Jump to content

Injektorpumpa på Volvo Penta AD41B lekker

Tor Øyvind

Recommended Posts

Etter å ha skrudd sammen motoren etter en overhaling ser jeg at det lekker fra injektorpumpa. Denne har jeg ikke gjort noe med, men jeg har skrudd av og på rørene til injektorene da jeg malte disse og jeg har kanskje tatt litt hard i da jeg skrudde disse på igjen. 
Det lekker i hjørnet der jeg holder skrujernet:

IMG_6147.jpeg.955583dcd54370e2c26059fbec8d0ee9.jpeg

Noen som har noen tips til hvordan jeg kan fikse dette? Er litt redd for å bare skru opp og sjekke pakninger da jeg har hørt at slike pumper krever spesialkompetanse

RH91 skrev for 13 timer siden:

Du må sende inn pumpa, det er O ringen på hovedsylinder som lekker.. Jeg fikset min i våres, med mindre du har utstyr til det der, ikke åpne pumpa.. 

Jeg tror du har helt rett i at det er O-ringen som må byttes. Jeg har ikke utstyr til å fikse pumpa, så må nok sende den inn etter sommeren. Finnes det noen «quick fix» jeg kan gjøre nå slik at jeg kan bruke motoren i sommer? En kompis foreslo å løsne litt på skruene og dytte inn pakningssement.

Tor Øyvind skrev 39 minutter siden:

Jeg tror du har helt rett i at det er O-ringen som må byttes. Jeg har ikke utstyr til å fikse pumpa, så må nok sende den inn etter sommeren. Finnes det noen «quick fix» jeg kan gjøre nå slik at jeg kan bruke motoren i sommer? En kompis foreslo å løsne litt på skruene og dytte inn pakningssement.

Eneste jeg fikk til svar når jeg spurte var at det ville gjøre mer skade enn nytte dessverre. 

Tor Øyvind skrev 1 time siden:

En kompis foreslo å løsne litt på skruene og dytte inn pakningssement.

Det rådet er sikkert gitt i beste mening, men.. Så lenge du ikke får rengjort flatene vet jeg ikke om noen kjente pakninssementer som vil holde tett. Du kan fort vekk risikere at O-ringen vil få mindre press og lekke mer... 

Takk for mange gode svar! Da forsøker jeg ikke å fikse på dette selv. Skal høre om det lokale verkstedet har tid til å se på det, men vi er jo midt i ferien så det blir nok ikke noe fiks før etter sommeren. Har heldigvis to motorer så jeg får kjøre sakte på en motor resten av sommeren.

Tor Øyvind skrev 6 minutter siden:

Takk for mange gode svar! Da forsøker jeg ikke å fikse på dette selv. Skal høre om det lokale verkstedet har tid til å se på det, men vi er jo midt i ferien så det blir nok ikke noe fiks før etter sommeren. Har heldigvis to motorer så jeg får kjøre sakte på en motor resten av sommeren.

Google litt rundt etter dieselverksteder evt borsch verksteder, kan hende du har flaks :) 

Dieselpumpa var vel helt tett før du demonterte/monterte dieselrøra, derfor bør du gjøre som @Lazyjack foreslår i innlegget over her. Ikke lurt å begynne og skru på ting som har vært ok hele tida - sjekk eget utført arbeid først!
En lekkasje i en av dieselrørkoplingene vil kanskje først syneliggjøres der du holdt skrujerntuppen på bildet?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...