Komodo Svart 14.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2024 dieselfan skrev for 13 timer siden: Eddy current er IKKE egnet til tykkelsemåling. Eddy Current er spesielt egnet til å detektere sprekkdannelse i overflaten, kan også detektere sprekkdannelse under maling. Ja, mistenkte det. Har benyttet meg mye av NDT, men da med sertifisert personell fra akkreditert selskap, er ikke NDT operatør selv. Akkurat Eddy Current har jeg ikke brukt, men mintes at det var sprekksøking som var saken der. dieselfan skrev for 12 timer siden: TS - vil bifalle rådet du får av Komodo her. Tykkelsemåling av et stålskrog med ultralys 90grader probe er fult mulig å lære seg på 30min med en dyktig instruktør. Det essensielle for resultatet er: Kalibrering, kalibrering, kalibrering, kalibrering... Bruk av gel Handling ved uventede målinger dieselfan skrev for 12 timer siden: Dersom du kan få tilgang til et sandblåst skrog så vil nøyaktigheten i målingene og selve målehastigheten være nær formidabelt bedre enn ett delvis rengjort skrog med 2-3 forskjellige primere, malinger og bunnstoff.... Dersom du skal blåse skroget så vill nok malerne presse på for å få tilgang til skroget så raskt som mulig etter blåsing... kanskje en ordning hvor du sjekker en skrogside, så slipper malerne til mens du sjekker tykkelse på andre siden kan være bra for alle...? Tid mellom blåsing og priming er selvsagt et godt poeng, tenkte ikke på det i farta. Så selv om det er luksus å komme til et blåserenset skrog hvor eventuelle lokale rustskader vil være lettere å se, så kan det være en ide å utføre et måleprogram i forkant av blåsingen. Jeg ville da merket opp alle punkter det skal måles, og slipt inn på friskt stål med vinkelsliper og lamellskive. Da sikrer du god kontakt for måleproben, og hele området blir allikevel blåst rent før maling. Hvis man måler etter blåsing og før maling tilkommer det en jobb med å sikre at gel-en er skikkelig vasket vekk. Kan kanskje være litt vanskelig på plater som er blåst siden de blir litt ru i overflaten. Ellers er det jo som @mons sier kanskje ikke platetykkelsen som er den største usikkerheten i dette prosjektet. Jeg ville begynt med en grundig innvendig inspeksjon. Ser overflatene hele, rene og malt ut, så er det neppe mye stål som har rustet vekk heller. En tommelfingerrel er at 0,1mm stål som er rustet vekk vil gi et 1mm tykt lag med rust. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
J-Å Svart 14.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2024 kaivi skrev On 13.7.2024 at 1.47: Båten faller under krav for D5LA sertifikat -- finnes det ikke unntak for dette? Endel båter har blitt kuttet av for å komme under grensen. Jeg kjenner til en Wasa Atlantic 51 som ble kuttet av vel en fot i hekken. Men 4 fot blir litt mye. Link to post
dieselfan Svart 17.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2024 TS - har du tatt sommerferie ? Link to post
Hulda Svart 17.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2024 dieselfan skrev 30 minutter siden: TS - har du tatt sommerferie ? Tror han ble skremt av muligheter og pris. Link to post
Arne2 Svart 17.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2024 Opplysningen om pantet på en mill kr, kan vel være en del av problemstillingen. Salg av båten i regi av kreditor/pantehaver for å få inn 300K av 1 mill, er jo teoretisk mulig, men kanskje ikke sannsynlig. Da kulle det beløpet man forsøker å få inn vært noe høyere. Link to post
J-Å Svart 17.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2024 Restlånet er ikke nødvendigvia like stort som pantebeløpet. Vanligvis helt kurant å betale direkte til banken i slike tilfeller Link to post
dieselfan Svart 17.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2024 Arne2 skrev for 2 timer siden: Opplysningen om pantet på en mill kr, kan vel være en del av problemstillingen. Rimelig typisk meg å bare se det tekniske og "glemme" alt annet synd om dette pantet dukket opp og veltet en flott mulighet... Link to post
Poseidon Svart 17.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2024 J-Å skrev for 2 timer siden: Restlånet er ikke nødvendigvia like stort som pantebeløpet. Vanligvis helt kurant å betale direkte til banken i slike tilfeller Nei ikke nødvendigvis, men det kan fort oppfattes som "uryddig" hvis man legger båten ut for salg uten å nevne panteforhold. Spesielt når man som i dette tilfellet kan oppfatte prisen som "fristende" rimelig - og så er den kanskje det stikk motsatte. Tenk om man skulle operere på den måten i boligmarkedet .... :-) Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Komodo Svart 17.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2024 Ja, men nå begynner det å bli lenge siden TS meldte seg ut av denne diskusjonen. Det virker som om alle vi andre er mye mer gira på prosjektet Det kan være helt andre grunner enn dette pantet som har fått ham til å droppe dette. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Code0 Svart 17.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2024 Komodo skrev 17 minutter siden: Det kan være helt andre grunner enn dette pantet som har fått ham til å droppe dette. Når det ble en diskusjon om sveiseapparat og sveisekurs og ikke D5L- kurs og noe seilerfaring før man kjøper en 53 fots seilbåt så var det jo greit å få tips om heftelser. Kanskje TS har skrollet gjennom ‘Tørdokk’-tråden… Link to post
kaivi Svart 17.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2024 Jeg er fortsatt i full gir, takk for info allesammen! Byggingen av Hulda var spesielt interessant, men jeg har fortsatt ikke lest gjennom hele tråden. Veldig nyskjerrig å finne ut hvor vanskelig det blir å legge isolasjon under tak og skrog, jeg har ikke peiling på hvordan all tre og møbler er skrudd fast. Har ellers prøvd å estimere hva det vil koste for å få den klar til langtur: minst 400 tusen hvis jeg skal også ha watermaker. Jeg skal se på denne listen ofte og vurdere hva som må prioritiseres og hva kan vente. Har også fått tilgang til Osculati sin katalog som firma, dem har alt mulig rart for alle slags båter, til god pris tror jeg. Har ikke sett en norsk distributør med så bred utvalg. Vedr pant i skipsregisteret - eieren har sagt at det er faktisk ingen pant på den, og at han skal ordne det før salg. Det er også interessant at ingen bank vil gi lån til en så gammel båt. Dem krever at båtens alder ikke overstiger 20 år når gjeld blir oppgjort, og den er allerede 40. Link to post
enslagsgjest Svart 17.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2024 kaivi skrev 4 minutter siden: ar ikke sett en norsk distributør med så bred utvalg Seatronic bestiller inn, hvis det er noe man vil ha. De bare har det ikke på lager/nettbutikken. Jeg er en slags gjest Link to post
Hulda Svart 18.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2024 Du kan også gå på nett og sjekke Niro-Petersen i Flensburg. De produserer en mengde forskjellige beslag. Lager også spesialsaker på bestilling. Høy kvalitet. Det som i hovedsak bekymrer meg er 'boltet tredekk'. Er det rust under der så forsvinner kronene ganske fort. Link to post
dieselfan Svart 18.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2024 kaivi skrev for 8 timer siden: Jeg er fortsatt i full gir Det var godt å høre at du fortsatt er med. Forumet er nok generelt vant til at en TS følger med og kommenterer forsøk på å hjelpe underveis. Viktig at TS styrer hva han ønsker råd & vink om... Link to post
Hulda Svart 18.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2024 Når du leser Hulda, antar jeg at konstruksjonen til Bruce Roberts følger samme hovedprinsippet. Ellers er du nokså optimistisk på kostnadssiden. Selv brukte skjøtewincher koster skjorta. Og på en 52-foter bør de være 58 og oppover. Eller behold de som er der. Bortsett fra at de ikke er 'selftailing' burde de være helt greie etter service. Hulda har en Andersen EL 58, den ene winchen koster like mye som en grei bruktbil. Jeg kjøpte to stk Lewmar 650 for 20 år siden, betalte kr. 10000. Og de hadde vært jorden rundt på en racingbåt. 2500 skruehull: Monter skruer med Loctite (eller tilsv.), kutt skruen jevnt med dekket. Sandblås til SA2,5 spec. Mal med 2-komp epoxy av god kvalitet til produsentens spec. Jeg har brukt mye Hempel i det siste. Hvis det ikke har rustet hull noe sted, sett av kr. 50000. Om noen dager kommer du til dekket på Hulda: Mal med 2-komp epoxy, tykt til spec. Mal over med 2-komp poleurethan, tykt til spec. Strø glassblåsesand i den ferske malingen (500 my korning). Det blir som å gå på sandpapir, vått, tørt, sommer, vinter- helt suverent. Og billig! Alt annet er dyrt og dårlig i forhold. Si fra hvor du får en 52-foter løftet opp/ut for kr. 4000. Link to post
J-Å Svart 18.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2024 Hulda skrev 1 time siden: Når du leser Hulda, antar jeg at konstruksjonen til Bruce Roberts følger samme hovedprinsippet. Ellers er du nokså optimistisk på kostnadssiden. Selv brukte skjøtewincher koster skjorta. Og på en 52-foter bør de være 58 og oppover. Eller behold de som er der. Bortsett fra at de ikke er 'selftailing' burde de være helt greie etter service. Hulda har en Andersen EL 58, den ene winchen koster like mye som en grei bruktbil. Jeg kjøpte to stk Lewmar 650 for 20 år siden, betalte kr. 10000. Og de hadde vært jorden rundt på en racingbåt. Det var en god pris. https://atlanticriggingsupply.com/products/le60thspraal Ut fra bildene ser det ut til at båten har to middels store selftailing-vinsjer. De holder sikkert i lette og moderate forhold. Om man skal seile i hardt vær alene, så bør gjerne de to store vinsjene ha selftailing, men de er altså svindyre. En elektrisk fallvinsj hadde jeg heller prioritert. Link to post
Hulda Svart 18.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2024 På Hulda er fallene trukket til cockpit. Andersen EL58 heiser 15 meter storseil på noen sekunder. Såfremt ikke spilene henger seg opp i snorene til lazyjack. Hvilket hender om jeg mister konsentrasjonen. På motsatt side av cockpit sitter en hakket mindre Lewmar elektrisk. De er meget anvendelige. Mange ganger kjappere enn winchapen greier å snurre, og mye sterkere. Må legge til at Hulda er en meget vektstiv båt. Den stivheten og skrogets treghet gjennom vannet kommer som en resultant på draget i skjøtene. Det er ikke noen absolutt regel at en større båt må ha tilsvarende opptredene krefter. Forholdet er noe man selv må finne ut av på den enkelte båt. Men fasongmessig er Bruce og Hulda forbausende like. Da tror jeg at jeg er ferdig med filosofien. Nå må jeg ut på 950 moh og spa sauemøkk. Dyra liker å ligge og drite foran ingangsdørene. De eier ikke kultur! Link to post
Vestkystseiler Svart 18.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2024 20 hours ago, Poseidon said: Tenk om man skulle operere på den måten i boligmarkedet .... :-) Var dette ironisk ment ? De fleste boliger som er til salgs på finn.no har vel et eksisterende lån med pant i boligen, uten at det opplyses om dette i annonsen. Link to post
kaivi Svart 12.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2024 Tja, jeg vet ikke. Det var en gruppe på 3 menn fra Argentina før meg i kø, og jeg var nr 2. Det var også noen fra Norge som har lagt inn en bud på 350k som jeg har matchet, og jeg fikk bli nr 2. Jeg kjørte fra Trøndelag til Oslo i helga, møtte eieren, og de 3 fra Sør-Amerika har gjort seg klar for å overnatte i båten. Ikke en god tegn, men ok. Avtaler med selgeren at jeg kommer neste dag for å se på båten. Lørdag er jeg på marina igjen, men båten er borte - dem har alle gått ut på tur og jeg fikk ikke beskjed. Ikke bra i det hele tatt. Selgeren ringer senere og sier at argentinerne var først, at dem reiste helt fra en annen kontinent, og at han må nesten selge båten til dem fordi at flybilettene tilbake vil koste så mye, uansett om jeg byr mer eller ikke. Okay, nå er jeg tilbake i Trøndelag, og får beskjed at dem ville ikke ha båten. Dem har utført grundig sjekk, dykket og pusset skroget, og fant minst en rustspot. Da konkluderer dem at det blir ikke forsvarlig å seile, og det blir for dyrt å fikse den her i Norge. Da kan jeg få båten til opprinnelig pris av 300k. Skumle fakta: - Argentinerne var egentlig Polakker som bor og jobber der (kanskje dem skulle bare til Gdansk via Oslo?) - Dem har målt skrogtykkelse, og fikk noen spots som er 3.8mm av 5mm original - Lekkasje fra dekk er lokalisert ved en vinsj og en av mastene, båten har ellers stått dekket med presenning i minst 5 år - En rustspot betyr at det er flere rustspots, så jeg må ta den ut på land her i Norge asap og fikse Tror jeg skal tilbake på torsdag, men finner meg andre båter å se på først. Har fått tilgang til all data fra marinetraffic, matchet den med SDIR og småbåtregisteret, og jeg har nå en liste over alle båter som har ligget stille i Norge i >2 år, pluss info om eiere. Da har jeg noen dager igjen for å sette opp møter. Sender også mail til noen verft i Oslo-området, lurer på hva det kan koste å fikse det. Hva tror dere, er stålbåt med .2 sveisejobb på 10 år en god ide? Har det kommet ut nye avanserte stoffer for behandling av skrog, som ikke eksisterte for 10-20 år tilbake? Link to post
Hulda Svart 12.August.2024 Link til dette innlegget Svart 12.August.2024 Akkurat de rustbitene, isolert sett, hadde jeg tatt helt med ro. Dog husk at jeg er sveiser. Problemet, om noe, er hvor mye innredning som er i veien for at man ikke skal sette fyr på hele båten. Men det å fjerne innredning betinger ikke at du må ha sveisekompetanse. Rustbeskyttelse er å sandblåse til SA 2,5 og påføre 2-komp epoxy av anerkjent fabrikat til spec. Dessuten montere anoder, riktig mengde og riktig plassering. Så holder undervannskroget til evig tid. Link to post
kaivi Svart 12.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2024 Hulda skrev 15 minutter siden: Akkurat de rustbitene, isolert sett, hadde jeg tatt helt med ro. Dog husk at jeg er sveiser. Problemet, om noe, er hvor mye innredning som er i veien for at man ikke skal sette fyr på hele båten. Men det å fjerne innredning betinger ikke at du må ha sveisekompetanse. Rustbeskyttelse er å sandblåse til SA 2,5 og påføre 2-komp epoxy av anerkjent fabrikat til spec. Dessuten montere anoder, riktig mengde og riktig plassering. Så holder undervannskroget til evig tid. Vil en slik sveiseapparat passe bra? Bør jeg ha en plasmaskjærer og/eller vinkelsliper for å kutte? Også et dumt spørsmål: hvor kan jeg kjøpe 5mm stålplater og hvilken type bør jeg velge? Trenger jeg noe spesielle klemmer eller magneter for å holde den nye platen på plass? Burde jeg nå også erstatte stål hvor den er 3.8mm? Hva vil det koste å sandblåse og male utvendig, hvis jeg velger å gjøre det selv? <- Tipper at dette vil være den beste forsikring mot rust i fremtiden, og at jeg skal bare gjøre det ca hver .5 år. Link to post
Hulda Svart 12.August.2024 Link til dette innlegget Svart 12.August.2024 Apparatet er greit nok. Bruk basiske pinner. Kjøpe plater? Vet ikke, kommer an på hvor du er. Bruk Google, 3,8 mm (liten grop) glem det. 2 kvadratmeter svekkelse, bytt ut eller lask over. Har aldri brukt magneter, vet ikke. Aldri brukt plastmaskjærer, kun vinkelsliper. Brukte ikke engang plastma offshore. Koster med sanblåsing? Vet ikke. Varighet etter blåsing og epoxy til spec: holder >20 år, konservativt anslag. Til hele utvendig kommer det til å gå med minst 50 liter epoxy, gjerne en halv gang mer. Det var alt? Link to post
kaivi Svart 12.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2024 Hulda skrev 16 minutter siden: Apparatet er greit nok. Bruk basiske pinner. Kjøpe plater? Vet ikke, kommer an på hvor du er. Bruk Google, 3,8 mm (liten grop) glem det. 2 kvadratmeter svekkelse, bytt ut eller lask over. Har aldri brukt magneter, vet ikke. Aldri brukt plastmaskjærer, kun vinkelsliper. Brukte ikke engang plastma offshore. Koster med sanblåsing? Vet ikke. Varighet etter blåsing og epoxy til spec: holder >20 år, konservativt anslag. Til hele utvendig kommer det til å gå med minst 50 liter epoxy, gjerne en halv gang mer. Det var alt? Supert, takker for info! Link to post
Hulda Svart 12.August.2024 Link til dette innlegget Svart 12.August.2024 Ja, type stål: Spiller liten rolle. Alt er sterkt nok. Alt er korrosjonsbestandig nok. Bruk noe som er lett sveisbart, som f.eks. St 37.2 eller noe i den duren. Dette stålet er 'svakt', men det skal mye til at man kan herpe det som mye at det gir strukturelle konsekvenser. Betegnelsen 'St' er vel en USA-betegnelse, finnes overgangstabeller. Google. Det kan være en fordel med stål som har shop primer, da er valsekarbider fjernet. Link to post
kaivi Svart 12.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2024 Takker! Ser ut som at jeg bare må lære meg å jobbe med metall, så blir jeg komfortabel og bekymringsfri når jeg vet at jeg kan fikse hva som helst selv. Hulda skrev for 4 timer siden: Til hele utvendig kommer det til å gå med minst 50 liter epoxy, gjerne en halv gang mer. - Har du et eksempel på hvilken epoxy jeg bør bruke? Jeg kjøper den gjerne så snart jeg kjøper båten, mens jeg er i Oslo. - Skal den påføres med kost eller spray? Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn