andersb Startet 15.Juli Del på Facebook Startet 15.Juli Hei, ser på båter fra 2004 til 2012 nå, flesteparten har suzuki DF225, DF250 eller DF300 i enkel eller dobbeltform Har lest før og husker at endel av disse slet med korrosjon og div issues, så hva regnes som trygge årganger? mener det var 2007? 2008? 2009 ett sted ser noen av 300'ene har elektronisk gir/gass, er dette bra på de ? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 16.Juli Del på Facebook Svart 16.Juli Hei dette er utprøvede motorer som det skjeldent er tull med. Jeg har en DF300APX. To styreposisjoner med elektronisk giring! veldig fint. Har ikke hørt om at noen har problemer med det! over 4 liter og V6 har enormt bra skyv og går faktisk veldig økonomisk på masjfart! Veldig fint lydbilde og veldig stille på lavt turtall. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
andersb Svart 16.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli -morten- skrev 28 minutter siden: Hei dette er utprøvede motorer som det skjeldent er tull med. Jeg har en DF300APX. To styreposisjoner med elektronisk giring! veldig fint. Har ikke hørt om at noen har problemer med det! over 4 liter og V6 har enormt bra skyv og går faktisk veldig økonomisk på masjfart! Veldig fint lydbilde og veldig stille på lavt turtall. bra du er happy! hvilken årgang er din? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 16.Juli Del på Facebook Svart 16.Juli 12 minutes ago, andersb said: bra du er happy! hvilken årgang er din? Har en 2015 mod. Er nok ikke mye forandring på de forskjellige årsmodellene. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
chrisrik Svart 16.Juli Del på Facebook Svart 16.Juli andersb skrev for 10 timer siden: Hei, ser på båter fra 2004 til 2012 nå, flesteparten har suzuki DF225, DF250 eller DF300 i enkel eller dobbeltform Har lest før og husker at endel av disse slet med korrosjon og div issues, så hva regnes som trygge årganger? mener det var 2007? 2008? 2009 ett sted ser noen av 300'ene har elektronisk gir/gass, er dette bra på de ? Uten å kjenne til kilden til påstandene, det jeg kan si er at det er mange sinker på disse motorene. Og mange slurver med å skifte alle. Spesielet de på stammen. Flere youtube-filmer med "the hidden sinks", men de står på delediagrammene.. Jeg husker ikke nøyaktig, men det er 6 på blokka, 3-4 på stammen og 1 i undervannshuset. På DF140 husker jeg eksosen var en tæringsrisiko. Der er det også sinker nært... Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Kiekhaefer Svart 16.Juli Del på Facebook Svart 16.Juli Jeg skal prøve å ikke være negativ her men du må ta høyde for litt av hvert når du satser på å kjøpe en båt med motor i fra 2004-2012, dette begynner å bli gammelt så korrosjon og tæring er absolutt tilstede, dette er uunngåelig på en sjøvannskjølt motor. Sinkanoder reduserer tæringen men stopper ikke problemet helt, så til slutt vil dette ta knekken på motoren.. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 16.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli alt er en tradeoff år vs $ har en en litenbåt nå da jeg har solgt den store, med 60hk yamaha 2 takt, den er det ironisk nok 0 korrosjon på, og er feilfri selv om den er 30 år, men er jo store variasjoner og noen har designfeil. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 16.Juli Del på Facebook Svart 16.Juli 1 hour ago, andersb said: alt er en tradeoff år vs $ har en en litenbåt nå da jeg har solgt den store, med 60hk yamaha 2 takt, den er det ironisk nok 0 korrosjon på, og er feilfri selv om den er 30 år, men er jo store variasjoner og noen har designfeil. Helt enig!! Her er det store variasjoner og vedlikehold essensielt. Leste om noen Amerikanske fiskere som kjørte med twin 300. hadde gått 7500t problemfritt. eneste er at det må byttes O2 sensor hver 500t, ellers vanlig vedlikehold Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Kiekhaefer Svart 16.Juli Del på Facebook Svart 16.Juli Jeg må understreke at den korrosjonen som jeg peker på er dessverre ikke synlig, denne befinner seg i kjølevanns kanalene i motorblokken. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 16.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli yes, hørt / lest lignende, derfor jeg prøver finne ut om noen årsmodeler er mer utsatt ser også at fler av båtene ikke klarer trimme motorene helt opp av vannet, dvs stammen :| Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 16.Juli Del på Facebook Svart 16.Juli 12 minutes ago, Kiekhaefer said: Jeg må understreke at den korrosjonen som jeg peker på er dessverre ikke synlig, denne befinner seg i kjølevanns kanalene i motorblokken. Har du noen håndfaste opplysninger om korosjon på DF300? Har hørt om korosjon på småmotorer, men fant ikke noe om korosjon på DF300 når jeg satt å lette på forum på nettet. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Kiekhaefer Svart 16.Juli Del på Facebook Svart 16.Juli Absolutt alle motorer vil få dette problemet ved bruk i sjøvann, det spiller ingen rolle hvilken motor leverandør dette gjelder, å ja jeg har sett tildels store korrosjons skader på 7-8 år gamle motorer, det er selvsagt forskjeller i bruk osv, men alle er laget i støpte aluminiums legeringer og dette har begrenset levetid..... Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 16.Juli Del på Facebook Svart 16.Juli 42 minutes ago, Kiekhaefer said: Absolutt alle motorer vil få dette problemet ved bruk i sjøvann, det spiller ingen rolle hvilken motor leverandør dette gjelder, å ja jeg har sett tildels store korrosjons skader på 7-8 år gamle motorer, det er selvsagt forskjeller i bruk osv, men alle er laget i støpte aluminiums legeringer og dette har begrenset levetid..... Så du har sett flere DF250-300 med opptærte kjølekanaler etter 7-8 år? hvordan var disse vedlikeholdt? var det byttet sinkanoder? hva med termostat? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Kiekhaefer Svart 16.Juli Del på Facebook Svart 16.Juli Gidder ikke å forsette denne tråden her da det er tydeligvis enkelte som skal kverulere på alt som blir sagt...👎 Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 16.Juli Del på Facebook Svart 16.Juli Håper Kiekhaefer har aksjer i utenbordsmotorprodusentene med såpass heftig utskiftningsintervall av påhengser hehe. Har du råd til å ta store verditap, kjøp nytt. Hvis ikke, kjøp brukt å utfør vedlikehold. Alle dør og alt blir ødelagt til slutt uansett 😂 Vår 2008 DF300 lever godt enda og tiltes ut av vannet 👍 Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
-morten- Svart 17.Juli Del på Facebook Svart 17.Juli 17 hours ago, Kiekhaefer said: Gidder ikke å forsette denne tråden her da det er tydeligvis enkelte som skal kverulere på alt som blir sagt...👎 Har ikke noe med kvervulering å gjøre! her spørres det etter erfaringer med EN bestemt motor model. Om du ikke kan fremstille fakta så er det ikke noe vits i å komme med påstander som du ikke kan bekrefte! Man kan sende ut en påstand om at alle clutcher på niler slites ut! men det er stor forskjell på forskjellige merker, og etter hvor mange kjørte km, samt hvordan den er brukt! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
abbor Svart 17.Juli Del på Facebook Svart 17.Juli https://www.thehulltruth.com/boating-forum/1275853-2007-suzuki-df-250-a.html Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 17.Juli Del på Facebook Svart 17.Juli 14 minutes ago, abbor said: https://www.thehulltruth.com/boating-forum/1275853-2007-suzuki-df-250-a.html Skrives masse på forum. hvor mye man skal tro på er litt vanskelig da man ikke kjenner bakgrunn for problemer. I USA er det enormt mange flere bruker også. Er vel de få som har hatt problemer som skriver inn på forum, mens på tusenvis som aldri har hatt problemer aldri er på slike forum. Jeg leste er review fra to fiskere med dobble 300. de kjørte 7500t. påsto at det var mindre problemer enn med Yamaha. O2 sensor nevnes og den måtte skiftes hver 500t, men det så de på som bagatell. Var skifta på min motor før jeg kjøpte den. De hadde opplevd flere ganger med andre merker å få stopp med motorer, men ikke med DF300. Har vært på Askeladdenforum og Suzukiforum, men ikke hørt om noen i Norge med korosjonsproblem ihvertfal .Mulig de eldre motorene var dårligere. Med normalt vedlikehold, ferskvannskylling og bytting av sink tror jeg du kan ha en sånn motor problemfri i mange år. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Komodo Svart 17.Juli Del på Facebook Svart 17.Juli Kiekhaefer skrev for 22 timer siden: Absolutt alle motorer vil få dette problemet ved bruk i sjøvann, det spiller ingen rolle hvilken motor leverandør dette gjelder, å ja jeg har sett tildels store korrosjons skader på 7-8 år gamle motorer, det er selvsagt forskjeller i bruk osv, men alle er laget i støpte aluminiums legeringer og dette har begrenset levetid..... Støtter Kiekhaefer 100% på dette. TS titter på båter med motor som er opp til 20 år gamle. På såpass gamle påhengere bør man vurdere tilstanden individuelt. Suzuki er helt sikkert supre motorer, men når man kommer såpass opp i åra så må man regne med at det er korrosjon både her og der. Motoren kan starte og gå fint og ha hatt normalt med servicer, men mye av korrosjonsproblemene finner man først ut når man begynner å plukke motoren fra hverandre. -morten- skrev 1 time siden: Skrives masse på forum. Ja, og det gjør det jo her på BP også. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du reagerer på den måten etter innlegget til @abbor. Der er det jo flere som uttaler seg med konkrete erfaringer. For min del foretrekker jeg å lytte til dem som har erfaring med mange motorer, og da gjerne har åpnet dem og tittet inni. Ikke bare de som har hatt en motor lenge, er dødsforelsket i den og det merket, og har veldig god erfaing med akkurat den motoren. -morten- skrev 1 time siden: I USA er det enormt mange flere bruker også. Er vel de få som har hatt problemer som skriver inn på forum, mens på tusenvis som aldri har hatt problemer aldri er på slike forum. Men så er det vel også slik at de fleste motorer i USA går i ferskvann? Hvis jeg var i trådstarters posisjon og skulle handle en påhenger som var 15-20 år gammel ville jeg i alle fall forsikret meg om at undervannshuset hadde blitt plukket ned for impellerskift jevnlig, og tatt en ekstra sjekk for korrosjon rundt motorfester, transom og trimsylinder. Ville også vært litt nazi på historikk generelt og da særlig anoder. andersb skrev On 16.7.2024 at 10.17: har en en litenbåt nå da jeg har solgt den store, med 60hk yamaha 2 takt, den er det ironisk nok 0 korrosjon på, og er feilfri selv om den er 30 år, Fint at du er fornøyd med din gamle Yamaha. Men at den har 0 korrosjon vet du vel ikke før du har sprengt den i deler. Forvent uansett ikke at en moderne firetakter går like lenge uten tegn til korrosjon. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
abbor Svart 17.Juli Del på Facebook Svart 17.Juli De fleste brukerne på The Hull Truth (THT) forumet bruker båtene sine i saltvann, bassfiskerne holder til på BBC forumet. Jeg har fulgt THT forumet i 20 år og nærmer meg 20 tusen poster der, folk poster normalt ikke der uten at de har noe å bidra med. Dette er verdens største båtforum slik at det er mange som har erfaringer de kan bidra med. I den tråden jeg linket til så var det mange svar og det gjør at en kan få et generellt intrykk av hvordan kvaliteten på DF250 er. Jeg som har fulgt dette forumet så lenge kjenner til flere av brukere som ha mye kunnskap om Suzuki. Sitér dette innlegget Link to post
Boatmad Svart 17.Juli Del på Facebook Svart 17.Juli abbor skrev 50 minutter siden: De fleste brukerne på The Hull Truth (THT) forumet bruker båtene sine i saltvann, bassfiskerne holder til på BBC forumet. Jeg har fulgt THT forumet i 20 år og nærmer meg 20 tusen poster der, folk poster normalt ikke der uten at de har noe å bidra med. Dette er verdens største båtforum slik at det er mange som har erfaringer de kan bidra med. I den tråden jeg linket til så var det mange svar og det gjør at en kan få et generellt intrykk av hvordan kvaliteten på DF250 er. Jeg som har fulgt dette forumet så lenge kjenner til flere av brukere som ha mye kunnskap om Suzuki. THT er et bra forum. Har selv tittet innom der i mange år. Man kan finne dem fleste tema innen båt og motor hvor der er mange med erfaring som deler verdifull erfaring og kunnskap men også noen med liten kunnskap som alle andre forum. Som du sier er det et bra forum hvor man kan hente masse nyttig info fra svært mange brukere med erfaring av produktet man søker info om. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.