Jump to content

Spenningstap på startbatteri


krgb

Recommended Posts

Skilsø 33 - 2005 mod med VP D4-260. Et startbatteri (nytt2024) og to forbruk. Skillediode (gammel) og hovedbrytere på alle batterier. 

 

i det siste har jeg opplevd at spenningen på startbatteriet tilsynelatende synker i løpet av et par dager når motoren ikke er i drift, og hovedbryter er slått av. Rett etter kjøring/opplading med landstrøm er det ca 12,8-13V på startbatteriet, men når dette er avslått og hovedbryter koblet fra, synker spenningen til rett over 12v i  motorinstrumentet. Motoren starter, men er litt «treg», typisk ved lite strøm. Når landstrømmen har stått på er det godt over 12,5v på instrumentet, og den starter lettere. 
 

ser også at når båten har ligget i ro noen dager med alle hovedstrømbryterne slått av, så tapper den forbruksbanken når jeg åpner x-over mellom start og forbruk. Noe som vel tyder på at det er en strømtyv en eller annen plass på startbatteriet.
 

jeg klør meg litt i hodet for å finne ut hvorfor. Noen som har noen gode tips? Startbatteriet er kun tilkoblet skilledioden og en lader foruten generatoren på motoren. 
 

Kan det være skilledioden som gjør dette?

kan det være batteriladeren?

evt andre forslag?

Link to post

Begynn med å koble fra startbatteriet og lade det helt opp. Deretter foretar du en belastningstest, og overvåker spenningen under og etter testen. Dersom spenningen kneler er batteriet defekt, nytt eller ikke. 

 

Dersom batteriet ikke er defekt kan du begynne å lete etter krypstrømmer med et tangamperemeter. 

Link to post
Komodo skrev 48 minutter siden:

Begynn med å koble fra startbatteriet og lade det helt opp. Deretter foretar du en belastningstest, og overvåker spenningen under og etter testen. Dersom spenningen kneler er batteriet defekt, nytt eller ikke. 

 

Dersom batteriet ikke er defekt kan du begynne å lete etter krypstrømmer med et tangamperemeter. 

Jeg tror ikke det er batteriet, for byttet dette i våres nettopp fordi jeg mistenkte det gamle batteriet var ferdig.. og problemet er akkurat det samme nå som med det forrige…

Link to post
krgb skrev for 2 timer siden:

 

 

i det siste har jeg opplevd at spenningen på startbatteriet tilsynelatende synker i løpet av et par dager når motoren ikke er i drift, og hovedbryter er slått av. Rett etter kjøring/opplading med landstrøm er det ca 12,8-13V på startbatteriet, men når dette er avslått og hovedbryter koblet fra, synker spenningen til rett over 12v i  motorinstrumentet. Motoren starter, men er litt «treg», typisk ved lite strøm. Når landstrømmen har stått på er det godt over 12,5v på instrumentet, og den starter lettere. 

Nesten alle nyere motorer trekker litt strøm idet hovedbryter og nøkkel slås på. Det kan være nok til at motorinstrumentet viser litt lav spenning. Og som du skriver er den litt høyere når lader har stått på fordi batteri gjerne har høyere spenning idet du ankommer båten. Uten laderen på har spenningen falt til hvilespenning, og dermed litt forskjell med og uten lader på. Mål heller hvilespenning direkte på batterier før du slår på noe. Men motor bør starte like lett uansett så noe galt er det sikkert. For å utelukke feilkobling på skilledioden som J-Å nevner, er det enkleste å måle inngangen på dioden. Der skal det være 0 volt selv med hovedbryter både på og av. Det er bare når dynamo går det skal være spenning på inngangen. Er det spenning der så er det feil. Men mål nå først slik index forklarte.

Link to post
abbor skrev for 1 time siden:

Og da begynner en med det som er mest sannsynlig. 

 

Støtter forslaget om å begynne med å løsne polskoen og måle med multimeter om det går strøm. 

Det er jo alltids flere veier til Rom. Jeg ville begynt med å finne ut om batteriene mine er friske, deretter ville jeg fortsatt med å søke etter feilen. 

 

Skal forresten ut å hjelpe en kamerat med en lignende problemstilling nå. Ringte meg og beklaget seg over flatt batteri og startproblemer, men har ingen forutsetning for å lete etter feilen selv.

 

J-Å skrev 1 time siden:

Helst bør du få vekk de skillediodene og lade forbruk med DC-DC

Har jo fått med meg at du er veldig begeistret for DC-DC ladere, men her holder det vel lenge med et vanlig VSR.

Link to post

Jeg gjorde som en tipset, koblet fra plusspolen på startbatteriet, og sjekket; det gikk en kontinuerlig strøm på ca 4 Ah ut av batteriet. Sjekket så alle hovedbryterne og fant ut der at batteriene til hekkthruster er koblet rett inn på «feil»? Side av start-hovedbryter. 
 

båten har av en eller annen grunn to batterier til hekkthrusteren, når jeg koblet det ene fysisk bort stoppet strømtapet fra startbatteriet. Det batteriet var veldig varmt, det andre helt kaldt, dermed antar jeg at det ene har tatt kvelden. 
 

det rare er at det batteriet som var veldig varmt (haze) viser «lad opp og test på nytt», mens det som var kaldt (optima blue top) viser «replace» når jeg kjører batteritest
 

har tatt begge hjem for rekondisjonering, så får jeg se om det hjelper eller om det blir to nye av samme type i morgen.

 

det står en gammel Volvo penta skillediode med kabel fra generatoren og to utganger - en som går til hovedstrømbryter start og en som går til hovedstrømbryter forbruk. Men det er her det er litt rart. Jeg trodde hekkthrusteren skulle vært koblet inn på «ut» siden av hovedstrømbryteren for start, og ikke på «inn». Det er riktignok en egen hovedstrømbryter bak til disse to batteriene. 

Link to post

Høres riktig ut på inn hvis thrusterbatteriene har egen bryter etter dette. Det varme batteriet ville jeg bare ha kastet. Det er gåent. 

 

Har du sjekket ladespenning inn på startbatteriet når motoren går? Du bør ha tett på 14,4 volt, har du f.eks 13,5 ville jeg ha skiftet skilledioden til et BEP VSR rele. Det medfører ca 0,8 volt opp.

 

 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev 2 minutter siden:

Høres riktig ut på inn hvis thrusterbatteriene har egen bryter etter dette. Det varme batteriet ville jeg bare ha kastet. Det er gåent. 

 

Har du sjekket ladespenning inn på startbatteriet når motoren går? Du bør ha tett på 14,4 volt, har du f.eks 13,5 ville jeg ha skiftet skilledioden til et BEP VSR rele. Det medfører ca 0,8 volt opp.

 

 

Ja, sjekket begge batteriene hjemme nå, og det kan virke som begge to har tatt kvelden. haze batteriet er fortsatt varmt etter mange timer i skyggen midt på plenen, og optimabatteriet viser kun 2% cca ved test. 
 

det er sjelden jeg ser noe særlig mer enn 14-14,2 v på ladespenning. Og ofte viser den litt lavere på startkretsen (instrument i dashbord) enn på batterimonitoren (NASA) på forbruksbanken. 
 

så først to nye batterier, så et nytt skillerele. Tenkte å gå for victron  argofet, den passer greit inn der VP diodene står.

Link to post

Bra du begynner og finne ut av det. Hva ladespenning var med dette defekte batteriet sammen med startbatteriet er i grunnen uvesentlig. Det defekte batteriet har senket lade spenningen også på start. Det blir som å prøve å pumpe luft i et punktert dekk. Du får aldri opp trykket(spenningen) heller ikke på start når dette lades i paralell med det ødelagte batteriet. Når du setter inn nye batteri ville jeg målt spenning på alle batteri under drift, og det skal nesten ikke være forskjell på batteriene,altså rundt 14,3 til 14,5 volt. Mål også inngang på skillediode . Der skal det være 0 volt når motor står stille, men ca. 15 volt under drift. 

Så om det er nødvendig å bytte skilledioden hadde jeg sjekket opp først. Den trenger jo ikke ha noe med det defekte batteriet å gjøre . Har fungert problemfritt i 26 år hos meg med helt riktige spenninger og kommer ikke til å bytte. 

Link to post
hegra skrev 19 minutter siden:

 Så om det er nødvendig å bytte skilledioden hadde jeg sjekket opp først. Den trenger jo ikke ha noe med det defekte batteriet å gjøre . Har fungert problemfritt i 26 år hos meg med helt riktige spenninger og kommer ikke til å bytte. 

 

Det er sant! Om det allerede er kompensert for tap i skillediode så er diode en bra løsning det. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Konklusjonen etter å ha byttet begge batteriene til hekkthrusteren er at et av de gamle (eller begge) har tatt kvelden.

 

ulempen med oppsettet i båten er at startbatteriet har direkte forbindelse med de to til thrusteren ( de er koblet inn på «inn siden» av hovedstømbryteren til start, sammen med startbatteriet ( og batteriet til baugthruster). Resultatet er at jeg i teorien har en stor startbank, men når et av disse tar kvelden påvirker det da alle..

 

når jeg startet opp etter batteribytte målte jeg 14,3 på start og 14,2 på thrusterbatteriene, det må vel være ok. 
 

Case closed.

 

neste steg blir å bytte skillediode med et skillerele med tre utganger, slik at jeg skiller ut thrusterbatteriene i egen krets. 

Link to post
index skrev 1 time siden:

Med inn mener du batterisiden, eller motorsiden? Om det er batterisiden ville jeg ha flyttet den. Slik at de ikke er sammenkoblet når hovedbryter er av.  Det kan ta opptil fem minutter om du tar deg god tid..😁 

Ja, den er koblet inn på batterisiden. Nettopp derfor jeg vil flytte, evt sette på et nytt skillerele slik at startbatteriet kan være helt isolert fra alle andre kretser. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...