører på epoxy og ruller ut duken må du ha en viss mengde epoxy for å fukte duken. Men hvis dette foregår på en vertikal flate vil mye av epoxyen renne vekk, det der er ikke helt enkelt. Polyester er mye mer takknemmelig å jobbe med. Når du ruller ut duken og metter den med polyester (men ikke mer!), vil polyesteren holde seg der. I tillegg er jo polyester myyye billigere. Jeg hadde ikke vært i tvil, men det er nå meg PS: Herlig natur dere har der oppe i nord! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tobixen Svart 14.Juli Del på Facebook Svart 14.Juli Jeg har noe tiksotropisk pulver som jeg kan tilsette epoksyen - https://shop.hp-textiles.com/shop/en/Thixotropypowder-HP-PK22.html - men det fungerer tilsynelatende ikke. Enten så har jeg misforstått noe (kanskje jeg må blande inn mer pulver og røre hardere), eller kanskje de har misforstått betydningen med "tiksotropisk". Jeg får en grøtete blanding som ser ut som at den skal holde seg på ett sted - men den er fortsatt flytende, så innen den stivner så har grøten forflyttet seg til et helt annet sted enn der jeg vil ha den. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Baat1000 Svart 14.Juli Del på Facebook Svart 14.Juli Du kan jo prøve med crc leakfinder , og sette litt trykklyft i dobbeltbunn( nå vet jeg ikke hvor tett denne er i utgangspunktet Ellers er jo diesel mye tynnere enn vann, og vil tyte ut i sprekker fortere enn vann. Men det lukter jo diesel .. Sitér dette innlegget Link to post
Sjølsøkk Svart 14.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli Takk til dere for uvurderlig god input, elsker båtplassen! Så mange gode folk som sitter på så enormt mye erfaring og kunnskap. @Seilars Skal forsøke å kakke litt rundtom under, kanskje med skrekkblandet fryd! :-D @Baat1000Vet ikke om det kan kalles dobbelbunn, er dørkplate (honeycombkjerne og hard oppe og nede) som er støpt, med tilgang gjennom en diger metalluke til midten i bakre del. Satser på en runde med mange liter vann innvendig gir resultat, så får evt. følgeskader utover og rundt dukke opp når man skreller seg ned. Alt skal bort under uansett, så regner med 27 år morro har lagd sine små sår rundt om. @Komodo Mht. å skrå båten kontrollert, så har jeg vurdert å lage en patent som lar meg skrå båten kontrollert. Heldigvis mye bra snekkerverktøy i garasjen som kan lage "gyngemeier" for halve båten i slengen (kjøl til fenderlist bue) om den er vanskelig å bikke til sides vha. heve ene siden på vugga. Finnes kun utfordringer, ingen problemer. Gangen videre blir å få satt båten inn for årlig service og vinterkonservering av motoren. Båten blir ikke brukt mer i år, får satse på tidlig utsett i vinter. Bestille opp fluidum (polyester, gelcoat, primer, hardt bunnstoff, bunnstoff og pussepapir i alle varianter). Lage vognsett/båtstøtte på hjul. Tømme syklonen til verkstedsstøvsugern og stålsette seg. Så at Jotun sin bunning har 9 mnd på sjøsetting, betydelig bedre enn det som står på Biltema sin, så for å bare gjøre båten klar igjen i vinter, så tenker jeg Jotun hele vegen under. Det er en del småskader rundt om fra fenderlist og ned, så leker litt med å ta slikt i samme runde når man først gjør jobben med båten. Noe spiderwebs i gelcoat her og der og småhakk, så lukter fort på en del liter med primer og lakk. Sitér dette innlegget Link to post
Sjølsøkk Svart 17.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli Lekkasje funnet! Fyllte vann i båten etter rask sjekk under og fant et regelrett kukstykke. En kjempesolid prostatadryppestråle kom heldigvis der og utfordringen isolerte seg fort til fem små punkter. Det er 5 skruer som har gått gjennom, ca 1cm ut. Etter en rep i full fart i vår etter at ene båtstolen hadde løsnet. Da hadde jeg tatt en aluplate og festet med ganske grove treskruer og mengder med MS40. Aiai, mye god læring på få linjer tekst... Etter båten under utleie da har skrapt mot stein i fjæra, har det nok også kakket i skruene og gjort slikt at vann kom inn da hullet har utvidet seg med støtskade. 8mm hull. Kun tilgang fra bunn. Polyester og glassfiber nødvendig eller kan jeg pusse litt og kun ha epoxy sparkel og bunning, for å berges ut sesongen før god runde fjerning av bunning etc m epoxy primer. Sitér dette innlegget Link to post
Boatmad Svart 17.Juli Del på Facebook Svart 17.Juli Sjølsøkk skrev 17 minutter siden: Lekkasje funnet! Det er 5 skruer som har gått gjennom. Etter en rep i full fart i vår. Etter båten da har skrapt mot stein, har det nok også kakket i skruene og gjort slikt at vann kom inn. 8mm hull. Kun tilgang fra bunn. Polyester eller kan jeg pusse litt og kun ha epoxy sparkel, for å berges ut sesongen før god runde fjerning av bunning etc m epoxy primer. Du får gå løs på jobben og se hvor mye skade vannet har gjort i båten og hvor lenge det har godgjort seg i foam og treverk. kanskje stooor jobb i vinter eller er heldig med mindre rep nå ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.