Jump to content

Ankervinsj på liten daycruiser, nyttig eller tull?


trainman

Recommended Posts

Ja det er rart med disse duppedittene ... :nonod:

 

Jeg har stor respekt for dem som ikke havner på denne galeien, men jeg tror man kan ha like mye glede av båtlivet enten man har valgt duppeditt livet eller ikke. Da jeg kjøpte båten i 1999 var jeg fast bestemt på at det ikke skulle inn noen duppeditter før jeg var jeg 100% sikker på at det virkelig var et behov.

 

Del 1 - Duppedittenes inntog

 

Båten var greit nok utstyrt - gammel grønn VHF, en tilårskommen men fullt brukbar autopilot, ny ankervinsj +++, men lå nok et stykke tilbake i forhold til en moderne duppeditt båt. GPS hadde jeg fra før av, en Garmin 12 bærbar.

 

Det eneste som ikke fungerte ombord var loggen. Jeg savnet loggen, og gikk rundt å irriterte meg over dette dekorative instrumentet som alltid viste 0 knop.

 

Beklager, beklager men så gamle deler finnes ikke på lager var omkvedet da jeg forsøkte å få tak i den dingsen jeg trengte til loggen. Spekulerte lenge på hva jeg skulle gjøre. Ny logg sto på ønskelista, men skulle jeg ikke da like gjerne kjøpe en med dybdemåler også?

 

Og når jeg først var igang - hva med vindinstrument? og hva med å kunne koble duppedittene sammen vha seatalk eller NMEA ? Hva med digital badetemp så jeg slapp det hersens kvikkslølvtermometeret som stadig gikk i stykker eller ble borte? Hva med .....

 

Regner med at de fleste forstår hvor jeg vil hen. Logg-prosjektet hadde nå utvliklet seg til å bli et skikkelig hi tech prosjekt, og ville ikke gi slipp.

 

Forsøkte å trykke på "reset knappen" flere ganger, men ideen kom igjen og igjen. Duppedittenes tid hadde hadde kommet. Det var ingen vei utenom. :headbang:

 

Del 2 - kartplotter:

 

Kartplotter ville jeg ikke ha. Klarte meg bra med vanlige kart, og var det mørkt eller dårlig sikt, hadde jeg en bærbar PC liggende som jeg kunn dra fram. Skulle jeg gå lange strekk, tok jeg fram Garmin'en og satte et waypoint. En vakker sensommerdag er jeg og en kamerat på vei til Engelsviken. Vi har fått fin bidevind, og det går unna.

 

Pip - pip - pip .... Duppeditt telefonen ringer :headbang: Knalltilbud på kartplotter!

Det var den turen. Til tross for nydlig mat og vin i Engelsviken, surrer stadig ordet kartplotter i bakhodet ...

 

 

Del 3 - Bærbar VHF (kjekt å ha), del 4 - flatskjem TV, del 5, battmeter ...... osv osv ....

 

2006 skal bli et år fritt for nye duppeditter (håper jeg).

Nei forresten: Jeg har jo den nye GSM alarmen liggende som jeg ikke har fått montert ennå + den nye gassalarmen, + ... :headbang:

Link to post
Share on other sites

Ja det er rart med disse duppedittene ...

Vi vet vel egentlig ikke hvor mange vi har før lynet slår ned i båten. :eek:

 

Om ikke lynet slår ned kan fremdeles havet ta hevn over duppedittene. :diving:

 

(Ok, på den bildeserien er det ikke elektronikken som er problemet, men en skipper som antagelig ikke har fått med seg forskjellen på en kjølbåt og en vindsurfer.)

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Neida Krapyl, det finnes fler gærninger. Riktignok er dreggen min pensjonert, men ellers mangler jeg både essensielle navigasjonshjelpemidler som Nintendo, komfortutrustning som isbitmaskin og underholdningsverktøy som Gyrostabilisert parabolantenne. Vi får møtes i en vik, bare vi to, og diskutere oppgradering av dde antikvariske konstruksjonene våre, over en kopp kald kaffe ( har jo ikke micro ) i et pappkrus ( har ikke oppvaskemaskin heller ).

 

Vi kan f.eks sette underholdning som " grille en biff", " se på et kart " på kveldsprogrammet. Visesang er jeg skikkelig dårlig på, men jeg er skikkelig god på røverhistorier, de fleste trolig usanne.

 

Årsmøtet i raringforbudet, kan vi kalle treffet.

 

Suzuki

Melder meg inn, hvis ikke varmtvannstanken er diskvalifiserende....håper manuelt do kan gjøre bot for varmtvannet (aldri mer enn lunkent !!!).....kvalifisert ? :lol:

Og Seilas har jeg sluttet å lese, kjenner meg ikke lenger igjen i alt det fagre utstyret og båtene......får ta meg en tur i banken jeg også :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Thruste og bære!

 

Jeg antar at det blir et opplegg hvor medlemmene synker i gradene etter hvor mye duppeditter de finner på å anskaffe til tross for foreningens oppbyggelige virksomhet. (Med 50 meter ankerkjetting kan det bli et tungt løft å melde seg inn i det eksklusive selskap, men jeg kan kanskje få amnesti for vinsjen ved framvisning av en tykk bunke papirkart og flere bind av Den norske los?)

Link to post
Share on other sites

Dette kan man jo si tok noe av! For ordens skyld, jeg har ikke dårlig helse eller dårlig rygg og ønsket er som mange poengterer et rent luksusproblem.

 

Vi er ofte på tur to stykker i båten og legger mye til på holmer og skjær, en hopper i land, den andre håndterer båt og dregg. Selvsagt er det fullt mulig å håndtere det uten winch, men en planende plastbåt tas lett av strøm og vind og av og til blir det mange ting å passe på på en gang. Da virker det fristende å kunne stå ved roret og håndtere dreggen i fred og ro og heller kunne konsentrere seg om den som skal i land.

 

At jeg bir lykkeligere av det, neppe............. :smiley:

ØR

Link to post
Share on other sites

....hm.....tilbake til det emnet handlet om: nemlig ankervinsj.

 

Kan jo legge til at det også av helsemessige årsaker kan være smart med vinsj.

(Dårlige rygger etc.)

Jeg selv ble hjerteoperert for 5 år siden og meddeler med dette at jeg gruet meg ordentlig når søndagshjemturen stod for tur og dreggen måtte opp. Etter at dreggen var oppe i båten, var jeg helt i kjelleren og mentalt klar for å fortest mulig komme hjem. Dette ble jo ikke alltid den koselige båtturen hjem igjen...med solnedgang men heller synet av juletrepynt for flere tusenkroner.

 

Båtlivet ble helt annerledes når vinsjen kom på plass.

 

Noen kjører Lada,noen kjører Mercedes....

....noen seiler Princess og noen seiler tresnekke....alt til sin interesse....

....vi er alle forskjellige og det er det som gjør dette forumet så interessant:

 

VI ER ALLE BÅTFOLK.........med sans for å kose oss på fjorden!

Link to post
Share on other sites

Forskjellen i vekt på kjetting og tau blir minimal da man kan gå ned på ankervekt ved bruk av kjetting. 5Kg Bruce anker eller 1,6 Kg Fortress holder i dette tilfellet. I tillegg trekker kjettingen mindre fuktighet inn i båten, og tar mindre plass... Når det er sagt, så har jeg fremdeles blytau selv :confused:

www.leahnis.net

Link to post
Share on other sites

I tillegg trekker kjettingen mindre fuktighet inn i båten, og tar mindre plass... Når det er sagt, så har jeg fremdeles blytau selv :confused:

Om du ser på galvaninsert kjetting tar vel den mer plass ved at den bygger seg mye opp i høyden? Syrefast kjetting er dyrere - men fungerer bedre - og tar mindre plass
Link to post
Share on other sites

Med 50 meter kjetting ut fra en liten daycruiser skal det vel blåse litt før man trenger noe anker i det hele tatt :wink:

det kommer vel an på hvor dypt det er? Jeg ser for meg at dreggen også skal brukes ved tillegging mot land. I flere bukter jeg ligger i er det 10 meter dypt der vi kaster dreggen - ligger da mot fjellet. og da går meterne ut ganske så fort

Std lengde på blytau er 50 meter. Jeg hadde det på vår Nidelv 690 - som vel er en daycruiser i omtrent samme størrelse. Funket bra det. Mulig jeg hadde klart meg med 40 meter - men sjekket aldri

Link to post
Share on other sites

kanskje et dumt spørsmål men er det ikke mulig å bruke tau?

Har selvtenkt å skaffe meg ankervinsj fordi det er lettvint også slipper man å rotere på hele mannskapet når man skal lete frem dreggen, kan også bli kluss når det skal lempes over ripa, sammme når det skal opp igjen, da ofte med leirevann som renner ned i setene. Finns det noen bilder som viser hvordan man man monterer dette på en mest mulig diskret måte?

Link to post
Share on other sites

kanskje et dumt spørsmål men er det ikke mulig å bruke tau?

Har selvtenkt å skaffe meg ankervinsj fordi det er lettvint også slipper man å rotere på hele mannskapet når man skal lete frem dreggen, kan også bli kluss når det skal lempes over ripa, sammme når det skal opp igjen, da ofte med leirevann som renner ned i setene. Finns det noen bilder som viser hvordan man man monterer dette på en mest mulig diskret måte?

blytau fungerer helt utmerket.

ta kontakt med Engbo eller ILAS - de har ofte monteringsanvisninger for vinsj på ulike båter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...