seilmotor Startet 14.Juli Del på Facebook Startet 14.Juli Hei, anskaffet en ny påhengsmotor ifjor og montert denne på båt i år. Den ble testet visstnok av forhandler. Montering gikk greit osv.. men fra første start virker motoren svært ugjevn på tomgang, ved gasspådrag og virker alt greit. Etter litt feilsøk så virker det som denne idle speed control er årsak, motoren får ihvertfall stabil gange når den kobles ut og jeg struper luft manuelt. Delen det er snakk om koster visstnok litt over 2 lapper (det er en standard bildel og da er egentlig prisen dele på fire). Så til poenget. Jeg kjøpte ny motor også av hensikt at det skulle følge med litt garanti og annet som føler forbukerloven, men det som er svært tungvindt er at forhandler slår regelverket i bordet og sier jeg må levere dette til dem, og siden dette er påmontert en båt betyr det veldig mye jobb for en liten greie. Levere båt, hente båt - tur retur to ganger og summa summarum 8 timers kjøring pluss annet. Jeg sier ikke at forhandler gjør feil, men hva slags erfaringer har dere andre om slikt? For min del gjør dette det umulig å handle noe derfra senere fordi det rett og slett er upraktisk og ikke minst det lønner seg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 14.Juli Del på Facebook Svart 14.Juli Dette vil du nok oppleve med 99% av forhandlere. De kjører garanti videre mot fabrikken/importøren, følgelig vil de ha kontroll på ting, så ikke det blir mer rep, grunnet feil utført rep eller folk uten erfaring kuker det til. Så dette burde du nok ha tenkt over når du valgte å handle så langt unna. Så desverre er dette nok noe en bare må akseptere om en bor litt uten for sentrale strøk, eller ikke ønsker bruke lokale sjappa(om det finnes) Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
bellen Svart 14.Juli Del på Facebook Svart 14.Juli To timers kjøring? Huff og huff... Flaks du ikke bor på landet da. Helt normalt at du må levere varen til forhandler om noe er galt med den. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Juli Del på Facebook Svart 14.Juli Vet du hvor han bor da? Han bor i Kautokeino, og motoren er på 400 hk. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 14.Juli Del på Facebook Svart 14.Juli Hulda skrev 1 minutt siden: et du hvor han bor da? Han bor i Kautokeino, og motoren er på 400 hk Begge tingene er vel selvforskyldt ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Juli Del på Facebook Svart 14.Juli Kan ikke skjønne at at selger har noe med hvorhen kjøper bringer varen etter avsluttet kjøp. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 14.Juli Del på Facebook Svart 14.Juli Hulda skrev 54 minutter siden: Kautokeino, og motoren er på 400 hk Da er det straffen for å handle i Alta og ikke lokalt. 400 Hk er vel mye i Kautokeino elva. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ask Svart 14.Juli Del på Facebook Svart 14.Juli Hei. Eg opplevde det same då eg kjøpte ein beitepussar frå www.wee.no (Wee er ein nettbutikk utanfor ein drittby som heiter Haugesund. Det meste dei sel er s.k. "kinavare".) Det dukka opp ein liten ting som var ein klar reklamasjon. På telefon sa dei at det berre var å koma med maskinen så skulle dei fiksa. Det skal jo litt til for å frakta ein maskin på 280 kg.... Hulda har rett i at det ikkje er seljar sitt problem kor kjøpar bringar varen etter avslutta kjøp. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Juli Del på Facebook Svart 14.Juli Roger jo skrev 33 minutter siden: Da er det straffen for å handle i Alta og ikke lokalt. 400 Hk er vel mye i Kautokeino elva. Det var det telepatien min kom opp med som beste resultat. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 14.Juli Del på Facebook Svart 14.Juli Hulda skrev for 2 timer siden: Vet du hvor han bor da? Han bor i Kautokeino, og motoren er på 400 hk. Hadde han bodd i Kautokeino, så hadde han hvertfall aldri klaget på å kjørt to timer. Der er det jo 3,5 time til matbutikken og en ekstra time til for å få levert ungen i barnehagen. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 14.Juli Del på Facebook Svart 14.Juli bellen skrev 52 minutter siden: Hadde han bodd i Kautokeino, så hadde han hvertfall aldri klaget på å kjørt to timer. Der er det jo 3,5 time til matbutikken og en ekstra time til for å få levert ungen i barnehagen Tull 2 matbutikker og flere barnehager i nærområdet 1 mll Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Chiefengineer Svart 14.Juli Del på Facebook Svart 14.Juli Du vil jo få dekket reparasjonen der du bor på garanti men du må betale for kjøring, timesats for medgått tid til kjøring etc. om du på denne måten velger å ta rep. utenfor forhandlers lokasjon. Men selve reparasjonen, delene til denne og medgått tid til skruing vil være dekt. Sitér dette innlegget Link to post
BjarteM Svart 14.Juli Del på Facebook Svart 14.Juli Forbrukerkjøpsloven §30: Avhjelp skal skje uten kostnad, uten vesentlig ulempe for forbrukeren og innen rimelig tid etter at forbrukeren har reklamert over mangelen. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34/KAPITTEL_4#KAPITTEL_4 Dette gjelder om det er snakk om reklamasjon. Garanti er noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
Martin_ Svart 14.Juli Del på Facebook Svart 14.Juli Ja, her må naturligvis kunden levere motoren hos forhandler, og forhandler utvedrer feilen. Eller forhandler får betalt for kjøring og reisetid for å utbedre feilen på stedet. Det er jo ikke forhandler sitt problem at kunden har kjørt motoren et stykke unna... Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 15.Juli Del på Facebook Svart 15.Juli Det er jo sånn for veldig mange! Ved et totalhavari har jeg hverken mulighet til å ta opp båten ved brygga eller ta av motor (300HK V6) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Honduras Svart 15.Juli Del på Facebook Svart 15.Juli Mener dere at man som forbruker står svakere i en garantisak enn ved reklamasjon? Ikke båt, men min elsykkel sluttet å fungere etter å ha syklet i regnvær. Jeg klagde skriftlig til forhandler, som kom kjørende fire mil(korte avstander i Østfold), hentet sykkelen, reparerte og leverte den tilbake til min adresse. Hvorfor gjelder ikke det på en påhenger som ikke fungerer. Forhandler har solgt en vare som er feil, og som de må ta ansvaret for. Rimelig tid anses normalt å være en, maks to uker i følge Forbrukerrådet. Etter de nye reglene får forhandler et forsøk på å reparere, hvis feilen gjentar seg kan man kreve heving av kjøpet. Hvis forhandler sier «prøv å gjør sånn, og hvis ikke det fungerer, prøv sånn…» så har de brukt opp sitt ene forsøk, og man kan kreve heving av kjøpet hvis dette ikke fungerer og feilen ikke blir borte. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Okkaby Svart 15.Juli Del på Facebook Svart 15.Juli Honduras skrev 1 time siden: Mener dere at man som forbruker står svakere i en garantisak enn ved reklamasjon? Ikke båt, men min elsykkel sluttet å fungere etter å ha syklet i regnvær. Jeg klagde skriftlig til forhandler, som kom kjørende fire mil(korte avstander i Østfold), hentet sykkelen, reparerte og leverte den tilbake til min adresse. Hvorfor gjelder ikke det på en påhenger som ikke fungerer. Forhandler har solgt en vare som er feil, og som de må ta ansvaret for. Rimelig tid anses normalt å være en, maks to uker i følge Forbrukerrådet. Etter de nye reglene får forhandler et forsøk på å reparere, hvis feilen gjentar seg kan man kreve heving av kjøpet. Hvis forhandler sier «prøv å gjør sånn, og hvis ikke det fungerer, prøv sånn…» så har de brukt opp sitt ene forsøk, og man kan kreve heving av kjøpet hvis dette ikke fungerer og feilen ikke blir borte. Så om jeg finner et godt tilbud på en motor hos en forhandler i Hammerfest, å denne kødder når jeg tøffer rundt hjemme i Egersund. Så mener du forhandler skal sette seg i service bilen, kjøre 2 døgn ned til Egersund å fikse, så 2 døgn hjem igjen?? Ville ikke satset mine sparepenger på dette holder i retten nei. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
index Svart 15.Juli Del på Facebook Svart 15.Juli Honduras skrev for 2 timer siden: Jeg klagde skriftlig til forhandler, som kom kjørende fire mil(korte avstander i Østfold), hentet sykkelen, reparerte og leverte den tilbake til min adresse. Ekstraservice kalles det. Ikke noen man har krav på. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
seilmotor Svart 15.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli Det jeg etterlyser er en mer minnelig tilnæring til å løse problemet, ikke at noe skal kjøre langt hverken hit eller dit. Leverandør kunne feks her slik jeg foreslo sende en ny del, delen er liten og passer i et brev. Hvorfor skal leverandøren gjøre dette? Ny kunde, beholde kunden, gi tilitt, tid og penger spart for alle parter. Leverandøren kunne også gjort en avtale med et lokalt verksted som kunne tatt en titt på saken. God service og jeg ville handlet der igjen - det er stort sett slik at når man må referere til avtale eller kontrakt så har i praksis leverandør tapt på en eller annen måte. Videre så til den konkrete saken så har leverandøren skulle utført en pre-delivery sjekk av motor, i dette er kontroll av turtall på tomgang som i dette tilfelle skal være 850 rpm med en toleranse på +-30. Motoren jeg har en varians på 800-950 rpm så langt utenfor spesifikasjon (motoren sliter på tomgang og dør fra tid til annen på samt dorgefart fungerer ikke stabilt). Feilen har ikke oppstått etter leveranse, det er ikke mulig med delen det er snakk om. Så de leverte fra seg noe som ikke var testet godt nok og jeg må ta strevet. Skal sies at leverandør hevdet luft i drivstoffsystemet og at det måtte gå seg til :) Utdrag fra service manual ang pre-delivery Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 15.Juli Del på Facebook Svart 15.Juli index skrev for 3 timer siden: Ekstraservice kalles det. Ikke noen man har krav på. Neivell?… https://advokatmatch.no/hva-sier-forbrukerkjopsloven-om-reparasjonstid Ser mange hardnakket sier at kunde skal bringe motor tilbake til selger for egen kostnad og ulempe. Noe henvisninger til hvor det er bestemt, eller jobber dere bare alle sammen for forhandlere som sier dette til alle for å se om det «løser» problemet? Greit at forhandler gjør det så vanskelig som mulig for kunde i håp om å slippe småreparasjoner, men det er faktisk ikke kundens problem slik jeg leser loven. Men som alltid, jeg tar ikke slike ting med forhandler over telefon, jeg sender Mail med forklaring av feil, gjerne bilde osv og ber om at forhandler henter og utbedrer hit forbrukerkjøpsloven. Da slipper man masse innøvd tullprat fra folk som vil slippe lettvint unnna. Nå går dette på siden av hva TS har spurt om, men jeg tenker at når kjøper her foreslår å få tilsendt korrekt del og bytte denne selv, så får selger vurdere om det er rimeligere enn å kjøre til kunde og bytte delen selv eller ta med motor tilbake for rep på verksted og returfrakt/installasjon Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Bigdrago Svart 15.Juli Del på Facebook Svart 15.Juli Har undersøkt lignende før. Om man kjøper en båt langt unna og denne viser seg å ha mange feil kan man reklamere. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34/KAPITTEL_6#KAPITTEL_6 Leste fra rettspraksis at det blir selgers problem i å rette opp mangelen. Dvs hente båt/reparere på stedet. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 15.Juli Del på Facebook Svart 15.Juli Bigdrago skrev 46 minutter siden: Leste fra rettspraksis at det blir selgers problem i å rette opp mangelen. Dvs hente båt/reparere på stede Ja det står slik i loven men man skal ikke ha mye fantasi til å skjønne att det kan være urimelig. Men hadde en episode med Møller nå rett før ferien da jeg fikk opp noen alvorlige feilmeldinger så bilen gikk i nødmodus Så gjorde det de fleste ville gjort som er å oppsøke de da bilen er under ett par år gammel Ble bedt om å sette igjen bilen men fikk nei til lånebil fordi det kunne jeg ikke få når jeg var oss de. Så enden på visa var att jeg kjørte hjem med bilen igjen så ble bilen hentet der med bilberging som hadde med seg låne bil. Hvor dust er det? Kan sikkert forklares med att Møller ikke behandlet det som garanti/reklamasjon etter forbrukerkjøpsloven men etter moblitetsgarantien men da rant det jo ut noen kroner til bilberging unødvendig når de fikk bilen levert først til sine lokaler. Har enda ikke fått igjen bilen da de venter på ny motor så det hadde sikkert ordnet seg med lånebil uansett etter vært Sitér dette innlegget Link to post
Bigdrago Svart 15.Juli Del på Facebook Svart 15.Juli Ja møller er håpløse. De nektet å utbedre en feil på min nye bil fordi fabrikken de importerer fra ikke dekker kostnadene. Det er ikke mitt problem som forbruker hvilke avtaler de har med fabrikker de velger å videreselge biler for. Det var ikke før forbrukerrådet så på saken møller tok en helomvending og fikset problemet med bilen. Som forbruker har vi loven på vår side og selger kan ikke gjøre unntak. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 15.Juli Del på Facebook Svart 15.Juli Okkaby skrev for 11 timer siden: Så om jeg finner et godt tilbud på en motor hos en forhandler i Hammerfest, å denne kødder når jeg tøffer rundt hjemme i Egersund. Så mener du forhandler skal sette seg i service bilen, kjøre 2 døgn ned til Egersund å fikse, så 2 døgn hjem igjen?? Ville ikke satset mine sparepenger på dette holder i retten nei. Vel, du skal ikke bruke sparepengene dine på å frakte den tilbake til Hammerfest heller. Saken er at det er forhandlers problem, ikke ditt. Forhandler får eventuelt be «Olsen kjøtt og båt» i Egersund om hjelp til å se på motoren for deres regning, så er det sikkert OK for deg så lenge alt er uten kostnad og heft for deg. Du skal ikke bruke tid og krefter på å finne en løsning for forhandler. Du kan gjerne tipse dem om en god forhandler i Egersund du kjenner til, men det får bli de som avtaler hva som skal gjøre og ta regningen. Fungerer ikke det, kan du be om omlevering av ny motor eller heving av kjøpet. Protesterer de er det bare å sende forliksklage. Koster deg er rettsgebyr, men det er rimeligere enn en tur til Hammerfest. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.