Jump to content

Ankervinsj på liten daycruiser, nyttig eller tull?


trainman

Recommended Posts

Har en 20 fots daycruiser med u.bordsmotor som veier rundt 1200kg. Bruker i dag vanlig paraplydregg på 8 kg med blytau, som i og for seg holder til dagsbruk. Det er mye vindfang i båten og det kan være litt "pes" å legge til i uthavner når det skal tas hensyn til avdrift, tilleggingingssted og holde tau unna propellen. Har derfor lurt på en liten ankervinsj, men blir dette "overkill" og bare tull på en såpass liten båt?

Link to post
Share on other sites

Ankervinsj er etter min mening en sånn greie som du ikke vil være uten om du først har hatt det. Problemet med å sette det på mindre båter er kanskje først og fremst at det koster mye i forhold til båtens totale verdi? Det er ikke uvanlig at en ankervinsj koster fra 25.000 ferdig montert.

 

Engbo har en serie for mindre båter som kanskje kan passe. feks denne

Bilde

 

Disse er ganske mye billigere. Mini 100 koster 5500 på Maritim (bare vinsjen) og Mine 200 koster 7660. I tillegg kommer blytau (ca 1500), anker (ca 1000), svivel (ca 500) , ankerrulle (ca 2000), skroggjennomføring for tauet (et par hundre). Totalt veldig grovt sett 12000-15000. Men verdt hvert øre når du først har fått det ombord :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig i at ankervinsj er et svært nyttig hjelpemiddel, så hvis du har råd (og/eller lyst) til å bruke noen tusen på det, kan det absolutt anbefales. Det vil gjøre tillegging mye raskere, sikrere og enklere.

 

Hvis du først skal montere ankervinsj, ville jeg også spandert en (skikkelig) fjernkontroll (i tillegg til bryterpanelet på dashbordet). Det betyr at du kan stå hvor som helst å betjene vinsjen. Jeg pleier bl.a. å bruke den til å trekke båten noen meter ut etter at mannskap og bagasje har kommet i land (da unngår du at båten vil "dunke" ved f.eks. lavvann).

 

Lykke til!

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Etter å ha lest på forskjellige fora på nettet, og tatt inn innholdet i diverse båtblader, må jeg bare ta inn over meg at båtlivet har gått helt fra meg.

Dessverre ser det ut til at min lille 32-foting må bli stående under burkaen heretter.

Ikke har den winch forut, og ikke har den winch akterut. Også har jeg bare paraplydregg.

Ikke har jeg thrustere heller. Hverken forut eller akterut.

Ei har jeg generator.

Jeg må bite i det sure eple, og innse at båten min er totalt uegnet til seilas og rekreasjon.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Neida Krapyl, det finnes fler gærninger. Riktignok er dreggen min pensjonert, men ellers mangler jeg både essensielle navigasjonshjelpemidler som Nintendo, komfortutrustning som isbitmaskin og underholdningsverktøy som Gyrostabilisert parabolantenne. Vi får møtes i en vik, bare vi to, og diskutere oppgradering av dde antikvariske konstruksjonene våre, over en kopp kald kaffe ( har jo ikke micro ) i et pappkrus ( har ikke oppvaskemaskin heller ).

 

Vi kan f.eks sette underholdning som " grille en biff", " se på et kart " på kveldsprogrammet. Visesang er jeg skikkelig dårlig på, men jeg er skikkelig god på røverhistorier, de fleste trolig usanne.

 

Årsmøtet i raringforbudet, kan vi kalle treffet.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Neida Krapyl, det finnes fler gærninger. Riktignok er dreggen min pensjonert, men ellers mangler jeg både essensielle navigasjonshjelpemidler som Nintendo, komfortutrustning som isbitmaskin og underholdningsverktøy som Gyrostabilisert parabolantenne. Vi får møtes i en vik, bare vi to, og diskutere oppgradering av dde antikvariske konstruksjonene våre, over en kopp kald kaffe ( har jo ikke micro ) i et pappkrus ( har ikke oppvaskemaskin heller ).

 

Vi kan f.eks sette underholdning som " grille en biff", " se på et kart " på kveldsprogrammet. Visesang er jeg skikkelig dårlig på, men jeg er skikkelig god på røverhistorier, de fleste trolig usanne.

 

Årsmøtet i raringforbudet, kan vi kalle treffet.

 

Suzuki

 

Det hørtes ut som et riktig trivelig årsmøte. Kunne godt tenke meg å være med, - men jeg ønsker meg ankervinsj på min 19 fots daycruiser, og da er jeg vel ikke kvalifisert. - og dette til tross for at jeg både har papirkart (ønsker meg en liten plotter også) og pappkrus (selv om det i en del miljøer ikke finnes grenser så tror jeg grensen hos meg går med oppvask- og isbitmaskin i en 19 fots båt). :wink:

Link to post
Share on other sites

Etter å ha lest på forskjellige fora på nettet, og tatt inn innholdet i diverse båtblader, må jeg bare ta inn over meg at båtlivet har gått helt fra meg.

Dessverre ser det ut til at min lille 32-foting må bli stående under burkaen heretter.

Ikke har den winch forut, og ikke har den winch akterut. Også har jeg bare paraplydregg.

Ikke har jeg thrustere heller. Hverken forut eller akterut.

Ei har jeg generator.

Jeg må bite i det sure eple, og innse at båten min er totalt uegnet til seilas og rekreasjon.

Jeg trøster meg med at båtblader lever av å skrive om nye hjelpemidler, og at medlemmene på f.eks baatplassen.no er over gjennomsnittet interessert i nye og fancy løsninger. Nå er det flere hundre tusen fritidsbåter i Norge. At enkelte av baatplassens skribenter mener at det er galskap å forlate brygga uten kartplotter og ankervinsj, betyr ikke at det er en absolutt sannhet.

 

For meg er det to mulige argumenter FOR å ha ankervinsj på en "liten" båt: For det første hvis du på grunn av fysikk synes det er for tungt å trekke opp ankeret. For det andre vil dette i sin tur kunne være et sikkerhetsproblem. Hvis du vet at ankeret ligger dårlig, men ikke orker å ankre om fordi det er så tungt. Hvis dette skjer ofte bør du absolutt anskaffe en vinsj.

 

Argumenter MOT: Pris, tell opp hvor mange ganger du ankrer i løpet av sesongen. Forsvarer det å bruke 15.000? Hvilken "timelønn" får du ved å hale ankeret manuelt? For MEG gjør det ikke, men jeg vet jo ikke hvordan DU bruker båten. Dessuten: Flere tekniske innretninger, betyr flere ting som går istykker og må repareres.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

....Ikke har den winch forut, og ikke har den winch akterut. Også har jeg bare paraplydregg.

Ikke har jeg thrustere heller. Hverken forut eller akterut............Jeg må bite i det sure eple, og innse at båten min er totalt uegnet til seilas og rekreasjon.

Du glemte vel å nevne at du kun navigerer ved hjelp av papirkart, passer, klokke, logg og E-I....eller? Noe mere enn det er vel bare unødvendige duppedingser? Eller har vi kanskje forskjellige interesser og bruk av båten? Det som kan synes latterlig for en, kan være litt mer enn bare kjekt å ha for en annen!

 

Til trainman: Har du penger å putte i en ankerwinch så sett i gang mener jeg. Den er snart på toppen av investeringslista mi også. Du sparer ryggen, mindre søl, mindre manet-tråder på finga, lettere å legge til og ikke minst lettere å reise igjen. Lettere å legge til alene, greiere lagring av både anker og tau/kjetting.

Jeg for min del kan ikke finne ett eneste argument som taler i mot ankerwinch. Eneste må kanskje være at det bråker fælt da, akkurat som alle disse plagsomt unødvendige thrusterne!

Link to post
Share on other sites

Årsmøtet i raringforbudet, kan vi kalle treffet.

Suzuki

:smiley: Har dere plass til en kandidat til? :lol:

Jeg føler meg heller ikke helt oppdatert på alle duppedittene som man bare "må" ha.

Jeg kjøpte min første gps for bare 2 år siden, og har såvidt begynt å eksperimentere med kart på en gammel bærbar pc ved siden av de gamle på papir. Føler meg jo helt "uttafor" jeg også. :lol::lol::wink:

Ikke går båten min fort heller...............Men du verden som motoren ryker ved oppstart! :crazy::crazy: VP 41A så klart! :yesnod:

 

 

 

For ikke å spore av tråden helt:

Føler du at du har behov for vinsj, så hvorfor ikke? Hvis du ligger mye for anker er det et greit hjelpemiddel. Det sparer ryggen for mye krøll ihvertfall. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Etter å ha lest på forskjellige fora på nettet, og tatt inn innholdet i diverse båtblader, må jeg bare ta inn over meg at båtlivet har gått helt fra meg.

Dessverre ser det ut til at min lille 32-foting må bli stående under burkaen heretter.

Ikke har den winch forut, og ikke har den winch akterut. Også har jeg bare paraplydregg.

Selv om jeg taler varmt for ankervinsj (med fjernkontroll), er den naturligvis ikke noe man trenger for å oppleve gode stunder på sjøen :smiley:, og eventuelt behov for den er jo helt avhengig av mannskaps-/familiesituasjon, hvordan man bruker båten osv. Vi hadde "mange lykkelige år" uten vinsj tidligere. Men som småbarnsfamilie har vi oppdaget at barn gjerne vil i land for å bade/leke når vi er på tur, og med vinsj blir tillegging mye sikrere og enklere (vi unngår stressende og lite hyggelige situasjoner, sidevind blir mindre problem, faren for å skade egen eller andres båt reduseres). Dette gjør at båten brukes mer, og at alle blir mer fornøyde :yesnod:

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Så lenge disse "fansy" duppedittene bidrar til å øke sikkerheten ombord, ser jeg ikke helt vitsen i å latteliggjøre disse.

 

GPS, kartplotter, ekkolodd, ankervinsj, thruster osv. bidrar jo til dette, så lenge man har en grunnregel om å kunne føre båten uten disse hjelpemidlene.

 

Har seilt mange ganger bl.a til Danmark, både i regatta- og tursammenheng, og lovpriser da GPS`n.

(har selvsagt "backup" i papirkart)

 

KRAYL: Mener du å si du ikke har/ ikke vil ha GPS ombord?

Link to post
Share on other sites

Dessverre ser det ut til at min lille 32-foting må bli stående under burkaen heretter.

Ikke har den winch forut, og ikke har den winch akterut. Også har jeg bare paraplydregg.

Ikke har jeg thrustere heller. Hverken forut eller akterut.

Ei har jeg generator.

Jeg må bite i det sure eple, og innse at båten min er totalt uegnet til seilas og rekreasjon.

Det rare er, Krapyl, at av alle de jeg har møtt på sjøen, så er det de båteierene som ikke har all verdens rare duppeditter som utviser størst glede ved å være på sjøen......... Et annet moment er at jo mere duppeditter man har, jo mindre tid har man til å nyte sjølivets gleder, for hvor mange ganger har dere vel ikke sett folk stå med verktøyet i handa og lurer på hva i **** skjedde med kabulaeret på vinchen etc etc.........

 

Årsmøtet i raringforbudet, kan vi kalle treffet.

 

Suzuki

Mine kvalifikasjoner indikerer på at jeg er selvskreven deltager, ja tilogmed æresmedlem :wink:

Link to post
Share on other sites

trainman : har man anledning til det, er det klart at det er en fordel med vinch, nesten uansett størrelse. Det er ikke uten grunn at kabularer også er laget til mindre båter :wink:

 

Jeg har vinch forut, ønsker meg også akter, men desverre er der så altfor mye annet å prioritere før den tid.

 

Lykke til.

 

Blue Sky, "alle" er selvsagt inneforstått med at det er i mange tilfeller riktig med fancy "duppeditter", men litt selvironi må vi jo også ha :wink:

Link to post
Share on other sites

... ser jeg ikke helt vitsen i å latteliggjøre disse.

Jeg trodde terskelen for latterliggjøring lå høyere enn det som er postet i denne diskusjonen.

 

Når den enkelte av oss får behov for eller lyst på ankervinsj er en høyst individuell og personlig vurdering. Om det er sikkerheten eller trygghetsfølelsen utstyret bedrer er egentlig hipp som happ. Spør du meg er jeg bare glad for et hvert tiltak som begrenser utøvelsen av risikosporten "kast av tung dregg i travel havn" :smiley:

 

På den annen side kan det bli litt for ivrig lovprising av dyre duppeditter, og da er det greit med noen "motinnlegg" :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg har vinch forut, ønsker meg også akter, men desverre er der så altfor mye annet å prioritere før den tid.

Jeg har mange ganger fundert på en slik vinsj, men så er det jo de dere båtpenga. Skulle jeg hatt så hadde det blit akter da den største fordele vil være å kunne dra båten ut med hjelp av fjernkontrollen og landtau. Her som deter så stor forskjell på flo / fjære vil det absolutt være en fordel. Skulle jeg ligge på svai så er det vel bare å slippe litt ekstra kjetting / tau og dra dette forut med en båtshak og gjøre fast, slakken som blir liggende under båten skader vel ingen.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Vi får møtes i en vik, bare vi to, og diskutere oppgradering av dde antikvariske konstruksjonene våre, over en kopp kald kaffe ( har jo ikke micro ) i et pappkrus ( har ikke oppvaskemaskin heller ).

 

Vi kan f.eks sette underholdning som " grille en biff", " se på et kart " på kveldsprogrammet. Visesang er jeg skikkelig dårlig på, men jeg er skikkelig god på røverhistorier, de fleste trolig usanne.

 

Årsmøtet i raringforbudet, kan vi kalle treffet.

Høres ut som vi er flere som kan ha noe felles her, ja. :smiley:

Er det rart man "gjemmer seg bort" og nyter ensomheten i de Dalslandske innsjøene om sommeren....? :blush:

 

Si fra når det er tid for konstituering av "forbundet"!

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Huff, hva skal man si? Jeg har en seilbåt på hele 27 fot, i min ungdom for et helt slagskip å regne, i dag kun en skarve jolle!

 

Utenbordsmotor, kun et batteri, ingen ankerwincher, ja selv kjøling må foregå med is (du vet sånn som man har i drinken), ja tenk det!

 

Latterliggjøring - nei, ironi - ja både selv og..., glede av båtlivet - i aller høyeste grad og jeg er til og med litt stolt av mitt lille fartøy! :smiley:

 

På de annen side så blir jeg aldri noen utlært mekaniker eller elektriker, men det er fortsatt gøy på sjøen og jeg gleder meg til båtlivet igjen selv om skiføret er bra!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nå var det ikke min mening å drive gjøn med enkeltpersoner, men å spissformulere litt rundt utstyrshysteriet vi ser til tider.

Selvfølgelig er det fullstendig OK å montere winch på en 19foter.

Hvorfor i all verden skulle det ikke være det?

Her er noen.

Vurderer faktisk sterkt å montere en av disse akterut. Ikke for å trekke båten ut med fjernkontroll, men for å ha noe for å dra opp ankeret siden jeg seiler mye alene og jeg synes det er et pes å manøvrere båt og dra opp dregg samtidig. Men det går det og.

 

Om jeg har GPS? Jada. Intet mindre enn fire stykker. Og DGPS. Og kartmaskin. Og en bråte andre duppeditter.

Glemmer dog stadig vekk å slå det på.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...